حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، در نشست خبری به سوالات رسانه‌های داخلی و خارجی پاسخ داد. حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ابتدای نشست خبری خود با اهالی رسانه، با تبریک ایام میلاد باسعادت دخت پیامبر گرامی اسلام و تشکر از ملت بزرگوار ملت ایران برای حضور پرشورشان در راهپیمایی ۲۲ بهمن، گفت:  سالی که گذشت و رو به پایان است مثل سال قبل سال پر ماجرایی برای مردم بزرگ ایران بود. از آغاز سال که با سیل در ۲۵ استان کشور مواجه بودیم و حادثه ای بی سابقه در تاریخ ایران بود. بعد از آن حوادث طبیعی و غیرمنتظره دیگری طی ماه های گذشته را پشت سر گذاشتیم.

وی افزود: شهادت ناجوانمردانه سردار بزرگمان سردار سلیمانی هم حادثه ای بود که برای همه مردم ما یک واقعه بسیار سخت بود ولی حضور باشکوه مردم نشان داد که مردم مسیر و راهی که انتخاب کرده اند به درستی ادامه خواهند داد. حوادث سقوط هواپیمای اوکراینی و حادثه درگذشت عده ای از هموطنان مان در کرمان هم باعث تاثر همه مردم بزرگوار ایران شد.

روحانی گفت: در برابر همه حوادث سخت در طول سال ۹۸ و حتی سال ۹۷ مردم ما ایستادگی و مقاومت بی نظیری را در برابر فشارهای خارجی از خود بروز دادند. ما علی رغم اینکه بدخواهان می خواستند امسال با شرایط غیرقابل تحمل مواجه شویم، خوشبختانه مشکلات مان در سال جاری کمتر از سال گذشته است. 

رئیس جمهور گفت: علی رغم اینکه شرایط کشور در مجموع نسبت به سال گذشته سخت تر است اما همه شاخص های اجتماعی، امنیتی، اقتصادی و ...نشان می دهد که پروژه فشار حداکثری آمریکا را پشت سر گذاشتیم و بی تردید آمریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که مسیر و استراتژی انتخاب شده آنها با محاسبه غلط بوده است و نسبت به ملت بزرگ ایران تاثیرگذار نخواهد بود.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه البته این تحریم ها مشکلاتی را برای مردم بوجود می آورد و اثراتی در زندگی مردم دارد، گفت: اما تحریم ها بی ثمر خواهد بود و ثمری برای دشمنان ما نخواهد داشت و اینکه آنها فکر می کنند با فشار حداکثری می‌توانند در حالت ضعف ما را پای میز مذاکره ببرد محقق نخواهد شد.

وی گفت: آمریکا می خواهد با فشار حداکثری در حالی که مردم در مسیر سختی و استیصال قرار گرفتند، دولت با ضعف پای میز مذاکره حضور پیدا کند اما این کار امکان ناپذیر است. ما با قدرت و توانمندی و با عزت در برابر دنیا سخن حق مان را به صراحت بیان کردیم و می کنیم اما هیچگاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهیم رفت. 

 نمی‌شود برخی کشورها از ثمرات امنیت در خاورمیانه برخوردار باشند و برخی نه

حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. 

رئیس‌جمهوری  در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر درباره نتیجه تلاش‌های دولت برای تحقق طرح صلح هرمز گفت: برای همه جهانیان روشن است که در این منطقه صلح و ثبات بدون مشارکت و حضور ایران امکان پذیر نیست. ثبات و صلح در منطقه با حضور کشور مهم و قدرتمندی چون ایران امکان پذیر خواهد بود.

وی افزود: ما همواره دنبال امنیت در منطقه بودیم و شهید سلیمانی ما جزء سردارانی بود که دنبال ثبات و امنیت در خاورمیانه و خلیج فارس بود و همواره در این مسیر تلاش کرد و آخرین تلاش او هم در این مسیر بود که ناجوانمردانه به شهادت رسید.

رئیس‌جمهوری با اشاره ارائه طرح صلح هرمز در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: این طرح به دبیرکل سازمان ملل متحد و تمامی کشورها و دولت‌های منطقه ارسال شد و من به شکل رسمی این طرح را برای سران کشورهای منطقه ارسال کردم و درخواست کردیم تا در این طرح شرکت کنند.

وی ادامه داد: برخی از کشورها به خوبی استقبال کردند و برخی هم پاسخ درستی نداده‌اند، ما همچنان معتقدیم راه حل صلح منطقه توسط کشورهای منطقه امکان‌پذیر است و تلاش همگانی آن‌ها این هدف را محقق می‌کند. البته همه باید از صلح و ثباتی که در منطقه وجود دارد بهره مند باشند، اگر بخواهیم برخی از کشورها را از ثمرات امنیت برخوردار کنیم و برخی نه، مطمئنا این صلح و امنیت پایدار نخواهد بود. ما همچنان بر طرح صلح هرمز اصرار می‌ورزیم و معتقدیم یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود وضعیت صلح و امنیت در منطقه است.

دولت و من هیچ لیستی در انتخابات نداریم

در ادامه نشست خبری رئیس جمهور، خبرنگار خبرگزاری تسنیم از رئیس جمهور پرسید«کمتر از ۵ روز تا انتخابات مجلس باقی است و فضای کشور هم انتخاباتی است ولی جریان ضدانقلاب القا می کنند در ایران انتخاب سالم و رقابتی نیست و تاثیری در سرنوشت ملت ایران ندارد، حتی انتخاب شما را هم محصول انتخابات ازاد و رقابتی نمی دانند.»

وی در ادامه پرسید«فهرستی تحت عنوان یاران روحانی هم منتسب به شما و نزدیکان شما هم منتشر شده است آیا دولت قصد حضور در انتخابات را دارد؟» 

رئیس جمهور در پاسخ به این دو سوال گفت: همانطور که گفتید خوشبختانه فضا مقداری نسبت به گذشته فرق کرده است، امروز یک شور و نشاط نسبی را در کشور می بینیم و دوست داریم این شور به حداکثر برسد و در روزهای آینده انتخابات به بهترین شکل برگزار شود. 

وی افزود: یک انتخابات پرشور و حداکثری به نفع ماست حتما امریکا، از حضور حداکثری مردم خوشحال نمی شود و از انتخابات حداقلی خوشحال می شود، به نفع ما هم نیست. از ابتدا نگران بودم که نکند که شرایط به گونه ای باشد که رقابت خوبی صورت نگیرد چرا که وقتی رقابت نیست؛ انتخابات ممکن است سالم باشد ولی حضور کم می شود. 

رئیس جمهور گفت: وقتی رقابت است حضور مردم بیشتر می شود. لذا گزارش وزارت کشور این بود که ۷۰ حوزه غیررقابتی است و این من را نگران کرد و همه تلاش من این بود که این رقابت بیشتر شود حتی الامکان افرادی که طبق قانون تایید شوند و رقابت پرشور شود امروز ظهر من از وزارت کشور آمار گرفتند و وضعیت آن ۷۰ حوزه را بهتر شده است. آخرین گزارش این بود که فقط ۴۴ رقابتی نیست و بقیه خیلی برای من خوشحال کننده بود. آن جاهایی که وزارت کشور می گوید رقابتی نیست باز هم مردم باید حضور پیدا کنند. ممکن از حزب آنها کسی نباشد اما به هر حال همه ما ایرانی و علاقمند به انقلاب و کشور هستیم. در حزب رقیب نیز می توان افرادی را انتخاب کرد که اصلح و بهتر هستند و می توانند برای کشور در پارلمان و مجلس مفید باشند.

روحانی تاکید کرد: دولت در انتخابات هیچ دخالتی ندارد، هیچ لیستی به عنوان لیست دولت ندارند روحانی هم هیچ لیستی ندارد، دولت هیچ دخالتی رد انتخابات ندارد. امیدوارم مردم در انتخابات شرکت کنند و مردم آزادند که کاندیدای خود را انتخاب کنند و امیدواریم که یک مجلس خوب با روحیه جدید شکل بگیرد.

رهبری فرمودند اجازه نمی‌دهم دولت حتی یک ساعت زودتر به کار خود پایان دهد

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پاسخ به این سوال که «مدتی است شایعاتی مبنی بر استعفای شما مطرح می‌شود،پاسخ شما به این شایعات چیست»، گفت: استعفا چندان معنا ندارد، ما از آغاز انتخابات به مردم وعده و قولی داده‌ایم و پای آن تا ساعت آخر حضور خود خواهیم ماند. تلاش می‌کنیم آنچه وعده دادیم را در حد امکان اجرایی کنیم، البته ممکن است شرایط اقتصادی و فشار دشمن مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده باشد.

رئیس جمهور گفت: هیچ وقت مسئله استعفا را در ذهن نداشتم، اما ماه‌های اولیه که انتخابات برگزار شد، موضوعی به دلایلی در ذهن من بود و خدمت رهبری بیان کردم که دولت آمده است و می‌خواهد کار کند، اما شما اگر به هر دلیلی فکر می‌کنید فرد یا دولت دیگری بهتر می‌تواند خدمت کند، من آماده‌ام که کنار بروم. ایشان به شدت این موضوع را رد کردند و گفتند من دلم می‌خواهد شما تا آخرین لحظه به خدمت خود ادامه دهید و من از دولت حمایت می‌کنیم.

وی افزود: یک مرتبه دیگر هم من به دلایلی خدمت ایشان رفتم و این مسئله را مطرح کردم، ایشان گفتند من اجازه نمی‌دهم دولت حتی یک ساعت زودتر به کار خود پایان دهد. نظر من هم همین است و ما تا آخرین ساعت به وظیفه خود عمل خواهیم کرد، همه مردم هم تا به امروز از نظام و دولت حمایت کردند، اگر ما شرایط بهتری می‌خواهیم باید از نظام حمایت کنیم و اگر نقدی هم داریم آن را دلسوزانه مطرح کنیم. این شایعه را قویا تکذیب می‌کنم، دولت پای مسئولیت و عهد خود خواهد ماند.

مشکل پیچیده غیرقابل حل با عربستان نداریم

رئیس‌جمهور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی درباره اینکه مضمون پیام‌های عربستان که پیش‌تر به آن اشاره کرده بود چه بوده و وضعیت جنگ یمن بر روابط ایران و عربستان تاثیرگذار است؟، گفت: همواره کشورهایی بودند که برای ما پیام‌هایی می‌آوردند، دولت پاکستان، دولت عراق و ... در این زمینه فعال بودند. پاسخ ما همواره این بوده است که ما مشکل پیچیده غیرقابل حل با عربستان نداریم و هر زمان آماده باشند؛ درباره مسایل گفتگو می‌کنیم.

وی افزود: مهم‌ترین مسئله در منطقه، موضوع یمن است. عربستان اشتباه بزرگی در منطقه انجام داد و فکر می‌کرد می‌تواند این کشور را ظرف چند ماه تصرف کند، اما تا به امروز هم خود عربستان و هم مردم کشور یمن گرفتار شدند. البته اگر عربستان از تصرف یمن دست بردارد، شرایط برای گفتگو و مصالحه بسیار آماده‌تر خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه معتقدم مسئله یمن را خود مردم این کشور باید حل کنند گفت: کشورهای متجاوز به این کشور باید ضمن دست برداشتن از اقدامات خود، خسارت به یمن پرداخت کنند.

مطمئن باشید انتخابات است، نه انتصابات

حسن روحانی هم‌چنین درباره اینکه موضع‌گیری‌هایش درباره انتخابات و اینکه این اظهارات بر روند انتخابات تا چه اندازه تاثیرگذار است؟ گفت: من هیچ زمان انتخابات را زیر سوال نبردم و نخواهم برد، انتخابات یک مسئله مهم در کشور ماست و همان طور که رهبری فرمودند همه ارکان کشور با انتخابات و رای مردم پای کار آمدند.

وی ادامه داد: همه حرف من از روز اول این بود که نگذاریم یک وقتی انتخابات تبدیل به انتصابات شود، نه اینکه الان اینچنین است، خیر. چون اگر انتخابات واقعی نیست چرا من این میزان خواهش می‌کنم سخت‌گیری‌ها را کم کنید تا مشارکت بیشتری داشته باشیم.

روحانی گفت: مطمئن باشید انتخابات است نه انتصابات، آن انتخاباتی که انتصابات بود به رژیم قبلی و پیش از انقلاب اختصاص داشت و ما نباید بگذاریم چنین اتفاقی در تاریخ ما رخ دهد. حتما ما انتخابات داریم و همه مردم باید در آن شرکت کنند، ممکن است ما از فرایندها راضی نباشیم و اشکالی ندارد که انتقاد داشته باشیم، اما نباید برای این موضوع انتخابات را کنار بگذاریم. من افتخار می‌کنم در سال های ۹۲ و ۹۶ با انتخاب مردم روی کار آمدم و اگر انتخابات نبود ارکان کشور مشروعیت نداشتند. من از همه مردم خواهش می‌کنم که پای صندوق آرا بیایند ان‌شاالله بهترین‌ها برگزیده شوند و مجلس خوبی پیش روی ما باشد.

درباره وقایع آبان ماه، ذهن مردم را مخشوش کردند

حسن روحانی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه  درباره مسائل اخیر کشور و لطمه‌ای که به اعتماد مردم وارد شده است، گفت: همه احزاب و جناح‌ها باید از این ذهنیت خارج شویم که یک جناح باید کشور را در اختیار داشته باشد، همه باید احساس کنیم که همه احزاب، جناح‌ها و گروه‌ها در حد خود حق دارند و باید در سیاست حضور داشته باشند. معنی ندارد در کشور یک جناح و حزب حاکم مطلق باشد، این مسئله به نفع کشور نیست و به ضرر مملکت است. 

وی ادامه داد: اینکه می‌گویند به اعتماد مردم لطمه خورده است، درست است و باید این اعتماد را بهبود ببخشیم، به نظرم در مورد وقایع آبان ماه، غروب جمعه اطلاعات غلطی به مردم داده شد و در این حرکت موضوع اختلاف و شکاف حاکمیتی به غلط به مردم منتقل شد و در نهایت ذهن مردم را مخشوش کردند. در حالی که در مورد حامل‌های انرژی تصمیم گیرنده تنها دولت نبود، بلکه تصمیم کل نظام بود که هر سه قوه درباره آن رای داده بودند و رهبری هم این موضوع را تایید کرده بودند. کل نظام در این زمینه تصمیم گرفت، اما تا صبح یکشنبه این تردید را مرتب نشر می‌دادند تا اینکه مقام معظم رهبری در بیانات خود مسئله تصمیم‌گیری درباره این طرح را بیان کردند و اختلافات کنار گذاشته شد. ما در روزهای یکشنبه و دوشنبه هیچ مشکلی نداشتیم و شرایط عادی شد. متاسفانه این وقایع از شبهه افکنی آغاز شد -حال تعمدی یا غیرتعمدی- البته رسانه‌های خارجی هم در این زمینه نقش داشتند.

رویکرد سپاه پاسداران را ستایش می‌کنم

روحانی در ادامه درباره حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: در مورد هواپیمای اوکراینی هم اشتباهی رخ داد که به علت عجیب بودن بسیار غیرقابل باور بود، ما در جنگ بوده‌ایم و پدافند هوایی را می‌شناسیم و در تاریخ ایران چنین اتفاقی رخ نداده بود که در پایتخت کشور کنار فرودگاه بین‌المللی چنین خطایی صورت بگیرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این خطا برای همگان عجیب بود، گفت: تا زمان بازرسی و نتیجه گیری، می‌بایست یک مقام مسئولی به ما اطلاع می‌داد که این اشتباه رخ داده است، البته تخمین‌هایی در ذهن ما بود اما مقام مسئول باید اطلاع رسانی می‌کرد. امکان داشت این روند به صورتی تسریع شود، مثلا پنجشنبه غروب این خبر اعلام می شد. این مسئله به اعتماد عمومی لطمه زد.

روحانی با تاکید بر اینکه در اتفاق تعمدی در کار نبود، افزود: به هر حال همان نیروی مسلحی که برای ما افتخارات فراوانی آفریده است، این اشتباه را به عهده گرفت و از مردم عذرخواهی کرد. من هم از نحوه کار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در داستان شهادت سردار سلیمانی که پاسخ قاطعی به آمریکا داد و هم در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی از مردم عذرخواهی کردند و به آن‌ها اطمینان دادند که دیگر این خطاها تکرار نشود، من این رویکرد را ستایش می‌کنم.

وی افزود: ما نباید بگذاریم این مسایل به اتحاد ملی لطمه بزند، حزب، جناح و ... به جای خود خوب است و پس از انتخابات باید هر کس برنده شد را محترم بدانیم و به سراغ انجام وظایف خود برویم. متاسفانه ما مدام این مسئله را ادامه می‌دهیم و پس از انتخابات هم می‌خواهیم به مردم بگوییم اشتباه کردید، نه مردم اشتباه نمی‌کنند. هر جناح نظر خود را به ملت عرضه می‌کند و وقتی اکثریت غالب رای دادند همگان باید تسلیم شویم، مشکل این است که در برابر ملت برخی از احزاب و گروه‌ها تسلیم نمی‌شوند. شرایط ما به نحوی است که باید در کنار هم باشیم تا از مسیری که دشمنان برایمان سخت کرده به درستی عبور کنیم.

نه آمریکا رهبر دنیاست نه یکجانبه گرایی پیروز می شود

 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود با اهالی رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار آزاد رسانه های آمریکایی که پرسید«رهبران در واشنگتن از تغییر رژیم در ایرن و کشورهای همسایه سخن می گویند، آیا ایران هم به تغییر رژیم در آمریکا فکر می کند و نظر شما درباره نامزدهای دموکرات و خصوصا برنی سندرز چیست؟»، گفت: آنچه برای ما مهم است این است که مسئولان آمریکا و کاخ سفید تغییر فکر بدهند، من تغییر رژیم را نمی دانم ولی برای ما تغییر فکر مهم است آن فردی که به نفع مردم آمریکا و مردم منطقه است انتخاب کنند.

وی افزود: من نسبت به حزب خاص یا  فردی خاصی نظری ندارم. آنچه مهم است این است که کسی در کاخ سفید باشد که درست محاسبه کند و مسیری را برگزیند که به نفع همه است و به نظر من اشکال در اینجاست که باید یکجانبه گرایی را آمریکا فراموش کند و اینکه آمریکا رهبر دنیاست را از یاد ببرد نه آمریکا رهبر دنیاست نه یکجانبه گرایی پیروز می شود. اگر آمریکا برای همه ملت ها حکومت های قانونی دنیا ارزش قائل باشد از این مشکلات عبور خواهیم کرد.

برخی کشورها اطلاعاتی را به رئیس جمهور اوکراین داده بودند

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به این ابهامات درباره هواپیمای اوکراینی و ابهامات درباره زمان مطلع شدن دولت و اینکه چرا آسمان کشور کلیر نشده بود، گفت: حادثه هواپیمای اوکراینی صبح چهارشنبه رخ داد لذا ما بعد از حادثه در دولت حضور داشتیم آنچه در دولت مطرح شد و وزیر راه گزارش داد، این بود که یک سانحه بوده است. من پرسیدم که هواپیما از نوع ۷۳۷ مکس بوده یا ورژن دیگری است که گفت نمی دانم، گفتم بررسی شود که ورژن حادثه ساز بوده است یا نه. که معلوم شد آن مدل نبوده است.

وی ادامه داد: بعدازظهر آن روز شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت، البته نه برای سانحه هواپیما بلکه درباره حمله به عین الاسد و عکس العمل های احتمالی آمریکا، جلسه ای داشتیم که از ساعت سه تا حدود ۵ و ربع جلسه طول کشید. در پایان آن جلسه گرچه بحث هواپیما مطرح شد ولی آنجا هم گفته شد که سانحه بوده است. شب آن روز من با رئیس جمهور اوکراین گفتگویی داشتم که لحنش متفاوت بود و احتمالاتی را می داد. اطلاعاتی را برخی کشورها به او داده بودند. من هم آن شب با وزیر راه صحبت کردم که او باز هم می گفت سانحه بوده است چون پدافند هوایی کشور می گفت، شلیکی از طرف ایران صورت نگرفته است. اما روز پنج شنبه شبهات ما بیشتر شد و من بازهم با مسئولان صحبت کردم.

روحانی گفت: غروب جمعه که با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صحبت می کردم، این احتمال قوی بود که در این حادثه خطایی صورت گرفته است. گفتم اگر این فکر را می کنید الان اعلام رسمی کنید گفتند نه شبهاتی داریم و قرار است دبیرخانه شورای امنیت جلسه ای داشته باشیم تا نهایی می کنیم. به هرحال مقامات مسئول باید به ما گزارش رسمی می دادند.

وی تصریح کرد: همان ساعت ۴ و نیم روز جمع که رئیس ستاد کل رسما به من اعلام کرد که این خطا صورت گرفته من گفتم که همین الان اعلام شود ولی بعدش دیدم اعلام نشد، علت را که پرسیدم گفتند جلسه شورای امنیت ابتدا تشکیل شود که گفتم اگر تصمیمی قرار است گرفته شود این جلسه امشب تشکیل شود . جمعه شب ما جلسه را تشکیل دادیم، بحث مفصل بود و ابعاد قضیه روشن شد و بیانیه ستاد کل مطرح شد و تصمیم نهایی برای اعلام رسمی و پذیرفتن مسئولیت مطرح شد. من ساعت دوازده شب دیدم اعلام نشده و در نهایت بیانیه صبح اعلام شد. می شد چند ساعتی یا لااقل شب جمعه بیانیه اعلام شود و ادامه پروسه ها تسریع شود ولی طبیعیتا این خبر آنقدر عجیب و غریب بود که ما واقعا باورمان نمی شد این اتفاق رخ داده باشد.

رئیس جمهور گفت: کل ماجرا همین بود و الان هم مسیر را دنبال می کنیم و طبق مقررات بین اللملی و عمدتا با اوکراینی ها درباره جعبه سیاه و بقیه مسائل در حال صحبت هستیم تا مشکل حل شود. 

دولت مسئولیتی در کلیر کردن آسمان ندارد

روحانی درباره کلیر نکردن آسمان از سوی دولت هم گفت: آسمان ما باز است و همه هواپیماها رفت و آمد می کنند اینکه آسمان کشور بسته شود را باید سازمان هواپیمایی اعلام کند و بگوید این مسیر از این ساعت تا این ساعت یا از این روز تا فلان روز بسته است. اما اینکه چه مقام و نهادی این دستور را به سازمان هواپیمایی بگوید، دو مقام و نهاد بیشتر نیستند، یا هواشناسی بخاطر شرایط فوق العاده جوی می تواند این درخواست را بدهد یا نیروهای مسلح.  ستاد کل باید بگوید مثلا بخاطر مانور یا عملیات خاص آسمان بسته شود. دولت هیچ مسئولیتی در کلیر کردن آسمان ندارد

آمار کشته شدگان آبان ماه در اختیار پزشکی قانونی است

رئیس جمهور در نشست خبری خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ابهامات در تعداد کشته شدگان حوادث آبان ماه و اینکه چرا در این زمینه شفاف‌سازی نمی‌شود گفت: در این زمینه رسانه‌های خارجی اغراق و مبالغه عجیب و غریبی کردند و روزانه تعداد را بالا بردند، این آمار کاملا نادرست است. از ابتدا هم من گفته بودم هویت مردم در این زمینه مشخص شود و آن‌هایی که از نیروهای خودی چون بسیج، نیروی انتظامی و مردم بودند با آن‌هایی هم که جزو معترضان بودند یا به مراکز نظامی تهاجم کردند تفکیک شود.

وی افزود: اینکه چند نفر کشته شدند این آمار در اختیار پزشکی قانونی است و آن‌ها می‌توانند این مسئله را اعلام کنند و مشکلی نیست، اما آمار واقعی طبق آنچه به ما اعلام شده است با آنچه در رسانه‌ها اعلام می‌شود بسیار فاصله دارد.

مجمع امروز خودش یک طرف دعوا شده است

روحانی هم‌چینن درباره اینکه سرنوشت لوایح پالرمو و FATF به کجا رسیده است، گفت: دعای ما این است که مجلس آینده با هماهنگی بیشتری با دولت کار کنند. برای من به عنوان رییس دولت جای تاسف دارد که لوایح بسیاری را به مجلس فرستادیم که برخی بررسی شد و برخی نه. به عنوان مثال لایحه جامع انتخابات که ماه‌ها وزارت کشور روی آن کار کرد و ما تمایل داشتیم زودتر تصویب شود تا انتخابات اخیر بر اساس آن برگزار شود، کنار رفت و ما امروز می‌بینیم که با مشکلاتی مواجه هستیم. یا سه لایحه مهمی که ما در زمینه شفافیت، تعارض منافع و مبارزه با فساد داریم هنوز بررسی نهایی نشده است.

وی ادامه داد: همچنین دولت دو لایحه مهم پالرمو و الحاق به کنوانسیون مبارزه با تروریسم را به مجلس تقدیم کرد که با آن خوب برخورد شد و مورد بررسی قرار گرفت. در شورای نگهبان هم به جز یک مورد اختلافی نبود و مسایل انجام شد، اما متاسفانه این طرح به مجمع رفت، اما نه با روال معمولی که ما همیشه می شناختیم.

روحانی با بیان اینکه روال معمول این است که پس از ارسال لایحه توسط دولت به مجلس، این لایحه پس از تصویب مجلس به شورای نگهبان فرستاده می شود و اگر شورای نگهبان این لایحه را قبول نداشت، مجمع تشخیص مصلحت نظام ورود می کند تا به این اختلاف رسیدگی کند، گفت: به تازگی قرار شد در مجمع گروهی لوایح مصوب مجلس را بررسی کنند که با مصوبات مجمع همخوانی دارد یا خیر. این مسئله به تازگی در قانون اتفاق افتاده است و حال مجمع خود که باید به اختلاف‌ها رسیدگی کند، به یک طرف دعوا بدل شده و این دو لایحه گرفتار این روند شده است.

دولت یازدهم، ایران را از لیست سیاه FATF بیرون آورد

رئیس‌جمهور گفت: ما تمایل داشتیم این لوایح را که دولت مدت‌ها روی آن‌ها وقت گذاشته و بررسی کرده و به مصحلت کشور است تصویب شود، مجلس هم موافق بود، اما مجمع با آن مشکلاتی دارد. امام درباره مجمع تشخیص مصلحت نظام فرمودند «اگر موضوعی را دولت گفت مصلحت کشور است و لازم است و سپس در کمیسیون و صحن علنی مجلس به تصویب رسید، این اتفاق برای تصویب کافی است، اما برای اطمینان بخشی مجمع تشخیص مصلحت نظام هم تشکیل شود»، من بسیار از آنچه امروز پیش آمده متاسفم، اما دیگر از توان دولت خارج است. ما این قدر در این زمینه مکاتبه کردیم و نامه نوشتیم، من حضوری با مقام معظم رهبری صحبت کردم و ایشان فرمودند من نسبت به لوایح دولت مخالفتی ندارم، اما در مجمع در پیچ و خمی گرفتار شده است.

وی ادامه داد:  اینکه گروه ویژه اقدامات مالی چه نظری خواهند داد، باید منتظر ماند، ما در لیست سیاه بودیم و دولت یازدهم کشور را از این لیست خارج کرد و به تعلیق رساندیم تا این موضوع حل نهایی شود. اما متاسفانه داریم به گذشته باز می‌گردیم که امیدواریم این اتفاق رخ ندهد. البته ما امروزه روابط بانکی چندانی با کشورها نداریم، اما این موضوع بسیار مهم است و در شرایط آینده بسیار تاثیرگذار است. FATF بسیار مسئله مهمی است و بسیاری از کشورها در آن عضو هستند و تنها کره شمالی در لیست سیاه قرار دارد و ما هم در این لیست بودیم که خارج شدیم. امیدوارم این مسایل هر چه زودتر برطرف شود.

استفاده از ماده ۳۶ برجام به نفع کسی نیست

روحانی درباره سرنوشت توافق و برجام گفت: آنچه مورد بحث است، ما و طرف مقابل تعهداتی در برجام داریم که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد و ما ناچار شدیم این تعهدات را کاهش دهیم. ما امروز در فعالیت هسته‌ای، چه در زمینه تحقیق و توسعه و چه در زمینه غنی‌سازی با تعهدات برجامی مقید نیستیم و در چارچوب آژانس فعالیت خود را انجام می‌دهیم.

وی افزود: کشورهای اروپایی به سراغ مکانیسم ماشه رفتند و ما به آن‌ها اطلاع دادیم این روند با ماده ۳۶ برجام نمی‌خواند و آقای بورل که به تهران آمد، من به طور مفصل با او درباره استفاده از این ماده صحبت کردم و به نظر آمد که این سخنان و استدلال ما را پذیرفته است چون ماده ۳۶ می‌گوید ۱+۵ باید این اقدام را انجام دهد و ابتدا باید آمریکا به این جمع بپیوندد. استفاده از ماده ۳۶ به نفع کسی نیست و آن‌ها می‌دانند پایان قصه چه خواهد شد.

روحانی در ادامه گفت: من در نامه صریحی به سران اروپا نوشتم که پایان قصه چه خواهد شد و آقای بورل هم در ملاقاتی که داشتیم گفت برای مدتی طولانی این روند را تعلیق کرده‌ایم. ما به فعالیت‌های هسته‌ای خود زیرنظر آژانس ادامه خواهیم داد و امیدواریم اروپایی‌ها راه‌حلی را پیدا کنند تا به برجام بازگردیم و در این زمینه اروپا وعده تلاش برای تحقق این هدف را داده که امیدواریم به نتیجه برسد.

به روند کار دولت اشکال دارید یا لبخند زدن من؟

در ادامه نشست خبری رئیس جمهور با اهالی رسانه داخلی و خارجی، خبرنگار خبرگزاری مهر از رئیس جمهور درباره وضعیت گرانی و تورم و مشکلات معیشتی مردم پرسید و اینکه چرا دولت پاسخگوی اعتراضات مردم نیست و ناکارآمد است یا در مقابل مشکلات رئیس جمهور لبخند می زند. رئیس جمهور در پاسخ به این سوال گفت: من متوجه نشدم اشکال به روند کار دولت بود یا به لبخند من بود. 

وی افزود: اینکه مردم مشکل دارند حتما اینطور است، اینکه زندگی مردم طبق مراد و مطلوبشان نیست درست است، دلیلش این است که کشور ما با یک تحریم بی سابقه در تاریخ مواجه شده است. نه در ایران بلکه در کل دنیا هم بی سابقه است. اینکه کشوری در دنیا فعالیت بانکی و صادراتی‌اش این همه مشکل داشته باشد در دنیا بی سابقه است بنابراین وقتی فشار وارد می‌شود حتما فشارها تاثیرگذار است. از اثر که نمی شود فرار کرد. 

اگر به اعتراضات مردم گوش نکنیم، گوش ما ایراد دارد

روحانی ادامه داد: ما در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی دنیا را داشتیم و در دنیا اول بودیم. چرا؟ چون شرایطی بود که برجام اجرا شد، روابط بانکی داشتیم، تولید نفت و صادرات مان افزایش یافت در نتیجه زندگی مردم خوب شد و رشد اقتصادی بالا رفت و زندگی مردم بهتر شد. اینکه می گوید دولت به اعتراضات مردم گوش نمی کند درست نیست، اگر گوش نکنیم که گوش ما مشکل و ایراد دارد حتما باید گوش کنیم، کشور مال مردم است و مشروعیت ما از مردم است که ولی نعمت ما هستند.

وی گفت: اینکه می پرسید دولت در برابر این فشارها چه کرده است هم باید بگویم، اولا در موضوع بنزین دولت یک ریال از پول بنزین را برای مخارج دولت استفاده نمی کند و کل اضافه درآمد بنزین به مردم  و به آن ۶۰ میلیونی که اعلام شد داده می‌شود. آمار را ببینید، آمار تورم نقطه به نقطه در چند ماه پیش ۵۲ بوده است و امروز نقطه به نقطه ۲۶ درصد است. تورم دوازده ماهه در اخرین ماه ۳۸ درصد شده است کی اینکار را کرده است؟ کار دولت ومردم بوده است. رشد بخش کشاوری نتیجه فعالیت کشاورزان و کمک دولت است. صنعتگران فعال شده اند و ...اینکه می گوید ناکارامدی یعنی چه؟

دو برابر شدن تولید بنزین کارآیی دولت است یا ناکارآمدی؟

روحانی ادامه داد: در شرایط تحریم کار این دولت را مقایسه کنیم با دولت های قبل. در حوزه سلامت مقایسه کنید، در حوزه صنعت، پتروشیمی و مقایسه کنید، این کار سختی نیست.این که پتروشیمی تا پایان کار دولت دو برابر می شود و تولید گاز افزایش یافته کارامدی دولت است یا ناکارامدی دولت؟ اینکه تولید بنزین بیشتر از دو برابر شده کارایی دولت است یا ناکارآمدی؟ این خودکفایی و تحولات در بحث سلامت و روستاها و دیگر بخش ها به چه معناست؟ این کلمه ناکارامدی که دوستان رقیب ما به کار می بردند کلمه دقیقی نیست.

رئیس جمهور تاکید کرد: باید به ما کمک کنند، در شرایطی که تحت فشار آمریکا و فشارهای بین المللی هستیم باید بیشتر به ما کمک کنند و یاری کنند حتما دولتِ تنها موفقیتش کم خواهد بود. حتما مجلسِ تنها موفقیتش کم خواهد بود. قوه قضاییهِ تنها موفقیتش کم خواهد بود و هر سه قوه باید باهم باشند.

تنها مسئول اجرای قانون اساسی در کشور رئیس جمهور است

روحانی درباره انتقادات از شورای نگهبان هم گفت: می گویید از شورای نگهبان انتقاد می کنم من که اسمی از شورای نگهبان نبردم شما بردید، ما گروه نظارت را گفتیم، اسم نبردیم. مثلا اگر از کارمند وزرات راه انتقاد کنید به دولت انتقاد کرده اید؟ ما از شورای نگهبان اسم نبردیم به هرحال نظارت این شورا هستند.این ها بساط شورای نگهبان هستند.

رئیس دولت گفت: انتقاد اشکال ندارد اگر انتقاد اشکال دارد پس تعطیلش کنید، به عنوان رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی هستم و هرجا نقض قانون شود باید به مردم اطلاع دهم. تنها مسئول اجرای قانون اساسی در کشور رئیس جمهور است، قانون اساسی نگفته که رئیس جمهور ناظر قانون اساسی است گفته مسئول اجرای قانون اساسی است. ای کاش ما هم مثل شورای نگهبان فقط ناظر بودیم اما نقش بالاتر از نظارت را به ما داده است. ما حداقل می گویم و نقد می کنیم این هم اگر قابل تحمل نیست می خواهید این را تعطیل کنید.

روحانی درباره پیش بینی مقامات خارجی از انتخابات مجلس گفت: این حرف نادرست و غلط است، جمهوری اسلامی ایران بیش از سایر کشورها حتی کشورهای غربی و آمریکا انتخابات داشته است. ما در ۴۱ سال ۳۶ انتخابات را برگزار کردیم و روز جمعه هم سی و هفتمین انتخابات برگزار می شود، در این مدت همه مردم پای صندوق ها آمده اند و رای دادند. شاید ما تنها کشوری هستیم که با فاصله بسیار کوتاهی پس از پیروزی انقلاب مردم را پای صندوق ها فراخواندیم. روند انتخابات هم مشخص است، از قانون اساسی تا ریاست جمهوری و مجلس در سال های نخست پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز. مردم ما با آزادی کامل پای صندوق رای می روند، انتخابات های ما با امنیت کامل بوده است و امیدوارم مردم حتما پای صندوق ها بیایند. حضور مردم پاسخ خوبی به آمریکایی هاست و قطعا در تقویت ما و تضعیف دشمن بسیار تاثیرگذار است و امیدوارم انتخابات پرشوری را شاهد باشیم.

دولت چین دوستی خود را با ایران حفظ کرده است

حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره اقدامات دولت چین در زمینه ویروس کرونا و همچنین مبادلات اقتصادی دو کشور، گفت: ما بسیار متاسف و ناراحت هستیم که مردم کشور چین گرفتار این ویروس شده‌اند، حادثه مهمی است و دولت چین نسبت به مردم خود و دنیا احساس مسئولیت کرده است. اطلاع رسانی به موقع، تلاش مستمر و اقدامات جدی انجام می‌دهد. البته تمامی دولت‌ها برای پیشگیری از این ویروس تلاش می‌کنند و همگی باید کمک کنیم تا از این وضعیت عبور کنیم.

روحانی در ادامه گفت: رابطه ما با دولت چین همواره خوب بوده است و در شرایط تحریم‌های حداکثری علیه ایران، دولت چین دوستی خود را با ایران حفظ کرده است. ما امروز در بخش‌های مختلف با چین ارتباط داریم، مخصوصا در زمینه حفظ برجام، مذاکرات بین‌المللی، شورای امنیت. چین و روسیه تعامل و روابط خوبی با ما داشتند و علاقه‌مند به ادامه این روابط هستیم.

ترکیه به توافق سوچی احترام بگذارد

رئیس‌جمهور هم‌چنین در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری آنادولوی ترکیه درباره روند توافق سوچی گفت: من فکر می‌کنم روند نشست سوچی بسیار مهم است و از لحاظ سیاسی در منطقه روند موفقی است، و این توافق در سطح سران سه کشور هم بوده است و ادامه خواهد یافت. به نظرم ما توافق سوچی و روند آن را نباید کنار گذاشته شود و بسیار دوست دارم دولت ترکیه هم به توافقاتی که باهم داشتیم احترام بگذارد.

وی افزود: آقای اردوغان در تمام جلسات بر دو نکته تاکید کردند، اول حفظ یکپارچگی و وحدت سوریه تحت حاکمیت دولت این کشور و دوم مبارزه با تروریسم. ادلب یکی از استان‌های سوریه است و باید تروریسم در این منطقه بپرهیزیم، اینکه ترکیه می‌پذیرد عده‌ای به این کشور پناهنده شوند، دلیل نمی‌شود که این کشور از اقدامات خود در زمینه مبارزه با تروریسم پرهیز کند، امیدوارم همکاری سه کشور در زمینه حل معضل سوریه ادامه یابد.

نقدهایم درباره ردصلاحیت‌ها تاثیرگذار بود

روحانی در ادامه نشست خبری در توضیح سخنانش در راهپیمایی ۲۲ بهمن که گفته بود اگر رژیم پهلوی انتخابات برگزاری می‌کند، انقلاب نمی‌شد، گفت: اگر رژیم گذشته از مردم سوال می‌کرد و حاضر می‌شد مردم در روند انتخاب نظر خود را اعلام کنند و از آن‌ها دعوت می‌کرد تا در همه پرسی برای نوع حکومت شرکت کنند، نیازی به انقلاب نبود، چون دولت تسلیم نظر مردم شده بود. اینکه مردم انقلاب کردند، در سایه یک انتخاب بود، آن‌ها بین حکومتی فاسق و مردمسالار، حکومت مردمسالار را انتخاب کردند و اساس انقلاب بر مبنای یک انتخاب بود. پس از پیروزی انقلاب، مردم همواره به اینکه در موضوعات مهم و لازم در انتخابات شرکت کنند توجه داشتند.

وی ادامه داد: نظام، قانون اساسی، دولت، رهبری، مجلس و تمامی آنچه داریم محصول انتخابات است و اگر رژیم گذشته می‌گفت در برابر مردم تسلیم هستم و هر آنچه خواستند را عملی می‌کنم، مشکلی نبود. رژیم گذشته انتخابات و نظر مردم را زیر پا گذاشت، انقلاب ما نتیجه یک انتخاب دقیق ملت ایران بود و بر مبنای آن مردم بین راه امام و شاه، انقلاب را انتخاب کردند و انقلاب کردند تا انتخاب زنده بماند.

اگر انتخابات را کنار بگذاریم، ضرر کرده‌ایم

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به این سوال که درباره تایید صلاحیت‌ها با شورای نگهبان تا چه اندازه گفتگو داشته است و چه اقداماتی انجام داده است، گفت: هر وقت مردم دیدند من در سخنرانی به موضوع مهمی اشاره کردم، پیشاپیش بدانند اقدامات لازم را برای حل آن موضوع انجام داده‌ام اما به نتیجه نرسیده است و به ناچار با مردم آن را مطرح کردم. اگر نگویم به مردم خیانت کرده‌ام و حاضر نیستم چنین کنم. من اگر بخواهم هر جا سخنرانی کنم پیشینه تمامی اتفاقات را توضیح دهم، نیازی نیست چون اقدامات معمول من است. فکر می‌کنم وقتی من موضوعی را اعلام عمومی می‌کنم تاثیر دارد، کما اینکه صحبت‌ها و نقدهای من تاثیر داشت و شرایط ما بهتر شد.

روحانی با بیان اینکه مردم ما در برابر سه گزینه می‌توانند انتخاب کنند، گفت: انتخاب مطلوب، انتخاب محدود و بدون انتخاب، سه انتخابات امروز است. انتخاب مطلوب ممکن است از نظر برخی باشد و از نظر برخی نه، اما اگر شرایط مطلوب نبود، انتخاب محدود را هم کنار بگذاریم؟ خیر، انتخاب تنها محدود شده است، اما از بین نرفته است. به جای انتخاب محدود اگر انتخابات را کنار بگذاریم، ضرر کرده‌ایم. انتخابات ممکن است مطلوب ما نباشد اما باید پای صندوق برویم و رای بدهیم، به نظرم رای دادن بهترین راه است.

حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان درباره مذاکرات ایران و امارات و همچنین رویکرد این کشور درباره اقدامات آمریکا، توضیح داد: آنچه ما می‌دانیم کشورهای منطقه، نه فقط امارات آمریکا را بر حذر داشتند تا در منطقه شاهد جنگ باشند. این مسئله می تواند درست باشد و نیازی نیست دنبال سند آن باشیم، جنگ در منطقه به ضرر همه کشورهای منطقه است و هیچ کشوری از آن نفع نمی برد و آن ها چون در لبه جنوبی خلیج فارس هستند، قطعا رخ دادن جنگ برایشان خطرناک است. ما هم مخالف جنگ هستیم و فکر می کنم آمریکا هم به دنبال جنگ نیست چون می‌داند چه ضررهایی برایش دارد، ترامپ هم به دنبال پیروزی در انتخابات پیش روست و به همین دلیل اقدامات خود را برای این هدف انجام می دهد و به سراغ جنگ نمی رود.

وی ادامه داد: هیچ وقت مذاکرات ما با امارات قطع نبوده است، رده های آن فرق داشت اما ارتباط همواره وجود داشته است، امیدواریم که اینگونه مذاکرات به نتیجه ثبات، صلح و حسن همجواری با کشورهای منطقه بینجامد.

نه ناامید شدم نه کار را متوقف کرده‌ام

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این سوال که تلاش شما تحویل دادن دولت بدون تحریم در سال ۱۴۰۰ است اما آیا این هدف شما با مجلس بعدی که به نظر می رسد اصولگرا باشد محقق خواهد شد، گفت: حتما ناامید نیستیم البته کار سختی است. من دولت را در حال تحریم تحویل گرفتم و در تحریم بودیم البته کمتر از شرایط امروز بود، آن زمان که دولت را تحویل گرفتیم ۹۰۰ بشکه نفت می فروختیم  و شرایطی بود که خیلی امیدوار کننده نبود که در مذاکرات موفق شویم. حتی برخی دوستان هم این را خوش بینی می دانستند که با کشور ۵+۱ بنشینیم، مذاکره کنیم و به نتیجه برسیم اما با امیدواری کار را دنبال کردیم و به نتیجه رسیدیم. 

وی افزود:  البته پیش بینی من این بود سال ۹۳ به نتیجه برسیم ولی در سال ۹۴ این نتیجه حاصل شد. بعد با دولتی نااهل در آمریکا مواجه شدیم که فقط هم نسبت به ما نااهل نیست، با تمدن بشریت نااهل است، حتی با همه دوستانش از اروپا، چین و... نااهل است. آنها تحریم های حداکثری را علیه ما اعمال کردند ولی به اهدافشان نرسیدند.

رئیس جمهور گفت: اینکه تا پایان موفق می شویم تحریم را بشکنیم یا ناموفق خواهیم بود مشخص نیست اما ما تلاش مان را رها نخواهیم کرد نه امیدم از بین رفته نه تلاشم را متوقف کرده ام. همیشه هرکسی که آمده راهی را نشان داده و من از آن فرصت استفاده کردم البته می فهمم که این شرایط بسیار سخت است اما در همین شرایط تحریم ما وارد  اوراسیا شده ایم و درحال مذاکره و سرمایه گذاری هستیم. طرح صلح امید یعنی امید. تلاش ما این است که مشکلات با منطقه و دنیا را حل کنیم و ناامید نیستیم.

رئیس دولت گفت: درباره ترکیب مجلس آینده و نحوه کار با آن مجلس هم زود است که قضاوت کنیم. یعنی من کاری ندارم که جناحی که در مجلس می آید اصولگرااست یا اصلاح  طلب یا اعتدالی یا بینابین اینها. بلکه توقع من است این است که دولت و مجلس  در منافع و مصالح ملی باهم کار کنیم، لوایح مهم ما در همین مجلس  که به نظر شما با دولت بهتر است متوقف شده است. بیش از دو سال است تلاش می کنم یک وزارت بازگرانی تشکیل دهیم و می دانم چقدر ضروری است و در شرایط تحریم یک وزارت صنعت، معدن و تجارت را یک نفر اداره کند کار سختی است اما هنوز موفق نشده ایم. یا اگر لایحه جامع انتخابات تصویب می شد به نفع کشور بود.

وی گفت: به هرحال مجلس و دولت حقوق و اختیاراتی دارند و من امیدوارم مجلس بعدی به هر نسبتی که در دست هر جناجی بود مبنایش قانون باشد. داور بین ما و مجلس قانون است و هر دو به قانون متعهد باشیم. 

دلیل بالا رفتن نقدینگی فعلی نامطلوب نیست

روحانی در پایان نشست خبری در پاسخ به اینکه اقدامات دولت در زمینه مدیریت نقدینگی کشور چه بوده است؟ گفت: نقدینگی ۲۵ درصد، متوسط نقدینگی ۵۰ سال اخیر است، نقدینگی همیشه خیلی بد نیست. البته بانک مرکزی اعلام کرده است، نقدینگی ۲۸ درصد است که از متوسط بالاتر است و بر مبنای خالص ذخایر بانک مرکزی است و طبق علت‌های آن، چندان نقدینگی بدی نیست. 

روحانی افزود: اگر بانک مرکزی می‌خواهد ذخایر خود را افزایش دهد باید هزینه کند. مبنای این سه درصد همین مسئله است و به نظرم مشکلی نیست. البته ما باید همواره نقدینگی را کنترل کنیم، نقدینگی عمدتا به دلیل بدهی دولت یا اضافه برداشت بانک‌ها ایجاد می‌شود. نقدینگی به طور طبیعی همواره رشد دارد و در حد ۲۰ تا ۲۵ درصد طبیعی است. نقدینگی ما کمی بالا رفته است که دلیل آن نامطلوب نیست، اما به طور کلی باید آن را کنترل کرد.