حسن ضیاءالدینی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش درباره برنامه‌های ویژه برای پیشگیری از کرونا ویروس در مدارس اظهار کرد: در بحث کرونا ویروس مهمترین موضوع پیشگیری است؛ بنابراین ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان، والدین و معلمان از یک ماه قبل در قالب توصیه‌هایی در بحث پیشگیری از آنفولانزا، عفونت‌های تنفسی و کرونا آغاز شد.

دانش‌آموزان دارای علائم سرماخوردگی در خانه بمانند

وی افزود: والدین، دانش‌آموزان و معلمان باید توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند به ویژه دانش‌آموزانی که دارای علائم سرماخوردگی هستند تا بهبودی کامل در منزل استراحت کرده و به مدرسه نیایند. همچنین مدیران مدارس با والدین همکاری لازم را داشته باشند و این اطمینان را بدهند که هیچ مشکلی به لحاظ غیبت به وجود نمی‌آید تا دانش‌آموز به صورت کامل استراحت کند و پس از بهبودی در مدرسه حاضر شود، این موضوع به منظور کنترل شیوع ویروس در مدرسه ضروری است.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان باید مرتب در مدرسه و خانه دست‌های خود را بشویند و مایع دستشویی به میزان کافی در مدارس تأمین شده است. همچنین دانش‌آموزان در جمع‌های عمومی حضور نیابند.

اردوهای دانش‌آموزی برگزار نشود

ضیاءالدینی ادامه داد: اعلام کردیم اردوهای دانش‌آموزی برگزار نشود و مدارس از تجمع دانش‌آموزان در یک مکان خودداری کنند. رعایت بهداشت فردی و جمعی مهمترین نکته‌ای است که در مدارس باید رعایت شود. دانش‌آموزان باید هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان را با دستمال یا آرنج خود بگیرند. بروشورهای لازم به منظور پیشگیری از کرونا ویروس تهیه و باید در بورد مدارس نصب شود تا دانش‌آموزان آموزش‌های موردنیاز را فرا بگیرند.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: رؤسای اداره سلامت و تندرستی هر استان با حضور در تهران آموزش‌های لازم را برای پیشگیری از کرونا ویروس دریافت کرده‌اند که آن را در استان خود اجرا خواهند کرد.

در استان‌های درگیر برنامه ویژه‌ای برای مدارس داریم؟

وی متذکر شد: مسئول تصمیم‌گیری درباره کرونا ویروس در هر استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی است و آموزش و پرورش به عنوان همکار هر تصمیمی که آنها بگیرند، اجرا خواهد کرد تا تمام موارد در مدارس برای کنترل کروناویروس رعایت شود.

ضیاءالدینی در پاسخ به این پرسش که مشخصاً در استان‌های درگیر از جمله قم برای مدارس برنامه ویژه‌ای وجود دارد؟ گفت: امروز در قم جلسه‌ای برگزار شد و مسئولیت کار با دانشگاه علوم پزشکی استان است که آموزش و پرورش تابع تصمیمات آنهاست، اگر بگویند مدارس باید تعطیل شود هیچ مشکلی نداریم از سوی دیگر برای اینکه بتوانیم مشکل کرونا را حل کنیم حتماً باید اصول اولیه بهداشت فردی رعایت شود و مردم به شایعات توجه نداشته باشند.