نمایش فیلمی با بازی جانی دپ در نقش یک عکاس جنگ و ورود پیکسار به دنیای جادو / در روز دوم جشنواره برلین چه گذشت؟

نمایش فیلمی با بازی جانی دپ در نقش یک عکاس جنگ و ورود پیکسار به دنیای جادو / در روز دوم جشنواره برلین چه گذشت؟


109

1398/12/4

13:33


دو رقیب جایزه خرس طلایی هفتادمین جشنواره فیلم برلین روی پرده رفتند و فیلم "میناماتا" با بازی جانی دپ در نقش یک عکاس جنگ و انیمیشن "روبه‌جلو" از شرکت پیکسار در بخش نمایش‌های ویژه برلیناله نمایش داده شدند.

نمایش فیلمی با بازی جانی دپ در نقش یک عکاس جنگ و ورود پیکسار به دنیای جادو / در روز دوم جشنواره برلین چه گذشت؟

سرویس سینمایی هنرآنلاین: جمعه در دومین روز جشنواره فیلم برلین، اولین رقبای جایزه خرس طلایی این دوره برلیناله روی پرده رفتند. فیلم ایتالیایی "پنهان ‌شده" (Hidden Away) به کارگردانی جورجو دیریتی و "مزاحم" (The Intruder) ساخته ناتالیا متا تولید مشترک آرژانتین و مکزیک در این روز در بخش مسابقه بین‌الملل نمایش داده شدند.

فیلم زندگی‌نامه‌ای "پنهان ‌شده" درباره آنتونیو "تونی" لیگابوئه نقاش خودآموخته و گوشه‌گیر ایتالیایی، جدال او با بیماری ذهنی و دوستی‌اش با آندرا موتزالی مجسمه‌ساز است. الیو جرمانو که در 2014 در فیلم "لئوپاردی" به کارگردانی ماریو مارتونه نقش جاکومو لئوپاردی شاعر و فیلسوف ایتالیایی را بازی کرد، در "پنهان ‌شده" در نقش لیگابوئه ظاهر شده است. آندرا گرپلی نقش موتزالی را بازی کرده است.

Hidden Away

"پنهان ‌شده"

جورجو دیریتی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و کارگردان متولد 1959 در بولونیا است. اولین فیلم بلند او "باد می‌پیچد" (2005) در بیش از 60 جشنواره در سراسر دنیا به نمایش درآمد و حدود 40 جایزه دریافت کرد. دومین فیلم بلند او "مردی که می‌آید" (2009) اولین بار در دنیا در جشنواره فیلم رم روی پرده رفت و چند جایزه برد. این فیلم بعدها برنده سه جایزه داوید دی دوناتلو شد که از آن به‌عنوان اسکار ایتالیایی یاد می‌شود. "روزی می‌آید" (2013) از دیگر ساخته‌های دیریتی در بخش مسابقه سینمای جهان جشنواره فیلم ساندنس نمایش داده شد.

"مزاحم" دیگر فیلمی که روز گذشته در بخش مسابقه بین‌الملل برلیناله پخش شد، یک تریلر روان‌شناختی درباره زنی به نام اینس است که دوبلور است و هم‌زمان در یک گروه کر در بوئنوس آیرس کار می‌کند. اینس در اثر یک ضربه روحی در تعطیلات، با مشکل بی‌خوابی دست و پنجه نرم می‌کند و کابوس‌های هولناکی دارد. او به‌تدریج پارانویایی می‌شود و به شکلی عجیب مرز واقعیت و خیال برایش محو می‌شود.

The Intruder

"مزاحم"

دو بازیگر معروف آرژانتینی، اریکا ریواس ("قصه‌های وحشی") و ناول پرز بیسکایارت ("120 ضربان در دقیقه") در "مزاحم" بازی می‌کنند. دانیل هندلر ("آغوش‌های گمشده") و سسیلیا روت ("رنج و افتخار") دیگر بازیگران این فیلم هستند که اقتباسی آزاد از رمان "El mal menor" (1996) نوشته سی. ای. فیلینگ نویسنده آرژانتینی است.

ناتالیا متا کارگردان فیلم "مزاحم"، دانش‌آموخته رشته فلسفه از دانشگاه بوئنوس آیرس است. اولین فیلم او "مرگ در بوئنوس آیرس" (2014) در سینماهای آرژانتین فروشی بسیار موفق داشت. "مزاحم" دومین فیلم او در مقام کارگردان است.

جانی دپ در نقش عکاس افسانه‌ای

روز جمعه فیلم بریتانیایی "میناماتا" (Minamata) به کارگردانی اندرو لویتاس و با بازی جانی دپ در بخش نمایش‌های ویژه برلیناله روی پرده رفت.

دپ در این فیلم که بر مبنای اتفاقاتی واقعی ساخته شده در نقش دبلیو یوجین اسمیت عکاس جنگ آمریکایی (1978-1918) ظاهر شده است که به ژاپن برمی‌گردد تا تأثیر ویرانگر مسمومیت جیوه در اجتماعات ساحلی را ثبت کند. اسمیت در زندگی شخصی نابغه‌ای ازپاافتاده و معتاد به الکل بود.

دپ که حضور او در برلین با استقبال فراوان رسانه‌ها روبرو شد، پیش از اولین نمایش این فیلم صادقانه از مشکلات شخصی خود در ارتباط با الکل و مواد مخدر گفت و اسمیت را تحسین کرد که به گفته او برای خلق هنر بر شیاطین وجود خود غلبه کرد.

اسمیت که به‌عنوان عکاس مجله لایف در جنگ جهانی دوم برای خود اسم و رسمی به هم زد، در سال‌های بعد از جنگ دوران بدی را می‌گذراند و حتی تا مرحله خودکشی نیز پیش رفته بود، تا این که در اوایل دهه 1970 فعالان محیط زیست او را وسوسه کردند به جنوب ژاپن برود و رنج مردم میناماتا را ثبت کند که بر اثر آلاینده‌های کارخانه شیمیایی شهر دچار مسمومیت شده بودند.

بازیگر 56 ساله آمریکایی در نشست خبری فیلم "میناماتا" به خبرنگاران گفت: اسمیت یک دائم‌الخمر از‌پا‌افتاده بود که یک هدف و به‌نوعی یک فصل جدید در زندگی‌اش را پیدا کرد. دپ با لبخند ادامه داد: آره. این قصه را قبلاً جایی شنیده‌اید.

دپ در "میناماتا" با گروهی بازیگر ژاپنی شامل هیرایوکی سانادا ("آخرین سامورایی") و مینامی هیناسه هم‌بازی است. مینامی در فیلم نقش آیلین یک کنشگر را بازی می‌کند که اسمیت را ترغیب می‌کند آخرین داستان خود را ثبت کند و بعدها با او ازدواج می‌کند.

Minamata

"میناماتا"

مینامی در نشست مطبوعاتی گفت: من واقعاً آیلین اسمیت را تحسین می‌کنم. او در این داستان یک قهرمانِ در سایه است. او از یوجین حمایت کرد، اما خیلی چیزها را درست کرد. او واقعاً این قدرت را داشت.

بیل نای در "میناماتا" نقش باب هیز سردبیر مجله لایف را بازی می‌کند که رابطه‌ای پر فراز و نشیب با اسمیت دارد، با این امید که نابغه آشفته بتواند آخرین گزارش تصویری را تولید کند.

هرچند کارخانه شیمیایی درنهایت ناچار شد به قربانیان میناماتا غرامت بدهد، اما خیلی از اهالی این منطقه همچنان با مسمومیت‌های ناشی از مواد شیمیایی که بیش از 30 سال درگیر آن بودند، دست و پنجه نرم می‌کنند.

اولین نمایش جهانی انیمیشن جدید پیکسار

روز گذشته همچنین انیمیشن "روبه‌جلو" (Onward) تازه‌ترین فیلم پیکسار برای اولین بار در دنیا در بخش نمایش‌های ویژه برلیناله به نمایش درآمد. تام هالند، کریس پرت، جولیا-لوییس دریفوس و اکتاویا اسپنسر از صداپیشه‌های این فیلم به کارگردانی دان اسکانلن هستند.

"روبه‌جلو" اولین فیلم بلند انیمیشن غیردنباله‌ای پیکسار بعد از "کوکو" در 2017 است. فیلم بیشتر دنیای مجموعه "هری پاتر" را تداعی می‌کند و داستانی درباره اسب‌های تک‌شاخ و جادو است که در آن دو برادر – ایان و بارلی لایت‌فوت با صدای هالند و پرت – 24 ساعت فرصت دارند با پدرشان که سال‌ها پیش از دنیا رفت از نو ارتباط برقرار کنند، پیش از آن که‌ ایان، برادر کوچک‌تر حتی به دنیا آمده باشد.

Onward

"روبه‌جلو"

"روبه‌جلو" فیلمی با موضوع برادری همین‌طور ارتباط پدر و پسر است. ایان و بارلی در این سفر پرماجرا با جهانی فانتزی مملو از عصاهای جادویی، طلسم‌ها، اژدهاها و اسب‌های تک‌شاخ روبرو می‌شوند. فیلمنامه را اسکانلن نوشته است که خود وقتی کوچک بود پدرش را از دست داد. او یکی از کارگردانان انیمیشن "دانشگاه هیولاها" (2013) است.

شرکت پیکسار به "روبه‌جلو" بسیار امیدوار است. "داستان اسباب‌بازی 4" در جوایز اسکار امسال دهمین جایزه آکادمی را برای آن‌ها از زمانی که این بخش در 2001 راه‌اندازی شد، به همراه آورد.

نمایش فیلمی مستند به کارگردانی جیا ژانگ‌که

"شنا کردن تا وقتی دریا کبود شود" (Swimming Out Till the Sea Turns Blue) تازه‌ترین ساخته جیا ژانگ‌که، کارگردان چینی نیز روز جمعه در بخش نمایش‌های ویژه برلیناله روی پرده رفت. در این فیلم مستند تاریخ چین از 1949 از نگاه چهار نویسنده از چهار نسل مختلف روایت شده است. فیلم شامل گزیده‌هایی از کتاب‌ها و مصاحبه‌های این نویسنده‌ها و متشکل از 18 اپیزود کوتاه است.

ژانگ‌که متولد 1970 و چهره پیشتاز سینمای مستقل چین در دو دهه گذشته و خالق فیلم‌هایی چون "زندگی ساکن" و "نشانی از گناه" است. "شنا کردن تا وقتی دریا کبود شود" اولین فیلم مستند او بعد از "ای‌کاش می‌دانستم" در 2011 است. او فیلم جدید خود را در زادگاهش شهر فنیانگ در استان شانکسی ساخته است.

Swimming Out Till the Sea Turns Blue

"شنا کردن تا وقتی دریا کبود شود"

"Xiao Wu" اولین فیلم ژانگ‌که در فنیانگ ساخته شد و در 1998 در بخش جنبی فروم برلیناله به نمایش درآمد. "زندگی ساکن" در 2006 جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز را گرفت. "نشانی از گناه" در 2013 در جشنواره فیلم کن جایزه بهترین فیلمنامه را برد و "کوه‌ها شاید حرکت کنند" (2015) و "خاکستر پاک‌ترین سفیدی است" (2018) هر دو در بخش مسابقه کن رقابت کردند.

هفتادمین جشنواره فیلم برلین 20 فوریه تا 1 مارس (1 تا 11 اسفند) برگزار می‌شود.

علی افتخاری

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو