اگر افزایش وزن ناگهانی و بدون دلیل دارید حتما دکتر بروید

57

1398/11/30

11:30


ی اشتهایی، سرفه مکرر، یا دشواری در دراز کشیدن از علائم نارسایی قلبی هستند که می تواند به دلیل وجود مایع بیش از حد موجب افزایش وزن سریع در قسمت شکم و پاها شود.

اگر افزایش وزن ناگهانی و بدون دلیل دارید حتما دکتر بروید

به گزارش بهداشت نیوز: این که هر از گاهی در طول زندگی خود افزایش وزن را تجربه کنید، عجیب نیست. اگر برای مدتی به میزان کافی فعالیت بدنی نداشته باشید یا بیش از حد معمول غذا بخورید، احتمالا شاهد افزایش وزن خود خواهید بود.

در شرایطی که می توان افزایش وزن را با دلایل نه چندان خطرناک و معمولی مرتبط دانست، اما همواره این گونه نیست. افزایش وزن ناگهانی و بدون دلیل مشخص می تواند در واقع نشانه ای از یک مشکل سلامت زمینه ای نگران کننده باشد.

بدن شما به راحتی کبود می شود و ضعف عضلانی را تجربه می کنید

آیا همراه با افزایش وزن ناخواسته از درد عضلانی نیز رنج می برید؟ سندرم کوشینگ ممکن است دلیل این شرایط باشد. این اختلالی است که به واسطه ترشح بیش از حد هورمون کورتیزول در بلند مدت رخ می دهد.

قاعدگی های نامنظم، کبودی آسان، ضعف عضلانی، و خستگی از جمله نشانه های سندرم کوشینگ هستند. سندرم کوشینگ با افزایش وزن در ناحیه شکم، گردن، صورت و پشت بدن مرتبط است.

تشخیص این بیماری دشوار است، از این رو، مراجعه سریع به پزشک در صورت تجربه علائم غیر معمول بهترین گزینه است.

غده تیروئید شما متورم شده است

تورم غده تیروئید، ظاهر خشک پوست، کند شدن ضربان قلب و خستگی مداوم می توانند از نشانه های کم کاری تیروئید باشند.

از دیگر علائم کم کاری تیروئید یا تولید کم هورمون های تیروئید می توان به تمرکز کم، سردرگمی، و مشکلات حافظه اشاره کرد. این شرایط با مصرف دارو قابل درمان است، از این رو، در صورت تجربه هر یک از این علائم مراجعه به پزشک بهترین گزینه است.

یک چرخه قاعدگی نامنظم را تجربه می کنید

اگر زن هستید و ناباروری، چرخه های قاعدگی نامنظم، رشد مو یا بروز آکنه را تجربه می کنید، این شرایط می تواند با سندرم تخمدان پلی کیستیک مرتبط باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک بیماری هورمونی است که زنان می توانند طی سال های فرزندآوری خود تجربه کنند و موجب تشکیل کیست هایی در تخمدان ها می شود. تشخیص زودهنگام به کسب نتایج بهتر از درمان کمک خواهد کرد.

به طور مکرر سرفه می کنید و در دراز کشیدن با دشواری مواجه هستید

بی اشتهایی، سرفه مکرر، یا دشواری در دراز کشیدن از علائم نارسایی قلبی هستند که می تواند به دلیل وجود مایع بیش از حد موجب افزایش وزن سریع در قسمت شکم و پاها شود.

در شرایطی که علائم نارسایی قلبی از فردی به فردی دیگر می تواند متفاوت باشند اما اگر فکر می کنید به این شرایط مبتلا هستید باید برای بررسی دقیق شرایط و دریافت درمان به پزشک مراجعه کنید.

شکم یا کمر درد را تجربه می کنید

اگر افزایش وزن با احساس درد در شکم و کمر، فشار بر مثانه، یا یبوست همراهی می شود، اینها می توانند نشانه های فیبروئیدهای رحمی باشند.

فیبروئیدهای رحمی توده های غیر سرطانی هستند که می توانند با توجه به میزان جریان خون به هر فیبروئید از نظر اندازه بزرگ یا کوچک شوند. این شرایط می تواند به واسطه نفخ و یک بی تعادلی هورمونی یا تغییر اندازه فیبروئید موجب افزایش وزن شود. فیبروئیدهای بزرگ می توانند ظاهری بزرگ‌تر به شکم بخشیده و همچنین موجب افزایش وزن شوند.

نوسانات خلقی، ناامیدی و اندوه را تجربه می کنید

اختلال افسردگی ماژور اغلب با افزایش وزن پیوند خورده است. تشخیص افسردگی می تواند دشوار باشد زیرا این بیماری می تواند هم موجب افزایش و هم کاهش وزن شود اما درمان آن به بهبود این نشانگرها کمک خواهد کرد.

اخیرا مصرف دارویی جدید را آغاز کرده اید

برخی داروهای تجویزی می توانند موجب افزایش وزن شوند. برخی داروهای دیابت از جمله سولفونیل‌اوره، انسولین و پیوگلیتازون همگی موجب افزایش وزن می شوند. اگرچه پزشکان افراد مبتلا به دیابت را به کاهش وزن تشویق می کنند اما برخی داروهای درمان این بیماری می توانند این کار را دشوار سازند.

برخی داروهای روانپزشکی نیز می توانند موجب افزایش وزن شوند که آنتی‌سایکوتیک آتیپیک شناخته شده‌ترین نمونه در این زمینه است. همچنین، استروئیدهای خوراکی از مقصران دارویی افزایش وزن هستند.

با معده درد و تورم اطراف معده مواجه هستید

اگر معده درد و تورم در اطراف آن، تورم در پاها، حالت تهوع، و استفراغ را تجربه می کنید، اینها می توانند همگی نشانه های بیماری کبد باشند.

بیماری کبد شرایطی جدی است و رسیدگی به آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برخی مشکلات کبد می توانند از طریق اصلاح سبک زندگی مانند پرهیز از مصرف الکل یا کاهش وزن درمان شوند، در شرایطی که برخی دیگر ممکن است به مصرف دارو یا عمل جراحی نیاز داشته باشند.

با تورم در دست ها، پاها، صورت و کاسه چشم مواجه هستید

تورم در صورت، کاسه چشم ها، دست ها، پاها، شکم یا بخش های دیگر و همچنین فشار خون بالا از علائم احتمالی سندرم نفریتیک هستند. افراد مبتلا به این شرایط احتباس مایع در بدن را تجربه می کنند که موجب افزایش وزن می شود.

سندرم نفریتیک به روش های مختلف از جمله کاهش مصرف نمک، استراحت، مصرف دارو، یا دیالیز قابل درمان است. در صورت نیاز، فرد ممکن است مدتی را در بیمارستان بستری شود.

با احساس درد در مفاصل خود مواجه هستید

افزایش وزن همراه با احساس درد در مفاصل، بم‌تر شدن صدا و منگوله های پوستی می تواند به آکرومگالی اشاره داشته باشد که یک بیماری هورمونی است و زمانی رخ می دهد که غده هیپوفیز بیش از حد هورمون رشد ترشح می کند.

آکرومگالی معمولا در بزرگسالی رخ می دهد و می تواند از طریق عمل جراحی یا پرتودرمانی درمان شود. بزرگ شدن دست ها و پاها از نخستین نشانه های ابتلا به این بیماری است.

با احساس درد در معده و دشواری در به خواب رفتن مواجه هستید

در شرایطی که کاهش وزن یکی از نشانه های شایع سرطان است، افزایش وزن همراه با درد در شکم یا لگن، دشواری در به خواب رفتن و قاعدگی های نامنظم می تواند به سرطان تخمدان اشاره داشته باشد.

سرطان تخمدان می تواند بدون این که تشخیص داده شود وارد مراحل پیشرفته شود، از این رو، در صورت تجربه هر یک از این علائم مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط اهمیت دارد. درمان تا حد زیادی به این که بیماری در چه مرحله ای قرار دارد، بستگی دارد و ممکن است شامل عمل جراحی، پرتودرمانی، یا شیمی درمانی شود.

lkfu: fha'hi ofvk'hvhk

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو