«آنتونیو گوترش» که بامداد یکشنبه برای انجام سفر رسمی چهار روزه وارد پاکستان شد، در نشست خبری مشترک با "شاه محمود قریشی" وزیر امور خارجه پاکستان در اسلام‌آباد گفت: باید جلوی ترویج پدیده اسلام‌هراسی را گرفت.

وی تاکید کرد: نیاز به مبارزه قاطعانه علیه اسلام‌هراسی است و ما باید در این مسیر گام برداریم. ترویج نفرت و افراط گرایی مانند اسلام‌هراسی مغایر با اصول دموکراتیک در جهان است.

گوترش سخنرانی‌های نفرت انگیز را از عوامل اصلی اسلام‌هراسی عنوان کرد و گفت: ما متعهد به مبارزه با هرگونه رویکرد پوپولیسم که در پدیده اسلام‌هراسی نقش دارد، هستیم.

پیشنهاد دیپلماسی برای حل تنش‌ها در شبه‌قاره

دبیرکل سازمان ملل با ابراز نگرانی از تشدید تنش‌های پاکستان و هند طی یک سال گذشته، از طرفین خواست تا با حداکثر خویشتنداری، دیپلماسی و مذاکره را برای حل اختلافات مقدم بشمارند.

ویبه مناقشه کشمیر و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل با موضوع کمک به حل این مساله در شبه‌قاره اشاره کرد و ادامه داد که حقوق بشر باید در کشمیر حفظ شود.

گوترش افزود که حاضر است ظرفیت‌های خود برای پادرمیانی بین پاکستان و هند در صورت خواست طرفین، به کار گیرد.

حل سیاسی، راه درست برای صلح در افغانستان

وی همچنین درباره اوضاع افغانستان، فرآیند صلح و وضعیت پناهجویان گفت: سازمان ملل از نقش پاکستان در میزبانی از پناهجویان افغان از بیش از ۴ دهه و مشارکت نیروهای پاکستانی در ماموریت‌های صلح‌بانی این سازمان قدردانی می‌کند.

گوترش تاکید کرد: راه حل سیاسی و آتش‌بس دائمی تنها روش موثر برای صلح پایدار در افغانستان خواهد بود و می‌تواند به بازگشت داوطلبانه پناهجویان به افغانستان نیز کمک کند.

وی از پاکستان خواست تا به نقش محوری خود برای کمک به پیشبرد صلح در افغانستان به عنوان یک کشور همسایه ادامه دهد.