تاثیر ام اس بر بدن

منبع: فرزند

166

1398/11/29

12:50


تاثیر ام اس بر بدن

مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس (MS) یک بیماری ایمنی عصبی و التهابی است که باعث ایجاد مشکلاتی در سراسر بدن می شود.

این به دلیل شکستن پوشش محافظ (غلاف میلین) اطراف اعصاب است. این باعث می شود مغز ارتباطی با بقیه بدن ایجاد نکند.

علت دقیق بیماری ام اس هنوز ناشناخته است، اما پزشکان اثرات طولانی مدت و علائم بیماری ام اس را درک می کنند. در ادامه مقاله زیر را بخوانید تا در مورد تأثیرات ام اس در بدن خود بیشتر بدانید.

بر اساس اطلاعات کتابخانه ملی آمریکا، علائم اولیه ام اس زودرس در بزرگسالان ۲۰ تا ۴۰ ساله مشاهده می شود. همچنین زنان حداقل دو برابر مردان مبتلا به ام اس تشخیص داده می شوند.

تصور می شود ام اس یک بیماری خود ایمنی و یک بیماری پیشرونده عصبی پیشرونده است. با این حال، علت دقیق آن ناشناخته است و در حال حاضر هیچ درمانی برای درمان علائم آن وجود ندارد.

آنچه می دانیم این است که روی سیستم عصبی تأثیر می گذارد و به تدریج بر کل بدن تأثیر می گذارد. سلولهای ایمنی بدن به مرور زمان به بافت عصبی سالم حمله می کنند و بر سیستم های داخلی بدن تأثیر می گذارند تا به سلامتی پاسخ دهند.

علائم ام اس اولیه و ثانویه

بیشتر مشکلات ذکر شده در بالا علائم اصلی همراه با ام اس است. این بدان معنی است که آنها مستقیما در اثر آسیب های عصبی ناشی از حمله به غلاف میلین ایجاد می شوند. برخی از علائم اولیه با تلاش برای کاهش آسیب عصبی و جلوگیری از حملات ام اس به طور مستقیم قابل درمان هستند.

با این حال، پس از آسیب عصبی، علائم ثانویه ممکن است بروز کند. علائم ام اس ثانویه از عوارض شایع علائم اصلی ام اس است. مثالها شامل عفونت ادراری هایی هستند که از عضلات ضعیف مثانه یا از بین رفتن ماهیچه ها ناشی از عدم توانایی در راه رفتن است.

علائم ثانویه اغلب می توانند به طور مؤثر درمان شوند، اما درمان منبع مشکل می تواند به طور کلی مانع آنها شود. با پیشرفت بیماری، ام اس به ناچار برخی علائم ثانویه ایجاد می کند. علائم ثانویه اغلب با استفاده از دارو، سازگاری جسمی، درمانی و خلاقیت به خوبی اداره می شوند.

سیستم عصبی

هنگامی که فردی مبتلا به ام اس است، سیستم ایمنی بدن آنها به آرامی به غلاف میلین خود حمله می کند، که از سلول هایی تشکیل شده است که سیستم عصبی از جمله نخاع و مغز را احاطه کرده و محافظت می کنند. هنگامی که این سلول ها آسیب می بینند، اعصاب در معرض قرار گرفته و مغز در ارسال سیگنال به بقیه بدن مشکل دارد.

قطع ارتباط مغز شامل اندام ها، ماهیچه ها، بافت ها و سلول هایی که توسط اعصاب آسیب دیده خدمت می کنند است و باعث علائمی از قبیل:

  • سرگیجه
  • گیجی
  • مشکلات حافظه
  • تغییرات عاطفی یا شخصیتی

افسردگی و تغییرات دیگر در مغز می تواند نتیجه مستقیمی از ام اس یا نتیجه غیرمستقیم ناشی از مشکل مقابله با این بیماری باشد.

در موارد نادر یا پیشرفته، آسیب های عصبی می تواند باعث لرز، تشنج و مشکلات شناختی شود که از نزدیک شبیه سایر شرایط عصبی مانند زوال عقل است.

بینایی و کاهش شنوایی

مشکلات بینایی اغلب اولین علامت بیماری ام اس برای بسیاری از افراد است. بینایی مبهم، تاری، درد و مشکلات در مقابل دیدن کنتراست می تواند به طور ناگهانی شروع شده و بر یک یا هر دو چشم تأثیر بگذارد. در بسیاری از موارد، مشکلات بینایی به صورت موقتی یا خود محدود کننده است و احتمالا ناشی از التهاب عصبی یا خستگی عضلات چشم است.

اگرچه برخی از افراد مبتلا به ام اس مشکلات بینایی دائمی را تجربه می کنند، اما اکثر موارد خفیف هستند و با استروئیدها و سایر درمان های کوتاه مدت می توانند به طور موثر درمان شوند.

به ندرت، افراد مبتلا به ام اس ممکن است کم شنوایی یا ناشنوایی ناشی از آسیب به ساقه مغز را تجربه کنند. این نوع مشکلات شنوایی معمولا به تنهایی برطرف می شود، اما در برخی موارد می تواند دائمی باشد.

صحبت، بلع و نفس کشیدن

طبق آمار انجمن ملی ام اس، تا ۴۰ درصد از مبتلایان به ام اس دارای مشکلات گفتاری هستند. این شامل:

  • با عجله صحبت کردن
  • بیان ضعیف
  • مشکلات مربوط به کنترل صدا

چنین تأثیراتی اغلب در حین عود یا زمان خستگی رخ می دهد. سایر مشکلات گفتاری می تواند شامل تغییر در صدا یا کیفیت آن، حالت بینی، و فرسودگی یا نفس نفس باشد.

مشکلات گفتاری می تواند ناشی از مشکلات تنفسی باشد که توسط اعصاب ضعیف یا آسیب دیده ایجاد می شود که باعث کنترل عضلات در قفسه سینه می شوند.

مشکل در کنترل عضلات درگیر در تنفس می تواند در اوایل بیماری شروع شده و با پیشرفت ام اس بدتر شود. این یک عارضه خطرناک و در عین حال نادر از ام اس است که اغلب با کار با یک متخصص تنفسی قابل بهبود است.

مشکلات بلع کمتر از مشکلات گفتاری است، اما می تواند بسیار جدی تر باشد. آنها ممکن است زمانی رخ دهد که آسیب عصبی باعث تضعیف ماهیچه ها شود و توانایی بدن در کنترل عضلات درگیر در بلع مانع شود.

هنگامی که بلع مناسب مختل شود، غذا یا نوشیدنی می تواند در ریه ها استنشاق شود و خطر ابتلا به عفونت ها مانند ذات الریه را افزایش می دهد.

سرفه و خفگی هنگام غذا خوردن و آشامیدن می تواند نشانه مشکلات بلع باشد و باید فورا ارزیابی شود. متخصصین گفتار یا زبان درمانی اغلب می توانند در مشکل صحبت کردن و بلع کمک کنند.

ضعف و تعادل در عضلات

بسیاری از افراد مبتلا به ام اس اثراتی در اندام خود دارند. آسیب به غلاف میلین اغلب منجر به درد، سوزن شدن و بی حسی دست و پا می شود. مشکلاتی که با هماهنگی چشم و دست، ضعف عضلات، تعادل و راه رفتن وجود دارد ممکن است هنگامی که مغز در ارسال سیگنال به اعصاب و ماهیچه ها مشکل دارد ایجاد شود.

این اثرات ممکن است به آرامی شروع شده و با پیشرفت آسیب های عصبی بدتر شوند. بسیاری از مبتلایان به ام اس ابتدا احساس “سوزن سوزن” می کنند و با هماهنگی و مهارت های حرکتی خوب مشکل دارند.

با گذشت زمان، کنترل اندام و سهولت در راه رفتن ممکن است مختل شود. در این موارد، عصا، صندلی های چرخدار و سایر فناوری های کمکی می توانند به کنترل و قدرت عضلات کمک کنند.

سیستم اسکلتی

افراد مبتلا به ام اس به دلیل داروهای معمول ام اس (استروئیدها) و عدم تحرک در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند. استخوان های ضعیف شده می توانند افراد مبتلا به ام اس را مستعد شکستگی کنند.

اگرچه شرایطی مانند پوکی استخوان از طریق فعالیت بدنی، رژیم غذایی یا مکمل قابل پیشگیری یا کندی است، اما استخوان های ضعیف می توانند توازن و مشکلات هماهنگی ام اس را حتی خطرناک تر کنند.

شواهد در حال رشد نشان می دهد که کمبود ویتامین D ممکن است نقش مهمی در پیشرفت بیماری ام اس داشته باشد. اگرچه تأثیر دقیق آن بر افراد مبتلا به ام اس هنوز به خوبی درک نشده است، ویتامین D برای سلامت اسکلت و سلامت سیستم ایمنی بدن بسیار حیاتی است.

سیستم ایمنی

تصور می شود بیماری ام اس یک بیماری واسطه ایمنی است. این بدان معنی است که سیستم ایمنی بدن به بافت عصبی سالم حمله می کند، که باعث آسیب عصبی در کل بدن می شود.

به نظر می رسد فعالیت سیستم ایمنی منجر به التهاب مسئول بسیاری از علائم بیماری ام اس می شود. برخی از علائم ممکن است در طی یک قسمت از فعالیت سیستم ایمنی بدن شعله ور شوند و پس از اتمام قسمت یا حمله، برطرف شوند.

برخی تحقیقات در حال بررسی این موضوع هستند که آیا سرکوب سیستم ایمنی بدن با دارو باعث کاهش سرعت پیشرفت ام اس می شود یا خیر.

سایر روشهای درمانی سعی می کنند سلولهای ایمنی خاصی را هدف قرار دهند تا از حمله آنها به اعصاب جلوگیری شود. با این حال، داروهایی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند، ممکن است افراد را در برابر عفونت آسیب پذیرتر کنند.

برخی از کمبودهای مواد مغذی ممکن است سلامت ایمنی را تحت تأثیر قرار داده و علائم ام اس را بدتر کند. با این حال، بیشتر پزشکان ام اس تنها رژیم غذایی خاصی را در صورت وجود کمبود مواد مغذی خاص توصیه می کنند. یک توصیه معمول یک مکمل ویتامین D است – این همچنین به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند.

دستگاه گوارش

مشکلات عملکرد مثانه و روده معمولا در بیماری ام اس رخ می دهد. چنین مواردی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یبوست
  • اسهال
  • از دست دادن کنترل روده

در برخی موارد، رژیم غذایی و فیزیوتراپی یا راهکارهای مراقبت از خود می توانند تأثیر این مشکلات را در زندگی روزمره کاهش دهند. در موارد دیگر، داروها یا مداخله شدیدتر ممکن است لازم باشد.

گاهی اوقات استفاده از سوند ممکن است ضروری باشد. این امر به این دلیل است که آسیب عصبی بر میزان ادرار افراد مبتلا به ام اس تأثیر می گذارد و می تواند به راحتی در مثانه نگه داشته شود.

این می تواند منجر به عفونت مثانه، عفونت ادراری (UTI) یا عفونت کلیه شود. این مشکلات باعث می شود که ادرار دردناک و بسیار مکرر شود، حتی در طول شب یا وقتی که ادرار کمی در مثانه وجود دارد.

بیشتر افراد می توانند مشکلات مثانه و روده را به طور مؤثر مدیریت کرده و از عوارض آن جلوگیری کنند. اما اگر این مشکلات بدون درمان باقی بمانند ممکن است عفونتهای جدی یا مشکلات بهداشتی ایجاد شود. درمورد مشکلات مثانه یا روده و گزینه های درمانی با پزشک خود صحبت کنید.

سیستم تناسلی

ام اس اثر مستقیمی بر سیستم تولید مثل یا باروری نمی گذارد. در حقیقت، بسیاری از خانم ها متوجه می شوند که بارداری بازخورد خوبی از علائم ام اس دارد. با این حال، NMSS گزارش می دهد که ۲-۴ از ۱۰ زن در دوره پس از زایمان دچار عود خواهند شد.

با این حال، اختلال عملکرد جنسی، مانند مشکل در برانگیختگی یا ارگاسم، در افراد مبتلا به ام اس شایع است. این می تواند در اثر آسیب های عصبی یا مشکلات عاطفی مرتبط با ام اس مانند افسردگی یا عزت نفس پایین ایجاد شود.

خستگی، درد و سایر علائم بیماری ام اس می تواند صمیمیت جنسی را ناخوشایند یا ناپدید کند. با این وجود، در بسیاری موارد، مشکلات جنسی می تواند با موفقیت از طریق دارو، کمکهای بدون نسخه (مانند روان کننده) یا کمی برنامه ریزی پیشرفته برطرف شود.

سیستم گردش خون

مشکلات سیستم گردش خون به ندرت از بیماری ام اس ایجاد می شود، اگرچه عضلات ضعیف قفسه سینه می توانند منجر به تنفس کم عمق و کمبود اکسیژن شوند.

با این وجود، عدم فعالیت به دلیل افسردگی، مشکل در استفاده از ماهیچه ها و ایجاد نگرانی ناشی از معضل سایر مشکلات ممکن است افراد مبتلا به ام اس را از توجه به خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی جلوگیری کند.

مطالعه ای که در مجله Multiple Sclerosis منتشر شده است، نشان داد که زنان مبتلا به ام اس خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی مانند حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند. با این حال، فیزیوتراپی و فعالیت بدنی منظم ممکن است به کاهش علائم بیماری ام اس و کاهش خطر قلبی عروقی کمک کند.

درمان ام اس از سر تا پا

در حالی که درمانی برای بیماری اسکلروز یا ام اس وجود ندارد، طیف گسترده ای از داروها، داروهای گیاهی و خانگی و مکمل های غذایی ممکن است به کاهش علائم کمک کند. درمان همچنین می تواند با جلوگیری از پیشرفت بیماری و اثرات کلی آن بر روی بدن، ام اس را اصلاح کند.

بیماری ام اس متفاوت است. هر فرد مجموعه بی مانندی از علائم را تجربه می کند و به صورت جداگانه به درمان ها پاسخ می دهد.

بنابراین، شما و پزشکان باید رژیم غذایی درمانی خود را طوری تنظیم کنید که علائم بیماری ام اس شما را به طور خاص برطرف کرده و پیشرفت یا عود بیماری را، تغییر دهید. یک برنامه درمانی که با دقت طراحی شده باشد، می تواند به مدیریت ام. اس بیشتر بسیار بسیار کمک کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو