درخشش گروه کوبه‌ای و آوازی ودا و ارکستر چکاوک در شب ششم جشنواره موسیقی فجر

104

1398/11/29

14:40


سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر دوشنبه‌شب در تالار وحدت شاهد دو اجرای دیگر بود.

درخشش گروه کوبه‌ای و آوازی ودا و ارکستر چکاوک در شب ششم جشنواره موسیقی فجر

سرویس موسیقی هنرآنلاین: در نوبت اول اجراهای دوشنبه جشنواره موسیقی فجر، گروه کوبه‌ای آوازی کودکان و نوجوانان ودا به سرپرستی سودابه سالم و در دومین سئانس ارکستر چکاوک در تالار وحدت روی صحنه رفتند.

گروه کوبه‌ای و آوازی ودا از خوانندگان و نوازندگان کوبه‌ای کودک و نوجوان تشکیل شده است که با همراهی دیگر نوازندگان با میانگین سنی بالاتر در تالار وحدت خوش درخشیدند.

اجرای چند قطعه بی‌کلام ریتمیک با گروه سازهای کوبه‌ای نظیر قوشاناقارا (ساز آذری)، تنبک، دف، دهل، ناقارا، عود، کمانچه و پیانو در کنار چند ترانه محلی نظیر قطعه محلی لری به نام "دختر بویراحمدی"، قطعه کردی تحت عنوان "چاوانم"، "آی سر کتل" قطعه محلی استان فارس، قطعه بندری "‌ای یا ای یار"، قطعه مازندرانی "درانه جان (عزیز جون)"، "گل پامچال"، "ای لاچین" (با ترجمه ارمنی و آذری و اندکی دخل و تصرف)، و چند قطعه دیگر رپرتوار اجرایی گروه ودا را در این اجرا تشکیل داده بود.

سودابه سالم در انتهای این کنسرت ضمن تشکر از حاضران در سالن در سخنانی گفت: حقوق فرهنگی برای فرزندان ایران مانند سایر حقوق بشری مانند امنیت و آرامش و بهداشت حائز اهمیت است.

وی افزود: تالار وحدت تنها سهم کودکان پایتخت نیست و سایر کودکان ایرانی هم باید بتوانند در این سالن هنرنمایی کنند.

وی آرزو کرد به‌زودی با کودکان کار جنوب شهر نیز کنسرت داشته باشد.

وی در خاتمه آرزو کرد به نونهالان این مملکت و آینده آن‌ها نگاه مسئولانه‌تری وجود داشته باشد

ترنم چکاوک در کاخ جشنواره

در ادامه اجراهای شب ششم جشنواره در تالار وحدت، ارکستر چکاوک به رهبری رضا شایسته با اجرای گلچینی از آثار ماندگار موسیقی ایران یکی از خاطره‌انگیزترین شب‌های جشنواره سی و پنجم را رقم زد.

ارکستر چکاوک در این اجرا، با رپرتواری از آثار ماندگار اساتید موسیقی ایرانی حال و هوایی نوستالژیک را برای حاضران در سالن به ارمغان آورد.

این ارکستر با خوانندگی. سروش مظفری و مجید حسین‌خانی قطعاتی "نظیر می‌پرستم" ساخته کاظم رزازان، "دل بی‌قرار" ساخته فضل‌الله توکل، اجرای بی‌کلام ترانه "مخلوق" و "می‌گذرم تنها" ساخته همایون خرم، "شانه" اثر عباس شاپوری، "هوس" ساخته انوشیروان روحانی، "شب پرستاره" و "دنیا" اثر جهانبخش پازوکی، "سیمین بری" اثر جمشید شیبانی و "راز دل" اثر همایون خرم را اجرا کرد و در پایان قطعه "مخلوق" را به‌صورت بی‌کلام به‌عنوان قطعه بیز تقدیم مخاطبان کرد.

در میان اجرا رضا شایسته در سخنان کوتاهی گفت: امشب برای من شب خاطره‌انگیزی است چون در سالگرد بیستمین سالگرد ارکستر چکاوک هستیم و بیست سال با دلگرمی مخاطبان بدون هیچ حمایت دولتی در سطح اول موسیقی ایران قرار داریم.

وی افزود: جشنواره امسال متأسفانه مورد بی‌مهری قرار گرفت و امیدوارم در سال‌های آینده رونق بیشتری را در این جشنواره شاهد باشیم.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر چهارشنبه 23 بهمن در تهران آغاز شد و پنجشنبه اول اسفند به کار خود خاتمه می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو