بایدها و نبایدهای سفر به ترکیه؛ کشوری دیدنی و رویایی

بایدها و نبایدهای سفر به ترکیه؛ کشوری دیدنی و رویایی


منبع: همگردی

151

1398/12/2

00:03


اگر تاریخ کل بشریت را در نظر بگیریم، کشورهای کمی هستند که می توانند در تنوع فرهنگی، تاریخی و مناظر طبیعی با ترکیه رقابت کنند. این کشور از فاتحان مختلفی که در طول دوره های تاریخی متفاوت بر آن تسلط داشته اند و دو قاره ای که مابین آن ها قرار گرفته، تاثیرات فراوانی کسب نموده است. فرهنگ های یونانی، ایرانی، بیزانسی، رومی و عثمانی در این کشور با هم ترکیب شده اند و این کشور جایگاه برخی از قابل توجه ترین و جالب ترین بناهای مسیحی و مسلمان هست. هر دو بنای مهم و تاریخی ایاصوفیه و مسجد آبی در ترکیه قرار دارند و با این وجود، این دو بنا تنها ذره ای از زیبایی و شگفتی های فرهنگی این کشور هستند. اما همه این ویژگی ها باعث وجود نکات حساس و مهم فرهنگی در این کشور هستند که می بایست رعایت شوند و در غیر این صورت، ممکن است نکات سفر به ترکیه شما را به دردسر بیندازند. در این نوشتار، بایدها و نبایدهای سفر به ترکیه را می شماریم و نکات مهم فرهنگی مربوط به این کشور را به شما یادآوری می کنیم.

بایدها و نبایدهای سفر به ترکیه

درآوردن کفش هایتان را فراموش نکنید

اگر از یک مسجد بازدید می کنید، براساس بایدها و نبایدهای سفر به ترکیه بخاطر بسپارید که قبل از وارد شدن به آن، کفش های خود را در بیاورید. در چنین نقاط مذهبی فرهنگی، پوشیدن شلوارک نیز بی ادبانه و غیرمحترمانه به شمار می رود. زنان نیز می بایست موهای خود را در ورود به چنین نقاطی بپوشانند. اگر آنقدر خوش شانس هستید که به خانه مردم این کشور دعوت شوید، کنار درب ورودی را چک کنید که آیا کفش های درآورده شده را می بینید یا خیر. اگر حتی یک جفت کفش دیدید، نشانه آن است که می بایست قبل از وارد شدن به خانه، کفش های خود را در بیاورید.

درآوردن کفش هایتان را فراموش نکنید

اگر سفرتان با ماه رمضان همزمان شد، قوانین آن را رعایت کنید

ماه رمضان، ماهی است که در آن مسلمانان سی روز را به روزه گرفتن مشغول می شوند و بین طلوع و غروب آفتاب، لب به هیچ خوراکی و نوشیدنی نمی زنند. اگر سفرتان به ترکیه با ماه رمضان همزمان شد، سعی کنید به مردم و اعتقادات آن ها احترام بگذارید. بهتر است در میان عموم چیزی نخورید و ننوشید و در ساعت های روز هیچ خوردنی یا آشامیدنی به مسلمانان تعارف نکنید.

اگر سفرتان با ماه رمضان همزمان شد، قوانین آن را رعایت کنید

مراقب حملات داعش باشید

در اغلب کشورهای جهان، در مورد سفر به کشور ترکیه هشدارهای امنیتی داده می شود. در سال 2016، ترکیه مورد حملات متعدد گروه تروریستی داعش واقع شد که در نتیجه آن ها، صدها نفر به کام مرگ فرستاده شدند. البته براساس نکات سفر به ترکیه باید گفت مثل همیشه، احتمال این گونه تهدیدها و حملات تروریستی بسیار کم است؛ اما باید بدانید که سفر کردن به ترکیه دارای ریسک هست.

مراقب حملات داعش باشید

حتما چندین کلمه و اصطلاح ترکی یاد بگیرید

بسیاری از مردم ترکیه به زبان انگلیسی صحبت نمی کنند، بنابراین اگر قصد سفر به این کشور را دارید، بهتر است چندین اصطلاح و کلمه مهم و ضروری در زبان ترکی را یاد بگیرید تا بتوانید آسان تر و موثرتر با دیگران ارتباط برقرار کنید.

حتما چندین کلمه و اصطلاح ترکی یاد بگیرید

حتما زبان بدن مخصوص به مردم ترکیه را یاد بگیرید

در ترکیه، تکان دادن سر به سمت پایین به معنی "بی معنی بودن چیزی" یا "گیج کننده بودن چیزی" هست. اگر می خواهید با تکان دادن سر، کلمه "بله" را نشان دهید، می بایست تنها یک بار سرتان را به سمت پایین حرکت دهید. اگر می خواهید "نه" بگویید، چانه خود را بالا ببرید، ابروهایتان را بالا بیندازید و با زبانتان صدای "نچ" دربیاورید.

حتما زبان بدن مخصوص به مردم ترکیه را یاد بگیرید

اگر مردان ترک تنها با همراه مرد شما صحبت کردند و شما را نادیده گرفتند، ناراحت نشوید

اگر شما از آن دسته خانم های گردشگر هستید که به ترکیه سفر می کنید، این احتمال وجود دارد که با مردان ترک برخورد کنید که تنها با همراه مرد شما صحبت می کنند. این مسئله بخصوص در مناطق روستایی بسیار معمول است. از این برخورد آن ها ناراحت نشوید؛ آن ها قصد نادیده گرفتن شما یا اهانت کردن به شما را ندارند؛ بلکه سعی دارند به پاکدامنی شما اهانت نکنند. این یک سنت است و آن ها تنها قصد دارند با این کار، ادب و احترام خود را نشان دهند.

اگر مردان ترک تنها با همراه مرد شما صحبت کردند و شما را نادیده گرفتند، ناراحت نشوید

اگر مرد هستید، نباید به طور مستقیم با یک زن ترک مجرد صحبت کنید

همانطور که مردان ترک به طور مودبانه ای سعی می کنند با زنان گردشگر همصحبت نشوند، از مردان گردشگر نیز انتظار می رود که به طور مستقیم با زنان ترک مجرد یا زنان جوان در این کشور، بدون حضور و نظارت اطرافیان آن زن، صحبت نکنند. اینکه به سمت زنان جوان ترک بروید و به آن ها سلام بگویید، ممکن است تهدید کننده و اهانت آمیز به نظر برسد.

اگر مرد هستید، نباید به طور مستقیم با یک زن ترک مجرد صحبت کنید

در مورد کمال آتاتورک بد صحبت نکنید

اگر صحبت از کمال آتاتورک به میان آمد و یا اسم او را شنیدید، بهتر است بدانید او جورج واشنگتن کشور ترکیه محسوب می شود. آن ها میراث و آوازه او را بسیار محترم می شمارند و از اینکه در مورد آتاتورک بد صحبت شود، خوششان نمی آید. براساس نکات سفر به ترکیه باید بدانید که هنگام صحبت یا اظهار نظر در مورد آتاتورک مراقب حرف هایی که می زنید، باشید.

در مورد کمال آتاتورک بد صحبت نکنید

سعی کنید در بشقابتان غذا باقی نماند

اگر این فرصت را پیدا کردید که به یک خانه در ترکیه و نزد یک خانواده ترک دعوت شوید، حتما هر چیزی که در بشقابتان قرار دارد، نوش جان کنید و سعی کنید چیزی در آن باقی نماند. اگر غذایتان اضافه بیاید، ممکن است میزبان تصور کند که غذا را دوست نداشته اید و از این موضوع ناراحت شود. البته از آنجایی که غذاهای ترکی بسیار خوش طعم و لذیذ هستند، مطمئنا چیزی درون بشقابتان باقی نخواهد ماند.

سعی کنید در بشقابتان غذا باقی نماند

بدون چانه زدن خرید نکنید

اگر در سفرتان به ترکیه، قصد خرید دارید، بهتر است در مورد قیمت آن با فروشنده چانه بزنید؛ البته اگر واقعا قصد دارید آن کالا را بخرید. بهتر است بیش از اندازه اصرار نکنید؛ اما حتما چانه بزنید. این یک گفتمان اجتماعی معمول بوده که در این کشور همیشه اتفاق می افتد و اصلا غیرعادی یا غیرقابل انتظار نیست.

بدون چانه زدن خرید نکنید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو