سرطان پوست چیست؟ علائم و عوامل ایجاد سرطان پوست

منبع: نمکستان

80

1398/12/4

14:32


علت اصلی بیشتر سرطان های پوستی قرار گرفتن در معرض آفتاب است. اما موارد دیگر می توانند خطر را افزایش دهند. به این عوامل خطر گفته می شود.

نمکستان: علت اصلی بیشتر سرطان های پوستی قرار گرفتن در معرض آفتاب است. اما موارد دیگر می توانند خطر را افزایش دهند. به این عوامل خطر گفته می شود. داشتن یک یا چند عامل خطر به معنای ابتلا به سرطان پوست نیست. نداشتن فاکتورهای خطر به معنای عدم بروز سرطان پوست نیست. عوامل خطر ممکن است موارد زیر را شامل شود.

قرار گرفتن در معرض آفتاب

نور ماوراء بنفش (UV) از خورشید عامل اصلی بیشتر سرطان های پوستی است. نور اشعه ماوراء بنفش به DNA (ماده ژنتیکی) سلول های پوست ما آسیب می رساند و می تواند باعث سرطان پوست شود.

قرار گرفتن در معرض آفتاب در سن کم

قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد و یا آفتاب گرفتن از کودک، عوامل خطر مهمی در ایجاد سرطان سلول پایه است (BCC) یا سرطان سلول سنگفرشی (SCC). این احتمال وجود دارد که آسیب های پوستی ناشی از اشعه ماوراء بنفش در دوران کودکی تا سال ها بعد ظاهر نشود.

سرطان پوست چیست؟ علائم و عوامل ایجاد سرطان پوست

قرار گرفتن در معرض آفتاب به مرور زمان

سرطان پوست نسبت به گذشته شایع تر است. این امر به این دلیل است که مردم بیشتر در معرض آفتاب قرارمی گیرند، بنابراین قرار گرفتن در معرض آفتاب در طول عمرشان بیشتر است. قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت طولانی می تواند باعث بروز هر دو نوع سرطان پوست شود. اما بیشتر با توسعه SCC ارتباط دارد.

افرادی که در خارج از منزل برای مدت طولانی به سر می برند، مانند کارگران مزرعه، سازندگان و باغداران، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند. دلیل این امر این است که آن ها غالباً برای مدت طولانی در معرض آفتاب قرار دارند. سرطان پوست معمولاً بعداً در زندگی ظاهر می شود. اغلب بعد از ۴۰ سالگی اتفاق می افتد، اما در سن بالاتر شایع است. با این حال، تعداد جوانانی که به سرطان پوست مبتلا هستند نیز در حال افزایش است.

نوع پوست

افرادی که پوست روشن دارند و تمایل دارند برای برنزه شدن در آفتاب بروند بیشتر در معرض خطر قرار دارند. کودکان و بزرگسالان جوان که بیش از حد در معرض آفتاب قرار گرفته اند، خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان پوست را افزایش می دهد، به خصوص اگر پوست روشن دارند. افرادی که پوست تیره یا سیاه دارند، خطر ابتلا به کارسینوم سلول های بازال (BCC) و کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) را بسیار خطرناک می کنند. این به این دلیل است که آن ها یک رنگدانه در پوست خود به نام ملانین دارند که به آنها محافظت می کند. اما اگرچه خطر بسیار پایین تر است ، آن ها هنوز هم می توانند BCC و SCC را دریافت کنند.

کراتوز اکتینیک

کراتوز آکتینیک (AK) ، که همچنین به آن کراتوز خورشیدی نیز گفته می شود، رشد پوستی پوسته پوستی است که در اثر آسیب در معرض نور UV ایجاد می شود. معمولا ، AK عمدتاً بر صورت، پوست سر و دست ها تأثیر می گذارد. اگر سال ها درمان نشود، ممکن است AK به SCC مبتلا شود.

چه کسانی سرطان پوست میگیرند؟

اگر قبلاً سرطان پوست داشته اید

اگر قبلاً مبتلا به سرطان پوست بوده اید، در معرض خطر ابتلا به یک مورد دیگر هستید. این ممکن است یا در همان مکان قبلی باشد (عود محلی) یا جایی دیگر روی بدن شما.

بیماری بوون

بیماری بوون گاهی اوقات کارسینوم سلول سنگفرشی درجا گفته می شود. در اثر رشد غیر طبیعی سلول ها در لایه بیرونی پوست (اپیدرم) ایجاد می شود. این سلول ها به لایه های عمیق تر پوست گسترش نمی یابند. در صورت عدم درمان، گاهی اوقات بیماری بوئن ممکن است به SCC مبتلا شود.

درمان قبلی رادیوتراپی

انجام رادیوتراپی برای سایر شرایط ممکن است بعضاً باعث ایجاد سرطان پوست خصوصاً BCC در ناحیه درمان در مراحل بعدی زندگی شود.

افرادی که ایمنی ضعیف دارند

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پوست دارند. مثلا: افرادی که داروهایی مصرف می کنند که ایمنی خود را کاهش می دهد (سرکوب کننده سیستم ایمنی) پس از پیوند عضو ، مانند کلیه

افرادی که HIV دارند

افراد مبتلا به برخی از انواع سرطان خون ، مانند لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL). افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند احتمال ابتلا به SCC را دارند. اما BCC و ملانوما نیز در آنها بیشتر از جمعیت عمومی است. اگر برای سرکوب سیستم ایمنی بدن نیاز به مصرف دارو دارید ، فواید آن از خطر بالقوه ابتلا به سرطان پوست بیشتر است. با این وجود ، مهم است که مرتباً به پزشک مراجعه کنید تا علائم اولیه سرطان پوست را بررسی کند.

عوامل ایجاد سرطان پوست

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

یکی دیگر از دلایل نادر احتمال سرطان پوستی غیر ملانوما استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی خاص ، معمولاً در محل کار است. اگر ممکن است در محیط کار در معرض مواد شیمیایی قرار داشته باشید ، باید لباس محافظ بپوشید و از تجهیزات محافظ استفاده کنید. همیشه هنگام استفاده از مواد شیمیایی در خانه، دستورالعمل های سازنده را رعایت کنید.

شرایط ژنتیکی

بیشتر سرطان های پوستی ناشی از یک ژن معیوب ارثی نیست که می تواند به اعضای دیگر خانواده منتقل شود. اما ، خانواده ها به احتمال زیاد از نوع پوستی یکسانی برخوردار هستند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. افرادی که دارای برخی شرایط نادر وراثت ارثی مانند سندرم گورلین یا زردودرما پیگمنتوزوم (XP) هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند.

جنسیت

مردان نسبت به خانم ها از ابتلا به سرطان های غیر ملانوما کمی خطر بیشتری دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو