حجت‌الاسلام مجید انصاری، سرلیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم، درباره حضور خود در انتخابات و اینکه گفته می‌شود در هر انتخاباتی که محمدرضا عارف احتمال رای‌آوری نداشته انصراف داده یا وی را به عنوان سرلیست اصلاح طلبان معرفی کرده است و به نوعی وی قربانی عارف شده است، گفت: این حرف نادرست است و نباید اینگونه القاء کرد.

وی با بیان اینکه عرصه سیاسی، عرصه حضور افرادی است که به سرنوشت کشور اهتمام دارند، ادامه داد: بنده در دوره اول و در سن ۲۶ سالگی به میدان رقابت آمده‌ام و نماینده شده‌ام و در دوره یازدهم هم احساس می‌کنم از تجربه مردم اندوخته‌ای دارم و به همین دلیل خودم را برای خدمت رسانی عرضه کرده‌ام.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه بنده شیوه کاری خودم را دارم و مسئله رای آوری مسئله ثانویه است، اظهار داشت: ما نمی‌توانیم عرصه سیاسی کشور را رها کنیم و اگر قرار باشد یک تیم همیشه با محاسبه پیروزی قطعی به مسابقه بیاید و احتمال شکست را پیش‌بینی نکند اصلاً تیم نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه اصلاح طلبان به مقتضی هر دور به  انتخابات ورود کرده‌اند، گفت: اگر چه موانعی نیز در مسیر انتخابات برای اصلاح‌طلبان وجود داشته اما حتی با این موانع ما در صحنه حضور پیدا کرده‌ایم که برای خودش پیروزی است.

خاتمی از هیچ لیستی حمایت نمی‌کند

فرج کمیجانی، رئیس ستاد انتخاباتی ائتلاف اصلاح طلبان، در نشست خبری خود گفت: اصلاح طلبان از یکسال پیش برای برگزاری انتخابات باشکوه وارد کار شدند و برنامه کاملی را تهیه کردند اما بعد از اعلام نتایج صلاحیت‌ها ۲۱ حزب اصلاح طلب یکنفر هم در کل کشور نامزد نداشتند بنابراین شورای عالی تصمیم گرفت نظر قبلی خود مبنی بر ارائه لیست در سراسر کشور را تغییر دهد. 

وی افزود: در هر حال ۸ حزب اصلاح طلب که نامزدهای تایید صلاحیت شده داشتند برای معرفی نامزدها به مردم ائتلاف جدیدی را شکل دادند و یک برنامه کاملی برای مجلس آینده ارائه شد که روز گذشته منتشر شد. 

کمیجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مذاکره‌ای با احزاب عضو ائتلاف اصلاح طلبان برای ارائه لیست واحد صورت گرفته است، گفت: مذاکراتی از قبل در این زمینه صورت گرفته و همین عامل موجب شده تا ۲۰ نفر از کاندیداهای دو لیست ائتلاف و لیست کارگزاران مشترک باشد ولی در هر حال حزب کارگزاران دیدگاهی داشت مبنی بر اینکه با دیگر احزاب ائتلاف نکند ولی در نهایت مهم این بود که دو لیست با حداکثر مشترکات منتشر شود. 

کمیجانی درباره احتمال حمایت رئیس دولت اصلاحات از لیست ائتلاف اصلاح طلبان گفت: اتحاد، وحدت و انسجام اصلاح طلبان برای آقای خاتمی مهم است ولی از آنجا که بخشی از احزاب اصلاح طلب در این انتخابات حضور ندارند ایشان اعلام حمایتی از هیچ لیستی نمی‌کند ولی مردم را تشویق و دعوت به شرکت در انتخابات کرده ولی گمانم این است که رویکرد ایشان نزدیک به لیست احزاب اصلاح طلب باشد تا لیست کارگزاران ولی در هر حال با توجه به مشترک بودن ۲۰ نفر از کاندیداهای دو لیست مشکلی از این بابت وجود ندارد. 

عذرخواهی مرعشی از کوتاهی‌های اصلاح‌طلبان

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، ضمن دعوت از مردمی که آرای اصلاح‌طلبانه در انتخابات دارند به حضور پای صندوق‌های رای، گفت: برای دعوت گروه‌هایی از مردم که آرای اصلاح‌طلبانه دارند،  به حضور پرشور در پای صندوق‌های رای، فقط می‌توانم نسبت به کوتاهی‌هایی که ازسوی منتخبان قبلی وجود داشته است، عذرخواهی کنم.

 

بنابر گزارش ایرنا، وی افزود: به مردم می‌گویم این نواقص و کاستی‌ها را تمرین دموکراسی تجزیه و تحلیل کنند. ما برای دستیابی به دموکراسی چاره‌ای جز این نداریم که در یک بستر واقعی به تمرین بپردازیم؛ بدون آزمون و خطا و درک تجربه "زمین خوردن و بلندشدن"‌ها نمی توان شیوه صحیح و اصولی گام برداشتن در مسیر دموکراسی را آموخت.

مرعشی ادامه داد: نمی‌دانم عذرخواهی در میزان حضور مردم پای صندوق‌های رای چقدر تاثیر دارد اما این را می دانم که در شرایط فعلی ما به عنوان فعالان اصلاح‌طلب در حزب کارگزاران سازندگی ابزاری جز این در اختیار نداریم.

سال‌هاست نتوانستند اصلاحات را منهدم کنند

صادق خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان، با بیان آن که  اصلاحات باید تکلیف خودش را با خود مشخص کند، گفت: آیا جایز اخلاقی و ملی داریم که بخواهیم انتخابات را تحریم کنیم یا مشارکت نیم بند داشته باشیم؟ علارغم بی مهری‌ها یا مشکلاتی که در فرآیند تایید صلاحیت ها وجود دارد یا بد سلیقیگی‌هایی که می‌بینیم یا حتی دشمنی‌هایی که با اصلاحات می شود؛ آیا ما این جواز را داریم که در انتخابات مشارکت فعال نداشته باشیم؟ این پرسش مهمی است.

بنابر گزارش ایسنا، وی در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: حالا در چنین شرایطی، جریان اصلاحات می خواهد بگوید من در انتخابات شرکت نمی‌کنم؟ اصلاحات می خواهد بگوید من قدرت بازدارنده‌ام این است؟ علارغم همه حرف های حقی که نسبت به بی‌مهری‌هایی که نسبت به اصلاحات شده، وجود دارد؛ باید در انتخابات شرکت کرد.

خرازی خطاب به منتقدان جریان اصلاحات گفت: سال‌ها است که شعار می‌دهند اصلاحات را می خواهیم دفن کنیم و نتوانستند. می گویند می خواهند اصلاحات رامنهدم می‌کنیم، اما خب نتوانستند.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان در پاسخ به کسانی که می‌گویند به دلیل اینکه برخی از مردم نمی‌خواهند درانتخابات شرکت کنند باید لیست انتخاباتی نداد،‌گفت: این ایده، بی منطق است. مثل این است که آدم برای اینکه گرسنه نشود خودش را بکشد یا از ترس گرسنگی خودش را دار بزند.

خرازی در ارتباط با سیاست‌ورزی اصولگرایان در انتخابات پیش‌رو نیز گفت: بستگی دارد پدرخوانده چه کسی باشد. اگر پدرخوانده تصمیم بگیرد و قدرت تصمیم گیری داشته باشد می شود انتظار بروز جریان سوم از دل جریان اصولگرایی را داشت. می‌توانیم انتظار این را داشته باشیم که قالیباف و احمدی نژاد تبدیل به جریان سوم شوند. جریان سنتی اصولگرا کار خود را می کند.