تکثیر گل کامپکت و راهنمای پرورش و نگهداری از این گیاه

تکثیر گل کامپکت و راهنمای پرورش و نگهداری از این گیاه


منبع: آرگا

311

1398/11/30

14:34


گیاه کامپکت در واقع از دسته محبوب ترین گیاهان آپارتمانی به شمار می آید که در صورت فراهم کردن شرایط محیطی مناسب رشد خوبی را از خود نشان خواهد داد و به همین منظور در این مطلب سعی داریم تا به بیان چگونگی تکثیر گل کامپکت در فضای خانه بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که گل کامپکت در واقع از دسته گل های زیبا و آپارتمانی است که نگهداری و مراقبت از آن بسیار راحت خواهد بود و شما می توانید در محیط های کم نور اقدام به پرورش آن بکنید. به طور کلی می توان گفت که این گیاه یکی از گونه های محبوب خانواده دراسناها به شمار می آید که جلوه فراوانی به محیط اطراف خود می بخشد و زیبایی اطراف را دو چندان می کند.

تکثیر گل کامپکت

توجه داشته باشید که گل دراسنا کامپکت در واقع از دسته خانواده مارچوبه ها محسوب می شود که بومی مناطق جنوب شرقی آفریقا است. به طور کلی کامپکت گیاهی مقاوم است که به راحتی با هر آب و هوایی سازگار خواهد شد و همچنین یکی از پرطرفدار ترین گل های آپارتمانی نیز به شمار می آید که دارای شکل و ظاهری زیبا با برگ هایی به رنگ سبز پر رنگ است که زیبایی فراوانی به این گیاه بخشیده است. جالب است بدانید که نام این گیاه از نحوه قرار گرفتن برگ ها در کنار یکدیگر نشات گرفته است. این گیاه معمولا برای مکان های خاص اعم از بانک ها، ادارات، شرکت ها و مکان های کم نور مناسب است و از لحاظ ظاهری نیز دارای جثه ای کوچک است و به راحتی می توان آن را بر روی یک میز کوچک جای داد. توجه داشته باشید که این گیاه در برابر چندین عامل حساس است و سریع برگ هایش زرد خواهد شد و نوک برگ ها دچار سوختگی خواهد شد.

چگونگی تکثیر گل کامپکت

روش های تکثیر گیاه کامپکت:

بهتر است بدانید که بهترین زمان برای ازدیاد گیاه کامپکت اواسط تا اواخر بهار و یا اواخر تا اوایل پاییز است و یا زمانی می توانید اقدام به تکثیر گیاه بکنید که گیاه به صورت چند شاخه ای رشد کرده باشد و مقاومت لازم را به دست آورده باشد. همچنین شما می توانید از طریق دو روشی که در ادامه بیان کرده ایم به تکثیر گل کامپکت بپردازید:

روش اول:

همانطور که می دانید دراسنا کامپکت به مرور زمان رشد خواهد کرد و ساقه اش بلند خواهند شد و وقتی گیاه به اندازه کافی رشد کرد و بلند شد می توانید ساقه را به طول ۱۰ الی ۲۰ سانتی متر ببرید و پس از اینکه شیره داخل گیاه به طور کامل خارج شد بایستی آن را در بستر کشت بکارید.

آشنایی با روش های تکثیر کامپکت

روش دوم:

توجه داشته باشید که برای تکثیر گل کامپکت می توانید از ساقه های بدون برگ هم استفاده نمایید. برای انجام این روش بایستی ساقه را به صورت افقی بر روی خاک قرار دهید و کمی فشار دهید تا به صورت کامل درون خاک قرار بگیرد. حالا می توانید ساقه را برش دهید و تکه تکه بکنید و سپس مجدد بر روی خاک قرار دهید تا ریشه بزند و به یک گیاه کامل تبدیل شود. توجه داشته باشید که بایستی حتما بر روی محیط کشت یک پلاستیک شفاف بکشید تا سطح کشت رطوبت خود را از دست ندهد و گیاه سریع تر رشد کند. توصیه می شود که در صورت شکسته شدن گیاه به هر دلیلی نگران نباشید زیرا گیاه از قسمتی که شکسته شده اند مجدد رشد خواهند کرد و همچنین شما می توانید از قسمت شکسته شده به عنوان قلمه استفاده نمایید و گیاه جدیدی داشته باشید.

استفاده از راه های مختلف برای تکثیر گل کامپکت

شرایط لازم برای رشد بهتر گیاه کامپکت:

همانطور که می دانید گیاه برای طی کردن روند رشد خود نیاز به برخی از شرایط دارد که شما بایستی آن ها را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول و شرایط لازم برای نگهداری گل کامپکت پرداخته ایم:

آبیاری:

توصیه می شود که پیش از انجام آبیاری حتما سطح روی خاک را چک کنید و اگر خاک خشک شده بود اقدام به آبیاری بکنید. همچنین توجه داشته باشید که کم آبی برای گیاه باعث زرد شدن برگ ها خواهد شد و در مقابل پر آبی نیز گیاه همین واکنش را از خود نشان خواهد داد. توجه داشته باشید که اگر با آب لوله کشی به آبیاری گیاه بپردازید به دلیل داشتن میزان شوری فراوان با خراب شدن برگ ها مواجه خواهید شد و به همین منظور توصیه می شود که مقداری آب جوش را اجازه دهید به طور کامل خنک شود و سپس بدان مقداری آب لیمو اضافه نمایید و سپس با این محلول گیاه کامپکت را آبیاری نمایید.

آبیاری گیاه کامپکت برای رشد بهتر

دما:

بهتر است بدانید که گل کامپکت نسبت به هوای سرد بسیار حساس خواهد بود و توصیه ی شود که در طول فصول سرد سال از گیاه خود محافظت های لازم را انجام دهید. توجه داشته باشید که بهترین دما برای پرورش گیاه کامپکت دمای محیط خانه است و در صورت گرم شدن بیش از حد بایستی میزان رطوبت را افزایش دهید زیرا قرارگیری گیاه در دمای بالا خطرناک خواهد بود و به تدریج نوک برگ ها دچار سوختگی خواهد شد.

خاک:

توجه داشته باشید که این گیاه معمولا خاک های سبک را ترجیح می دهد و از خاک های غنی خوشش نمی آید. توصیه می شود که اگر خاک بستر بنفشه آفریقایی در دسترس بود در بستر این گیاه نیز استفاده نمایید زیرا این خاک دارای املاح و ای سی کمتری است. همچنین اگر مایل بودید می توانید در ترکیب خاک خود از پیت ماس نیز استفاده نمایید. بهتر است بدانید که خاک های سبک شامل خاک هایی می شود که میزان ماسه یا کوکوپیت در آن بالا است و برای بستر کشت بسیار مناسب خواهند بود.

استفاده از خاک مرغوب برای بستر کشت کامپکت

نور:

بهتر است بدانید که یکی از عوامل سوختگی نوک برگ های گیاه و ایجاد ظاهر نامناسب برای گیاه نور مستقیم و شدید خورشید می باشد. به همین خاطر بایستی گیاه را از این محیط ها دور کنید و البته در فضایی مانند پشت پرده قرار دهید که میزان نور مورد نیاز خود را دریافت نماید.

رطوبت:

بهتر است بدانید که کل خانواده دراسناها علاقه فراوانی به ۴۰ درصد رطوبت دارند که در واقع همان رطوبت محیط منزل به حساب می آید. در طول فصل تابستان ظرفی در زیر گیاه قرار دهید تا رطوبت موجود در هوا افزایش پیدا کند.

کوددهی:

همانطور که متوجه شدید این گیاه به شوری خاک حساس است و در نتیجه باعث سوختگی برگ ها خواهد شد به همین خاطر توصیه می شود که به هیچ وجه از کود کریستالون برای آن استفاده نکنید. توجه داشته باشید که بهترین کودهای مایع برای این گیاه کود مایع و اسید هیمومیک ها می باشند و بایستی در طول ماه یک مرتبه عمل کوددهی را انجام دهید.

استفاده از کود غنی برای بستر کشت

تعویض گلدان:

بهتر است بدانید که پس از تکثیر گل کامپکت, این گیاه در ابتدا ریشه های خود را بزرگ خواهد کرد و سپس عمل رشد را آغاز می کند به همین خاطر توصیه می شود که در انتخاب گلدان نهایت دقت را داشته باشید. توصیه می شود تا زمانی که ریشه های گیاه از زیر گلدان خارج نشده اند اقدام به تعویض گلدان نکنید و زمانی که اقدام به تعویض کردید تنها لازم است که از گلدان یک سایز بزرگ تر استفاده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو