چگونگی پرورش درخت زیتون تلخ و رسیدگی به آن

چگونگی پرورش درخت زیتون تلخ و رسیدگی به آن


منبع: آرگا

236

1398/3/31

00:46


کاشت و پرورش درخت زیتون تلخ کار بسیار آسانی است به شرط اینکه در عمق مناسب کاشته شود و محیط مناسبی برای رشدش فراهم باشد . درخت زیتون را درخت ابدی می نامند چرا که حتی با قطع و از بین بردن تنه اصلی از طریق پاجوش هایش دوباره از نو متولد می شود و به رشد خود ادامه می دهد.

 درخت زیتون تلخ را در ایران با نام های محلی  مختلفی می شناسند و بیشتر به عنوان یک درخت تزئینی زیبا در حیاط منازل خود می کارند. زیتون یک درخت خزان پذیر است که ارتفاع آن به ۱۲ متر هم می رسد. زیتون جز آن دسته از گیاهان  گلدار است که گل های این درخت به رنگ بنفش است که در ماه اردیبهشت ظاهر می شود و دارای برگ های سمی هم هستند که به عنوان یک حشره کش طبیعی عمل می کند. میوه های  این درخت سمی است که باید خوردن آن اجتناب کنید.  این درخت درختی بسیار مقاوم  و همیشه سبز و با عمر بسیار زیاد است .

ویژگی های درخت زیتون تلخ

پرورش درخت زیتون تلخ

برای کاشت درخت زیتون باید از اوایل زمستان تا تا بهار اقدام  به کاشت آن کنید.

  • برای کاشت درخت زیتون تلخ باید از میوه آن استفاده کنیم برای این کار ابتدا میوه های خشک روی درخت را با دقت می چینیم بدون اینکه  آسیب بینند ( البته می توانید هسته را خارج بکنید و بکارید ولی بهتر است هیچ گونه دستکاری نشود)
  • سپس میوه ها را به مدت ۲۴ ساعت در آب قرار دهید تا کاملا خیس بخورد.
  • بعد از آن باید در خاک باغچه و یا خاک برگ بکارید
  • توجه داشته باشید که میوه ها را دستکاری نکنید و همانگونه که هست در خاک بکارید.
  • مکانی که برای پرورش زیتون تلخ انتخاب کرده اید باید دارای نور خوبی باشد.
  • در طول مدت جوانه زنی سعی کنید خاک را مرطوب نگه دارید.
  • زمانی که گیاه در بستر خود جوانه زد و سبز شد به مدت ۶ ماه به هیچ عنوان نباید آن  را تکان دهید مخصوصا در ماه های اول رشدش.
  • بعد از گذشت چند ماه تبدیل به یک گیاه مقاوم و زیبا خواهد شد .

اگر می خواهد از طریق بذر درخت زیتون تلخ را پرورش دهید سعی کنید از تعداد زیادی بذر استفاده کنید چون ممکن است تمام بذر ها به عمل نیایند.

چگونگی پرورش درخت زیتون تلخ

شرایط نگهداری از درخت زیتون تلخ

  • درخت زیتون  بسیار مقاوم است و سرما و گرما را به خوبی تحمل می کند و آسیبی به آن وارد نمی شود .
  • مایی بین ۹ تا ۲۸ درجه برای این درخت دمایی مطبوع می باشد.
  • آبیاری کمی نیاز دارد و خشکی به خوبی تحمل می کند. اما در زمان آبیاری سعی کنید در ظهر ها آبیاری نکنید، زمان آبیاری را در صبح زود و یا شب انجام دهید.
  • بهترین خاک برای این درخت خاک باغچه است البته می توانید از خاک لومی یا شنی و یا خاک خشک استفاده کنید به شرط این که زهکشی داشته باشد و عمیق باشد.
  • ازنظر نور هم مکان های آفتاب گیر و نور مستقیم خورشید را دوست دارد ولی در نیم سایه هم به خوبی رشد می کند.
  • هر ۱ ماه یکبار هم با کود بونسای تغذیه شود، در کود دهی حد تعادل را رعایت کنید تا موجب سوختن گیاه نشود.

شکوفه زیتون تلخ

شگوفه های درخت زیتون تلخ

همانطور که از قبل اشاره کرده ایم میوه این گیاه سمی است که به دلیل وجود سم نوروتوکسن  باعث ایجاد مسمومیت در فرد مصرف کننده می شود که علائم اولیه آن اسهال ،استفراغ، مدفوع خونی، درد در معده، ایست قلبی، گرفتگی ریه است که خوردن بیش از حدش باعث مرگ می شود.

کاربرد های ذرخت زیتون تلخ

اما جدا از مضراتی که میوه سمی اش برای ما دارد این است که با کاشت ان در منزل خود صاحب یک سایه بسیار دلنشین در طول تابستان خواهید بود . چوب این درخت یکی از با کیفیت ترین چوب ها است که کاربرد فراوانی  در این صنعت دارد. از هسته این میوه هم برای ساخت تسبیح استفاده می شود. از مهم ترن ویژگی های این درخت دور کردن حشرات است که خیلی از کشاورزان و مزرعه داران آن را در کنار مزارع خود برای دور کردن حشرات می کارند. به دلیل سمی بودن برگ های درخت زیتون تلخ آن در مکان هایی بکارید که در معرض رفت و آمد کودکان قرار نداشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو