عاداتی که نمی‌دانید و به چشم آسیب می‌زند

59

1398/11/30

16:35


اغلب انسان‌ها در زندگی روزمره کارهایی را انجام می‌دهند که نمی‌دانند ممکن است به چشم‌های خود آسیب برسانند با شناخت این کارها می‌توانید به حفظ سلامت چشم‌ها کمک کنید.

عاداتی که نمی‌دانید و به چشم آسیب می‌زند

به گزارش بهداشت نیوز، چشمان شما یکی از زیباترین و مهمترین نعمت های خدادادی است که بر اثر بی توجهی و انجام عادت های ناخواسته ممکن است آسیب به چشم تان وارد کنید.این عادات رایج را پس از مطالعه این بخش کنار بگذارید.

ما اغلب در عادات بدمان درگیر می شویم که به سلامتی چشم ما آسیب می زند و کیفیت بینایی ما را کاهش می دهند و اینها چند عادت بدی هستند که به چشمان شما آسیب می زنند بنابراین، تصحیح این عادت ها همانطور که در زیر اشاره کردیم، می تواند به شما کمک کند مسیر بهتری برای سلامت چشمتان ایجاد کنید.

عادات بدی که به سلامتی چشم شما آسیب می رسانند

1. خیره شدن به گوشی موبایل و کامپیوتر برای زمان خیلی طولانی:
تمرکز بر روی خواندن متن کوچک روی گوشی هوشمند ممکن است یکی از دلایلی باشد که چرا چشم های شما آسیب می بینند، به خصوص در صورتی که اغلب این کار را ساعت ها انجام می دهید. هم چنین می تواند منجر به تاری دید، سرگیجه، خشکی چشم ها و حالت تهوع شود.

برای مقابله با این مساله، باید هر 20 دقیقه گوشی خود را کنار بگذارید، تا چشم هایتان بتوانند کمی استراحت کنند. در غیر این صورت، حتی بهتر است، فونت آن را بزرگ تر کنید تا چشم های شما نیازی به کار سخت نداشته باشد.
به طور مشابه، خیره شدن به صفحه کامپیوتر برای مدت زیادی به چشمتان آسیب می زند.تمام روز در مقابل کامپیوتر بودن می تواند به خشکی چشم منجر شود. هر 20 دقیقه یک بار به چشم ها استراحت دهید.

2. استفاده از لنزهای تماسی در هنگام خواب:
هنگامی که در هنگام خواب لنز دارید، این کار خطر رشد عفونت چشم را افزایش خواهد داد و منجر به آسیب دائمی میشود. بنابراین، به یاد داشته باشید که قبل از رفتن به رختخواب، آن ها را بیرون ببرید و مطمئن شوید که دست هایتان در حین انجام این کار تمیز هستند.

3. خواندن در راه و حین حرکت :
بسیاری از مردم همیشه یک مجله یا کتاب دارند تا در حین راه رفتن یا در اتوبوس یا اتومبیل بخوانند. در واقع، مطالعه زمانی که در راه هستید می تواند چشم شما را بزرگ کند و فوکوس را برای آن ها دشوار کند. این فعالیت ممکن است منجر به بیماری حرکتی، سردرد، سرگیجه، ضعف و استفراغ شود.

4. مالش دادن چشم ها:
مالیدن چشم ها اغلب ممکن است رگ های خونی را زیر پلک های شما را پاره کند. در نتیجه، اگر می خواهید چشمان خود را تسکین دهید، باید چند دقیقه کمپرس سرد بگذارید و یا قطره چشم مرطوب کننده بریزید.
به یاد داشته باشید که از کمپرس آب گرم استفاده نکنید، چون گرما می تواند هیستامین را افزایش دهد و شرایط را بدتر کند. اگر لازم است چشمان خود را بمالید، حتما دستتان را بشویید و قبل از لمس کردن چشم ها، آن ها را خشک کنید.

5. استفاده زیاد از قطره چشم:
در حالی که قطره چشم به طور موقت چشم های خشک را آرام می کند، اما استفاده زیاد از قطرات چشم می تواند چشم ها را تحریک کند. پزشکان هشدار می دهند که قطره های چشم غیر تجویزی در واقع سلامتی چشم شما را بهبود نخواهند داد، آن ها فقط چشم های شما را قرمز می کنند. در صورتی که از قطره چشمی استفاده می کنید، به یاد داشته باشید که دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید.

6. تماشای تلویزیون در شب:
در حقیقت، مشاهده هر نوع صفحه نمایش، از جمله تلویزیون، تلفن همراه، کتاب الکترونیکی و کامپیوتر قبل از خوابیدن در تاریکی برای چشم شما بد است. سطح نور به سرعت در حال تغییر است، بنابراین چشمان شما باید سخت تر کار کنند تا این تغییرات را پردازش کنند، که ممکن است منجر به درد، سردرد، خستگی چشم، قرمزی و خشکی چشم ها شود و حتی روی برنامه خواب شما تاثیر می گذارد.
به طور مشابه خواندن یا نوشتن در نور کم توصیه نمی شود، ولی شواهد زیادی وجود ندارد که نشان بدهد برای سلامتی چشم شما بد است.

7. داشتن یک رژیم غذایی نامتعادل:
در حقیقت، برخی سبزیجات و میوه ها برای سلامتی چشم مفید هستند، به ویژه آن هایی که دارای ویتامین E و C، اسیده ای چرب امگا 3 و روی هستند. متخصصان پیشنهاد افزودن روغن سبزیجات، مرکبات، آجیل، سبزیجات پر برگ، حبوبات و ماهی به رژیم غذایی روزانه خود می دهند.
از همه مهم تر، شما باید مقدار زیادی آب بنوشید. مرطوب نگه داشتن، کلید اصلی برای اشک ریختن و داشتن چشم هایی سالم است. علاوه بر این، سعی کنید غذاهایی که سدیم بالایی دارند را حذف کنید، چون آن ها می توانند بدن شما را بی آب کنند.

8. آرایش زیاد چشم:
چیزی که به چشمان خود میزنید از جمله ریمل، سایه چشم، خط چشم و کرم های چشم همگی یک ریسک بالقوه هستند. بنابراین، مطمئن شوید که آرایش خود را نزدیک به خط مژه نمیزنید تا غده های چربی را مسدود نکنید، که اینکار می تواند منجر به عفونت شود.
علاوه بر این، باید بعد از هر 3 ماه لوازم آرایش چشم ها را دور بریزید. باکتری ها اغلب در مناطق مرطوب و تاریک رشد می کنند، بنابراین ریمل می تواند یک زمینه ایده آل برای برخی عفونت ها باشد.
علاوه بر این، وقتی از لوازم آرایش چشم ارزان استفاده می کنید، ممکن است باعث ناراحتی چشم شود. برخی از مواد در مارک های ارزان قیمت می توانند برای چشم شما خوب نباشند. هر چیزی که انتخاب می کنید، هر شب قبل از رفتن به رختخواب، پاک کنید.

9. استفاده نکردن از عینک ایمنی:
طبق یک مطالعه، تقریباً 45 درصد از آسیب های چشمی در خانه رخ می دهند و شایع ترین موارد، بودن در معرض مواد شیمیایی مضر در محصولات خانگی، کارهای خانه، عصاره های روغن و روغن داغ در حین پخت و استفاده از ابزارهای داغ است. بنابراین شما باید این عینک ایمنی را هنگام کار با این پروژه ها به منظور محافظت از چشمانتان بپوشید.

به طور مشابه، مواد شیمیایی یافت شده در استخرها می توانند به چشمان شما آسیب برسانند. ممکن است تحریک پذیری، دید تار را در برخی موارد شدید تجربه می کنید که ممکن است باعث کوری موقت شود. بنابراین هنگامی که شنا می کنید، توصیه می شود که محافظ چشمی بزنید و یا چشم ها را محکم ببندید.

10. سیگار کشیدن:
همه می دانند که سیگار کشیدن می تواند باعث مشکلات سلامتی ریه و قلب شود، اما تعداد کمی از ما می دانیم که با سلامت چشم ها ارتباط دارد. سیگار کشیدن به بافت های چشم آسیب می رساند و 25 % منجر به مشکلات انحطاط ماکولار مربوط می شود.
علاوه بر این، وقتی سیگار می کشید احتمال بیشتری وجود دارد که بیماری های چشمی از جمله آب مروارید، آسیب رگ خونی، ورم رنگینه چشم و از دست دادن بینایی را گسترش دهید. ترک سیگار ممکن است دشوار باشد، اما برای چشم شما و سلامت کلی بهتر است.

11.استفاده نکردن از عینک:
پیش از این هم خواندید که پلک زدن بیش از حد می تواند منجر به درد و رنج شود. اما یک راه ساده برای مقابله با آن وجود دارد:عینک خود را بزنید.
زمانی که در آفتاب بیرون می روید، به یاد داشته باشید که عینک آفتابی خود را حتی در روزهای ابری بزنید. آن ها می توانند به مسدود کردن اشعه های ماورای بنفش که به چشم ها آسیب می زنند و حتی منجر به ایجاد آب مروارید و ماکولار می شوند، کمک کنند.
کودکان در معرض خطر بالاتری نسبت به بزرگسالان قرار دارند. اجازه ندهید که کودکان زیر 6 ماه در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند. علاوه بر این، در صورتی که حساسیت نوری دارید، عینک آفتابی همچنین می تواند به شما کمک کند تا اثرات منفی نور، مانند تاری دید، سردرد و چشمان قرمز را کاهش دهید.

12.به اندازه کافی نخوابیدن:
همانطور که می دانید محرومیت از خواب می تواند باعث مشکلات سلامتی بسیاری از جمله آسیب به چشم های شما شود. برخی علایم رایج، خشکی چشم، جمع شدگی، درد و دید تار هستند. اگر این علائم را تجربه می کنید، یا اگر چشم های شما قرمز، سنگین و یا زخمی شدند، فشار کاری خود را کاهش دهید و چند شب خوب استراحت کنید.

13. تست ندادن منظم چشمی:
مراجعه به چشم پزشک به طور مرتب بسیار مهم است. پزشک می تواند مشکلات جدی چشمی را که ممکن است علایم اولیه بروز ندهد را تشخیص دهد و همچنین می تواند علائم بیماری های دیگر را فقط با دیدن چشمان شما تشخیص دهد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو