مکان های دیدنی تربت جام و زیبایی هایی که در این منطقه خواهید دید

مکان های دیدنی تربت جام و زیبایی هایی که در این منطقه خواهید دید


منبع: آرگا

143

1398/12/2

22:35


تربت جام یکی از شهرهای مهم در فاصله ۱۶۵ کیلومتری از خراسان رضوی قرار گرفته است علت نامگذاری این شهر شخصیت بزرگ و برجسته احمد جام است مکان های دیدنی تربت جام آن را به یکی از مناطق توریستی تبدیل کرده است از جاذبه های این شهر می توان به آرامگاه شیخ احمد جامی اشاره کرد که ارزش باستانی دارد.

تربت جام از دوران گذشته دارای ارزش تاریخی و باستانی بوده است این شهر در سده ۸ هجری قمری ساخته شده است و به تدریج گسترش یافته است در طی بازسازی های مختلفی که در این شهر ایجاد شده است پیشرفت های زیادی در آن رخ داده است. این استان پهناور در خراسان جنوبی واقع شده است و دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی است ابن شهر یکی از متاطق پر رفت و آمد در استان است و درای جاذبه های تاریخی مهمی است و این روزها یکی از مناطق توریستی استان محسوب می شود. دیدنی های این شهر بسیار فوق العاده هستند و دارای مردمانی مهمان نواز نیز می باشد علاقه مندان و گردشگرانی که می خواهند به شهر تربت جام سفر کنند می توانند در این بخش با جاذبه های توریستی این منطقه آشنا شوند و بیشتر جاذبه های تاریخی و طبیعی آن را بشناسند. این شهر در طول تاریخ نام های مختلفی داشته است قدمت تاریخی این شهر به قدری است که می توانید در آن جاذبه های تاریخی و باستانی زیادی را مشاهده کنید.

مکان های دیدنی تربت جام کدام اند:

بیشتر گردشگران شهر تربت جام را با وجود جاذبه های تاریخی آن می شناسند آرامگاه شیخ احمد جامی بقعه مهمی در این شهرستان است بخش های مختلفی از این آرامگاه آن را به یک مجموعه تاریخی و توریستی تبدیل کرده است. این آرامگاه دارای بخش های مختلفی همچون ایوان های مجلل، مجسد عتیق، گنبد خانه، گنبد سفید، مدرسه امیرجلال الدین فیروزشاهی و مسجد کرمانی می باشد در این بخش ها می توانید معماری های بی نظیری را مشاهده کنید که به لحاظ تاریخی دارای ارزش زیادی هستند. این شهر یکی از بهترین مکان های دیدنی خراسان رضوی نیز به شمار می آید که برخی در سفر خود از آن دیدن می کنند.

 

سنگ قبر صندوقی:

سنگ قبر صندوقی یکی از بخش های شمال غربی در مسجد و مرقد شیخ الاسلام احمد جام است این بنا به دلایل مختلفی یکی از جاذبه های توریستی و مکان های دیدنی تربت جام است این سنگ قبر به شکل یک صندوق است و از این رو دارای معماری بسیار متفاوتی است. در ساخت این سنگ قبرها از سنگ خارا استفاده شده است یکی از جذابیت های این بنا برای گردشگران نوع تزئیناتی است که در معماری آن به کار رفته است. تزئینات این بنا با استفاده از مقرنس است و به شکلی ظریف و هنرمندانه طراحی شده اند نقش های حکاکی شده در این بنا حکاکی های به کار رفته شده نقش های گیاهی هستند در بخش هایی از این بنا نیز خطای های هنرمندانه و ظریفی وجود دارد و به شکلی زیبا تزئین شده است.

دیدنی تاریخی تربت جام

باغ کشمیر:

باغ کشمیر تپه ای است پر از گل های رنگی که بسیار دیدنی و زیبا هستند ماهورهای رنگی که در اطراف این مناطق هستند آن را به یکی از جاذبه های توریستی تبدیل کرده اند باغ کشمیر دارای آب و هوایی خوش و مطبوع است و در فاصله ۵۵ کیلومتری از تربت جام قرار گرفته است. خیلی از گرذشگران این باغ را به عنوان مهد گسته می شناسند در این باغ پسته های وحشی وجود دارند و جالب است بدانید که یکی از مناطق محافظت شده ای است که در تولید پسته از اهمیت زیادی برخوردار است.

باغ تربت جام

آرامگاه شاه قاسم انوار:

این آرامگاه یکی دیگر از بناها و مکان های دیدنی تربت جام است این مقبره و آرامگاه از بناهای تاریخی و باستانی است که در قرن ۸ و ۹ ساخته شده است این آرامگاه در گذشته متعلق به یکی از بزرگ ترین صوفیان شهر بوده است. در ساخت این بنا از آجر و گل استفاده شده است و به نوعی می توانید یک بنای خشتی از دوران گذشته را مشاهده کنید. سید معین الدین علی بن هارون ابوالقاسم حسینی سرابی تبریزی از زبرگ ترین مشاهیر شهر بوده است او یکی از صوفیانی است که د ر معرفت و علم شناخته شده بوده است و این بنا نیز به یادبود او ساخته شده است.

مکان های دیدنی تربت جام

مدرسه امیر شاه ملک:

مدرسه امیر ملک شاه از مدرسه های تاریخی و مهم در تربت جام است این مدرسه در ابتدا برای تحصیل علم و تربیت در رشته های مختلفی احداث شده است این بنا به دستور امیر ملک شاه که یکی از امرای معروف تیمور گورکان بوده است ساخته شده است. بخش های مهم و عظیمی از این مدرسه در اثر گذر زمان تحریب شده است بخش ایی از این بنا که بر جای مانده است در حال  حاضر ارزش تاریخی و فرهنگی زیادی دارد و توجه علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده است.

جاذبه های تربت جام

مسجد جامع نو:

مسجد جامع نو یکی دیگر از بناهای تاریخی و مکان های دیدنی تربت جام است که در ضلع غربی از آرامگاه شیخ جام قرار گرفته است این مسجد دارای بخش های بسیار مختلفی است که بر ارزش های تاریخی آن افزوده است. شبستان های ستون دار، گنبد و فضاهای دلنشین و دوست داشتنی این مسجد بسیار جذاب هستند یکی از بخش هایی که در این مسجد بسیار جالب توجه هستند نقشه چلیپایی است از سویی نقشه هایی که در معماری این بنا به کار برده است بسیار دیدنی هستند. در ساخت این بنا از تزئینات زیادی استفاده شده است تزئینات آن بسیار هنرمندانه است و مقرنس کاری شده است.

تربت جام را بشناسید

رباط جام:

بنای رباط جام دارای چهار ایوان است و اطراف آن را سکویی کوچک فراگرفته است این بنا دارای حیاطی بزرگ و دیدنی است که جذابیت و زیبایی خاصی را به آن بخشیده است در معماری این بنا نیز از تزئینات زیادی استفاده شده است. تزئین های آجری و معماری ویژه این بنا موجب جلب توجه خیلی از گردشگران شده است اغلب باستان شناسان و معماران می گویند بنای این رباط از معماری کویری برخوردار است و از این رو در میان جاذبه ها و مکان های دیدنی تربت جام شناخته شده است.

دیدنی های تربت جام

آشنایی با این شهر می تواند برای خیلی از گردشگران جذابیت داشته باشد این شهر پیشنیه تاریخی بالایی دارد و مردمان این منطقه به شغل کشاورزی مشغول هستند و اغلب محصولات کشاورزی خود را صادر می کنند. صنایع دستی و سنتی در این شهر طرفداران زیادی دارد سوغاتی های این شهر نیز زعفران و قالی و … است که اغلب گردشگران آن را خریداری می کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو