چرا بدون کیسه صفرا می توان زندگی کرد؟

منبع: بیتوته

117

1398/12/3

12:25


چرا بدون کیسه صفرا می توان زندگی کرد؟



کار کیسه صفرا،کار کیسه صفرا چیست

نمای کلی کیسه صفرا در بدن

 

کیسه صفرا کیسه کوچکی است که دقیقاً زیر کبد قرار دارد. کیسه صفرا ،صفرا تولید شده توسط کبد را ذخیره می کند. بعد از وعده های غذایی، کیسه صفرا مانند یک بادکنک دفع شده خالی و مسطح است. قبل از غذا ، ممکن است کیسه صفرا پر از صفرا و به اندازه یک گلابی کوچک باشد.

 کیسه صفرا از طریق مجموعه ای از لوله ها به نام مجاری، صفرا ذخیره می کند. صفرا به هضم چربی ها کمک می کند، اما کیسه صفرا به خودی خود ضروری نیست. درآوردن کیسه صفرا در فرد سالم به طور معمول هیچ مشکلی در سلامتی یا هضم غذا ایجاد نمی کند اما ممکن است باعث ایجاد کمی اسهال و جذب چربی وجود داشته باشد.

 

مشکلات کیسه صفرا :

کار کیسه صفرا،کار کیسه صفرا چیست

مشکلات و بیماریهای کیسه صفرا 

 

سنگ کیسه صفرا (کوللیتیتازیس): به دلایل نامشخص ، مواد موجود در صفرا می توانند در کیسه صفرا متبلور شوند و سنگهای کیسه صفرا را تشکیل دهند. سنگهای صفراوی گاهی اوقات می توانند باعث درد ، حالت تهوع یا التهاب شوند.

 

کوله سیستیت : عفونت کیسه صفرا ، که اغلب به دلیل وجود سنگ در کیسه صفرا است. کوله سیستیت باعث درد و تب شدید می شود و در صورت ادامه یا عود مجدد عفونت می تواند به جراحی نیاز داشته باشد.

 

سرطان کیسه صفرا : اگرچه نادر است، اما سرطان می تواند کیسه صفرا را تحت تأثیر قرار دهد. تشخیص آن دشوار است و معمولاً هنگام پیدایش علائم دیر یافت می شود. علائم ممکن است به سنگهای صفراوی شباهت داشته باشد.

 

التهاب لوزالمعده : سنگ کیسه صفرا و مجاری که لوزالمعده را تخلیه می کند را تحت فشار قرار می دهد. التهاب لوزالمعده ، یک وضعیت جدی است.

 

آزمایشات کیسه صفرا :

 

کار کیسه صفرا،کار کیسه صفرا چیست

تشخیص مشکلات صفرا

 

سونوگرافی شکمی : سونوگرافی یک آزمایش عالی برای سنگ کیسه صفرا و بررسی دیواره کیسه صفرا است.

 

اسکن HIDA : در این آزمایش ، رنگ رادیواکتیو به صورت داخل وریدی تزریق می شود و به داخل صفرا ترشح می شود. اگر اسکن نشان داده شود که صفرا آن را از کبد به کیسه صفرا منتقل نمی کند ، کوله سیستیت احتمال دارد.

 

کولانژیوپانکراتوگرافی رتروگراد آندوسکوپی (ERCP): با استفاده از یک لوله انعطاف پذیر که از طریق دهان به معده و داخل روده کوچک وارد می شود ، پزشک می تواند از طریق لوله رنگ را به مجاری سیستم صفرا تزریق کند. از ابزارهای جراحی كوچك می توان برای درمان بعضی از شرایط سنگ صفراوی هنگام ERCP استفاده كرد.

 

کولانژیوپانکراتوگرافی رزونانس مغناطیسی (MRCP): یک اسکنر MRI تصاویر با وضوح بالا از مجاری صفراوی ، لوزالمعده و کیسه صفرا را در اختیار شما قرار می دهد. تصاویر MRCP در راهنمایی آزمایش ها و روش های درمانی دیگر کمک می کند.

 

آندوسکوپی : یک دوربین کوچک سونوگرافی در انتهای یک لوله انعطاف پذیر قرار دارد و از طریق دهان به روده ها وارد می شود. آندوسکوپی می تواند به تشخیص کولدوکولیتیازیس و  التهاب لوزالمعده کمک کند.

 

اشعه ایکس شکمی : اگرچه ممکن است از آنها برای جستجوی سایر مشکلات شکم استفاده شود ، اما اشعه X معمولاً نمی تواند بیماری کیسه صفرا را تشخیص دهد. با این حال ، ممکن است اشعه X قادر به تشخیص سنگهای صفراوی باشد.

 

چرا بدون کیسه صفرا می توان زندگی کرد؟

برای درمان بعضی از بیماری های کیسه صفرا، گاهی اوقات باید با جراحی آن را  خارج کرد ،اما جای نگرانی نیست کیسه صفرا عضوی است که بدن می تواند بدون آن زنده بماند.

افرادی که تحت عمل جراحی برداشتن کیسه صفرا قرارمی گیرند بندرت مشکلی در رابطه با عملکرد سیستم صفراوی ، دارند. بدن می تواند از عهده ذخیره سازی صفرای اضافی، برآید و از مجاری صفراوی، برای ذخیره صفرای اضافی، استفاده کند.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو