کروناویروس خطرناک‌تر است یا شایعات؟

37

1398/12/2

06:08


کروناویروس، آبله مرغان، اوریون، آنفولانزا، سرخک، زونا، زگیل‌ها و هزاران بیماری‌ دیگری که جهان تا به حال به خود دیده منشا ویروسی دارند و انسان‌ها برای هیچ‌ یک از ویروس‌ها داروی درمان ندارند. جالب است بدانیم ما تنها بیماری‌هایی را می‌توانیم درمان کنیم که منشا باکتریایی دارند که برایشان آنتی بیوتیک می‌سازیم.

کروناویروس خطرناک‌تر است یا شایعات؟

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از ایرنا، برای مقاوم سازی بدن در برابر ویروس‌ها، فقط می‌توانیم ویروس ضعیف‌ ‌شده‌ را به صورت واکسن وارد بدن کنیم تا بدن یک‌بار و برای همیشه گلبول سفید مخصوص مبارزه با آن ویروس را بسازد و به نوعی دارو را بدن خود ما تولید می‌کند. در ادامه «ایرنا زندگی» قصد دارد با دید باز و علمی چند جنبه‌ی مهم و کمتر پرداخته شده این بیماری را توضیح دهد؛ زیرا فقط ترس و هراس است که می‌تواند کروناویروس را تبدیل به فاجعه می‌کند.

کروناویروس ۲۰۲۰ چیست و چرا خطرناک است؟

کروناویروس‌ها، ویروسی‌هایی هستند که بین انسان و حیوان مشترک‌اند. در سال ۲۰۱۰ سارس (نوعی دیگر از کروناویروس‌ها، که مشکلات حاد تنفسی را ایجاد می‌کند) در چین اپیدمی و عامل مرگ ۸۰۰ نفر شد که از مار به انسان انتقال یافته بود. طبق تحقیقات، کروناویروس۲۰۲۰ فقط در ژن خفاش‌ها یافت شده؛ اما هنوز اثبات قطعی‌ وجود ندارد. کروناویروس شبیه به ذات‌الریه است و بر روی دستگاه تنفسی بدن اثر می‌گذارد. ۱ سوم سرما خوردگی‌های جهان عاملی کروناویروسی دارند و به این دلیل که در محیط آزمایشگاهی به سختی رشد و نمو پیدا می‌کنند، شناسایی آنها دشوار است. تا به حال بیش از ۲۰ هزار نفر به این ویروس اپیدمی دچار شده‌اند و ۴۲۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. کاری که برای جلوگیری از سرما خوردگی انجام می‌دهیم را باید برای کروناویروس جدی‌تر انجام دهیم. ماسک، ژل شستوشو دست (الکلی)، دستمال تمیز مخصوص، استفاده از دستکش و رعایت تمام نکات بهداشتی در سلامتی ما مهم و کلیدی است.

آیا باید از کروناویروس ترسید؟

شنیده‌ایم که یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید: «از هر چه بترسیم به سرمان می‌آید» ترس کاری برای ما انجام نمی‌دهد. بهتر است به جای از دست دادن کنترل و فرار از واقعیت، بکوشیم تا خود و عزیران‌مان را از این بیماری ایمن کنیم. ایمن بودن ما در گرو حفظ آرامش و نکات بهداشتی است. ۲۳ کشور دچار کروناویروس شده‌اند؛ اما نه به اندازه‌ی وسعت چین. بررسی‌های گزارش گاردین و نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد که اپیدمی شدن این بیماری به گستردگی کشور چین به بی‌توجهی مقامات و جامعه‌ی پزشکی چین برمی‌گردد. پس نه خودمان به خودمان بی‌توجه باشیم نه به مریضی اطرافیان‌مان که بگوییم: «یک سرما خوردگی ساده است». بهداشت را رعایت و از خود مراقبت کنیم، تا می‌توانیم ویتامین ث بخوریم، از دست زدن به حیوانات خودداری کنیم و سیستم ایمنی بدن را بالا ببریم. نمی‌دانیم چه زمانی واکسن این نوع کروناویروس ساخته می‌شود؛ اما می‌توانیم ریسک نکنیم، نکات بهداشتی و گفته شده را رعایت کنیم. بهتر است بدانیم این ویروس بیشتر از کشنده بودن همه‌گیر و اپیدمی است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو