بهترین روش های تقویت حافظه کوتاه مدت بدون دارو را بشناسید

منبع: مینویسم

109

1398/11/30

12:10


روش های برتر تقویت حافظه کوتاه مدت

ممکن است برای شما پیش آمده باشد که نام کسی را که برای چندمین بار ملاقات می کنید، فراموش کنید. یا حتی نمی توانید وعده نهاری که میل کرده اید را به یاد آورید. ضعیف شدن حافظه کوتاه مدت می تواند در ارتباطات روزمره باعث خجالت و همچنین کاهش اعتماد به نفس شما شود. اما خبر خوب این است که لازم نیست احساس نگرانی کنید، محققان چند روش ساده برای بهبود حافظه کوتاه مدت پیدا کرده اند.

می توانید حافظه کوتاه مدت خود را با تقویت سلامت مغز خود از طریق رژیم صحیح، مکمل ها و تغییر شیوه زندگی و استفاده از تکنیک های توسعه حافظه کوتاه مدت بهبود بخشید.

برای درک بهتر عملکرد حافظه کوتاه مدت لازم است با تعریف حافظه کوتاه مدت آشنایی پیدا کنید:

بهترین راه های تقویت حافظه کوتاه مدت

تعریف و مفهوم حافظه کوتاه مدت: سردرگمی در مورد تعریف و استفاده از اصطلاح حافظه کوتاه مدت حتی در بین متخصصان وجود دارد. برای درک کارایی حافظه کوتاه مدت، باید ببینیم که حافظه کوتاه مدت چگونه در کل فرایند حافظه جای می گیرد.
روانشناسان معتقدند که ما یک سیستم حافظه با سه مرحله جداگانه داریم: حسی، کوتاه مدت و بلند مدت.

چگونه خاطرات پردازش و ذخیره می شوند؟

حافظه حسی

حافظه حسی زودگذر است و کمتر از نیم ثانیه دوام می آورد.

این امکان را به شما می دهد که تقریباً عکس یک تصویر، صدا یا حسی دیگر را حفظ کنید.

این خاطرات کوتاه مدت کوتاه، بلافاصله به حافظه کوتاه مدت منتقل می شوند.

حافظه کوتاه مدت

حافظه کوتاه مدت به عنوان فیلتر و ذخیره موقت عمل می کند.

این جایی است که خاطرات حسی یا فیلتر شده و فراموش شده و یا در حافظه بلند مدت قرار می گیرند.

حافظه بلند مدت

حافظه بلند مدت جایی است که اطلاعاتی که برای آن تعیین شده است ارزش آنها را برای همیشه نگه می دارند و در خود ذخیره می کند.

برخلاف خاطرات حسی و کوتاه مدت ، حافظه بلند مدت می تواند مقدار نامحدودی از اطلاعات را به طور نامحدود ذخیره کند.

یک قیاس خوب از نحوه عملکرد حافظه، مقایسه آن با یک کامپیوتر است.

حافظه کوتاه مدت شما مانند رم کامپیوتر شما کار می کند ، که فضای کار را برای محاسبات کوتاه فراهم می کند.

حافظه طولانی مدت شما مانند دیسک سخت رایانه شما است ، جایی که داده ها به طور دائم در آن ذخیره می شوند.

به خاطر داشته باشید که هیچ کس دقیقا نمی داند که چگونه حافظه کار می کند یا حافظه ها در کجا ذخیره می شوند.

“سه مرحله از حافظه” نظریه ای است که شرح می دهد دانشمندان حدس می زنند حافظه چگونه کار می کند.

تقویت حافظه کوتاه مدت

همچنین بخوانید: چرا خواب ها را فراموش می کنیم؟

ورزش های ذهنی برای تقویت حافظه کوتاه مدت

نکاتی برای تقویت حافظه وجود دارد که به شما در یادآوری خاطرات گذشته کمک می‌کند.

چند کار را به طور همزمان انجام ندهید.

مغز شما باید کاری را که قرار است به حافظه بسپارد، انتخاب کند. بنابراین، با تمرکز بر روی یک کار می توانید این امکان را به حافظه بدهید که آن را بخاطر بسپارد.

از حواس پرتی پیشگیری کنید.

حافظه کوتاه مدت بسیار حساس است. اگر در مسیر رفتن به خانه موردی وجود داشته باشد که حواس‌ شما را به طور کلی پرت کند، ممکن است مسیر را اشتباه بروید.

تمرکز خود را از دست ندهید.

از نگرانی در مورد آینده و فکر کردن به گذشته دست بردارید. تمرکز شما بر زمان حال می‌تواند تا حد زیادی قدرت حافظه و  توانایی به خاطر سپردن اطلاعات جدید را تقویت کند.

بلند بگویید.

اگر می خواهید چیزی را در حافظه خود، ثبت کنید، آن را چندین بار با صدای بلند و رسا تکرار کنید. این راه حل بسیار ساده به شما در به خاطر سپاری مطلب کمک می کند.

اطلاعات را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید.

سعی کنید اطلاعات را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم بندی کنید. ممکن است به خاطر سپردن شماره ۵۳۱۰۶۹۷۳۳۱ کار چندان ساده‌ای به نظر نرسد، اما به یاد آوردن ۵۳۱٫۰۶۹۷٫۳۳۱ آسان‌تر است. به همین دلیل است که کد ملی، کارت بانکی یا کدهای پستی به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم شده‌اند.

بنویسید.

عمل نوشتن نیازمند تفکر و تمرکز است و سبب می‌شود مطلب را راحت‌تر به در حافظه ثبت کنید. همانطور که پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در این مورد می فرمایند: علم و دانش را، با نوشتن در بند بكشيد.

پیاده روی کنید.

پیاده روی در طبیعت به تقویت حافظه کوتاه مدت کمک می‌کند. اگر نمی‌توانید در بیرون قدم بزنید، حتی تماشای یک منظره از طبیعت هم می‌تواند برای شما موثر باشد.

ورزش های ذهنی را انجام دهید

بازی هایی برای تقویت حافظه کوتاه مدت طراحی شده است که تأثیر آن بر بهبود عملکرد حافظه به اثبت رسیده. ورزش های فکری مانند شطرنج، مارپله، حل کردن جدول مانند جدول سودوکو، مطالعه کتاب، دیدن فیلم های کارآگاهی و … نوعی ورزش ذهنی هستند که به تقویت سلول های مغزی شما کمک می کنند.

بوهای طبیعی را به خاطر بسپارید

بوییدن گل ها و سایر بوهای طبیعی و سعی در به خاطر سپردن آن ها به شما کمک می کند حافظه قوی تری داشته باشید.

برای تقویت حافظه کوتاه مدت چه بخوریم؟

از نوشیدن قهوه بهره بگیرید.

برای تقویت حافظه کوتاه مدت با مواد غذایی یکی از گزینه ها کافئین است. کافئین اثر مثبتی بر حافظه کوتاه مدت دارد. اما نباید در نوشیدن قهوه زیاده روی کنید، زیرا می تواند استراس زا باشد.

شکلات

شکلات خوشمزه ترین راه برای بهبود حافظه شما می باشد. یک مطالعه در دانشکده پزشکی هاروارد نشان داد که نوشیدن دو فنجان شکلات داغ باعث افزایش جریان خون به مغز به مدت ۲-۳ ساعت و افزایش ۳۰ درصدی نمره تست حافظه می شود. همچنین شکلات تلخ بیشترین مزایای سلامتی را برای مغز دارد.

زنجبیل

زنجبیل یک ماده غذایی و مکمل همه کاره است که در طب سنتی هم برای درمان از دست دادن حافظه کوتاه مدت و بلند مدت و زوال عقل استفاده می شود.

نوشیدن آب را فراموش نکنید.

تخمین زده می شود که ۷۵٪ از جمعیت ایالات متحده به صورت مزمن از کم آبی رنج می برند.

کم آبی بدن باعث کوچک شدن مغز می شود که بر حافظه و هوشیاری کوتاه مدت تأثیر می گذارد.

طب سنتی برای تقویت حافظه کوتاه مدت چه پیشنهادی دارد؟

اگر فکر می کنید که حافظه کوتاه مدتتان ضعیف شده و نیاز به تقویت آن دارید یکی از راه های افزایش حافظه کوتاه مدت استفاده از طب سنتی برای بهبود عملکرد حافظه است. پیشنهاد طب سنتی برای بهبود و افزایش حافظه مصرف مواد غذایی با طبع گرم است، خوردن مواد غذایی زیر به بهبود وضعیت حافظه کمک می کند:

مواد غذایی برای افزایش حافظه کوتاه مدت:

  • بادام: یکی از پیشنهاد های طب سنتی برای درمان فراموشی حافظه کوتاه مدت مصرف بادام به ویژه در وعده ناشتا می باشد. بادام به تقویت سلول های مغزی کمک می کند.
  • ویتامین B به ویژه ویتامین B12
  • اسید فولیک
  • آهن
  • ماش
  • جو
  • هویج
  • عسل
  • گردو
  • ویتامین E
  • اسید های چرب امگا ٣
  • آویشن
  • انجیر
  • زعفران
  • سیر
  • کندر
  • مویز

اگر ضعف حافظه کوتاه مدت دارید برای افزایش حافظه کوتاه مدت و به طور کلی برای سلامت مغزی خود باید خواب کافی و با کیفیت داشته باشید، مواد غذایی سالم و مفید برای مغز بخورید، کمتر آب سرد بنوشید، ورزش کافی داشته باشید، در انجام کارهایتان خلاقیت داشته باشید و سعی کنید یک کار را به شکل های مختلف انجام دهید تا ذهن شما درگیر یکنواختی نشود و مجبور شود ماهیچه های خود را بیشتر به کار بگیرد.

امیدواریم با مطالعه مطالب این پست برای تقویت حافظه کوتاه مدت خود اقدام کنید تا در سنین پیری نیز فعالیت هایتان را به راحتی دنبال کنید و از زندگی لذت ببرید.

ونیسا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو