راه های درمان خانگی و مقابله با اگزمای پوستی

راه های درمان خانگی و مقابله با اگزمای پوستی


منبع: زیبامون

346

1398/11/28

15:02


با زیبامون دات کام همراه باشید تا شما را با بیماری پوستی اگزما و راههای مقابله و درمان آن آشنا کنیم.

راه های درمان خانگی و مقابله با اگزمای پوستی

اگزما بیماری پوستی رایجی است که اگر شما دارای پوست خشک و حساس باشید امکان اینکه به دلایل مختلف به آن مبتلا شوید برای شما وجود دارد. هنگامی که شما این اگزما دارید پوستتان ملتهب می‌شود و این التهاب باعث می شود که روی پوست تان قرمزی ,سوزش ,خارش و همچنین پوست پوست شدن ایجاد شده و اتفاق بیفتد.

این بیماری می تواند برای فرد بیمار از اذیت و آزار بیش از حد تولید کرده و و بسیار ناخوشایند باشد. در نتیجه شما باید مراقب این باشید که با عمل کردن به مواردی که باعث پیشگیری از این بیماری میشود امکان مبتلا شدن به این بیماری را تا حد امکان پایین بیاورید. با زیبامون دات کام همراه باشید تا تمام چیزهایی را که لازم است راجع به اگزما بدانید با هم مرور کنیم.

علل خشکی پوست و اگزما

اگزما

پوست بدن در اثر کاهش ترشح چربی توسط غدد پوستی خشک می شود که در این صورت نسبت به عوامل محیطی و بعضی مواد حساس می شود. وقتی این شرایط پیش می آید ،پوست حالت سوختگی پیدا می کند که به دلیل نداشتن رطوبت کافی است.

گاهی اوقات نیز بعد از شست و شو، پوست سفت و ناخوشایند می شود ، مگر اینکه با کرم آن را نرم کنید.علامت خشکی شدید پوست، ترک خوردن آن است.در اثر باد، دمای زیاد و شرایط آب و هوایی، خشکی و ترک پوست بدتر می شود. پوست روی استخوان ها به سختی کشیده می شود بخصوص روی گونه ها، اطراف لب و چشم که باعث می شود خطوط ریزی در این قسمت ها به وجود آید. خشکی پوست یعنی آغاز راه پیری و زشت شدن پوست.

نمک اپسوم چه فوایدی برای پوست دارد؟+طرز استفاده

.علت های اصلی خشکی پوست شامل:

  • غدد چربی به مقدار کافی پوست را چرب نمی کنند، در نتیجه پوست خشک می شود.
  • قرار گرفتن پوست در معرض عناصر و فلزات بخصوص در زمستان.
  • عوامل ژنتیکی
  • برنامه غذایی نامناسب. کمبود مواد مغذی به خصوص ویتامینA و ویتامین های گروه B باعث خشکی پوست می شود.
  • عوامل محیطی مثل تابش نور خورشید، باد، سرما، مواد شیمیایی یا مواد آرایشی یا شست و شوی زیاد بدن با صابون های تند.
  • کم کاری تیروئید
  • بیماری دیابت
  • بعضی داروها مثل دیورتیک ها، ضد اسپاسم ها، آنتی هیستامین ها

تمام موارد نام برده شده رابطه مستقیمی با اگزما دارند و یا میتوانند باعث آن شوند.

حساسیت‌های پوستی معمولا به ۲ صورت خود را نشان می‌دهد؛ کهیر‌های پوستی و اگزما؛  کهیر نوع خفیف تر اگزما است و در مورد آن باید گفت مهم‌ترین علت بروز این ضایعه حساسیت غذایی است، البته حساسیت‌های تنفسی و دارویی و گاهی واکنش به محرک‌های محیطی مانند سرما و گرمای هوا و نورخورشید نیز می‌تواند باعث بروز کهیر شود، با این حال مهم‌ترین علت بروز کهیر، مصرف مواد غذایی است، همچنین بسیاری از مواد دیگر مانند گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، سویا، غلات، تخم‌مرغ، آجیل یا حتی شیر گاو چنین عوارضی را در فرد پدید می‌کنند.

ولی به طور کلی اگزما دو نوع است :

  1. سرد (سودایی) : با خوردن سردی ها و گرمی هاتشدید می شود .
  2. گرم ( صفرایی) : با خوردن گرمیها تشدید می شود .

علائم بیماری اگزما

اگزما

علائم اگزما کاملا به سن و شرایط بیمار بستگی دارد. این بیماری معمولا در کودکان زیر 5 سال به وجود آمده و تا بزرگسالی ادامه می‌یابد.

علائم اگزما در کودکان زیر دو سال

  • تحریکات پوستی و علائم حساسیت پوستی روی گونه و کف سر
  • برجستگی‌ و ورم روی نواحی حساس شده پوست
  • خارش مداوم و پیاپی و شدید حتی هنگام خواب. که اگر طولانی شود ممکن است عفونت کند.

علائم اگزما در کودکان بالای دو سال تا دوران بلوغ

  • ایجاد حساسیت پوستی روی زانو و ارنج دست ها
  • ایجاد حساسیت پوستی روی گردن، قفسه سینه، قوزک پا و باسن و پاها
  • تیره یا روشن شدن رنگ نواحی حساس شده به مرور زمان
  • متورم شدن نقاط تحریک شده

علائم اگزما در بزرگسالان

  • علائم حساسیت پوستی روی زانو، گردن و آرنج
  • پخش شدن راش و کهیر های ناشی از حساسیت روی کل بدن
  • خشکی شدید پوست
  • خارش شدید و دردناک
  • عفونت نقاط حساس شده پوستی

مواد غذایی ای که میتوانند از پوست در برابر نور خورشید مراقبت کنند.

درمان های خانگی اگزما

برای درمان اگزما شما میتوانید رو به سوی پمادها و قرص های فراوانی ببرید و حتی به دکتر مراجعه کنید اما هیچوقت نباید فواید درمان های خانگی را فراموش کنید. در ادامه شما را با چند مورد از آن ها اشنا میکنیم.

استفاده از جو پرک برای درمان اگزما

اگزما

 جو پرک که از گیاه جو به دست می آید, می تواند باعث شود که پوست آسیب دیده و ملتهب آرام و شود. شما به راحتی می توانید کرم هایی را که بر پایه این ماده تشکیل شده خریداری کنید و یا خودتان از این ماده خانگی برای درمان اگزما استفاده کنید.

ماسک جوی پرک برای اگزما :

استفاده از این ماسک به شدت راحت است و برای آماده سازی آن نیاز به هیچ وسیله و یا کار خاصی ندارید. ترجیحاً جوی پرک شده را آسیاب و خرد کنید و سپس به آن آب ولرم اضافه کرده و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب بماند تا خشکی آن کم شده و نرم و خمیری شود. بعد از اینکه حمام رفتید یک لایه کلفت از  این ماسک را روی نواحی حساس شده و ملتهب قرار دهید و بگذارید تا ۱۰ دقیقه روی نواحی بماند و سپس آن را دوباره با آب ولرم بشویید. پس از این روش از مرطوب کننده هایی که بدون مواد شیمیایی هستند استفاده کنید. استفاده از جوی پرک در طولانی مدت می تواند تاثیر بسیار زیاد و مثبتی روی مشکل اگزمای پوست تان بگذارد.

مریم‌ گلی اگزما را بهبود می‌بخشد

اگزما

مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از برگ‌ های مریم‌ گلی در قالب مرهم موضعی، در مقابله با بیماری‌ ها یا مشکلات پوستی مثل اگزما، پسوریازیس و آکنه موثر است.این لکه‌ های ناخوشایند می‌توانند با استفاده از این گیاه سریعا تسکین پیدا کنند.حتی اگر عصاره مریم‌ گلی را به‌طور منظم روی ناحیه ملتهب یا آسیب‌ دیده پوست بگذارید، به‌تدریج مشکل پوستی کمتر و کمتر می‌شود.

روغن نارگیل برای اگزما

روغن نارگیل

روغن نارگیل یک درمان طبیعی برای اگزما است که می‌تواند سبب بالا رفتن رطوبت و محافظت از پوست شود.البته اگر برای اگزما تحت مراقبت هستید و از دارو استفاده می‌کنید، بهتر است قبل از انجام این درمان‌های خانگی با پزشک خود مشورت کنید. روغن نارگیل به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی حساب می‌شود، این موضوع برای افرادی که اگزما دارند مهم است، چون هنگامی که پوست ملتهب باشد امکان ورود باکتری به آن وجود دارد، از روغن نارگیلی استفاده کنید که با هیچ گونه مواد شیمیایی‌ای مخلوط نباشد و خالص باشد.

روغن بادام برای اگزما

روغن بادام شیرین

سالهاست که از روغن بادام برای التیام پوست و بهبود زخم‌های کوچک استفاده می‌شود. در هند و چین باستان از آن برای درمان اگزما پوستی و دیگر مشکلات پوستی استفاده می‌شد. روغن بادام علاوه بر درمان خشکی پوست، به بهبود بافت و رنگ پوست کمک می‌کند. خاصیت نرم‌کنندگی بالایی دارد بنابراین به تنظیم و حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. از آنجا که روغن بادام یکی از مواد سرشار از ویتامین A است و خاصیت آنتی‌ باکتریالی دارد،همچنین می‌تواند برای درمان آکنه به‌کار رود. وجود مقدار زیادی ویتامین E آن را برای التیام آفتاب سوختگی، کاهش علائم پیری و از بین بردن جای زخم نیز مناسب می‌کند.

به چه روغن هایی حامل میگویند و چه فوایدی برای پوست دارند؟

روغن بادام مرطوب‌کننده‌ای قوی است و به‌ سرعت جذب می‌شود، بنابراین می‌توان از آن برای مرطوب‌ کردن صورت یا بدن استفاده کرد. می‌توان آن را به‌ تنهایی یا مخلوط با روغن‌های گیاهی دیگر به‌ کار برد. روغن بادام علاوه بر خاصیت مرطوب‌کنندگی، روغن بسیار خوبی برای ماساژ و درمان‌های موضعی است. این روغن باعث نرمی و برطرف شدن خشکی پوست میشود و از آن میتوانید هم برای پیشگیری از اگزما هم درمان آن استفاده کنید.

روغن زیتون و اگزما

زیتون سیاه و سبز

خشکی و خارش شدید پوست در بیماری اگزما بسیار آزار دهنده است. اگر از این بیماری پوستی رنج می‌برید و داروهای شیمیایی هم حساسیت پوست‌تان را بیشتر کرده اند، می‌توانید روزی چند نوبت یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون را روی هر ۵/۲ سانتی‌متر از پوست مبتلا بمالید و اگر بیماری‌تان شدید و پیشرفته است، منطقه چرب شده را با یک پوشش پلاستیکی هم بپوشانید.

سبوس برنج برای درمان اگزما

محققان طب سنتی معتقد هستند که روغن سبوس برنج اگزما را درمان می‌کند؛ روغن سبوس برنج یک مرطوب کننده طبیعی است که به درمان پوست خشک و بیماری اگزما کمک می‌کند، علاوه بر این رشد مو را تقویت و افزایش می‌دهد، مطالعات نشان داده که اسید لینولئیک و آنتی اکسیدانی به اسم ارزیانول موجود در روغن سبوس برنج باعث تقویت و افزایش رشد مو می‌شود .همچنین این روغن شوره سر را از بین می‌برد، روغن سبوس برنج حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که خواص ضد التهابی دارند و به درمان شوره سر کمک می‌کنند.

روغن گل پامچال و درمان اگزما

اگزما

روغن گل پامچال که می توانید خیلی به راحتی آن را به عطاری ها تهیه کنید, قابلیت این را دارد که پوست آسیب دیده و ملتهب را آرام کند. این روغن اگر به صورت ماهیانه و طولانی مدت و با یک سیستم مناسب مصرف شود, قابلیت این را دارد که اگزما را درمان کند. روغن  گل پامچال حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و اسید گاما لینونیک می باشد که نقش زیادی در آرام کردن التهاب برای بدن دارند. مطالعات نشان می دهد که روغن گل پامچال تاثیرات متفاوتی روی اگزما در انواع مختلف پوست می گذارد ولی با این وجود اکثر افراد اعلام کردند که توانستند با کمک روغن گل پامچال بسیاری از عوارض منفی اگزما را درمان کنند.

روغن گل افتابگردان و درمان اگزما

روغن گل آفتابگردان که از دانه های آفتابگردان گرفته می شود خواص زیادی دارد و بر اثر تحقیقات یکی از خواص مهم آن قابلیت این است که لایه بیرونی پوست را در برابر آسیب ها محافظت کند. این قابلیت به این معناست که روغن‌ گل افتاب گردان  می تواند پوست را مرطوب نگه دارد و همچنین از ورود باکتری ها به آن جلوگیری کند. روغن گل آفتابگردان همچنین به پوست آبرسانی میکند و در نتیجه باعث می شود که التهاب , سوزش آن و خارش کاهش پیدا کند. در نتیجه این روغن یک درمان مناسب برای اگزمای پوستی می تواند باشد. شما می توانید روغن آفتابگردان را مستقیماً روی پوستتان قرار دهید تا بتوانید از خواص بی نظیر آن برای درمان اگزما بهره ببرید. همچنین برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید بعد از حمام این روغن را روی پوستتان اعمال کنید.

ریلکس کردن برای درمان اگزما

اگزما

استرس یکی از عواملی است که می تواند باعث اگزما شود و یا آن را تشدید کند. با وجود این که علت های این موضوع مشخص نیستند ولی این باور وجود دارد که استرس نقش مهمی در تولید التهاب و اگزمای پوستی ایجاد می کند. اگر یاد بگیرید که با شرایط پر استرس بتوانید کنار بیایید و تکنیک‌های ریلکس کردن را بلد باشید این موارد باعث می‌شود که اگزمای پوستی در شما کاهش پیدا کند.

شما میتوانید با کمک روش های :

  • مدیتیشن
  • رفتار درمانی
  • نفس های عمیق
  • رویاپردازی و خیال پردازی
  • گوش دادن به موسیقی و موسیقی درمانی
  • تای چی
  • یوگا

و...  خود را از شرایط استرس زا خارج کنید و در نتیجه باعث شوید که اگزمای پوستی تان کاهش پیدا کند.

جمع بندی

اگر از افرادی هستید که با بیماری اگزما زندگی می‌کنند, باید بدانید که این بیماری یکی از آن مواردی است که باید برای تشدید نکردن آن باید به شدت مراقب و محتاط باشید. از تمام مواردی که می توانند پوستتان را حساس تر کنند دوری کنید.

مواد شوینده و بهداشتی و پوشاکی مثل :

  • صابون های عطر دار و شامپو بدن های خوشبو
  • صابون هایی که قابلیت خشک کنندگی دارند
  • لباس های پشمی
  • لباس های تنگ
  • لباس هایی که از پوست حیوانات درست شده است
  • ضدعفونی کننده های بودار

 و... همه اگزما را تشدید میکنند.

همچنین اگر اگزمای شما با کمک مواد غذایی تشکیل پیدا می کند نیز تعدادی از مواد غذایی هستند که باید از آنها نیز دوری کنید و این مواد شامل شیر , تخم مرغ, گندم, بادام زمینی و سویا می شود.

ترکیبی از مراقبت از خودتان و درمان های خانگی و طبیعی می تواند باعث شود که آسیبی که اگزما به پوستتان می زند به حداقل برسد.با آگاهی از این موارد و دقت به آنها به پوست خودتان کمک کنید که هر چه زودتر بازیابی شود. امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به شما در این مورد کمک لازم را کرده باشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو