وقتی "پرواز" در کنار "فر گلستان" می‌نشیند / نعمتی: مطالبات و اعتراضات مدنی می‌توانند از بستر زیورآلات عنوان شوند

140

1398/12/4

11:29


دبیر بخش زیورآلات نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر می‌گوید زیورآلات ابزاری بسیار توانمند و اثرگذار در تبیین و تشریح خطوط فکری و رسوم مناطق مختلف ایران هستند.

وقتی "پرواز" در کنار "فر گلستان" می‌نشیند / نعمتی: مطالبات و اعتراضات مدنی می‌توانند از بستر زیورآلات عنوان شوند

سرویس مد و لباس هنرآنلاین: هادی نعمتی گوهرشناس و دبیر بخش زیورآلات نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر درباره آنچه در این بخش طی روزهای جشنواره نمایش داده‌شده به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: امسال در بخش رندرها یا همان آثار مدل‌سازی شده و همچنین آثار ساخته‌شده، حاصل تلاش هنرمندان به بهترین شکل ممکن در معرض دید عموم قرار گرفت و آثار رسیده به دبیرخانه این دوره از جشنواره، موجبات شگفتی هیئت داوران را فراهم آورد.

نعمتی با تأکید بر اینکه زیورآلات ابزاری بسیار توانمند و اثرگذار در تبیین و تشریح خطوط فکری و رسوم مناطق مختلف ایران است، اذعان داشت: یکی از نکات مهم در ارتباط با آثار رسیده این بود که در موارد متعدد صاحبان اثر تنها به سراغ نمادهای تاریخی، جغرافیایی و جاذبه‌های توریستی دو استان خراسان شمالی و گلستان نرفته بودند و در موارد بسیاری دیده شده که خطوط فکری و آداب رسوم مردم این دو استان، دستمایه قرار گرفته بود.

این فعال عرصه طراحی و ساخت زیورآلات در ادامه افزود: توفیقات به‌دست‌آمده طی دو دوره اخیر جشنواره و برگزاری موضوعی آن‌ها نشان می‌دهد که اگر در فرصت‌های جشنواره‌ای، منابع الهام از بسترهای فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی مناطق مختلف کشور استخراج شوند، گام بلندی در مسیر اعتلای فرهنگی کشور حتی در بعد بین‌المللی برداشته می‌شود.

او تصریح کرد: توجه به پشتوانه‌های فرهنگی، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و هنر، ابزاری بسیار قدرتمند برای انتقال باورهای مذهبی، اخلاقی و فضیلت‌های انسانی طی ادوار مختلف بوده است.

نعمتی با اشاره به اینکه بسیاری از مطالبات و اعتراضات مدنی می‌توانند از بستر زیورآلات و در قالبی نمادین جلوه‌گر شوند، اظهار داشت: امسال و در پی سقوط غم‌انگیز هواپیمای اوکراینی، علاوه بر فر گلستان، موضوع "پرواز" را نیز مقرر کردیم و اتفاقاً این انتخاب موضوع سبب شد هنرمندان عرصه طراحی و ساخت زیورآلات، آثاری بسیار دیدی و خلاقانه بر اساس موضوع غم‌انگیز هواپیمایی اوکراین طراحی کرده و به منصه ظهور رسانند.

در ادامه گالری تصاویر ثبت‌شده از بخش زیورآلات نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر منتشر می‌شود:

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو