رسانه رسمی کره شمالی امروز چهارشنبه ژاپن را به دلیل برگزاری رزمایش مشترک نظامی با آمریکا مورد انتقاد قرار داد و نوشت: ژاپن با تلاشی جاه‌طلبانه در تلاش است تا موقعیت نظامی خود را در شبه جزیره کره تقویت کند.

کره شمالی با اشاره به رزمایش نظامی مشترک میان آمریکا و ژاپن در روز ۳ فوریه (۱۴ بهمن)، این رزمایش را «تحریک آمیز» توصیف کرد.

این رزمایش نظامی در سواحل شمالی ژاپن و با حضور ارتش این کشور و نیروی هوایی آمریکا برگزار شد. در این رزمایش مشترک، جنگنده بمب‌افکن‌های «بی ۵۲» آمریکا، جنگنده‌های «اف ۱۶» و «اف ۲» بکار گرفته شدند.

رسانه رسمی کره شمالی نوشت: این یک اقدام تهاجمی کورکورانه است که به شدت منطقه را تهدید می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از دو سال پیش با وعده‌های توخالی به پیونگ یانگ، این کشور را به پای میز مذاکره کشاند. ترامپ بار‌ها اعلام کرده بود در صورت دیدار با رهبر کره شمالی، مشکلات این کشور یک شبه حل خواهد شد. با این حال، علی رغم چندین دور مذاکره و نیز دیدار رهبران دو کشور، همچنین برداشتن گام‌های بزرگ از سوی پیونگ یانگ برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی، مقامات آمریکایی بار‌ها اعلام کردند تا زمانی که کره شمالی تمامی فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی خود را متوقف نکند و تسلیحات خود را نابود نکند، هیچ کدام از تحریم‌های واشنگتن علیه پیونگ یانگ برداشته نخواهد شد.

گفتنی است «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی پیش از این اعلام کرده بود پیونگ یانگ در آینده نزدیک یک «سلاح هسته‌ای راهبردی» را آزمایش خواهد کرد. این اقدام پس از کارشکنی آمریکا در مذاکرات با کره شمالی انجام می‌شود.