در مورد بیماری کرونا چقدر اطلاعات دارید؟ این بیماری توسط ویروسی از خانواده ویروس کرونا، ایجاد شد و هرگز بیماری دیگری ناشی از آن گزارش نشده بود. همانند دیگر ویروس های کرونا، منشا آن از حیوانات می باشد. بسیاری از این حیوانات در فروشگاه های غذایی یوهان که شهری در مرکز چین است، به فروش می  رسید. برخی از این حیوانات به صورت زنده یا تازه قصابی شده در این فروشگاه در دسترس عموم قرار داشتند.

آیا قبلا انواع دیگری از ویروس کرونا وجود داشته است؟

سندروم تنفسی شدید ( سارس ) و سندروم تنفسی خاورمیانه ( مرس) هر دو توسط ویروس های کرونا که از حیوانات منتقل شده اند، به انسان ها سرایت کرده اند. در سال 2002 سارس به صورت غیر قابل کنترل به 37 کشور سرایت کرد و موجب وحشت جهانی شد. این بیماری ها 8 هزار فرد را به عفونت مبتلا کردند و بیش از 750 نفر کشته شدند. بیماری مرس به نظر می رسد که به راحتی از انسان به انسان منتقل نمی گردد اما آمار مرگ و میر آن زیاد است و تقریبا 35 درصد از 2500 نفری که به آن مبتلا شدند را کشت.

بیماری کرونا

علائم ویروس کرونا

این ویروس می تواند موجب ذات الریه گردد. افرادی که با این ویروس آلوده شده اند گزارش کرده اند که از سرفه، تب و تنگی نفس رنج می برند. در موارد شدید موجب نارسایی اندام های بدن بیمار می گردد. چون این بیماری ویروسی است پس استفاده از آنتی بیوتیک در جلوگیری از پیشروی بیماری مفید واقع نخواهد شد. داروهای ضد ویروسی آنفولانزا قابلیت مبارزه با این ویروس را نخواهند داشت. بازیابی و بهبود مجدد بیمار به مقاومت سیستم ایمنی او مربوط است. افراد زیادی که توسط این ویروس از بین رفته اند دارای سیستم ایمنی بدنی ضعیفی بوده اند.

آیا اگر دچار سرفه شدیم به پزشک مراجعه کنیم؟

پزشکان انگلیسی مسافرانی که از چین، تایلند، ژاپن، کره، هنگ کنک، تایوان، سنگاپور و مالزی طی 14 روز گذشته به انگلستان سفر کرده اند را مورد معاینه قرار دادند و هر کدام از آن ها که علائمی نظیر سرفه، تب یا تنگی نفس داشتند را در حالت قرنطینه قرار دادند حتی اگر علائم آن ها خفیف بود.

آیا این ویروس از فردی به فرد دیگر منتقل می گردد؟

کمیته ملی بهداشت چین تایید کرد که انتقال از فردی به فرد دیگر امکان پذیر است و این انتقال تا کنون از جاهای دیگر گزارش شده است.

آیا واکسنی با مقابله با ویروس کرونا وجود دارد؟

خیر. در حال حاضر هیچ واکسنی برای محافظت در برابر کرونا ویروس وجود ندارد.

آیا واکسن آنفولانزا می تواند ما را در برابر عفونت ویروسی کرونا محافظت کند؟

خیر. واکنس آنفولانزا هیچ نوع ایمنی و محافظتی در برابر ویروس کرونا ایجاد نمی کند.

بیماری کرونا

چه روش هایی برای درمان کرونا وجود دارد؟

در حال حاضر برای اکثر مبتلایان به عفونت ویروس کرونا درمان خاصی وجود ندارد. بیشتر افراد مبتلا به این ویروس کرونا مشترک بین انسان و حیوان خود به خود بهبود پیدا می کنند. با اینکه فعلا واکسنی برای این بیماری وجود ندارد اما پزشکان برای کاهش و تسکین علائم بیماری از داروهای مختلفی استفاده می کنند. در صورت بروز موارد زیر حتما باید به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر درباره علائمتان نگران هستید
  • اگر سابقه مسافرت به مناطق آلوده به این ویروس را دارید

ویروس کرونا چطور منتقل می شود؟

ویروس های کرونای انسانی باعث عفونت بینی، گلو و ریه ها می شوند. این ویروس از طریق موارد زیر به افراد سالم منتقل می شود:

  • قطرات بزاق منتشر شده در هوا هنگام عطسه یا سرفه کردن
  • تماس نزدیک با فرد آلوده مثل دست دادن یا لمس کردن
  • تماس با اشیاء و سطوحی که به ویروس آلوده هستند و سپس لمس دهان، بینی و چشم ها بدون شستن دست ها

دوره کمون یا نهفته ویروس کرونا چقدر طول می کشد؟

اطلاعات موجود نشان می دهند که ممکن است علائم بیماری بعد از 14 روز آلودگی توسط ویروس بروز کنند.

بیماری کرونا

چطور می توانیم از خودمان در برابر کرونا محافظت کنیم؟

برای سالم ماندن و پیشگیری از ابتلا به کرونا و شیوع عفونت نکات زیر را رعایت کنید:

  • دست هایتان را مرتب و حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید
  • از لمس کردن چشم، بینی و دهان قبل از شستن دست ها خودداری کنید
  • از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید
  • موقع سرفه یا عطسه کردن سرتان را در آرنج دستتان فرو ببرید یا در آستین لباستان سرفه و عطسه کنید
  • در صورت بیمار شدن برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران در خانه بمانید

آیا برای پیشگیری از ابتلا به کرونا حتما باید از ماسک استفاده کرد؟

اگر سالم هستید استفاده از ماسک ضروری نیست. اما اگر علائم بیماری را دارید، استفاده از ماسک به جلوگیری از انتقال کرونا به دیگران کمک می کند. ماسک درست یک مانع عمل می کند و موقع عطسه یا سرفه کردن جلوی انتشار قطرات تنفسی شما در هوا را می گیرد. اگر پزشک به شما توصیه کرده است که از ماسک استفاده کنید حتما این کار را انجام بدهید. استفاده از ماسک بخش مهمی از اقدامات پیشگیرانه و کنترلی عفونت هستند و مانع از انتقال عفونت های تنفسی از فرد بیمار به دیگران می شوند.

اگر از شخص بیماری مراقبت می کنید و یا در تماس مستقیم و نزدیک با یک بیمار هستید استفاده از ماسک در جلوگیری از ابتلای شما به ویروس موثر است اما این خطر را کاملا برطرف نمی کند. هنگام استفاده از ماسک حتما نکات زیر را رعایت کنید:

  • دهان و بینی تان را کاملا بپوشانید
  • به محض اینکه ماسک را روی صورتتان گذاشتید از دست زدن به آن خودداری کنید
  • بعد از هر با استفاده صحیح از ماسک آن را دور بیندازید
  • بعد از برداشن ماسک دست هایتان را کاملا بشویید

به طور کلی توصیه نمی شود که افراد سالم و یا کسانی که در مواجهه با ویروس نبوده اند از ماسک استفاده کنند. اگر بیمار نباشید و یا در معرض خطر ابتلا به کرونا نباشید، استفاده از ماسک احساس امنیت کاذب در شما ایجاد می کند. علاوه بر این ماسک ها به راحتی و خیلی زود آلوده می شوند و نیاز به تعویض مداوم دارند. همچنین ماسک ها فقط در صورت استفاده صحیح می توانند از شما محافظت کنند.

آیا تماس با محصولات و یا بسته هایی که از چین وارد شده اند می تواند ما را به ویروس کرونا آلوده کند؟

هیچ خطر شناخته شده ای درباره انتقال ویروس از طریق محصولات و بسته هایی که از چین می آیند وجود ندارد. با اینکه هنوز اطلاعات زیادی در مورد ویروس نوظهور کرونا و نحوه انتشار آن در دسترس نیست اما می توان با بررسی دو ویروس دیگر یعنی ویروس سارس و مارس به نتایج خوبی دست یافت. به طور کلی از آنجایی که شانس زنده ماندن ویروس کرونا روی سطوح خشک بسیار کم است بنابراین احتمال انتقال آن از طریق بسته ها و محصولات دریافتی از چین نیز پایین است. ویروس کرونا معمولا از طریق قطرات بزاق پخش شده انتقال پیدا می کند و در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر انتقال این ویروس از طریق کالاهای وارداتی در دسترس نیست و هیچ موردی در این زمینه گزارش نشده است.

بیماری کرونا

آیا ممکن است شخصی که هیچ علائمی ندارد ویروس کرونا را به دیگران انتقال بدهد؟

این مورد هنوز در حال بررسی است. با اینکه کارشناسان معتقدند کرونا ممکن است از طریق اشخاص به ظاهر سالم و بدون علامت هم انتقال پیدا کند اما این مساله نادر تلقی می شود. چیزی که با قطعیت می توان گفت این است که ویروس کرونا از طریق تماس نزدیک با فرد بیمار (فرد علامت دار) منتقل می شود. بر اساس آخرین اطلاعات موجود، عامل اصلی انتقال ویروس کرونا تماس با افراد علامت دار است. این مساله به این معناست که برای مهار رشد و انتقال ویروس باید از قرار گرفتن در معرض مواجهه با ویروس از راه تماس نزدیک با اشخاص بیمار خودداری کرد.

موثرترین راه برای کنتر شیوع کرونا اقدامات بهداشتی مناسب مثل شستشوی مرتب و صحیح دست ها، رعایت آداب سرفه و عطسه کردن و همینطور ماندن در خانه در صورت ابتلا به بیماری و همچنین اقدامات دقیق پیشگیری کننده و کنترلی در محیط های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس در بیمارستان ها و مراکز پزشکی است.

در صورت لمس و تماس سطوحی که به طور بالقوه به ویروس کرونا آلوده شده اند خطر ابتلا به عفونت کرونا وجود دارد؟

به طور کلی ویروس کرونا در آن دسته ویروس هایی است که ماندگاری ضعیفی در محیط دارد و عموما تصور می شود که این ویروس از راه عطسه و سرفه و تماس نزدیک با فرد آلوده انتقال پیدا می کند. در حال حاضر محققان در تلاش برای بررسی راه های شیوع این بیماری هستند اما همانطور که قبلا هم اشاره شد بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و سایر بیماری های تنفسی واگیر دار شامل موارد زیر می شود:

  • از دست زدن به بینی، چشم و دهانتان خودداری کنید
  • به طور مرتب اقدامات بهداشتی که شامل شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون و حداقل به مدت 20 ثانیه است را رعایت کنید. در صورت عدم دسترسی به صابون از الکل برای ضد عفونی کردن دست ها استفاده کنید
  • از نحوه صحیح عطسه و سرفه کردن اطلاع داشته باشید. موقع سرفه یا عطسه کردن دهانتان را با دستمال بپوشانید یا در آستین لباستان سرفه و عطسه کنید. حتما بعد از هر بار عطسه یا سرفه کردن دست هایتان را با آب و صابون بشویید یا با الکل ضد عفونی کنید.
  • به طور مرتب سطوحی که مکرر لمس می شوند مثل توالت، میز کنار تختخواب، دستگیره در، تلفن و کنترل تلویزیون را با پاک کننده های معمولی خانگی یا با سفید کننده رقیق شده با آب ضد عفونی کنید.

بیماری کرونا

نکات ایمنی مهم برای مسافران به خارج چیست؟

توصیه می شود تا حد امکان از سفرهای غیر ضروری به خارج از کشور و به خصوص چین خودداری کنید. در صورتی که حتما باید به کشور خارجی سفر کنید با پزشکتان در این خصوص صحبت کنید یا حداقل 6 هفته قبل از سفر به یک کلینیک بهداشت سفر مراجعه کنید. علاوه بر این پس از ورود به چین نکات زیر را رعایت کنید:

  • دست هایتان را حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید
  • در صورت عدم دسترسی به آب و صابون از ضد عفونی کننده های الکلی استفاده کنید
  • همیشه هنگام مسافرت ضد عفونی کننده مخصوص دست حاوی الکل همراه داشته باشید
  • از مصرف مواد غذایی خام و یا گوشت خام و نیم پز خودداری کنید
  • از نزدیک شدن به مناطق پر خطر مثل مزارع، محل نگهداری حیوانات زنده و کشتارگاه ها خودداری کنید
  • از تماس نزدیک با افراد بیمار به خصوص کسانی که علائم تنفسی، تب و یا سرفه دارند خودداری کنید
  • از تماس با حیوانات ( زنده یا مرده) مثل خوک، مرغ، اردک، پرندگان وحشی و سطوح آلوده به مایعات بدن و یا فضولات آنها خودداری کنید

من قصد بازگشت از استان هوبی چین را دارم، چه نکاتی را باید رعایت کنم؟

اگر در 14 روز گذشته به استان هوبی چین سفر کرده اید تا 14 روز باید تماستان با دیگران را محدود کنید و در خانه بمانید. علاوه بر این به کلیه مسافران چین توصیه می شود که برای کنترل و بررسی علائم ویروس کرونا و یا در صورت احساس بیماری هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنند. حتی اگر در سرزمین اصلی چین نبوده اید و تا 14 روز پس از بازگشت دچار علائمی مثل تب، سرفه، مشکلات تنفسی و یا هر علامت دیگری شدید هر چه سریع تر باید به پزشک مراجعه کنید.

هنگام بازگشت به کشور از سفر خارجی چه نکاتی را باید مد نظر داشته باشم؟

اگر متوجه علائم بیماری کرونا در خودتان شده اید به هیچ وجه از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنید و به پزشک مراجعه کنید. اگر در طول پرواز متوجه علائم بیماری شدید به خدمه پرواز اطلاع بدهید تا در صورت لزوم شما را قرنطینه کنند. اگر هیچ نوع علامت خاصی ندارید اما می دانید که در معرض ویروس کرونا قرار گرفته اید هنگام ورود به کشور این مساله را به خدمات مرزی اطلاع بدهید.

طی 14 روز اول بعد از بازگشت از خارج چه اقداماتی لازم است انجام دهم؟

اگر در این مدت دچار علائم کرونا شدید بلافاصله باید به پزشک مراجعه کنید. باید علائم و نشانه هایتان را برای پزشک شرح بدهید و تاریخچه سفرتان را در اختیار او قرار بدهید. اگر در طی این مدت تماستان با دیگران را محدود نکرده اید لازم است که قرنطینه شوید و هیچ تماسی با افراد دیگر نداشته باشید.

بیماری کرونا

چرا از مسافرانی که از استان هوبی چین برمی گردند خواسته می شود تا 14 روز با دیگران ارتباط نداشته باشند؟

از آنجایی که مقامات بهداشتی هر کشوری آخرین داده ها و اطلاعات مربوط به ابتلای موارد جدید به کرونا را ثبت می کنند، از تمام افرادی که از استان هوبی چین بازگشته اند توصیه می شود تا 14 روز با دیگران هیچ ارتباطی نداشته باشند تا کاملا مطمئن شوند که سالم هستند. علاوه بر این لازم است در 24 ساعت اول ورودتان به کشور به پزشک مراجعه کنید و اطلاعات سفرتان را در اختیار او قرار بدهید. هدف از این کار، کنترل و مهار شیوع ویروس کرونا در ابعاد گسترده تر است.

من قصد سفر به کشورهای غیر آسیایی را دارم. چطور می توانم خطر ابتلا به کرونا را کاهش بدهم؟

مهم نیست که قرار است به کجا سفر کنید؛ به هرحال باید تمام اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به کرونا را به دقت پیگیری کنید. در صورت بازگشت از هر کشوری و چنانچه علائم بیماری را در خود مشاهده کردید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

من به خارج از کشور سفر کرده ام و دچار علائم کرونا شده ام، چه کار باید کنم؟

خیلی از افرادی که به خارج از کشور سفر می کنند ممکن است به کرونا مبتلا شوند. در صورت ابتلا به این بیماری موارد زیر را رعایت کنید:

  • اکثر هتل های مهم گردشگری پزشکان داخلی دارند که مراقبت های پزشکی ارائه می دهند بنابراین حتما به پزشک مراجعه کنید
  • در صورت نیاز به مراقبت های فوری، بهترین راه مراجعه به نزدیک ترین بیمارستان است. ممکن است در برخی کشورها استفاده از آمبولانس معمول نباشد بنابراین برای رسیدن به بیمارستان از وسایل حمل و نقل دیگر استفاده کنید
  • به محض مشاهده علائم بیماری از تماس با افراد دیگر خودداری کنید و اقدامات مهار کننده برای جلوگیری از شیوع بیماری را به عمل بیاورید.

برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا در فرودگاه ها و مرزهای کشورهای مختلف چه اقداماتی انجام می شود؟

در اکثر کشورها مثل کانادا  اقدامات اساسی و مهمی برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به کشورشان انجام می شود که عبارتند از:

  • شناسایی هر بیماری که قصد ورود به کشور را دارد
  • آگاهی بخشی و بالا بردن سطح معلومات مسافران درباره اقداماتی که هنگام بیمار شدن باید انجام بدهند
  • درخواست از مسافران برای اطلاع رسانی به افسران خدمات مرزی در خصوص مشاهده هر نوع علامت بیماری در خودشان
  • غربالگری مسافران از نظر وجود علائم و نشانه های ویروس کرونا

سازمان جهانی بهداشت (WHO) به طور جدی در حال پیگیری و بررسی وضعیت کرونا در جهان است و به طور مرتب اطلاعات مرتبط با این بیماری را به روز می کند. این سازمان به همه افراد در هر کجای دنیا توصیه می کند که با رعایت نکات و روش های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و همچنین خودداری از هر نوع سفر غیر ضروری به مناطق پر خطر به کاهش شیوع این بیماری کمک کنند.

چند نفر تاکنون آلوده شده اند؟

چین گزارش کرده است که تاکنون 1868 نفر به دلیل آلودگی به کوید-19 جان خود را از دست داده اند. سازمان سلامتی تایید کرده است که 72436 نفر در چین به این ویروس مبتلا شده اند. بیش از 12 هزار نفر به حالت عادی بازگشته اند. ویروس کرونا حداقل به 28 کشور دیگر منتقل شده است. در ژاپن 607 نفر به این ویروس آلوده  شده اند 542 نفر از مسافران کشتی یوکوهاما حامل این ویروس بوده اند و این کشور گزارش کرده که یک نفر جان خود را از دست داده است. همچنین در هنگ کنگ، تایوان، فرانسه و فیلیپین گزارش هایی ناشی از مرگ افراد مبتلا به این ویروس منتشر شده است.

در انگلیس 9 مورد گزارش شده است که تاکنون هیچ کدام جان خود را از دست نداده اند. از 17 فوریه تا کنون 4501 نفر در انگلیس مورد آزمایش قرار گرفته اند که جواب آزمایش 4492 نفر منفی بوده است.

چرا این بیماری بدتر از آنفولانزای معمولی است و متخصصان چقدر نگران این بیماری هستند؟

ما هنوز نمی دانیم که ویروس کرونا چقدر خطرناک است، و این را نخواهیم دانست تا زمانی که اطلاعات بیشتری بدست آوریم. در مقایسه با بیماری آنفولانزای فصلی که نرخ مرگ و میر آن کمتر 1 درصد است و تصور می شود که در کل جهان هر ساله 400 هزار نفر به دلیل آنفولانزای فصلی جان خود را از دست می دهند، نرخ مرگ و میر ناشی از این بیماری 2.5 درصد است. نرخ مرگ و میر ناشی از سارس بیش از 10 درصد بود.

دیگر فاکتوری که هنوز در مورد آن اطلاعات زیادی در دسترس نمی باشد میزان مسری بودن ویروس کرونا می باشد. تفاوت مهم ویروس کرونا در مقایسه با آنفولانزا این است که هنوز هیچ واکسنی برای این ویروس وجود ندارد بدین مفهوم که کنترل آن در مبتلا کردن انسان ها بسیار مشکل است بخصوص در افراد سالمند، افرادی که مبتلا به بیماری های تنفسی می باشند یا سیستم ایمنی بدنی ضعیفی دارند. شستن دست ها و خودداری از دست دادن با دیگر افراد اگر احساس می کنید که حال خوبی ندارند بسیار حائز اهمیت است.

یک اقدام مهم این است که نسبت به تزریق واکسن آنفولانزا اقدام کنید زیرا به سیستم ایمنی بدن کمک می کند و خطر سرایت بیماری ها را کاهش خواهد داد.

آیا این بیماری همه گیر است؟

زمانی به بیماری همه گیر بودن را اطلاق می کنند که در تمام کشور ها گسترده شده باشد. وجود ویروس کرونا در بیرون از چین تایید شده است اما به این معنی نیست که تمام 195 کشور عضو WHO درگیر این ویروس می باشند. تا کنون به جز چند کشور، هیچ گزارشی از این که تمام کشور ها به این ویروس مبتلا شده اند منتشر نشده است. در هر حال بزرگترین عامل انتقال این ویروس مسافرانی می باشند که از چین به دیگر کشور ها وارد شده اند.

آیا باید نگران باشیم؟

خیر. ویروس کرونا در بیرون از چین مشاهده شده است اما گسترش آن زیاد و غیر قابل انتظار نمی باشد. WHO اعلام کرده است که انتشار این بیماری یک نگرانی بین المللی است. فاکتور مهم این است که بدانیم چگونه این ویروس بین انسان ها منتقل می گردد و چه گروهی از انسان ها به شدت تحت خطر ابتلا به این بیماری می باشند. غالبا ویروس هایی که به راحتی گسترش می یابند تاثیرات خفیف تری دارند. به طور کلی، ویروس کرونا افراد مسن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و در مواردی کودکان را آلوده کرده است.