کرونا ویروس در ایران – 30 بهمن 98

به نقل از دو تن از مقام‌ های وزارت بهداشت ایران ، دو نفر بیمار مبتلا به کرونا ویروس در قم در گذشتند. طبق گفته ی علی رضا وهاب زاده، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران؛ این دو بیمار به دلیل کهولت سن و نقص سیستم ایمنی نتوانستند با این ویروس مبارزه کرده و جان خود را از دست دادند.

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت هم در توئیتر خود اعلام کرد که این دو بیمار به خاطر مشکلات ریوی و تنفسی و ضعیف بودن سیستم ایمنی شان، دار فانی را وداع گفتند.

مشاور وزیر بهداشت اظهاد داشت که یکی از این دو بیمار جانباز شیمیایی بوده است.

گزارش‌ها حاکی است که افراد مشکوک به ابتلای به ویروس کرونا قرنطینه شده ‌اند. بعضی از رسانه های غیر رسمی خبر از تعطیلی مدارس در قم را می دهند اما هنوز خبر رسمی اعلام نشده است.

جواب آزمایش بقیه نفراتی که مشکوک هستند تا فردا (پنجشنبه) مشخص خواهد شد.

عضو کمیته کشوری بیماری های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: فوت دو نفر به علت ابتلا به ویروس کرونا نشان می دهد که احتمالا افراد دیگری ار نزدیکان آنها نیز به این ویروس مبتلا شده‌ و باید قرنطینه شوند و تعداد بیماران احتمالا بیشتر است.

مسعود مردانی عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اطلاعات بنده در مورد وضعیت ویروس کرونای جدید در ایران بر اساس گزارش های وزارت بهداشت است و بنابر اعلام وزارت بهداشت تاکنون دو نفر به این ویروس مبتلا شده اند و بر اثر این بیماری فوت کرده اند و قرار است در اطلاعیه های بعدی وزارت بهداشت اطلاعات دقیق تری در این مورد به مردم اعلام شود.

وی افزود: افرادی که با این دو نفر در ارتباط بوده اند تحت نظر هستند و باید در قرنطینه باشند و از آنها هم آزمایش گرفته شده است. از دو نفر فوتی هم آزمایش گرفته شده و نتیجه مثبت بوده است اما آزمایش تخصصی ویروس کرونای جدید برای تایید نهایی به انستیتو پاستور تهران که کیت تشخیص این ویروس را دارد فرستاده شده است.

عضو کمیته کشوری بیماری های عفونی وزارت بهداشت گفت: ظاهرا قبل از فوت این دو بیمار از آنها آزمایش گرفته شده است اما جواب آزمایش نهایی بعد از فوت آنها مشخص می شود.

وی افزود: با توجه به دوره این بیماری ۱۰۰ درصد موارد دیگری از این بیماری وجود دارد و مردم باید مراقبت و پیشگیری از این بیماری را جدی بگیرند.

مردانی ادامه داد: کیت تشخیصی ویروس جدید کرونا به تعداد معدود در اختیار انستیتو پاستور وجود دارد و برای موارد معدودی که آزمایش اولیه کرونا مثبت باشد و پزشک عفونی تایید کند این آزمایش انجام می شود.

این متخصص عفونی گفت: برای جلوگیری از همه گیری این بیماری باید راه ارتباط افراد مشکوک با افراد دیگر گرفته شود. افرادی که با دو فرد فوت شده در تماس بوده اند باید به سرعت شناسایی شوند. این افراد حتما باید جداسازی شوند و تحت درمان قرار بگیرند تا این بیماری به دیگران منتقل نشود.

کرونا ویروس در ایران – 29 بهمن 98

طبق خبرگذاری های رسمی کشور، مقامات ایران دو مورد از کرونا ویروس COVID-19 جدید را که برای اولین بار در کشورمان وارد شده اند، تأیید کرده اند.

به نقل از یکی از مقامات وزارت بهداشت کشور، کیانوش جهانپور، اظهار داشت: ‘طی دو روز گذشته’ 2 نفر مظنون به کروناویروس جدید ‘ مورد بررسی و آزمایش قرار گرفتند. جهانپور گفت: این دو مورد بیمار تایید شده، در استان مرکزی قم کشف شد.

وی گفت: ‘آزمایش های بعدی در حال انجام است و پس از نهایی شدن، نتیجه این آزمایشات را به مردم اطلاع خواهیم داد. ایشان اظهار داشتند: ‘تیم های پزشکی در قم مستقر شده اند و افراد مظنون نیز قرنطینه شده اند.’

ایران برای کنترل شیوع احتمالی ویروس، در پروازهای ورودی در فرودگاه های خود اقدامات ایمنی اعمال کرده است.

کورونا ویروس ممکن است سریعتر از پیش بینی های  سازمان بهداشت جهانی گسترش یابد

تحقیقات جدید میزان تولید مثل اولیه (RO)  کرونا ویروس جدید یعنی شاخص میزان انتقال ویروس را بررسی می کند و نشان می دهد که  این میزان بسیار بالاتر از تخمین های فعلی است. در حال حاضر بسیاری از افراد از ماسک پزشکی استفاده می کنند و سعی می کنند از عفونت جلوگیری کنند. دانشمندان از زمان شیوع  این بیماری در دسامبر سال 2019 با کورونا ویروسی بسیار مسری که آن را 2019-nCoV نامیده اند، دست و پنجه نرم می کنند و این ویروس  اکنون با نام جدید SARS- CoV- 2 شناخته می شود.

“منشا این ویروس از کجاست؟” ، ” نحوه انتقال آن به انسان ها چگونه بوده است ؟ ” و ” این ویروس تا چه زمانی توان زندگی بر روی سطوح را دارد؟” این سوالات فقط تعداد کمی از پرسش هایی است که محققان برای پاسخ به آن تلاش کرده اند.

اکنون، بررسی مطالعات موجود در تلاش برای پاسخ به سؤال دیگری است که برای کنترل بیماری اپیدمیک بسیار مهم است. پاسخ به این سوال که: ” سرعت گسترش این بیماری چقدر می باشد؟” این سؤال از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به ویژه با توجه به جدیدترین تلفات: 42708 مورد تأیید شده و 1017 کشته که در 11 فوریه 2020 در چین رخ داده است. برای یافتن پاسخ، تیمی از محققان بررسی چندین مطالعه علمی در مورد ویروس جدید و نتایج به دست آمده را در مجله Travel Medicine.منتشر کردند. Joacim Rocklöv که استاد بهداشت پایدار در دانشگاه Umeå سوئد است، نویسنده این تحلیل جدید است.

تخمین های بالاتر از پیش بینی  سازمان بهداشت جهانی

همانطور که راکلیف و تیمش در مقاله خود توضیح می دهند RO پایه تعداد متوسط ​​عفونت های جدیدی را که یک فرد آلوده می تواند در جمعیتی که قبلاً در معرض ویروس نبوده اند ایجاد کند، توصیف می کند.

RO بیشتر از یک نشان می دهد که تعداد افراد آلوده در حال رشد است، در حالی که RO کمتر از یک نشانگر این است که انتقال ویروس “احتمالاً از بین می رود.”

نویسندگان مقاله اظهار داشتند: ” میزان تولید مثل اولیه یک مفهوم اصلی در اپیدمیولوژی بیماری های عفونی است و خطر ابتلا به عامل عفونی، با توجه به شیوع بیماری همه گیر را نشان می دهد.” بنابراین محققان به چندین مطالعه واجد شرایط که به RO اولیه می پرداختند، از پایگاه داده های PubMed، bioRxiv و Google Scholar دسترسی پیدا کردند.

این مطالعات بین تاریخ 1 ژانویه 2020 تا  7 فوریه 2020 مشاهده شد و Rocklöv و تیمش برای تجزیه و تحلیل، 12 مطالعه را که کیفیت آنها به اندازه کافی بالا بود، انتخاب کردند. مطالعات انتخاب شده RO اولیه ویروس را در چین و خارج از کشور تخمین می زدند. این برآوردها از عدد 1.4 تا 6.49 متغیر بود و میانگین آن 3.28 و میانه آ« 2.79 بود. هر دو این اعداد به طور قابل توجهی بالاتر از اعداد پیشنهادی WHO  یعنی 1.4-2.5 بود.

نویسندگان توضیح می دهند که مطالعات اولیه مقادیر کمتر RO را نشان داده و سپس جهش کرده و مجدد به تخمین های اولیه بازگشته است. محققان توجه داشتند که روش های تخمین مورد استفاده در مطالعات در ایجاد این اختلافات نقش داشته اند.

“مطالعات با استفاده از روش های تصادفی و آماری برای به دست آوردن RO ، تخمین هایی را ارائه می دهد که از نظر منطقی قابل مقایسه هستند. با این حال مطالعات با استفاده از روش های ریاضی، تخمین هایی را ارائه می دهد که به طور متوسط ​​بالاتر هستند. ”

طبق تحقیقات دانشمندان؛ کروناویروس  سریعتر از SARS گسترش می یابد

Rocklöv عنوان می کند که “بررسی های ما نشان می دهد که کروناویروس حداقل به اندازه ویروس SARS قابل انتقال است که در واقع نشانگر شدت جدیت اوضاع است. وقتی به دنبال پیشرفت اپیدمی کورونا هستیم، در محاسبات ما واقعیت با بالاترین رشد اپیدمی مطابقت دارد. علیرغم کلیه اقدامات مداخله ای و کنترل، کرونا ویروس در حال حاضر به میزان قابل توجهی با وسعت بالاتری از SARS گسترش یافته است. ”

دانشمندان در مقاله خود اذعان می کنند که به دلیل شیوع جدید ویروس و عدم وجود داده های کافی، برآوردهای فعلی برای RO می تواند مغرضانه باشد.

نویسندگان با بیان اینکه ” انتظار می رود با افزایش داده های در دسترس، خطای تخمین کاهش یابد و تصویری شفاف تر ایجاد شود ”   نتیجه می گیرند که “براساس این ملاحظات، انتظار می رود RO برای 2019-nCoV ، حدود 2-3 باشد  که کاملاً مطابق با برآورد WHO است.”