5 خاصیت اثبات شده مصرف خرما که بدون شک باید با آن‌ها آشنا شد

منبع: اوما

87

1398/11/27

23:03


5 خاصیت اثبات شده مصرف خرما که بدون شک باید با آن‌ها آشنا شد

خواص خرما در بعضی موارد باور نکردنی هستند و در سایر موارد عالی! این میوه خوشمزه که خوشبختانه در کشور ما به وفور پیدا می‌شود، منفعت‌های بسیار زیادی دارد که از بین آن‌ها دراین مقاله به پنج مورد مهم پرداخته‌ایم. بعد از خواندن این خواص بعید است که بتوانید خرما را از سبد غذایی‌تان کنار بگذارید. 

1. مواد مغذی غنی

اگر قرار باشد برای هر خوراکی یک پروفایل بسازید و فهرستی از منفعت‌هایش را در آن به نمایش بگذارید، خرما یکی از برنده‌های پر منفعت‌ترین پروفایل در میان سایر خوراکی‌ها خواهد بود. بسته به اینکه خرما تازه یا خشک باشد، میزان کالری آن متفاوت خواهد بود. طبیعی است که خرمای خشک مثل خرمای پیارم یا خاصویی نسبت به خرمای رطب کالری بالاتری داشته باشد. قاعده کلی این است که میوه‌های خشک شده کالری‌شان بیشتر باشد، پس هنگام خرید انواع خرما دقت کنید. 

بیشترین میزان کالری موجود در خرما مربوط به کربوهیدرات‌هاست. باقی به میزان بسیار اندکی مربوط به پروتئین می‌شود. در کنار میزان کالری‌شان خرما شامل مواد معدنی و ویتامین‌هایی بسیار مفید و ضروری است. همه این‌ها را اضافه کنید به مقدار بالای فیبر موجود در این میوه.  خوب است بدانید به طور میانگین هر 100 گرم خرما شامل مواد غذایی زیر می‌شود:

  • 277 کالری
  • 75 گرم کربوهیدرات
  • 7 گرم فیبر
  • 2 گرم پروتئین
  • 20 درصد پتاسیم
  • 14 درصد منیزیم 
  • 15 درصد مس 
  • 5 درصد  آهن 
  • 12 درصد ویتامین ب 6 

مقادیری که به درصد آمده‌اند، شامل میزان تامین مواد مورد نیاز بدن در طول یک روز توسط 100 گرم خرما را توضیح می‌دهد. همچنین یکی از کلیدی‌ترین عناصر خرما آنتی اکسیدان‌ها آن است. 

2. منبع غنی فیبر

منبع غنی فیبر

از آنجایی که خواص فیبر برای بدن شگفت انگیز است و دریافت فیبر کافی تاثیر مهمی در سلامت بالینی شما دارد، گنجاندن خرما در رژیم غذایی باعث می‌شود میزان فیبر مورد نیاز بدنتان را راحتتر دریافت کنید و از مزایای آن از جمله بهبود وضعیت هضم و جلوگیری از یبوست بهره ببرید. 

  • در یک پژوهش که درباره مزایای خوردن خرما انجام شد، وضعیت روده 21 نفر آزمودنی که هر کدام روزانه هفت عدد خرما خورده بودند، در مدت 21 روز پیشرفت زیادی کرد. 
  • فیبر بالای خرما علاوه بر مسئله هضم، روی کنترل قند خون هم تاثیرگذار است. فیبر هضم را کند می‌کند و به همین دلیل هم مانع از بالا رفتن ناگهانی قند خون بعد خوردن غذا خواهد شد. 

3. سرشار از آنتی اکسیدان‌های ضد بیماری

همان طور که پیشتر اشاره شد، خرما سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌هایی است که در کاهش ریسک ابتلا به چندین بیماری نقش مهمی ایفا می‎کنند. 

  • آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های شما در برابر رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کنند. این رادیکال‌ها مولکول‌های غیر پایداری هستند که ممکن است منجر به واکنش‌هایی در بدن شوند که در نهایت منجر به بیماری شوند. 
  • در مقایسه با میوه‌های مشابهی مثل انجیر و آلوی خشک، میزان آنتی اکسیدان موجود در خرما به مراتب بیشتر است. 

خرما به خصوص شامل سه ماده زیر به عنوان آنتی اکسیدان است:

  • فلاونویید: این آنتی اکسیدان‌های قوی ریسک بیماری‌های التهابی را کاهش می‌دهند و در چندین پژوهش مشخص شده است که فلاونوییدها پتانسیل کاهش ریسک دیابت، آلزایمر و انواع خاصی از سرطان را دارند. 
  • کاروتنویید: ثابت شده است که این نوع آنتی اکسیدان باعث افزایش سلامت قلب می‌شود و ریسک ابتلا به بیماری‌های چشم مثل از بین رفتن مخاط چشمی را کاهش می‌دهد. 
  • فنولیک اسید: این نوع آنتی اکسیدان به خاطر خواص ضد التهابی‌اش شناخته می‌شود. همچنین ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را هم کم می‌کند. 

4. بهبود سلامت مغز

از دیگر خواص خرما برای سلامت، نقش آن در بهبود عملکرد مغز است. مشاهدات آزمایشگاهی نشان داده است مصرف خرما می‌تواند نشانگرهای التهاب مغزی را کاهش دهد. خرما می‌تواند عنصر اینتر لوکین 6 یا IL-6 را کاهش دهد. این عنصر مرتبط به ریسک بالای بیماری‌هایی مثل آلزایمر است. 

- در آزمایش‌هایی که روی حیوانات انجام شده، مصرف خرما توانسته میزان فعالیت پروتئین بتای امیلوییدها Amyloids beta protein را کاهش دهد. فعالیت این گزینه منجر به شکل گیری پلاک‌های مغزی می‌شود. بنابراین مصرف خرما می‌تواند ریسک ابتلا به پلاک‌های مغزی و بیماری‌های مرتبط به آن را پایین بیاورد. پلاک‌ها مانع ارتباط درست بین سلول‌های مغز می‌شود که در نهایت منجر به مرگ سلول و بیماری‌های مثل آلزایمر خواهند شد. 

- تحقیق دیگری بر روی موش‌ها نشان داد آن دسته از این پستانداران که غذاهای میکس شده با خرما خورده بودند، به میزان قابل توجهی حافظه بهتر و قدرت یادگیری بالاتری داشتند. جالب است که این موش‌ها رفتارهای مرتبط با استرس‌شان در مقایسه با سایر موش‌ها کمتر بود. 

- تایید این نتایج درباره انسان هم نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

5. مفید برای زایمان راحتتر

 

خواص خرما

بعضی تحقیقات نشان داده‌اند خرما می‌تواند فرایند زایمان دیر رس خانم‌ها را آسان کند. 

  • مصرف این میوه در هفته‌های آخر بارداری باعث بهبود اتساع دهانه رحم می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد خوردن خرما زمان زایمان را کاهش دهد. 
  • در  یک پژوهش به 69 زن باردار به مدت چهار هفته پیش از زایمان روزانه شش عدد خرما داده شد. این زنان 20 درصد بیشتر از زنان دیگر زایمان طبیعی داشتند و مدت زمان حضورشان در اتاق عمل هم کاهش پیدا کرده بود. 
  • عملکردی که خرما در بدن دارد، شبیه عملکرد گیرنده‌های اکسی توسین در بدن است. این هورمون شادی بخش و عشق آور برای پیوند عاطفی بین مادر و فرزند هم ضروری است. 
  • میزان قند طبیعی و کالری‌های مناسب در خرما سطح انرژی در بارداری را بالا نگه می‌دارد. 

چطور خرما را در برنامه غذایی‌مان قرار دهیم؟

تست نان و خرما:

کافی است دو قطعه نان تست، ترجیحا نان جو یا سایر نان‌های سبوس دار مثل نان تمام غله تهیه کنید و لا‌به‌لایش چندین عدد خرما بسته به ذائقه‌تان قرار دهید. نکته مهم برای تامین سلامت ساندویچ تست شما این است که نان سلامتی را تهیه کنید. به غیر از نان لواش و تافتون، می‌توانید ساندویچ خرمایتان را با مقدار کمی پنیر و گردو همراه کنید و لای نان فانتزی بگذارید یا حتی با نان باگت نوش جان کنید. انواع نان های خوشمزه مثل نان تست، فانتزی و پیتا را می‌توانید از فروشگاه‌های آنلاین مثل دیجی‌کالا نیز تهیه کنید. 

چای کم رنگ با خرما:

ترجیحا به جای چای از دمنوش استفاده کنید؛ اما اگر نمی‌توانید چای را کنار بگذارید، یک فنجان چای کم رنگ را با خرما همراه کنید. 

به غذایتان اضافه کنید:

رشته پلو، عدس پلو و سبزی پلو و ماهی اگر همراه با خرما شوند، هم خوش طعم‌تر خواهند شد و هم سردی‌شان به خاطر طبع گرم خرما کاهش پیدا می‌کند. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو