مکان های دیدنی برازجان و معرفی نقاط توریستی و تاریخی زیبای این منطقه

مکان های دیدنی برازجان و معرفی نقاط توریستی و تاریخی زیبای این منطقه


منبع: آرگا

121

1398/11/27

22:33


برازجان شهر زیبای نخل ها و آفتاب سوزان است و یکی از مناطق گرمسیری مهم در ایران است مسافرت به این منطقه در فصل های زمستان برای گردشگران راحت تر است و به دلیل آب و هوای معتدل در این فصل می توانند با خیالی آسوده تر از مکان های دیدنی برازجان دیدن کنند از سویی در این فصل ها تردد در جاده ها راحت تر است و ترافیک کمتری دیده می شود.

سفر به مناطق جنوبی کشور بیشتر در فصل های سرد از سال دیده می شود شهرهای جنوبی ایران به مهمان نوازی و خون گرمی شهرت دارند از این رو است که سفر به این مناطق برای هر گردشگری دارای جذابیت دارد و از نزدیک آن ها را با زندگی سنتی جنوبی ها آشنا می کند. اما این بار قصد داریم تا به شهر دیدنی برازجان، دومین شهر بوشهر برویم شهری که دارای زیبایی های تاریخی و طبیعی بسیاری است و مقصد علاقه مندان ایرانی می باشد.

شهر برازجان از اهمیت بالایی در استان برخوردار است زیرا محل قرارگیری آن در استان و موقعیت جغرافیایی آن اهمیت زیادی دارد این شهر مناطق مختلفی از ایران همچون شیراز  بوشهر را به یکدیگر متصل کرده است این شهر دیدنی با عنوان شهر نخلستان و آفتاب نیز شناخته می شود اطراف آن را نخلستان های عظیم و سرسبز پوشانده اند و به عنوان نخلستان های پیوسته و متراکم در ایران شناخته می شوند.

زیبایی های این شهر بسیار متنوع است و از لحاظ تاریخی نیز ارزش زیادی دارد بسیاری از بناهای تاریخی موجود در این منطقه شامل دژها و قلعه هایی هستند که در گذشته اهمیت نظامی داشته اند و در حال حاضر به عنوان یک بنای تاریخی از آن ها یاد می شود. شما علاقه مندان و گردشگران در ادامه این بخش می توانید با جاذبه های توریستی این شهر و پیشینه تاریخی و گردشگری آن آشنا شوید و در سفر خود به این منطقه از استان بوشهر جذابیت های بیشتری را مشاهده کنید.

مکان های دیدنی و معروف برازجان:

یکی از جاذبه های شناخته شده ای که در بزارجان به چشم می خورد دژ برازجان است این دژ کاروانسرای مشیرالملک است و در سال ۱۲۵۰ توسط یکی از بزرگان شهر و به قصد ساخت اقامتگاهی برای گردشگران و مسافران بنا شده است. دستور ساخت این بنای دیدنی توسط مشیرالملک صادر شده است از این رو این نبا را کاروانسرای مشیرالمکل نیز می نامند در ساخت این کاروانسرای باشکوه هزینه های زیادی اختصاص داده شده است و از بهترین معماران استفاده شده است در ساخت آن نیز از سنگ و ساروج استفاده شده است در مجموع ۶۸ اتاق برای اقامت بنا شده است و در سال های اخیر نیز بازسازی های مختلفی بر روی آن انجام شده است. ما در اینجا با معرفی یکی از دیدنی های بوشهر قصد داریم تا اطلاعات گردشگری مهمی را درباره جنوب کشور در اختیار شما قرار دهیم این شهر نیز یکی از مهم ترین شهرهای تاریخی در بوشهر است که در میان گردشگران کمتر شناخته شده است و این بار در سفر خود می توانید از آن دیدن کنید.

چشم انداز برازجان

آرامگاه دختر کوروش:

این آرامگاه که نام آن گور دختر است آرامگاه آتوسا یا ماندانا دختر کوروش کبیر است و یکی از مکان های دیدنی و تاریخی در برازجان می باشد در برخی از آثار نیز بیان شده که این محل آرامگاه مادر یا خواهر کوروش کبیر است این گورستان تاریخی در دشت های پهناور و وسیع منطقه قرار دارد قرار گرفتن این گورستان در پشت کوه های دستشان بر اهمیت آن افزوده است. در این دشت ها سکوت مطلق حاکم است از این رو این گورستان تاکنون ناشناخته بوده است و کمتر کسی از آن خبر دارد در رابطه با آن نیز افسانه های متعددی روایت شده است که شنیدن آن ها از زبان خود مردمان این شهر شنیدنی تر است با این حال که این گور به لحاظ تاریخی با اهمیت است می توان گفت که اهمیت فرهنگی معماری نیز دارد معماری این بنا همانند آرامگاه کوروش کبیر است از این رو می گویند این گورستان متعلق به یکی از اعضای خانواده کوروش است.

مکان های دیدنی برازجان

به دلیل اهمیت تاریخی که این بنا دارد در سال ۱۳۸۰ بازسازی هایی بر روی آن انجام شده است متاسفانه برخی از گردشگران آسیب هایی را بر این بنا وارد کرده اند که ارزش تاریخی آن را کمتر کرده است از این رو محافظت هایی بر روی این بنا انجام شده است تا آسیب های کمتری وارد شود.

کوشک اردشیر:

یکی دیگر از مکان های دیدنی برازجان بنای کوشک اردشیر است این بنا در دشتستان برازجان قرار گرفته است و یکی از بناهای تاریخی به شمار می آید که در زمان ساسانیان ساخته شده است در معماری کوشک اردشیر طلاق های گهواره ای شکل دیده می شوند و در یک ستون از این بنا نیز صلیب هایی طراحی شده اند. برج ها و ستون های دیده بانی محلی برای فعالیت های نظامی بوده است این منطقه به لحاظ تاریخی اهمیت بالایی دارد و در تعطیلات سلاطین به این منطقه می آمدند.

جاذبه های برازجان

در اطراف کوشک بناهایی ساخته شده است که محلی برای اسکان قشقایی ها ساخته شده است و از قدیم و ندیم اسکان در این بناها رواج داشته است همچنان اصالت تاریخی خود را حفظ کرده اند. در این دشت های کاخ های سنگی زیادی ساخته شده اند بازمانده هایی که از این کوشک های سلطنتی وجود دارد این روزها برای خیلی از گردشگران جذابیت دارد و مورد توجه آن ها است.

کاخ چرخاب:

این کاخ یک اثر باستانی با ارزش است که از دوران هخامنشیان بر جای مانده است و این روزها یکی از مکان های دیدنی برازجان به شمار می آید فاصله این کاخ تا بوشهر ۷۰ کیلومتر است این چرخاب ها به لحاظ تاریخی دارای اهمیت زیادی هستند. تحقیقات باستان شناسی بر روی این چرخاب ها نشان می دهد که ایرانیان از سال ها قبل در خلیج فارس سکونت داشته اند و خلیج فارس زادگاه آن ها است. در ان تحقیقات بیان می شود که این چرخاب ها به دستور کوروش ساخته شده اند و منطقه ای مسکونی بنوده اند بخش هایی ای این کاخ ها نیمه تمام باقی مانده است و علت آن مرگ ناگهانی کوروش کبیر بوده است. پایه ستون هایی که در ساخت این بنا استفاده شده است همانند پایه ستون های پاسارگاد است از این رو می توان فهمید که این بنا بمتعلق به دوران هخامنشیان می باشد.

بنای تاریخی برازجان

چشمه آّب گرم دالکی، غار چله خانه، غار گولیک و … از دیگر بناهای دیدنی و جاذبه های توریستی در برازجان هستند که توجه علاقه مندان زیادی را به خود جلب می کنند برازجان یکی از مکان های دیدنی بوشهر است معرفی مکان های دیدنی بوشهر می تواند اطلاعات گردشگری مهمی را درباره این منطقه از ایران در اختیار گردشگران قرار دهد که می توانید در لینک بیشتر با جاذبه های توریستی جنوب کشور آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو