15 سوال رایج شما درباره کرونا ویروس جدید

15 سوال رایج شما درباره کرونا ویروس جدید


منبع: اوما

189

1398/12/4

17:31


15 سوال رایج شما درباره کرونا ویروس جدید

کرونا ویروس خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که باعث بیماری هایی از جمله سرماخوردگی رایج تا بیماریهای شدیدتر مانند سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) و سندرم حاد تنفسی (SARS-CoV) می شوند. کرونا ویروس (nCoV) ویروسی جدید است که قبلاً در انسان تشخیص داده نشده است. نام کرونا ویروس از طرح تاج مانند آن بر روی سطوح گرفته شده است. "کرونا" در لاتین به معنای "هاله" یا "تاج" است.

کرونا ویروس زُئونوز می باشد، یعنی از حیوانات به انسان منتقل می شود. تحقیقات دقیق نشان می دهد که SARS-CoV از گربه ها به انسان و MERS-CoV از شترهای جماز به انسان منتقل شده است. چندین نوع کرونا ویروس در حیوانات در حال گردش است که هنوز انسان را آلوده نکرده اند.

کرونا ویروس نوعی ویروس است که به طور معمول بر دستگاه تنفسی پستانداران از جمله انسان تأثیر می گذارد. آنها با سرماخوردگی رایج، ذات الریه و سندرم حاد تنفسی (SARS) همراه می باشند و همچنین می توانند روی روده تأثیر بگذارند.

كرونا ویروس اولین بار در سال 1937 از ویروس برونشیت عفونی در پرندگان جدا گردید و این ویروس این توانایی را دارد که به صورت مستقل نسل طیور را از بین ببرد. این ویروس مسئول 15 تا 30 درصد سرماخوردگی های رایج است. در طول 70 سال گذشته، دانشمندان دریافته اند که کرونا ویروس می توانند موش، موش صحرایی، سگ، گربه، بوقلمون، اسب، خوک و گاو را آلوده کنند. اخیراً، مقامات شیوع بیماری کرونا ویروس را در چین شناسایی کرده اند که اکنون به سایر کشورها نیز رسیده است.

اما کرونا ویروس جدید در چین و سایر کشورها

 

کرونا ویروس جدید

کرونا ویروس 2019 (2019-nCoV) نوع جدیدی از کرونا است. این بیماری باعث ایجاد بیماری تنفسی در افراد می شود. این بیماری اولین بار در ووهان چین شناسایی شد. کرونا ویروس 2019 می تواند از فردی به فرد دیگر گسترش یابد. این ویروس معمولاً از طریق قطرات تنفسی منتقل می شود - وقتی شخص حامل ویروس سرفه یا عطسه می کند، و شما آن را تنفس می کنید.

بیشتر اوقات، برای گسترش ویروس به این روش باید به شخص خیلی نزدیک (در فاصله 1/8 متری) باشید. مشخص نیست این ویروس با لمس سطح یا شیء حاوی ویروس و سپس لمس دهان، بینی یا چشم، منتقل می شود یا خیر.

مواردی از کرونا ویروس 2019 در امریکا وجود دارد. اما در حال حاضر، این بیماری در جوامع آمریكا گسترش نیافته است. بیشترین خطر ابتلا به این عفونت برای كسانی است كه در چین یا خاورمیانه زندگی می کنند یا اخیراً به چین سفر كرده اند. افرادی که در تماس نزدیک با شخص آلوده هستند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند. این افراد شامل کارمندان بیمارستان می باشد که از افراد حامل کرونا ویروس 2019 مراقبت می کنند.

چرا این بیماری بدتر از آنفولانزای معمولی است و متخصصان چقدر نگران این بیماری هستند؟

ما هنوز نمی دانیم که ویروس کرونا چقدر خطرناک است، و این را نخواهیم دانست تا زمانی که اطلاعات بیشتری بدست آوریم. در مقایسه با بیماری آنفولانزای فصلی که نرخ مرگ و میر آن کمتر 1 درصد است و تصور می شود که در کل جهان هر ساله 400 هزار نفر به دلیل آنفولانزای فصلی جان خود را از دست می دهند، نرخ مرگ و میر ناشی از این بیماری 2.5 درصد است. نرخ مرگ و میر ناشی از سارس بیش از 10 درصد بود.

علائم کرونا ویروس (COVID-19)

معمولاً علائمی مشابه علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا است. عفونت کرونا ویروس می تواند از خفیف، بدون علائم و علائم جزئی تا شدید یا حتی کشنده باشد. علائم معمولاً بین 2 تا 14 روز پس از ابتلا به عفونت شروع می شود. این علائم عبارتند از:

  • تب
  • علائم شبه آنفولانزا مانند سرفه ، گلو درد و خستگی
  • تنگی نفس

بسیاری از افرادی که کرونا دارند در مراحل نهایی در دو ریه دچار ذات الریه می شوند و عکس قفسه سینه یکدست سفید میشود. میوکاردی ویروسی در این افراد باعث حمله قلبی و ایست قلبی در این افراد میشود. چون ویروس جدیدی است هنوز عملکرد دقیق آن در بدن انسان مشخص نیست.

عفونت های شدید در افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا ریه یا دیابت، افرادی که سیستم ایمنی ضعیف شده دارند مانند افراد با سرطان و یا ام اس ، نوزادان و افراد مسن شایع تر است.

راه های انتقال کرونا ویروس

تحقیقات زیادی در مورد نحوه انتشار کرونا ویروس انسانی انجام نشده است. با این حال، اعتقاد بر این است که این ویروس ها از طریق فرد به فرد منتقل میشود، قدرت شیوع و انتقال آن بالاست. کرونا ویروس می تواند به روش های زیر گسترش یابد:

  • تماس نزدیک یا مستقیم با مبتلا
  • تماس با قطرات سرفه و عطسه فرد مبتلا
  •  لمس کردن یا دست دادن با شخصی که دارای ویروس استپ
  •  برقراری تماس با سطوح یا شیئی که دارای ویروس است و سپس لمس کردن بینی ، چشم ها یا دهان.
  • در موارد نادر ، ممکن است کرونا ویروس از طریق تماس با مدفوع پخش شود.

در ایالات متحده این بیماری بیشتر در زمستان یا پاییز دیده می شود. اما این بیماری در بقیه سال نیز همچنان فعال است. افراد جوان بیشتر دچار کرونا ویروس می شوند اما عوارض خطرناک آن در افراد مسن بیشتر ظاهر میشود . بیشتر افراد حداقل یک بار در زندگی مبتلا به کرونا ویروس می شوند. گفته می شود توانایی جهش کرونا ویروس باعث می شود این ویروس بسیار مسری شود.

تشخیص و درمان کرونا ویروس

کیت های شناسایی کرونا اکنون در بیمارستان ها وجود دارد اما در برخی کشور ها تعدادش زیاد نیست و تا زمانی که 70 درصد علائم را نداشته باشید از کیت استفاده نمیشود.  هیچ واکسن یا درمانی خاص برای کرونا ویروس جدید فعلا وجود ندارد. آنتی بیوتیک ها روی این ویروس اثری ندارتد. اما احتمال زیاد در 18 ماه آینده واکسن آن ساخته میشود. در حال حاضر مراقبت های پزشکی تنها می تواند به تسکین علائم کمک کند.

هیچ درمانی وجود ندارد، بنابراین درمان شامل مراقبت از خود است:

  • استراحت کنید و از فشار بیش از حد بر خود بپرهیزید.
  • آب کافی بنوشید.
  • از سیگار کشیدن و محیط های حاوی دود خودداری کنید.
  • برای کاهش درد و تب از استامینوفن ، ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید.
  • از یک دستگاه تهویه یا بخور مایع سرد استفاده کنید.
  • در صورت داشتن تنگی نفس و شدید شدن علائم به پزشک مراجعه کنید

روش های پیشگیری از کرونا

جلوگیری از کرونا

توصیه های استاندارد برای جلوگیری از شیوع عفونت شامل

  1. حداقل 20 ثانیه شستن منظم دست ها با آب و صابون
  2.  پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه با ماسک  و دستمال
  3. پخت کامل گوشت و تخم مرغ و مواد غذایی
  4. خودداری  از تماس نزدیک با کسی که علائم بیماری تنفسی مانند سرفه و عطسه دارد
  5. ضدعفونی کردن سطوح و اشیا
  6. عدم روبوسی و دست دادن با افراد حتی خانواده نزدیک
  7. عدم رفت و آمد در مکان های شلوغ مثل مترو، بی آر تی،بازار و ....
  8. در خانه بمانید و از مهمانی و دورهمی های غیر ضروری بپرهیزید
  9.  از دست زدن به صورت ، بینی یا دهان خود با دستان شسته نشده خودداری کنید
  10. بعد از تمیز کردن و قطعه‌قطعه کردن مواد غذایی حیوانی خام (گوشت و سایر محصولات مرغ، ماهی، میگو، گوسفند و گاو ...)، ظروف، تخته و چاقویی را که استفاده کرده‌اید بلافاصله با آب و مواد شوینده بشویید و از تماس ظروف شسته نشده با مواد غذایی پخته، اکیداً خودداری کنید.

کرونا در بارداری

در مطالعات محدودی که در دسترس است تا کنون موردی از ابتلای جنین، مایع آمنیوتیک درون رحم یا نوزاد در مادران باردار مبتلا به ویروس Covid-19 دیده نشده است. رعایت اصول زیر برای بارداران واجب است:

- شستن مکرر دست‌ها، پرهیز از روبوسی و دست دادن و خودداری از حضور در خارج از خانه و تماس‌های غیرضروری باید توسط زنان باردار مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

- احتمال سرایت ویروس کرونا در زنان باردار در زمان حضور در جامعه و ارتباط با افراد دیگر بیشتر از زنان غیرباردار است.

- این ویروس یعنی از زمانی که این ویروس وارد بدن می‌شود تا ظاهر شدن علایم آن ۱۴ روز است و علامت این ویروس نیز تا یک ماه وجود دارد و احتمال اینکه فرد مبتلا خوب شود، ۸۰ درصد است اما در زنان باردار با توجه به پایین بودن مقاومت بدنی امکان بهبودی آنها کمتر از افراد عادی است.

-زنان باردار هنگام انجام تصویربرداری و سونوگرافی باید از ماسک استفاده کرده و پزشکان مربوط نیز برای انجام این آزمایشات باید حتماً  از ماسک استفاده کنند.

پاسخ سوالات رایج شما درباره کرونا توسط دکتر کشوادی ( متخصص بیماری های عفونی)

 

ویروس کرونا

1- در صورت داشتن چند علائم باید به پزشک مراجعه کنیم؟ یعنی فقط با عطسه و آبریزش بینی هم نیاز به مراجعه هست؟

علائم خفیف قابل تحمل نیاز به مراجعه ندارند.ولی تنگی نفس، سختی نفس یا احساس ناراحتی در قفسه سینه اگر عمراه تب باشه نیاز به معاینه پزشک هست

2- تب داشتم یک هفته، الان تب ندارم و تنفسم خیلی مشکل نداره، اما موقع غذا خوردن یا برخی کارا تنگی نفس میگیرم، نگرانی هست؟

با اینکه تب شایع ترین علامت توی جهان بوده ولی موارد بدون تب بالا هم آزمایش مثبت داشتن پس بله علائم تنفسی خصوصا تنگی نفس نیاز به مراجعه دارد

3- اگر فقط تنگی نفس داشتیم بریم بیمارستان؟ شدید  بود؟

تنگی نفس، سختی در نفس کشیدن، احساس ناراحتی در قفسه سینه و .... نیاز به ویزیت پزشک دارد

4- درسته که میگن ویروس تا 48 ساعت روی سطوح زنده می ماند؟

تا این لحظه اطلاعات علمی میگن ویروس از 2 ساعت تا 9 روز میتواند روی سطوح زنده بماند

5- کرونا در افراد سالم بدون بیماری خاص نیز میتواند در عرض چند ساعت تبدیل به ریه سفید شود؟

در انواع خفیف که علائم از نظر شدت مشابه به سرماخوردگی یا آنفولانزا ساده است بهبودی خود به خودی و با اقدامات تغذیه ای و مصرف مایعات و میوه و سبزی و آش و سوپ ایجاد میشود

6- ماسک پارچه ای بهتره یا همین ماسک های عادی؟ اصلا تاثیر داره؟

استفاده درست از ماسک بی فایده نیست،بیشتر از نوعش نحوه ی پوشیدن و درآوردنش که کامل صورت را بپوشونه و موقع درآوردن هم از طریق بندها از صورت جدا بشه و توی سطل آشغال دور انداخته بشه و دستتون رو به قسمت پارچه ایی بعد از استفاده نزنید

7- حتما باید ماسک n95 بزنیم؟

ماسک ان 95 برای کادر درمان و کسانی که با بیماران با علائم درگیری شدید تنفسی هست اجباریه، سایرین با ماسک ساده هم میتوانند جلوگیری کنند.

8- ماسک ساده هم مثل ان 95 قثط برای 8 ساعت قابل استفاده است؟

مدت عمر مفید ماسک های تک لایه 2 تا 3 ساعت و یا تا زمانی که با ترشحاتنون مرطوب بشه ، هست

9- چط.ری رفت و آمد کنیم؟مثلا تاکسی سوار شدن چقدر میتواند خطرناک باشه؟

توی تاکسی بعد از دست زدن به دستگیره تا دستتون رو با الکل تمیز نکردید به صورت و بینی تون نزدیک نکنید، اگر سرفه یا عطسه داشتید با دستمال یا گوشه ی آرنج استفاده کنید، دستمالتون رو بلافاصله بعد از استفاده داخل پلاستیک بذارید و اولین سطل زباله بندازید، تو دستتون یا توی کیف یا جیبتون رها نکنید

10- افرادی که باید سرکار بروند و سر و کار با مشتری دارند، چیکار کنند؟

سرکار اقداماتی که گفته شده تا حالا از نظر بهداشت دست و غیره رو حتما رعایت کنید. از مشتری ها بخواهید رعایت کنند. سطوح پیشخوان رو هر ده دقیقه با محلول الکی 60-70 درصدی با دستمال تمیز ( از یک دستمال چند بار استفاده نکنید، مگر اینکه هر بار با آب و صابون بشورید بذارید خشک بشه مجدد استفاده کنید) پاک کنید به طوری که دستمال رو هر بار فقط به صورت رفت روی سطح بکشید ( معمولا چند بار دستمال رو میبریم و میاریم که اشتباهه) و بگذارید الکل در هوای محیط خشک شود.

11-باشگاه بریم یا نه؟

بله باشگاه میشه رفت ولی با رعایت بهداشت، محلول الکی داشته باشید، یا دستکش بپوشید و از حوله ی شخصی استفاده کنید، بعد از تماس با وسایل، دست ها را با الکل تمیز کنید، تماس نزدیک با سایر ورزشکارا حداقل کنید

12- آیا دود کردن اسپند مفید است؟

خواهشا با سوزاندن سیر و نعنا و دود کردن اسپند و امثال اینها، محیط تنفسی را آلوده تر نکنید.

13- تا چه زمانی رعایت احتیاطات تماسی و قطره‌ای برای بیمار مشکوک به nCoV ضروری است؟

احتیاطات استاندارد در تمام زمان‌ها باید رعایت شود. احتیاطات اضافه بر آن (تماسی و قطره‌ای) تا زمانی که بیمار بدون علامت نشده است باید ادامه یابد. اطلاعات بیشتر در مورد راه‌های انتقال بیماری باید در هفته‌ها و ماه‌های آینده به دست برسد تا بتوان در مورد طول دوره احتیاطات اضافه با دقت بیشتری نظر داد.

14- چه افرادی در معرض خطر عفونت قرار دارند؟

افراد در هر سنی می‌توانند به این ویروس آلوده شوند، اما افراد مسن و افراد دارای سابقه پزشکی، به ویژه در برابر عوارض شدید، آسیب پذیر هستند.

15- آیا واکسن آنفولانزا می تواند ما را در برابر عفونت ویروسی کرونا محافظت کند؟

خیر. واکنس آنفولانزا هیچ نوع ایمنی و محافظتی در برابر ویروس کرونا ایجاد نمی کند.

1-National Center for Immunization and Respiratory Diseases (NCIRD), Division of Viral DiseasesPage last reviewed: www.cdc.gov.February 15, 2020

2-Mark Lesney.Pathways to New Therapeutic Agents for Human Coronaviruses.February 13, 2020

3-Q&A on coronaviruses.www.who.int. February 2020

4- Live Science Staff .Nearly 78,000 confirmed cases: Live updates on COVID-19.18 hours ago

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو