عارف: لیست کارگزاران با توصیه خاتمی نبود

منبع: برترین ها

125

1398/11/29

16:02


رئیس فراکسیون امید گفت: برایند اصلاح طلبان این بوده که لیست انتخابات مجلس یازدهم باید اصلاح‌طلبانه باشد، ما شاهد روندی در بررسی صلاحیت‌ها بودیم و در خیلی از موارد توجیه نبودیم که چرا جوانان باانگیزه، توانا و شخصیت‌های برجسته تأیید صلاحیت نشدند.

خبرآنلاین: رئیس فراکسیون امید گفت: برایند اصلاح طلبان این بوده که لیست انتخابات مجلس یازدهم باید اصلاح‌طلبانه باشد، ما شاهد روندی در بررسی صلاحیت‌ها بودیم و در خیلی از موارد توجیه نبودیم که چرا جوانان باانگیزه، توانا و شخصیت‌های برجسته تأیید صلاحیت نشدند.

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید، در نشست خبری خود به همراه اعضای ستاد ائتلاف برای ایران با تشریح عملکرد فراکسیون امید گفت: فراکسیون امید ۱۰۲ عضو رسمی دارد و تعدادی دیگر از نمایندگان هم در مسائل تخصصی ما را همراهی می‌کردند.

وی با تشویق مردم در مشارکت در انتخابات پیش رو افزود: ان‌شاءالله مردم با مشارکت جدی در انتخابات روندی که در چهار دهه گذشته در رابطه با مردم‌سالاری طی شده را تقویت کنند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*{ در خصوص اجماع سازی جریان اصلاحات در دهه ۹۰، وحدت درون جبهه اصلاحات و حضور حداکثر در رویدادهای مهم مثل انتخابات}: من از مردم تهران خاضعانه سپاسگزاری می‌کنم که در انتخابات گذشته بیش از آنچه لیاقت داشتیم ما را در مجلس و شورای شهر حمایت کردند و امیدواریم این نگاه را بار دیگر در جمعه آینده ببینیم.

* برایند اصلاح طلبان این بوده که لیست انتخابات مجلس یازدهم باید اصلاح طلبانه باشد، ما شاهد روندی در بررسی صلاحیت‌ها بودیم و در خیلی از موارد توجیه نبودیم که چرا جوانان باانگیزه، توانا و شخصیت‌های برجسته تأیید صلاحیت نشدند. شورای عالی نیز در تهران با همین موضع کارها را دنبال کرد. ما معتقد بودیم اگر احزاب اصلاح طلب به یک لیست برسند شانس‌شان بالاتر است لذا از کسانی که جمع شدند و این انسجام را در جبهه اصلاحات ایجاد کردند، تشکر می‌کنم و تقاضای عاجزانه‌ام از مردم این است که به این کاندیداها رأی دهند. در بین این افراد ۱۴ نفر از نمایندگان فعلی و ۱۶ نفر چهره برجسته و نخبه هستند که من افتخار می‌کنم که به آن‌ها رأی دهم.

*{ درباره فراکسیون امید}: نمایندگان نیز با همدلی، تفاهم، همراهی و رویکرد اجماعی فراکسیون را همراهی کردند. من معتقدم فراکسیون امید مجلس دهم منسجم‌ترین و هماهنگ‌ترین فراکسیون سیاسی در دوره‌های ده‌گانه مجلس بود. همچنین مواردی بود که عضوی از فراکسیون نظر تخصصی خاص خود را داشت. رویکرد دیگر ما نیز همکاری حداکثری با نمایندگان دیگر بود و نظرمان این بود که اگر با تفاهم مسائل را جلو ببریم می‌توانیم منویات فراکسیون را محقق کنیم.

*{درباره راهبرد فراکسیون امید در قبال بخش‌های حاکمیتی و حمایت از دولت با نقد مشفقانه و جدی}: در مورد موکلین، راهبرد ما این بود که حتی‌المقدور ما سراغ موکلین برویم. بر همین اساس در حوزه تهران چهار دفتر در چهار شهرستان تشکیل دادیم و در مناطق بیست و دو گانه هم به صورت دوره‌ای سرکشی‌هایی داشتیم و تعامل خوبی با موکلین برقرار بود که بر این اساس پیگیری‌های و نتایج خوبی را برای حل مشکلات شاهد بودیم.

* استراتژی دیگر فراکسیون امید را در مورد رابطه با مردم و موکلان خود است، در فراکسیون تصمیم گرفتیم به جای اینکه موکلان به سراغ ما بیایند، ما به سراغ آنها برویم. به عنوان مثال در حوزه تهران ما ۴ دفتر را در چهار شهرستان این حوزه تشکیل دادیم. همچنین در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران هم به شکل ادواری تعدادی از نمایندگان تهران به مناطق مراجعه می کردند. این روند بعد از تشکیل شورای شهر تهران و تشکیل مجمع ۵۱ نفره امید تهران با حضور اعضای شورای شهر تهران ادامه پیدا کرد.

*{ درباره برنامه فراکسیون امید}: در فراکسیون امید بنا را بر آن گذاشته بودیم تا برنامه ۱۲۶ بندی که به استناد آن از مردم رای گرفته بودیم را میثاق خود با مردم قرار دهیم و به همین منظور کمیته ویژه‌ای را برای پیگیری اجرای بندهای این برنامه قرار داده بودیم.

* از دیگر اقدامات فراکسیون امید تشکیل کمیته ویژه گفت وگوی ملی بود که در ابتدا در سطح مجلس تشکیل شد و بعد به سطح ملی هم رسید و هم اکنون جلساتش برگزار می‌شود. البته بنا بر این است که این جلسات رسانه‌ای نشوند، اما با این وجود در برخی مقاطع خبرهایی در مورد آن منتشر شده است. اقدام دیگر فراکسیون، ایجاد کمیته رفع حصر بود. اعضای این کمیته به‌شکل جدی رفع حصر را پیگیری کردند و با سران قوا و مسئولان شورای عالی امنیت ملی دیدار داشتند.

* کمیته ویژه‌ای برای مسائل دانشگاه‌ها ایجاد شد که عمدتا به پیگیری مشکلات سیاسی و امنیتی دانشجویان می‌پرداخت و این که امروز دیگر دانشجوی ستاره دار نداریم، حاصل زحمات این کمیته است. همچنین کمیته اجتماعی به مسایل صنفی اقشار مختلف مخصوصا کارگران و معلمان پرداخت. کمیته‌های ویژه‌ای هم برای حوادثی مانند قطار سمنان، پلاسکو و هواپیمای اوکراینی ایجاد شد.

*{ درباره ایفای نقش نظارتی توسط فراکسیون}: نظارت، راهبرد اصلی فراکسیون بود. در همین باره جمع‌بندی این بود که باید در هیات رییسه و کمیسیون های تخصصی حداکثر حضور را داشته باشیم و بر همین اساس در سال‌های اول و دوم با تعامل با سایر فراکسیون‌ها و در سال‌های سوم و چهارم با هویت مجزای خودمان برای حضور در هیات رئیسه‌های مجلس و فراکسیون‌ها رقابت کردیم.

* حضور اعضای فراکسیون امید در شوراها نظارتی برای ما مهم بود و تلاش داشتیم تا حضوری موثر در این شوراهای نظارتی داشتیم. از جمله می‌توانم به حضور محمدعلی وکیلی در شورای نظارت بر مطبوعات اشاره کنم که اکثر اصحاب رسانه از نقش وی در شورا رضایت داشتند. همچنین پروانه مافی و قاسم میرزایی نیکو هم در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب حضور داشتند که تلاش بسیاری در سامان یافتن امور احزاب ایفا کردند. همچنین اعضای فراکسیون در شورای پول و اعتبار و شورای نظارت بر انتخابات شوراها حضور داشتند و منشا تاثیرات مثبت فراوانی شدند.

*{ با اشاره به طرح‌هایی که توسط فراکسیون امید پیشنهاد و در صحن مجلس مطرح شد}: در خصوص طرح‌های سیاسی تلاش کردیم تا جایی که می‌توان در تعامل با سایر فراکسیون‌ها طرح‌ها تدوین شوند، چرا که آرای کافی برای این که طرح‌ها را بدون مشارکت سایر احزاب به تصویب برسانیم، نداشتیم. از جمله طرح های درخشانی که توسط فراکسیون امید مطرح شد می توانم به حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر، طرح کاهش حبس‌های تعزیری، طرح عفو عمومی که متاسفانه تنها با کمبود ۲ رای نتوانست، طرح خط مشی اداره صدا و سیما، طرح نحوه تشکیل اجتماعات و برگزاری راهپیمایی ها، طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، طرح مجازات اسید پاشی، طرح اعطای تابعیت ایرانی برای فرزندان مادران ایرانی، طرح حمایت از حقوق معلولان، طرح لوایح چهارگانه موسوم به FATF اشاره کرد.

* همچنین طرح‌های تحقیق و تفحص متعددی هم توسط فراکسیون امید مطرح شده از جمله مهمترین آنها می‌توان به طرح تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان و همچنین تحقیق و تفحص از شهرداری تهران نام برد که خواسته اقشار وسیعی از مردم کشور بود. البته در مورد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس رأی لازم را نیاورد.

*{ در پاسخ با سوالی در لیست ارائه شده توسط حزب کارگزاران از سوی رئیس دولت اصلاحات توصیه شده و آیا لیست ۸ حزب اصلاح طلب نیز با توصیه خاتمی بسته شده است؟}: با شناختی که از آقای مرعشی داریم می‌توانم به نیابت از ایشان تکذیب کنم. نگاه ایشان اجماعی است و در عین حال یک شخصیت حزب اصلاح‌طلب هستند که حق ارائه لیست دارند و من فکر می‌کنم خود آقای مرعشی این را تکذیب خواهد کرد.

* مشی آقای خاتمی این است که همیشه از رفتار اجماعی و ملی حمایت می‌کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو