اتمام حجت کلانتری در مورد دیزلی‌ها

منبع: برترین ها

114

1398/3/31

01:13


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ارسال گزارشی جامع به دستگاه‌های دولتی و شهرداری تهران خواستار کاهش و حذف «دود دیزل» در کلانشهرها شد.

خبرگزاری ایسنا: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ارسال گزارشی جامع به دستگاه‌های دولتی و شهرداری تهران خواستار کاهش و حذف «دود دیزل» در کلانشهرها شد.

عیسی کلانتری - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - گزارشی جامع با عنوان «کاهش آلودگی دیزل‌ها» شامل مستندات علمی درباره اثرات بهداشتی و تبعات اقتصادی آلودگی دیزل، بررسی تجارب جهانی و ملی در پالایش اگزوز موتورهای دیزلی در قالب دو جلد کتاب به دستگاه‌های دولتی و شهرداری تهران ارسال کرد.

کلانتری در گفت‌وگویی در مورد هدف ارسال چنین گزارشی به دستگاه‌های دولتی تصریح کرد: به منظور تاکید بر ضرورت کاهش و حذف دود دیزلی‌ها در کلانشهرها و بر اساس وظایف قانونی دستگاه‌های دولتی و عطف به تجربه‌های موفق جهانی یک گزارش جامع برای دستگاه‌های مسئول شامل وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و شهرداری تهران ارسال کردیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به نقش مهم دیزلی‌ها در انتشار آلودگی در تهران تصریح کرد: آلودگی در کلان‌شهر تهران در نیمه‌های شب به دلیل تردد کامیون‌ها و کامیونت‌ها و در طی روز به دلیل تردد وسایل حمل و نقل مانند اتوبوس‌های فرسوده و کامیونت‌های حمل موادغذایی یا پسماند است که همگی دیزلی هستند.

وی با اشاره به اینکه خودروهای دیزلی در کشور سال‌هاست که بدون تجهیزات کاهنده آلایندگی، تولید و به بازار عرضه شده‌اند، گفت: در شرایط حاضر سیاست سازمان حفاظت محیط زیست برای حذف آلایندگی خودروهای دیزلی در حال تردد استفاده از انواع وسایل کاهنده آلایندگی است.

در همین راستا سازمان حفاظت محیط زیست الزام نصب «فیلتر دوده» در اگزوز خودروهای درحال تردد را به عنوان یک سیاست اصلی برای کنترل آلایندگی وسایل نقلیه دیزلی از طریق مصوبه سال ۱۳۹۳ دولت، پیگیری می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با تاکید بر ضرورت تامین سوخت پاک برای خودروهای دیزلی تصریح کرد: بدیهی است که شرط لازم برای استفاده از خودروهای دیزلی با حداقل آلایندگی، استفاده از «سوخت پاک» است که تأمین آن بر عهده وزارت نفت است.

از سوی دیگر به منظور کاهش آلایندگی دیزلی‌ها تشدید نظارت با استفاده از ابزار معاینه فنی به منظور جلوگیری از تخلفات و اشتباهات فنی در آزمون آلایندگی خودروهای دیزلی در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد که وزارت راه و شهرسازی، مسئولیت این بخش را برعهده دارد.

به گزارش ایسنا، در پیشگفتار گزارش ارائه‌شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به دستگاه‌های دولتی و شهرداری تهران با عنوان «کاهش آلودگی دیزل‌ها»، به قلم عیسی کلانتری چنین آمده است که نگاه آینده و رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست بعد از حل معضل فعلی آلایندگی خودروهای دیزلی، استفاده از سوخت‌ها و فناوری‌های سازگار با محیط زیست است.

خودروهای سنگین گازسوز می‌توانند جایگزین مناسبی برای خودروهای دیزلی باشند. افزون بر این، فن‌آوری‌های برقی به ویژه در حمل ونقل عمومی مورد توجه ویژه سازمان حفاظت محیط زیست است اما تا زمان فرارسیدن استفاده گسترده از فن‌آوری‌های پاک، ناوگان دیزلی موجود لازم است به‌طور مستمر پایش شود.»

گفتنی است اخیراً بحث تولید سواری دیزلی در کشور مطرح شده و ایران خودرو به دنبال اخذ مجوز تولید آن از سازمان حفاظت محیط زیست است. سازمان محیط زیست پیش از این مخالفت جدی خود را با این درخواست اعلام کرده بود به‌طوری که عیسی کلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به ایسنا گفته بود: این سازمان قطعاً با ورود موتور دیزل به ناوگان سواری مخالف است و امیدواریم که هیچ دولتی حاضر نشود که مجوز ورود ناوگان دیزل سواری را به جاده‌ها و شهرهای کشور صادر کند.

به نظر می‌رسد که عیسی کلانتری قصد دارد از طریق ارسال گزارش جامع «کاهش آلودگی دیزل‌ها» به دستگاه‌های دولتی و شهرداری تهران ضمن تاکید بر مخالفت با تولید سواری دیزلی، دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت بهداشت و حتی دستگاه قضا را نسبت به خطرات احتمالی ناشی از دیزلی‌ها حساس کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو