چرا فوکر 100 پر استفاده ترین هواپیما در ایران است؟

منبع: همگردی

68

1398/11/29

14:45


یکی از سوالاتی که معمولا برای کسانی که سوار بر هواپیما می شوند پیش می آید این است که وسیله ای که برای سفرشان انتخاب کرده اند، چه مدلی است و چه ویژگی هایی دارد؟ آیا توقعاتشان در طول سفر را برآورده می کند و حافظ امنیتشان در سفر هست و یا این که بهتر بود سفر با وسیله ای دیگر را انتخاب می کردند؟ در پاسخ به این سوال می گوییم که با پر استفاده ترین هواپیمای ایران، فوکر 100 (Fokker 100) آشنا شوید. این هواپیما ساخت یک شرکت هواپیماسازی هلندی است و ایران به عنوان بزرگ ترین اپراتور این مدل هواپیما در سراسر دنیا معرفی می شود و یکی از بهترین هواپیماهای کوچک مسافربری در جهان است. از آن جایی که ممکن است با این هواپیما سفر کرده باشید و یا حتی در آینده ای نه چندان دور با این هواپیما پرواز کنید، امروز در این مقاله می خواهیم تا شما را با هواپیما فوکر 100 آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

فوکر 100

هواپیمای فوکر 100، پر استفاده ترین هواپیما در ایران

خیلی پیش آمده است که مسافران مختلفی که بلیط هواپیما خریداری کرده اند، سوار بر هواپیمای فوکر 100 شده باشند. اما به نظر شما این هواپیما چه خصوصیاتی دارد که باعث شده اینقدر در ایران طرفدار داشته باشد و اکثرا با خرید بلیط های هواپیما، سفر با آن را تجربه کنند؟

فوکر 100 هواپیمایی کوچک و مسافربری است که در ابتدا تنها برای مسافربری طراحی شاخته شد اما بعدها از آن برای مقاصد دیگری همچون حمل بار هم استفاده شد.

این هواپیمایی که اکثر اوقات با خرید بلیط هواپیما سوار بر آن شده اید، یکی از معروف ترین محصولات شرکت هواپیماسازی هلندی به همین نام است. اولین پروازی که این هواپیما انجام داد، در 30 نوامبر 1986 بود و دو سال بعد از آن به بازار جهانی عرضه گشت. البته مهندسین شرکت فوکر، این هواپیما را از روی مدل قدیمی تر ساخت این شرکت یعنی هواپیما فوکر F28 ساخت و به تعبیری آن را در مدل 100 خود، ارتقا داد. از هواپیما فوکر 100، 2 مدل Tay 620 و Tay 650 ساخته شد.

پس از این که هواپیمای فوکر 100 به بازار عرضه شد، با استقبال فراوان و بی نظیری روبرو شد و تقریبا از سراسر جهان، شرکت های هواپیمایی فراوانی خواهان خرید آن شدند. البته دوران اوج این هواپیما آنچنان هم به طول نینجامید و با عرضه هواپیماهای A319 و A318 توسط شرکت ایرباس و هواپیمای بوئینگ 737 از این شرکت هواپیماسازی آمریکایی، خورشید شهرت این هواپیما افول کرد و از گردونه توجه و رقابت به تدریج حذف شد و آخرین سری آن در سال 1997 تولید شد.

البته این پایان کار هواپیمای فوکر 100 نبود زیرا، این هواپیما هنوز هم برای ایرلاین های مختلف در کشورهای سراسر جهان از جمله استرالیا، ایران و کانادا مشتریان پر و پاقرص خودش را داشت.

در طول مدت زمانی که هواپیما فوکر 100 تولید شد، برای تولید آن 283 مورد ثبت سفارش رسمی صورت گرفت.

اگر برایتان سوال است که چرا این هواپیما انقدر مورد استقبال است و بارها با خرید بلیط هواپیما با آن به سمت مقصدتان سفر کرده اید باید درباره هواپیما فوکر 100 باید این را بدانید که این هواپیما، از لحاظ ساختار و استفاده از قطعات این به گونه ای طراحی شده است که هم از نظر زمان تعمیر و بازسازی قطعات هواپیما از 6 سال به 8 سال افزایش یافته است و هم از نظر تولید قطعات یدکی، برنامه ای بسیار خوب و جامع را ریخته بوده است. این خصوصیات باعث شده تا هم هزینه نگهداری این هواپیما کم باشد و هم از لحاظ تامین قطعات مشکلی نداشته باشد.

حال با این توصیفات، ایران در رقابت با استرالیا یکی از بزرگ ترین استفاده کنندگان هواپیما فوکر 100 هستند و تعداد زیادی از این هواپیما را در آشیانه پروازی ایرلاین های خود دارد. در حال حاضر، شرکت های هواپیمایی زیادی از این وسیله در ناوگان خود استفاده می کنند و شما با خرید بلیط هواپیما از این ایرلاین ها، می توانید سوار بر هواپیما فوکر 100 شوید.

ایرلاین هایی که از فوکر 100 برای پروازهای خود استفاده می کنند عبارتند از شرکت های هواپیمایی کیش ایر، آسمان، قشم ایر و نفت ایر.

در بین این شرکت ها، هواپیمایی آسمان با داشتن 20 فروند از این هواپیما در آشیانه پروازی خود، بزرگ ترین اپراتور این وسیله در ایران به حساب می آید.

هواپیمای فوکر 100

نگاهی به مشخصات فنی هواپیما فوکر 100

● هواپیما فوکر 100 دارای 2 موتور توربوفن است که در دو طرف بال های این هواپیما قرار گرفته اند.

● ظرفیت جا به جایی مسافر این هواپیما، بین 97 تا 109 نفر است.

● سرعت این هواپیما، 816 کیلومتر بر ساعت است.

● محدوده برد پروازی این هواپیما، 1550 کیلومتر است.

● میزان جا به جایی بار این هواپیما، بین 11242 تا 11993 کیلوگرم می باشد.

در این مطلب یکی از پرکاربردترین هواپیماهای ایران، هواپیما فوکر 100 را برای شما مورد معرفی قرار دادیم. به هر حال شما به عنوان یک مسافر، خوب است که بدانید اکثر پروازهای خود را با چه هواپیمایی انجام می دهید. امیدواریم تا در پرواز با این هواپیما، تجربه خوبی از آرامش و امنیت را داشته باشید.

منبع: eligasht.com
اطلاعات تماس الی گشت:
تلفن: 0218540
ایمیل: info@eligasht.com
آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه 23، پلاک 7

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو