ملاک داوری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی از زبان ناصر شفق

90

1398/12/2

13:09


ناصر شفق تهیه‌کننده و داور جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی امیدوار است ترکیب فرهنگ و ورزش مورد توجه جدی مسئولان و سیاست‌گذاران فرهنگی و ورزشی کشور قرار گیرد.

ملاک داوری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی از زبان ناصر شفق

سرویس سینمایی هنرآنلاین: ناصر شفق تهیه‌کننده، مدیر فرهنگی- ورزشی کشور و داور دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این جشنواره گفت: جشنواره فیلم‌های ورزشی سال‌های مدیدی است که برگزار می‌شود و انصافاً جشنواره موضوعی خوبی است که برای سوق دادن انگیزه‌های جوانان و مردم به سلامتی بسیار مؤثر است.

او ادامه داد: در این دوره از جشنواره فیلم‌هایی که دیدم آثار بسیار خوبی بودند. چه فیلم‌های داخلی و چه خارجی از قوت و قدرت بالایی برخوردارند و امیدوارم این کار ارزنده که به همت مجتبی علوی دبیر جشنواره چند سالی است با مشقت و زحمت بسیار برگزار می‌شود ادامه یابد.

شفق در ادامه به نقاط قوت و ضعف این دوره از جشنواره اشاره کرد و افزود: از تعداد آثار رسیده و تعداد آثاری که انتخاب  شدند می‌توان دریافت که فیلم‌های بسیاری برای جشنواره ارسال شده که از آن میان این تعداد فیلم خوب برای داوری انتخاب شده‌اند. ترکیبی که برای داوری چیده شده نیز بسیار خوب است و از عزیزان ورزشی در کنار سینماگران بهره گرفته شده است. امیدوارم محصول اندیشه‌ای مجموعه فکری هیئت داوری، بتواند اغناءکننده افکار عمومی و فعالان فرهنگی و ورزشی کشور باشد.

تهیه‌کننده فیلم "تقاطع" همچنین درباره کیفیت آثار سینمایی در طی این سال‌ها و حضور در جشنواره‌های مختلف گفت: قطعاً فیلم خوب،  خوب است که می‌تواند به جشنواره راه یابد. وقتی که مجموعه آثار ارائه‌شده در جشنواره  را می‌بینید درمیابید که تفاوت سلیقه در یک خرد جمعی، جای خودش را به اثر برتر می‌دهد. اگر فیلم به جشنواره فیلم فجر بدهید باز هم این‌گونه است. سال گذشته وقتی چهار فیلم در جشنواره فیلم فجر بالا آمدند، عموماً به نظر قاطع جامعه فیلم‌های خوبی بودند، اما امسال به نسبت سال پیش آثار از سطح پایینی برخوردار بود و تعداد فیلم‌های خوب جشنواره کمتر بود و این  نشانگر این نکته است که در عرصه سینمای کشور چندان توجه جدی به مضامین عالی و یا حتی تکنیکی نشده و این آثار نیز نهایتاً از آنچه به دستشان رسیده انتخاب شده‌اند و این دست‌پخت، ماحصل مجموعه عملکرد سینمای ایران است که چندان دل‌انگیز نبوده است. این در حالی است که یک سال پیش آثار خوبی دیده شد که نشانگر عملکرد خوب در سینمای ایران بود. آشنایی مدیران سازمان سینمایی به عرصه سینما در گذشته بسیار در این زمینه مؤثر بود.

شفق با اشاره به سطح بالای جشنواره فیلم‌های ورزشی در این دوره درباره ملاک‌های داوری آثار توضیح داد: رعایت استانداردها و توانایی‌های تکنیکی کار و تازه بودن مضمون و خلاقه بودن سوژه‌ها ملاک داوری بود و این نشانگر این نکته است که فیلمسازان به ورزش توجه ویژه دارند. امسال من سطح جشنواره را بالاتر از سطح گذشته جشنواره می‌دانم و فیلم‌های بهتری به جشنواره رسیده است.

این مدیر ورزشی درباره جای خالی فیلم‌های ورزشی و تأثیر آن بر جامعه نیز عنوان کرد: احساس من این است که انگیزه‌های لازم را مسئولین سینمایی و ورزشی کشور باید به‌طور مشترک برای فیلمسازان به وجود آورند تا فیلم‌های ورزشی رونق بگیرد. به جلوه‌گری که در خصوص فیلم‌های ورزشی باید انجام گیرد تا مخاطب را جذب کند، کمتر توجه می‌شود و وقتی در کل سینمای ما به عنصر اندیشه کمتر توجه می‌شود، طبیعتاً تأثیر خودش را بر ساخت آثار نیز می‌گذارد. امیدوارم مجموعه‌هایی که مسئولیت عرصه فرهنگی کشور را بر عهده دارند دلسوزانه و هوشمندانه راه‌هایی را به وجود آورند که فیلمسازان را علاقه‌مند کنند تا به این آثار بپردازند، چرا که تأثیر سینما  بر افکار عمومی بسیار شگرف است. تشویق‌هایی برای فیلمسازانی که به این موضوعات می‌پردازند، در نظر بگیرند. فیلمسازان جوان ما انصافاً آثار درخشانی در سینمای کشور از خود به‌جای گذاشته‌اند. چه در عرصه فیلم کوتاه و چه در عرصه فیلم بلند داستانی به‌خوبی از عهده آن برآمده‌اند و آثار خوبی ارائه کردند که نشانگر وجود توانایی و استعداد در جوانان است.

او ادامه داد: بخشی از این جریان به سیاست‌گذاری کلان سیاست‌های فرهنگی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته ملی المپیک و سازمان ورزش بازمی‌گردد و باید توسط این دستگاه‌ها صورت گیرد و آن‌ها باید انگیزه ایجاد کنند تا فیلم‌های ورزشی بیش از پیش ساخته شوند. هرچقدر فیلم‌های ورزشی بیشتری داشته باشیم، علاقه‌مندی جوانان به ورزش بیشتر می‌شود و از سد محکمی برای مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی برخوردار خواهیم شد. گسترش ورزش منجر به سلامتی فکر و جسم جامعه عمومی می‌شود و مراجعه به پزشک و درمان کمتر خواهد شد. جمله معروفی هست که می‌گوید "ساخت یک ورزشگاه موجب می‌شود تا جلوی ساخت ده‌ها زندان گرفته شود" چون ورزشکاران به ندرت دچار اعتیاد به مواد مخدر می‌شوند، از سوی دیگر درس ورزش، درس جوانمردی، اخلاق و رفتار پهلوانی است و در این خصوص به نسبت آمار، ورزشکاران جزو سالم‌ترین جوامع هستند همان‌طور که فرهنگی‌ها به این زیور آراسته هستند و در زندان‌ها افراد فرهنگی به ندرت حضور دارند و ترکیب فرهنگ و ورزش، ترکیب چشم‌نوازی است که امیدوارم این موضوع مهم، مورد توجه جدی مسئولان و سیاست‌گذاران فرهنگی و ورزشی کشور قرار گیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو