16 تا از مهمترین علائم کیست تخمدان

منبع: اوما

293

1398/11/27

17:02


16 تا از مهمترین علائم کیست تخمدان

کیست تخمدان کیسه یا پاکتی پر از مایع در تخمدان یا روی سطح آن است. خانم ها در هر طرف رحم تخمدان دارند. هر کدام از تخمدان ها به اندازه بادام و شبیه بادام می باشند. تخمک ها که در تخمدان ها رشد می کنند و بالغ می شوند، در دوره های ماهانه در طی سالهای باروری آزاد می شوند.

بسیاری از خانم ها در برخی مواقع به کیست تخمدان مبتلا می شوند. بیشتر کیست های تخمدان بی ضرر هستند. اکثر آنها در طی چند ماه بدون درمان از بین می روند. با این حال ، کیست تخمدان - به ویژه آنهایی که پاره می شوند - می توانند علائم جدی ایجاد کنند. برای محافظت از سلامتی خود، معاینات منظم لگن را انجام دهید و علائمی را که می تواند نشانه یک مشکل بالقوه جدی باشد، بدانید.

بیشتر کیست های تخمدان در نتیجه چرخه قاعدگی شما (کیست عملکردی) ایجاد می شوند. انواع دیگر کیست بسیار کمتر دیده می شود [1].

کیست عملکردی

در تخمدان های شما به طور معمول هرماه ساختارهایی مانند کیست به نام فولیکول ها رشد می کنند. فولیکول ها هورمون های استروژن و پروژسترون را تولید می کنند و هنگام تخمک گذاری تخمک آزاد می کنند. اگر فولیکول ماهانه در حال رشد باشد، به عنوان یک کیست عملکردی شناخته می شود. دو نوع کیست عملکردی وجود دارد:

 کیست فولیکولی

در اواسط چرخه قاعدگی، یک تخمک از فولیکول بیرون می آید و زیر لوله فالوپی می رود. کیست فولیکولی از زمانی شروع به رشد می کند که فولیکول پاره نشده باشد و تخمک رها نشده باشد، اما به رشد خود ادامه می دهد.

 کیست جسم زرد

هنگامی که یک فولیکول تخمک خود را رها می کند، برای باروری شروع به تولید استروژن و پروژسترون می کند. این فولیکول اکنون جسم زرد نامیده می شود. گاهی اوقات، مایعات در داخل فولیکول جمع می شوند و باعث می شوند که جسم زرد به کیست تبدیل شود.

کیست های عملکردی معمولاً بی ضرر هستند، به ندرت باعث درد می شوند و غالباً طی دو یا سه چرخه قاعدگی به تنهایی از بین می روند. انواع کیست که به عملکرد طبیعی چرخه قاعدگی شما مربوط نمی شود شامل موارد زیر است:

 کیست درموئید

تراتوما نیز نامیده می شود، این ماده می تواند حاوی بافتهایی مانند مو، پوست یا دندان باشد زیرا از سلولهای جنینی تشکیل می شود. آنها به ندرت سرطانی هستند.

 سیست آدنوما

اینها در سطح تخمدان شکل می گیرند و ممکن است با یک ماده آبکی یا مخاطی پر شوند.

 آندومتریوز

اینها در نتیجه بیماری هایی ایجاد می شوند که باعث می شوند سلولهای آندومتر رحم در خارج از رحم رشد کنند (آندومتریوز). برخی از بافت ها می توانند به تخمدان شما متصل شده و رشد کنند.

کیست های درموئید و سیست آدنوما بزرگ می شوند و باعث می شوند تخمدان از موقعیت خارج شود. این احتمال پیچ خوردگی دردناک تخمدان به نام پیچ خوردگی تخمدان را افزایش می دهد. پیچ خوردگی تخمدان همچنین ممکن است منجر به کاهش یا توقف جریان خون به تخمدان شود [2].

علائم و نشانه های کیست تخمدان

بیشتر کیست ها بدون علامت هستند. علائم کیست تخمدان همیشه برای تشخیص کیست مفید نیستند، زیرا سایر بیماری ها مانند آندومتریوز علائم مشابهی دارند. علائم کیست تخمدان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

علائم و نشانه کیست تخمدان

1- قاعدگی نامنظم و احتمالاً دردناک:

ممکن است سنگین تر یا سبک تر از گذشته باشد.

2- درد در لگن:

این درد ممکن است یک درد مداوم یا یک درد متناوب باشد که به قسمت تحتانی کمر و ران گسترش می یابد. ممکن است این درد درست قبل از شروع یا پایان قاعدگی ظاهر شود.

3- دیس پارونیا:

این درد لگنی است که در حین مقاربت جنسی رخ می دهد. برخی از خانمها ممکن است بعد از رابطه جنسی درد و ناراحتی در شکم را تجربه کنند. 

4- مشکلات روده:

این مشکل شامل درد هنگام دفع مدفوع، فشار بر روی روده ها یا نیاز مکرر به دفع مدفوع است.

5-  مشکلات شکمی:

ممکن است نفخ ، تورم یا سنگینی در شکم وجود داشته باشد.

6-  مشکلات ادراری:

ممکن است خانم ها در تخلیه کامل مثانه مشکل داشته باشند یا ممکن است احساس تکرر ادرار کنند.

7- ناهنجاری های هورمونی:

به ندرت بدن مقادیر غیر طبیعی هورمون ها را تولید می کند و در نتیجه رشد سینه ها و موهای بدن تغییر می کند. برخی از علائم ممکن است شبیه به علائم بارداری باشد ، به عنوان مثال ، حساسیت سینه ها و حالت تهوع [3].

سایر علائم

8- پرمویی

9- آکنه شدید

10- چاقی مفرط

11- ریزش مو

12- نازایی

13- احساس پری شکم و نفخ شکمی

14- تاکی کاردی و فشار خون پایین

15- سوءهاضمه، سوزش سر دل یا سیری و دل‌زدگی

16- آکانتوزیس نیگریکانس ( پوست تیره و ضخیم با ظاهری مخملی در ناحیه زیر بغل یا کشاله ران) [4]

عوارض احتمالی

کیست تخمدان اغلب مشکلی ایجاد نمی کند ، اما گاهی اوقات می تواند منجر به ایجاد عوارض شود.

1-  پیچ خوردگی تخمدان:

اگر کیست روی ساقه تخمدان بزرگ شود، ساقه دچار پیچ خوردگی می شود. این مسئله باعث می شود خون رسانی به کیست مسدود شود و باعث درد شدید در قسمت تحتانی شکم می شود.

2- ترکیدن کیست:

اگر کیست بترکد، بیمار درد شدیدی در قسمت تحتانی شکم تجربه می کند. اگر کیست آلوده شود، درد بدتر خواهد شد. همچنین ممکن است خونریزی وجود داشته باشد. علائم ممکن است شبیه به آپاندیسیت یا دیورتیکولیت باشد.

3- سرطان:

در موارد نادر ، کیست ممکن است نوعی سرطان زودرس تخمدان باشد. بعضی از خانمها انواع کمتری از کیست را که پزشک هنگام معاینه لگن می یابد، تجربه می کنند. توده های تخمدانی کیستیک که پس از یائسگی ایجاد می شوند ممکن است سرطانی (بدخیم) باشند. به همین دلیل انجام منظم معاینات لگن مهم است [5].

آیا درد من ناشی از کیست تخمدان است؟

بعضی اوقات پزشک شما در هنگام معاینه لگن (خانم) کیست پیدا می کند. پزشک در مورد درد و سایر علائم سؤال خواهد کرد. ممکن است پزشک سونوگرافی تجویز کند. در سونوگرافی از امواج صوتی برای گرفتن عکس بدن استفاده می شود. سونوگرافی می تواند جزئیات کیست را نشان دهد. همچنین پزشک آزمایش خون انجام می دهد تا موارد زیر را تشخیص دهد:

  •  بارداری یا عدم بارداری 
  •  مشکلات ناشی از هورمون ها 
  •  بررسی سرطان (اگر یائسه باشید)

علائم پارگی کیست تخمدان چیست؟

پارگی کیست تخمدان همیشه باعث ایجاد علائم نمی شود، به خصوص اگر کیست کوچک باشد. با این حال، گاهی اوقات کیست تخمدان پاره شده می تواند منجر به درد شدید و خونریزی داخلی شود. درد با پارگی کیست تخمدان معمولاً ناگهان ظاهر می شود و فقط از یک طرف بروز می کند. این درد ممکن است در طول فعالیت های بدنی مانند ورزش شدید یا در طول مقاربت جنسی شروع شود. پارگی کیست تخمدان معمولاً باعث ایجاد تب یا علائم دستگاه گوارش نمی شود [6].

1-Ovarian cysts: Overview.Created: March 28, 2019; Next update: 2022.

2- Farghaly SA1. Current diagnosis and management of ovarian cysts.Clin Exp Obstet Gynecol. 2014;41(6):609-12.

3-Kuivasaari-Pirinen P1, Anttila M. Ovarian cysts. Duodecim. 2011;127(17):1857-63.

4- Knudsen UB1, Tabor A. Management of ovarian cysts.Acta Obstet Gynecol Scand. 2004 Nov;83(11):1012-21.

5-Raiga J1, Djafer R. J Chir (Paris). Management of ovarian cysts. 2006 Sep-Oct;143(5):278-84.

6-Ovarian cysts: Does ultrasound screening for ovarian cancer help? Created: March 28, 2019; Next update: 2022.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو