بیماری اختلال «مبدل پوشی» یا «دگر پوشی» چیست؟

منبع: روزیاتو

254

1398/11/27

16:45


مبدل پوشی یا دگر پوشی یا کراس درسینگ (cross-dressing) را روانشناسان، در زمره اختلالات جنسی در حوزه روانپزشکی می دانند که اختلال انحراف جنسی تلقی می شود و البته ربطی به رفتار مد و لباس دگرباش ها یا ترنس ها ندارد.

اصولا مبدل پوش ها را نباید با دگرباش ها و ترنس ها، در یک دسته قرار دارد. مبدل پوشی، به رفتار بر تن کردن لباس جنس مخالف اشاره دارد. مثلا مردان علاقمند به پوشیدن دامن باشند و آرایش زنانه کنند و زنان نیز ریش و سبیل بگذارند.

مبدل پوش ها گاها از این روش، برای جلب توجه استفاده می کنند و دلایل و انگیزه های فراوانی را برای مبدل پوشی مطرح می کنند که موضوعات جالب و جذابی برای تحقیقات کیفی و کمی روانشناسان و روانپزشکان و محققان علوم میان رشته ای محسوب می شود. مبدل پوشی، نوعی انحراف جنسی است.

تخیلات یا امیال جنسی برای پوشیدن لباس جنس مخالف برای ابراز عقیده و نگرش و روش به صورت بلند مدت که البته راهکارهای درمانی مختلفی هم برای آن ارائه شده است. اگر به تعویق بیفند، مشکلات فراوانی را برای افراد مبتلا به این اختلال به وجود می آورد.

اختلال مبدل پوشی (DSM-IV) در بلند مدت، اعتیاد ایجاد می کند و گاها بعضی از علاقمندان به مبدل پوشی، به دلیل لذت و جلب توجهی که در این کار میبینند، قادر به ترک عادت نیستند. انحراف جنسی مبدل پوشی (TRANSVESTISM) هم در زنان مشاهده می شود و هم مردان و البته بعضی از روانشناسان و مطالعات نشان می دهد که اختلال مبدل پوشی در مردان بیشتر شایع است.

تمایلات و رفتارهای جنسی نامعمول که مبدل پوشی یکی از آن ها به شمار می رود، سالانه هزاران تحقیق ژورنال‌های داوری شده را به خود اختصاص می دهد. در اختلال مبدل پوشی، مردی که هم‌جنس گرا نیست، با پوشیدن لباس های زنانه یا فکر کردن به چنین عمل و تصور کردن خود به عنوان یک دختر، به تحریک جنسی می پردازد.

حتما ببینید: منظور از کراش دختران و پسران چیست؟

مبدل پوشی

از مبدل پوشی در تبلیغات صنعت مد و لباس هم استفاده می شود

وقتی مبدل پوشی توسط افراد انجام می شود و بر انجام آن در بلند مدت اصرار دارند، موجب آشفتگی و آسیب به خود و دیگران شده و به ویژه برای افرادی که به این کار رضایت ندارند، بحران ساز می شود و نشانه های اختلال است.

فردی که اختلال دگرپوشی دارد، به جهت تمایلات مبدل پوشی، از اضطراب و افسردگی و احساس گناه یا شرم، رنج می برد. معمولا نشانه ناراضایتی فرد از خود و جامعه است. مبدل پوشی می تواند شامل بر تن کردن تنها یک تکه لباس تداعی کننده جنس مخالف باشد.

اغلب افراد مبدل پوش، علاقمند به ارتباط با جنس مخالف هستند. فردی به اختلال دگرپوشی تشخیص داده می شودکه با فانتزی سازی یا عمل کردن به تمایلات، نسبت به پوشیدن یک یا چند لباس جنس مخالف، برانگیختگی جنسی مداوم و شدید را تجربه کند. اگر ۶ ماه ادامه داشت، باید به پزشک مراجعه شود.

حتما ببینید: جزییات طرح تربیت جنسی دانش آموزان ایران

بعضی روانپزشکان معقتد هستند که دختر یا پسری که مبتلا به اختلال جنسی مبدل پوشی است، در صورت عدم حمایت خانواده، ممکن است دچار مشکلات عدیده ای مثل سوء استفاده جنسی شود.

علت خاصی تا کنون برای این اختلال پیدا نشده است. مشکلات در دوران کودکی و نوجوانی و هیجانات جنسی، بخشی از دلایل ابتلای افراد به مبدل پوشی است. یکی از روش های درمان بیماران مبتلا به مبدل پوشی آن است که بیاموزند تا به محرک های پذیرفته شده معمول، پاسخ جنسی دهند. روش دیگر، روش ایجاد بیزاری است که از تقویت منفی برای کاهش رفتار نامناسب ایجاد می شود. اگر مبتلا به این بیماری هستید، از درمان های اینترنتی پرهیز کرده و به روانپزشک مجرب مراجعه کنید.

مبدل پوشی

نمونه مقالات درباره مبدل پوشی که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد

برای درمان انواع اختلالات جنسی، برای درمان انواع انحرافات جنسی، برای درمان همجنس گرایی و هم جنس خواهی، برای درمان فیتیشم، پدوفیلی، زود انزالی، دیرانزالی، پرخاشگری، واژینیسم، مازوخیسم، سادیسم، وسواس و اضطراب، تنها راهکار، مراجعه به روانپزشک است. دانشجویان علاقمند به دانلود مقالات PDF این حوزه ها به خصوص مبدل پوشی به ساینس دایرکت رجوع کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو