راه های شناخت احساسات

راه های شناخت احساسات


منبع: آرگا

116

1398/12/3

14:05


شناختن احساسات به شما کمک می کند تا از دورن خود آگاهی بیشتری را به دست آورید روش های مختلفی برای شناخت احساسات وجود دارند که در این مطلب به آن ها اشاره خواهیم کرد. این دسته از روش ها متناسب با شخصیت درونی فرد سنجیده می شوند مثلا افراد کم صحبت به جای حرف زدن درباره احساسات آن ها را روی کاغذ پیاده می کنند.

احساسات به برخی از حالت های دورنی گفته می شود که هیجانات مختلفی را دربر دارند این احساسات دورنی شخصیت هر فرد را تشکیل می دهند که دارای تفاوت هایی با یکدیگر است از این رو هر فردی باید به این دسته از احساسات شخصی واقف باشد تا به آگاهی بیشتر و بهتری نسبت به خود دست پیدا کند. اما چگونه می توان به درستی این احساسات را شناسایی کرد؟ برای این امر شیوه های مختلفی وجود دارند که ما قصد داریم در این مطلب به آن ها اشاره کنیم اما پیش از این ها باید بیان کنیم که استفاده از این شیوه ها متناسب با شخصیت فرد است. به عنوان مثال: شما فردی را تصور کنید که از روابط اجتماعی بالایی برخوردار است و دارای شخصیت برون گرا است این فرد می تواند به راحتی درباره احساسات خود با دیگران و با اطرافیان صحبت کند بنابراین شیوه ای که برای ابراز احساسات در این فرد به کار می رود شیوه حرف زدن درباره احساسات با دیگران است. در مقابل فردی قرار دارد که توانایی بیان کردن احساسات خود را ندارد یا انجام این کار برای او راحت نیست شیوه ای که به این فرد توصیه می شود نوشتن احساسات بر روی کاغذ است تا از این رو به احساسات خود واقف شود و به آگاهی درست دست پیدا کند.

راه های شناخت احساسات چیست؟

همانطور که می دانید خودشناسی فرایندی است که اولین گام آن پی بردن به احساسات و عواطف است همه ما در شرایط گوناگون دارای احساسات گوناگون نیز می باشیم و زمانی که به این احساسات واقف شویم می توانیم در شرایط سخت کنترل بیشتری بر روی خودمان و هیجاناتمان داشته باشیم. برخی از تحقیقات نشان می دهد که عواطف بر روی مغز فرد نیز تاثیر می گذارد تجربه ای که هر فرد در شناسایی این احساسات به دست می آورد نقش تعیین کننده در خودشناسی او خواهد داشت حال با تمام این توضیحات می خواهیم شیوه هایی را بیان کنیم که شما را در رسیدن به این خودشناسی عاطفی کمک خواهد کرد بنابراین تا ادامه این مطلب همراه باشید. پی بردن به این احساسات یکی از تکنیک های افزایش مهارت های فردی و دستیابی به موفقیت در زندگی می باشند که باید به آن ها توجه داشته باشید.

شناسایی احساسات

گوش دادن به رویاها و افکار:

یکی از راه های شناخت احساسات توجه کردن و یافتن رویاها و افکار است. افکار و رویاها نقش مهمی در خودشناسی فرد دارند هر فردی الگوی خاص فکر خود را  دارد که مسیر زندگی او را مشخص می کند افرادی که این الگو را پیدا می کنند راحت تر می توانند در مسیر رسیدن به آن قرار بگیرند. شما نیز اگر بیشتر به این افکار و رویاها توجه کنید می توانید شناخت دقیق تری نسبت به آن ها کسب کنید این افکار در زمینه های مختلفی وجود دارند و شما باید درباره این افکار بشتر فکر کنید. یکی از شیوه های ساده برای پی بردن به این موضوع نوشتن این رویاها و افکار است کمک کننده خواهد بود و یک شیوه ساده برای انجام این کار می باشد.

آسیب ها را پیدا کنید:

خیلی از ما زخم های کوچک روحی دورنمان داریم که به دلیل پی نبردن به آن ها روز به روز وخیم تر می شود و حال دلمان را منقلب تر می کنند اگر بتوانید این زخم ها  آسیب های روحی را پیدا کنید می توانید به التیام آن ها کمک کنید. اگر از آن دسته افراد هستید که این احساسات زخم خورده را سرکوب می کنند باید بدانید که سخت در اشتباه هستید شما با این کار روح خود را خدشه دارد می کنید و به مرور زمان خستگی روحی زیادی را متحمل می شوید یافتن این آسیب ها نیز یکی دیگر از راه های شناخت احساسات می باشد.

راه های شناخت احساسات

یادداشت کردن احساسات شدید:

احساسات شدید از اهمیت زیادی برخوردار هستند زیرا حساسیت های عاطفی فرد را در زمینه های مختلفی نمایان می کنند توصیه می شود تا به مدت ۲ ماه این احساسات را در دفترچه یادداشت بنویسید این احساسیت ها می تواند حساسیت به حرف دیگران، ترافیک، کثیفی، مشکلات زندگی و … باشند که شما واکنش های بیشتری را روی آن نشان می دهد و به همین دلیل زندگی روزانه شما را تجت تاثیر خود قرار می دهد. افرادی که می دانند چه مواردی آن ها را خشمگین و ناراحت می کند سعی می کنند تا از این موارد دوری کنند و یا طی تمرین هایی حساسیت خود را نسبت به آن ها کاهش دهند و افکار منفی خود را تغییر دهند آموزش تغییر افکار منفی برای تحول در زندگی می توانند به شما در این زمینه کمک کنند.

مرور خاطرات جاودانه:

برخی از خاطرات هیچ گاه از ذهن ما بیرون نمی روند و نمی شود آن ها را به راحتی از یاد برد این خاطرات ممکن است صدماتی باشند که شما در گذشته متحمل شده اید و شما آن ها را سرکوب کرده اید اما بهتر است تا بعد از مدت ها آن ها را بیرون بریزید. این خاطرات ممکن است ریشه بسیاری از مشکلات جسمانی شما نیز باشد اگر این احساسات را بیرون بریزید یکی از راه های شناخت احساسات را پیش گرفته اید و می توانید از این به بعد راحت تر زندگی کنید.

تاثیر شناسایی احساسات

بیان خواب ها:

خواب ها رویاهای صادقه ما هستند و بخش مهمی از احساسات ما را در خود جای داده اند بهتر است گاهی اوقات خواب هایمان را مرور کنیم تا در آن به احساسات درونیمان پی ببریم برای اینکه خواب هایتان را فراموش نکنید بهتر است آن ها را یادداشت کنید و تعابیری را برای آن پیدا کنید. این تعبیرها احساسات درونی شما را نشان می دهند.

گریه کردن:

گریه شیوه ای درست برای رهاسازی احساسات است گریه کمک می کند تا آسیب های روحی و درونی خود را بیرون بریزید گریه اتفاق های بد درونی شما را بروز می دهد و کمک می کند تا راحت تر با این دردها کنار بیایید.

پی بردن به احساسات

ندای درونیتان را گوش کنید:

گوش دادن به ندای درونی یکی از راه های شناخت احساسات است که به شما می گوید چه چیزهایی درونتان می گذرد و ما باید با دقت بیشتری به این ندا گوش بدهیم توصیه می شود تا زمان بیدار شدن از خواب صبحگاهی به این ندا گوش دهید و به دنبال یافتن نشانه های الهام بخش و مثبت در آن باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو