تاثیرات منفی استرس بر روی پوست و بدن

تاثیرات منفی استرس بر روی پوست و بدن


منبع: زیبامون

330

1398/12/4

16:31


در این مقاله از زیبامون دات کام می خواهیم شما را با تاثیراتی که استرس می‌تواند روی زیبایی و سلامت پوست شما بگذارد آشنا کنیم.

تاثیرات منفی استرس بر روی پوست و بدن

آیا شما هم این روزها از استرس رنج می برید؟ این شرایط در دنیای مدرن امروز تبدیل به یک مشکل رایج شده است. بر اساس تحقیقات انجام شده در اکثر جوامع و کشورهای امروزی افراد به دلایل متفاوتی همچون مشکلات خانوادگی، شرایط شغلی، تحصیلی، مشکلات مالی و هزار و یک دلیل دیگر از فشارهای استرس همواره رنج می برند. استرس می‌ تواند روی همه جنبه ‌های زندگی تاثیر منفی بگذارد. بیشتر افراد ممکن است به خاطر استرس دچار بی ‌خوابی و یا مشکلات معده شوند و یا حتی مشکلات قلبی پیدا کنند و در کنار همه این موارد حتی پوست ما نیز می تواند توسط استرس مشکلاتی پیدا کند. در ادامه می خواهیم به طور ویژه روی تاثیراتی که استرس روی پوست ما می گذارد متمرکز شویم و شما را با راه‌ های مقابله با آن تا حدی آشنا کنیم. با زیبامون دات کام همراه باشید.

برای افرادی که مدام با استرس دست و پنجه نرم می کنند این طبیعی است که دچار مشکلات پوستی مثل التهاب،  جوش و یا سایر موارد مشابه شوند.اگر سطح استرستان بالا رفته نباید تعجب کنید که دچار اگزما شوید و یا حتی در مواردی کهیر بزنید. این نشان می دهد که سطح کورتیزول خون بیشتر از حدی که برای سیستم دفاعی تان مناسب است در بدنتان بالا رفته و پوست شما از اولین نقاط بدن است که می تواند زیر فشار استرس خم شود. در ادامه تعدادی از مشکلاتی را که استرس برای پوست ایجاد می کند با هم بررسی می کنیم.

ورم و پف کردن پلک چشم ها به خاطر استرس

گودی زیر چشم

هنگامی که مشکلات و سختی های زندگی تان آنقدر به شما استرس بدهد و باعث اذیت و آزار تان شود که روی خوابتان نیز اثر بگذارد، مایعات شروع به جمع شدن در نقطه زیر چشم‌ هایتان می کند. هنگامی که صبح بیدار می شوید و به خودتان در آینه نگاه می کنید می توانید متوجه شوید که پلک و زیر چشمتان به شدت ورم کرده است و دیگر زیبا به نظر نمی رسد. اگر از افرادی هستید که روی شکم می خوابید احتمالاً نیروی جاذبه مسئله را شدیدتر نیز خواهد کرد.

روش های خانگی برای از بین بردن سیاهی و گودی زیر چشم

مقابله با ورم پلک و زیر چشم ناشی از استرس

اگر به علت استرس و نگرانی، شب قبل نتوانستید به اندازه کافی و هشت ساعت بخوابید و صبح بیدار شدید و با چشمان ورم کرده مواجه شدید، حالا وقت آن است که با این مشکل مقابله کنید. از شب قبل یک قاشق را درون یخچال قرار دهید تا کاملاً سرد شود و سپس قاشق سرد را روی ناحیه پف کرده و چشم هایتان بگذارید و آرام آرام پلک تان را با این قاشق به سمت بالا و بیرون ماساژ دهید.این کار باعث می‌شود مایعاتی که زیر چشم جمع شده‌اند از آن ناحیه پراکنده و متراکم شوند. وقتی که موفق شدید تا جایی که می توانید پف زیر چشمانتان را برطرف کنید، وقت آن است که زیر چشم تان را با کانسیلر محو کنید.

تیره شدن و ورم زیر چشم

از کنار بینی تا زیر پلک تان را کانسیلر بزنید و آن را با دقت روی پوستتان پخش کنید. اگر بتوانید موفق عمل کنید هنگامی که کارتان تمام شد اثری از ورم زیر پلک هایتان باقی نمانده است .یکی دیگر از روش هایی که می توانید ورم زیر چشم هایتان را از بین ببرید، استفاده  از یک کیسه چای سبز است. کیسه چای سبز را روی ناحیه ورم کرده بگذارید و پلک هایتان را ببندید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بگذارید کیسه روی پلک هایتان بماند. این روش نیز باعث می‌شود که پف چشم ها کم شود. همچنین اگر از افرادی هستید که سریع پلک ها و زیر چشم هایتان پف می کند بهتر است که از نمک کمتری نیز استفاده کنید.

توصیه هایی برای کاهش استرس و افزایش شادی در زندگی

حساسیت و کهیر به خاطر استرس

تاثیرات منفی استرس روی پوست

 جوش و کهیر و مشکلات پوستی که به خاطر استرس ایجاد می شود، در واقع به خاطر به هم ریختن وضعیت روده ها و معده شما است. این مشکل که در پزشکی به آن "دایس بیوسیس" و یا "ناسازگاری روده ای" می گویند، می ‌تواند به خاطر فشارهای روحی ناشی از استرس ایجاد شود. هرچه میزان استرس شما بالاتر برود، باکتری هایی که در بدن شما وجود دارد به خاطر از بین رفتن بالانس سیستم گوارشی شما فعال تر می شوند و در نتیجه ممکن است به حالت جوش و کهیر و سایر مشکلات پوستی خود را بروز دهند. این شرایط به محض اینکه شما شروع به طی کردن روند درمان کنید کاهش پیدا می کند.

با وجود اینکه استرس در حد متناسب می تواند گاهی برای افراد مفید نیز باشد و باعث شود فرد متمرکزتر شود و همچنین تلاش بیشتری کند، اگر استرس از حد نرمال خارج شود می تواند روی سیستم دفاعی بدن تاثیر به شدت بدی بگذارد. فرد می تواند به خاطر سطح بالای استرس حتی دچار عفونت های پوستی شود و یا کهیر های جدی بزند و این شرایط اگر به طور وخیم بروز کند به سختی نیز درمان می شود. از آنجایی که استرس بیشتر از هر چیزی روی سیستم دفاعی و پوست تاثیر می گذارد باید مراقب بود که به سطح خطرناکی نرسد.

آرام کردن پوست آسیب دیده به علت استرس

اگر شما به علت استرس دچار مشکلات پوستی شده اید و یا کهیرهای پوستی پیدا کرده‌اید، می ‌توانید این مشکل را با انجام دادن ورزش های هوازی تا حدی رفع کنید. اما اگر شرایط پوستی تان جدی تر شد و وخامت پیدا کرد بهتر است که حتما در اولین فرصت با یک دکتر مشورت کنید. شما باید سطح و میزان باکتری های درون معده و سیستم گوارشی تان را با کمک دارو تنظیم کنید و برای این مسئله نیاز شدیدی به یک دکتر متخصص دارید.

چروک شدن پوست به علت استرس

استرس می ‌تواند  روی روحیه و اعصاب و روان شما تاثیر به شدت زیادی بگذارد. حالات روحی و احساسات شما نیز روی حالت هایی که چهره تان به خودش می گیرد تاثیرگذار هستند. در واقع استرس می‌ تواند باعث شود شما بیشتر اخم کنید و یا لب های تان را جمع کنید و چشم هایتان را ریز کنید و تمام این موارد مسلما روی پوست صورت شما تاثیر می گذارند و باعث ایجاد خط و خطوطی در طولانی مدت می‌شوند. اگر این مسئله بیش از حد تکرار شود آن خطوط تبدیل به چین و چروک های جدی روی پوست می شوند.

چگونه از چین و چروک ناشی از استرس جلوگیری کنیم؟ 

تاثیرات منفی استرس روی پوست

برای اینکه بتوانید از چروک شدن پوستتان که ناشی از استرس و حالت های چهره تان است جلوگیری کنید، ابتدا باید مراقب حالت هایی که به چهره خودتان می دهید، باشید. به دقت به خودتان توجه کنید و ببینید در هنگام عصبانیت و ناراحتی صورتتان چه حالتی به خود پیدا می کند و تا جایی که می‌ توانید از اخم کردن و فشرده کردن نواحی مختلف صورت تان جلوگیری کنید. اگر در شرایطی هستید که می ‌توانید این کار را انجام دهید، نقاطی از صورتتان را که هنگام استرس کشیده و یا جمع می شوند با چسب ثابت نگه دارید.

این کار کمک می کند  هنگامی که دارید اخم می کنید و یا حالت خاصی به صورت تان می دهید با کشیده شدن چسب روی صورت تان متوجه این مسئله شوید و جلوی خودتان را بگیرید. پس از گذشت مدتی این کار برای شما تبدیل به عادت می شود و در نتیجه کمتر آن حالت ها را به چهره خودتان خواهید داد. این مسئله می‌ تواند به شما کمک کند خیلی کمتر چین و چروک پیدا کنید.

نکات مهم کاهش استرس - استرس و دانستنی های مهم آن

خشک شدن و پوسته پوسته شدن به علت استرس

استرس می‌ تواند باعث شود که شما ناخواسته نتوانید تغذیه مناسبی داشته باشید و همچنین کمتر آب بخورید. هر چه سطح و میزان استرس بیشتر شود افراد ممکن است قهوه و یا کافئین بیشتری مصرف کنند و این مسائل باعث می شود که پوست دچار کم آبی شود. اضطراب مداوم می تواند تمام رطوبت پوست را بکشد و از بین ببرد و نبودن رطوبت کافی باعث می شود که پوست خشک شده و پوسته پوسته شود و حتی حالت کاغذی مانندی به خود پیدا کند.

چگونه با خشکی پوست ناشی از استرس مقابله کنیم؟ 

تاثیرات منفی استرس روی پوست

مسلماً راه حل این مشکل تا حدی می‌ تواند ساده باشد. تا جایی که می‌ توانید آب بخورید و میزان رطوبتی که بدن تان می گیرد را کاملا تحت نظر داشته باشید. همچنین شما می توانید تا حد زیادی چای سبز بنوشید که دارای خاصیت های آنتی اکسیدانی است و به شما کمک مضاعف می‌کند. غذاهایی بخورید که آبدار هستند، میوه ها و سبزیجاتی مثل گوجه و خیار و چغندر و غیره می توانند به شما در این زمینه به شدت کمک کنند. اگر پوستتان دچار کم آبی شده است باید تا جایی که می توانید هر چه زودتر این شرایط را برطرف کنید. سرم پوستی  بخرید که حاوی هایالورونیک اسید است.این ماده یکی از مواد طبیعی درون بدن است که قابلیت مرطوب سازی و آب رسانی بالایی دارد.

جوش های پوستی ناشی از استرس

تاثیرات منفی استرس روی پوست

از آنجایی که استرس می‌ تواند باعث شود عضله های شما منقبض و فشرده شوند، بدنتان با تولید کردن هورمون های استرس زا به این مسئله واکنش نشان می دهد و یکی از این هورمون ها، هورمون کورتیزول است. هورمون کورتیزول می‌ تواند باعث شود که پوست شما چربی و روغن بیشتری تولید کند و این چربی و روغن زیاد، باعث بیشتر جوش زدن پوست می شود.

درمان خانگی استرس و افسردگی - روش های موثر و عملی

مقابله با آکنه های ناشی از استرس 

به محض اینکه حس کردید پوستتان قرار است به زودی جوش بزند، خیلی سریع با این مسئله با روشهای متفاوتی مقابله کنید. اولین کاری که می ‌توانید کنید این است که با سرم ها و مواد ضد عفونی کننده پوستی که مخصوص آکنه هستند به سراغ جوش هایی که تازه زده اید، بروید. سرم های پوستی زیادی برای این مسئله وجود دارد که می توانید با توجه به نوع پوستتان آنها را تهیه کنید.

حتی می توانید در خانه ماسک های مخصوص برای خودتان آماده کنید. شروع به پاکسازی و لایه برداری پوست تان کنید و همچنین روی رژیم غذایی تان دقت بیشتری داشته باشید تا بتوانید در این شرایط بحرانی به پوستتان کمک کنید. در این دوره به مسائل مهمی مثل عوض کردن زود به زود روبالشی تان دقت کنید و بگذارید پوستتان همیشه تازه، آب رسانی شده و ضدعفونی شده باقی بماند.

سخن نهایی : یاد بگیرید که استرس را کنترل کنید

تاثیرات منفی استرس روی پوست

مسلماً هیچ راه حلی برای این که استرس را به طور کامل از زندگی تان حذف کنید وجود ندارد. از مشکلات مالی و قبض هایی که باید بپردازید گرفته تا چالش های شغلی و سورپرایز های ناخوشایندی که زندگی هر روزه در سر راهتان قرار می دهد. همه و همه باعث می ‌شود که شما استرس بیشتری را تجربه کنید. از آنجایی که نمی توانید زندگیتان را خالی از استرس کنید، باید یاد بگیرید که با آن کنار بیایید.

اگر سعی کنید عادت های غذایی سالمی داشته باشید، خوب ورزش کنید، زمان مناسبی را در هوای آزاد بگذرانید، خوب بخوابید و از خودتان مراقبت کنید. استرس قرار نیست تبدیل به یک مشکل جدی شود و در این حالت ها محال است روی پوستتان و سایر جنبه های سلامتی تان تاثیر منفی بگذارد. در نتیجه فراموش نکنید که مهم ترین چیزی که باید رعایت کنید کنترل کردن خودتان است!

این مسئله را بدانید که اگر منطقی برخورد کنید می ‌توانید استرستان را در یک سطح سالم نگه دارید. این مسئله نیز نیاز به دانش و تحمل بالایی دارد. می توانید برای این کار یاد بگیرید که مدیتیشن کنید یا می توانید از روش های مخصوص خودتان برای آرامش گرفتن استفاده کنید. استرس شاید ترسناک به نظر برسد اما با کمی تلاش می توانید با آن مقابله کنید.امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به شما در این مسئله اطلاعات کافی را رسانده باشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو