دسته بندی : پزشکی و سلامت

کمبود ویتامین E | خواص و عوارض کمبود ویتامین E

ما در این پست راجع به ویتامین E و درمان کمبود این ویتامین و مزایا و مضرات استفاده از آن خواهیم گفت. ویتامین E ماده مغذی چربی بوده و به عنوان آنتی اکسیدان عمل خواهد کرد. این ویتامین در برابر آسیب های سلولی محافظت می‌کند. ویتامین E در اکثر غذاها پیدا می شود و کمبود ویتامین E نادر می باشد. اگر کمبود ویتامین ئی را دارید می توانید با روش های طبیعی ویتامین را تامین کنید.

کمبود ویتامین E را چطور درمان کنیم؟

Vitamin E

 

آشپزی با مواد غذایی از ویتامین E

از روغن آشپزی غنی از ویتامین E مصرف کنید.

اکثر روغن ها از جمله: روغن تخمه و روغن گیاهی حاوی مقدار فراوانی ویتامین E می باشد، که برای افزایش این ویتامین استفاده می شود.

روغن های غنی ویتامین E :

  • روغن جوانه گندم
  • روغن سویا طبیعی
  • روغن ذرت طبیعی

باید به مواد مغذی داخل روغن توجه کرده و از هر روغن برای هر کاری استفاده کنید. روغن زیتون را می توانید در سالاد بریزید، زیرا روغن زیتون از ویتامین E بلایی برخوردار است.

سبزیجات برگ دار استفاده کنید.

به جای مصرف از کاهو و کلم در سالاد از سبزیجات گفته شده زیر استفاده کنید.

سبزیجات برگ دار ویتامین E :

  • برگ چغندر
  • کلم برگ
  • برگ شلغم

اسفناج یکی از مهم ترین ماده غذایی سالم بوده، پس بهتر است از اسفناج در غذای خود مصرف کنید.

از سبزیجات زیاد استفاده کنید.

از سبزیجاتی که حاوی ویتامین E هستند را در رژیم غذایی خود قرار دهید، و از آن نیز می توانید به عنوان میان وعده استفاده کنید.

سبزیجات که حاوی ویتامین E:

  • فلفل دلمه قرمز
  • کدو کروبی
  • کلم بروکلی

توجه کنید که همه فلفل دلمه ای ها خواص یکسانی دارند ولی فلفل دلمه قرمز بیشترین ویتامین E را دارد.

 

چه غذاهایی ویتامین E داره

 

تخم مرغ مصرف کنید.

روزانه ۱الی ۳ تخم مرغ بخورید. زیرا تخم مرغ حاوی ویتامین E بوده و اگر با سبزیجاتی که ویتامین E دارند مصرف شود، جذب این ویتامین بالا می رود. می توانید تخم مرغ را همراه فلفل دلمه ای و یا اسفناج استفاده کنید. ‌

از گیاهان و ادویه جات کمک بگیرید.

پاپریکا و پودر چیلی مانند گیاهان خشک شده دیگر از جمله ریحان و جعفری منبع خوبی از ویتامین E می باشد. می توان از پودر چیلی در سوپ و تخم مرغ استفاده کرده و همچنین پاپریکا باعث خوشمزه شدن غذاهای می شود.

میان وعده دارای ویتامین E:

  • کیوی
  • گوجه
  • انبه
  • زردآلو

گوجه حاوی ویتامین های از جمله : A , E و C بوده و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

آجیل و تخمه استفاده کنید.

آجیل و تخمه میان وعده عالی بوده ، زیرا سالم و حاوی ویتامین E می باشد. بادام، فندوق و پسته حاوی ویتامین E می باشد. از تخمه و آجیل هایی که پخته، نمکی و داخل شکلات بوده استفاده نکنید، زیرا برای سلامتی مضر می باشد.

کره بادام زمینی و بادام میل کنید.

دو ماده گفته شده شامل ویتامین E می باشد و به راحتی می توانید از آن مصرف کنید.

غلات صبحانه غنی شده مصرف کنید.

اکثر غلات صبحانه غنی شده دارای ویتامین E می باشد. حتما ترکیبات غلات صبحانه را چک کنید که حاوی ویتامین می باشد یا خیر.

 

کمبود ویتامین E

 

مکمل برای جبران کمبود ویتامین E

 

قرص ویتامین E استفاده کنید.

اگر فکر می کنید که از طریق رژیم نمی توانید ویتامین E را بدست آورید ، از مکمل استفاده کنید.

مکمل مایع ویتامین E را امتحان کنید.

ویتامین E به شکل خوراکی نیز عرضه می شود و قابل استفاده می باشد. مکمل مایع ویتامین E همراه قطره چکان عرضه و از مقدار گفته شده مصرف کنید. بهتر است ویتامین E همراه با غذا میل شود. قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

برچسب مکمل را بخوانید.

باید از مصرف به اندازه ویتامین E مطمئن شوید. ویتامین E با نام های ( d_alpha_tocopherpl) بروی مکمل ها می باشد.

میزان مصرف ویتامین E به صورت روزانه:

بزرگسالان ۱۵ میلی گرم

خانم های شیر ده ۱۹ میلی گرم

هشدار: در کودکان بستگی دارد ، قبل از مصرف از دکتر سوال کنید.

نکات مهم در مورد کمبود ویتامین E:

۱- کمبود ویتامین E در همه افراد موجود می باشد، مگر اینکه فرد بیماری داشته باشد.

۲- مصرف مکمل نباید جایگزین شود و جذب ویتامین بدون حضور چربی امکان ندارد. پس ویتامین را همراه با مقداری چربی استفاده کنید.

 

ویتامین E (3)

 

۱۰ نکته جالب در مورد ویتامین E ، فواید و عوارض کمبود ویتامین E

۱) بهترین منابع ویتامین E شامل روغن گیاهک گندم (Wheat Germ)، روغن آفتابگردان، تخمه آفتابگردان، بادام، فندق، بادام هندی، آووکادو، مانگو، اسفناج و غذاهای غنی شده با ویتامین E مانند سریال های صبحانه می باشند. این ویتامین جزو ویتامین های محلول در چربی می باشد.

عوراض کمبود ویتامین e

۲) ویتامین E در بدن به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و از سلولها در برابر آسیب ناشی از مواد شیمیایی مضر (موسوم به رادیکال های آزاد) محافظت می نماید. این مواد مضر در اثر سوخت وساز درون سلولی، آلودگی هوا، سیگار کشیدن و اشعه ماوراء بنفش به وجود می آیند، پس ویتامین E می تواند به نوعی از بدن در برابر این آسیب ها محافظت نماید.

ویتامین e را کی بخوریم

۳) ویتامین E همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر باکتریها و ویروسها می گردد. اثر دیگر ویتامین E گشاد کردن عروق خونی، جلوگیری از افزایش فشار خون و ایجاد لخته می باشد. ویتامین E ممکن است تا حدی جلوی اثرات مضر کلسترول اضافی در بدن را نیز بگیرد.

ویتامین e برای مردان

۴) اگرچه کمبود ویتامین E به ندرت در افراد سالم اتفاق می افتد، با این حال کمبود این ماده می تواند باعث آسیب به اعصاب و عضلات گردد. این آسیب می تواند منجر به بیحسی دست و پا، اشکال در کنترل حرکات بدن، ضعف عضلانی، تضعیف سیستم ایمنی و ضعف بینایی گردد.

ویتامین e برای مو

۵) فرم طبیعی ویتامین E از نوع ساختنی (Synthetic) آن موثرتر و قوی تر است و بهتر است که نیاز روزانه حتی الامکان از منابع طبیعی تامین گردد. میزان نیاز روزانه افراد بالغ به این ویتامین در حدود ۱۵میلی گرم در روز معادل ٫۷ ۲۲ واحد بین المللی می باشد.

ویتامین e برای پوست 

۶) عوارض مصرف بیش از حد این ویتامین نسبت به سایر ویتامین‌های محلول در چربی مانند A و D کمتر می باشد، زیرا بدن تحمل مقادیر نسبتا بالای ویتامین E را دارد. با این حال میزان مجاز مصرف روزانه ویتامین E برای مکمل های ساخته شده از منابع طبیعی ۱۵۰۰ واحد بین المللی و برای مکمل های ساخته شده از منابع ساختنی ۱۱۰۰ واحد بین المللی برای افراد بالغ می باشد.

ویتامین e برای زنان

۷) با وجود تمامی منافع برشمرده برای ویتامین E، باید توجه داشت که هنوز تحقیقات معتبر علمی رابطه ای بین مصرف اضافی ویتامین E و جلوگیری از بیماری های قلبی یا سرطان را به اثبات نرسانده است. به عبارت دیگر، وجود ویتامین E در رژیم غذایی برای سلامتی و عملکرد اکثر سیستم های بدن انسان ضروری است، اما مصرف بیش از حد آن برای افراد سالم نفع زیادی نخواهد داشت.

ویتامین e چیست

۸) مصرف بیش از حد مجاز روزانه ذکرشده خطرناک است و می تواند باعث اختلال در انعقاد خون پس از جراحت و بریدگی گردد. مصرف مقادیر بالاتر می تواند باعث خونریزی مغزی و سکته ناشی از خونریزی در مغز گردد. یک مطالعه چندساله در مردان نشان داد که مصرف روزانه ۴۰۰ واحد بین المللی ویتامین E نه تنها جلوی سرطان پروستات را نگرفت، بلکه خطر آن را هم افزایش داد.

قرص ویتامین e

۹) افرادی که داروهای ضدانعقاد خون مصرف می کنند، بهتر است بدون نظر پزشک از مکمل های ویتامین E استفاده نکنند، زیرا خطر خونریزی را در آنان افزایش می دهد. استفاده از مکمل های قوی ویتامین E همچنین می تواند تاثیر داروهای شیمی درمانی را کاهش دهد.

کمبود ویتامین 

۱۰) با توجه به موارد فوق الذکر، بدیهی است که ویتامین E ماده ای حیاتی و ضروری برای بدن است که وجود آن در رژیم غذایی ضروری می باشد. با این حال به نظر میرسد که اکثر تبلیغات پیرامون اثرات شگفت انگیز این ویتامین در تقویت قوای جنسی، جلوگیری از حملات قلبی و یا پیشگیری از سرطان جنبه تجاری داشته و مستند به تحقیقات علمی و دانشگاهی نمی باشند. به همین دلیل و با توجه به برخی عوارض بالقوه مصرف بیش از حد ویتامین E، شایسته است که افراد از مصرف مکمل های ویتامین E با دوز بالا خودداری نموده و در صورت تمایل به مصرف این مکمل ها با پزشک مشورت نمایند.

خواص ویتامین ای 

ویتامین E