مراقبت بعد از ختنه نوزاد؛ برای کاهش درد ختنه چه کنیم؟

مراقبت بعد از ختنه نوزاد؛ برای کاهش درد ختنه چه کنیم؟


منبع: ستاره

407

1398/11/29

09:30


مراقبت بعد از ختنه نوزاد شامل حفظ پاکیزگی محل ختنه و راهکارهای مفید برای تسکین درد و بی‌قراری کودک است. این مراقبت‌ها برای جلوگیری از عوارض پس از ختنه ضروری خواهد بود.

مراقبت بعد از ختنه نوزاد؛ برای کاهش درد ختنه چه کنیم؟


ستاره
| سرویس مادر و کودک - ختنه کردن یک جراحی جزئی است که طی آن مقداری از پوست فوقانی آلت تناسلی مردانه برداشته می‌شود. معمولاً این جراحی چند روز پس از تولد نوزاد انجام می‌شود تا کودک راحت‌تر با آن کنار بیاید. مراقبت بعد از ختنه نوزاد بسیار مهم است تا کودک کمترین درد را احساس کند و از عفونت جای زخم اجتناب شود. در این مقاله با راهکارهای مراقبت بعد از ختنه نوزاد با شما هستیم. با ما همراه باشید.


در این مطلب بخوانید:


چه مسائلی پس از ختنه نوزاد طبیعی است؟

  • اشکالی ندارد اگر نوک آلت ختنه شده کودک کمی قرمز و براق یا بنفش باشد.
  • ترشحات زرد رنگ نیز کاملاً طبیعی بوده و فقط نشان می‌دهد که بدن مایعات درمانی را به این بخش فرستاده است.
  • مقدار کمی خون روی پوشک نوزاد مشکلی ندارد.
  • احساس درد و گریه نوزاد پس از اولین ادرار کاملاً طبیعی است. این ناراحتی به سبب تماس ادرار گرم با سر ملتهب آلت است که برطرف می‌شود.
  • پس از این جراحی، اندازه آلت تناسلی کودک کمی کوچکتر به نظر خواهد رسید که کاملاً طبیعی است.

 

بیشتر بدانید: علت ختنه پسران چیست؟


ختنه نوزاد


نکات
مراقبت بعد از ختنه نوزاد

روند بهبودی محل ختنه ۷ الی ۱۰ روز طول می‌کشد و به عنوان پدر یا مادر، لازم است در طول این مدت این مراقبت‌های ساده زیر را در نظر داشته باشید:

۱. جای ختنه را تمیز نگه دارید

نظافت مهم‌ترین بخش مراقبت‌های پس از ختنه است. البته تا ۲۴ ساعت اول نباید محل را شستشو داد؛ اما در هر بار تعویض پوشک تمامی نواحی اطراف را تمیز کنید و نگذارید ذره‌ای مدفوع باقی بماند. از یک صابون ملایم و بدون عطر و آب گرم استفاده کنید و اجازه دهید خودش خشک شود تا کودک احساس سوزش نکند. تا زمانی که آلت نوزاد بهبود نیافته و حلقه‌ی او نیفتاده (بین ۳ تا ۷ روز)، با اسفنج حمام آن را تمیز کنید و نگذارید خیس شود.

۲. از محل زخم محافظت کنید، اما لزوماً آن را نپوشانید!

بعد از جراحی یک باند با وازلین روی آلت نوزاد گذاشته می‌شود که معمولاً با اولین ادرار کودک می‌افتد. این که باید محل جراحی بار دیگر پانسمان شود یا نه، به تشخیص پزشک بستگی دارد. در هر دو حالت مقداری وازلین روی محل ختنه بمالید. همچنین در هر بار تعویض پوشک آلت کودک را به وازلین آغشته کنید تا از اصطکاکی بین پوشک و بدن نوزاد نباشد.

 

مراقبت بعد از ختنه نوزاد برای کاهش درد

۱. دو بار پوشک کنید

این گزینه کاملاً اختیاری است؛ اما به کاهش درد نوزاد کمک زیادی می‌کند. قرار دادن دو پوشک از فشرده شدن ران‌ها به آلت جلوگیری کرده و آن را آزادتر نگه می‌دارد. همچنین می‌توانید مقداری یخ در یک کیسه پلاستیکی بریزید و بین دو لایه پوشک قرار دهید.

بیشتر بدانید: تعویض پوشک نوزاد به صورت صحیح و اصولی


مراقبت بعد از ختنه نوزاد برای کاهش درد


۲. استامینوفن درد ختنه را تسکین می‌دهد

برای تسکین درد از قطره استامینوفن استفاده کنید. برای رفع بی‌قراری نوزاد پس از ختنه و کاهش درد این جراحی، به مدت ۱ تا ۲ روز با تجویز پزشک، روزانه ۲ قطره استامینوفن به ازاء هر کیلوگرم از وزن نوزاد به او بدهید. درد ختنه تا یکی دو روز آینده برطرف می‌شود. همچنین می‌توان از شیاف مقعدی استامینوفن استفاده کرد.

۲. به کودک پستانک بدهید

برخی از مادران بنا بر تجربه معتقدند که مکیدن پستانک حواس نوزاد را از درد ختنه پرت می‌کند. برای تسکین و آرامش‌بخشی بیشتر، پستانک را در آب قند فرو کنید و در دهان نوزاد بگذارید. کودک را در آغوش بگیرید و تا زمان تسکین درد با ملایمت تکان دهید.

بیشتر بخوانید: آرام کردن نوزاد بی قرار با ۳۶ روش کاربردی و موثر


مراقبت پس از ختنه نوزاد و افتادن حلقه

  • حلقه‌ی ختنه در حالت ایده‌آل طی ۱۰ روز پس از ختنه می‌افتد. پس از افتادن حلقه نباید اجازه داد که پوست ختنه شده به کلاهک آلت بچسبد. چگونه؟ با ملایمت و به آرامی پوست لبه آلت را به سمت عقب بکشید تا کمی از کلاهک فاصله گیرد؛ سپس این نواحی را با پماد A-D چرب کنید.
  • همچنین در طول حمام کردن پوست غلاف آلت را باز کرده و داخل آن را کاملاً تمیز کنید. بدین ترتیب پوست به کلاهک نمی‌چسبد.
  • تا چند ماه پس از افتادن حلقه توصیه می‌شود از لباس‌ها و حتی پوشک‌های گشادتر استفاده کنید. بار هر ادرار پوشک را عوض کرده و محل را به خوبی نظافت کنید و سپس از وازلین یا پماد A-D برای چرب کردن محل ادرار استفاده کنید.

 

مراقبت بعد از ختنه نوزاد و افتادن حلقه


مراقب عفونت بعد از ختنه نوزاد باشید

اگر کودک شما هر یک از علائم زیر را تجربه می‌کند، سریعاً به پزشک متخصص اطفال اطلاع دهید. این علائم ممکن است به معنای عفونت یا مشکلات جدی دیگر باشند:

  • خونریزی مداوم محل ختنه
  • قرمزی مداوم سر آلت تا بیش از ۵ روز
  • ترشحات زرد رنگ بیش از یک هفته
  • تب نوزاد
  • ورم آلت تناسلی و بیضه‌ها
  • جراحات پوسته پوسته و پر از مایع
  • مشکل ادرار
  • افتادن حلقه در کمتر از سه روز یا نیفتادن حلقه تا ۱۰ روز پس از ختنه
  • خونمردگی و تیره شدن آلت
  • ادرار نکردن نوزاد حداکثر تا ۱۲ ساعت پس از ختنه

 

کلام آخر

در انجام عمل ختنه، یکی از مهم‌ترین مسائل، تعیین زمان درست آن است. برخی معتقدند هرچه کودک کوچک‌تر باشد، درد کمتری احساس می‌کند و از آنجا که درکی از محیط ندارد، برایش راحت‌تر خواهد بود. از طرفی برخی از مادران دلِ ختنه کردن نوزاد چند روزه‌ی خود را ندارند؛ از این رو پیشنهاد می‌شود به کمک آشنایی با بهترین زمان ختنه نوزاد، مناسب‌ترین زمان را انتخاب کنید تا کمترین آسیب را به دنبال داشته باشد. مادران عزیز همراه ستاره، شما چه تجربیاتی در این زمینه دارید؟ اگر نکات مراقبتی بیشتری در ذهن دارید، منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم. از همراهی شما سپاس‌گزاریم.

برگرفته از: whattoexpect

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو