استراتژی محتوا چیست و استراتژیست محتوا چه وظیفه ای دارد؟

منبع: روزیاتو

134

1398/12/4

18:45


استراتژی محتوا یا راهبرد محتوا سازی (Content strategy) یکی از موضوعات مهم در طراحی و هدایت یک استارت آپ، عملیاتی کردن یک محصول یا خدمات است. محتوا، بخشی از دنیای کسب و کار است. هر کسب و کاری برای معرفی، هدایت و بقا و رقابت با رقبا، بایستی محتوا داشته باشد و با محتوای متنی، صوتی، تصویری و ویدیویی خود را معرفی کند.

بازاریابی محتوا، بخشی از فرآیند بازاریابی دیجیتال است. اگر شما یک سایت خبری یا فرهنگی یا هنری یا ورزشی دارید یا قصد راه اندازی یک اپ در مارکت های بازار دارید، بایستی محتوای خود را آماده کنید. این که محتوا در چه زمانی و چه گونه و چطور به نمایش در آید، استراتژیست های محتوا آن را طراحی می کننند.

یکی از دلایل شکست استارت آپ ها به خصوص اپ هایی که در مارکت ها ظهور می کنند و خیلی زود افول دارند، عدم تعریف ماموریت محتوا، تدوین استراتژی محتوا و تقویم مناسب برای به روز رسانی محتوای خلاقانه است.

محتوا را پادشاه فضای سایبر باید دانست. بدون محتوا، اپ ها و سایت ها، بی فایده هستند. برای تولید محتوای خوب توسط حرفه ای ها به منظور کسب جایگاه بالا در گوگل، باید پول خوب پرداخت کرد. باید هدف داشت و استراتژی تدوین کرد.

استراتژی محتوا به این موضوع می پردازد که برای ارتباط با مشتریان بالقوه و بالفعل، چه محتوایی به چه صورتی و چه زمانی باید تولید و به روز رسانی شود. استراتژیست محتوا تعیین می کند که سایت یا یک اپ در فلان موضوع، چگونه اطلاع رسانی کند و محتوا در اختیار کاربران قرار دهد. در استراتژی، به دنبال تدوین راهبرد هستیم.

راهبرد، چیزی است که بلند مدتی تعریف می شود. یعنی آینده پژوهی، بخشی از فعالیت های استراتژیست ها محسوب می شود.

در تدوین استراتژی محتوا، آمارها و بررسی اوضاع سیاسی و اقتصادی و اجتماعی روز یک جامعه، کمک شایانی می کند. ۱۴ میلیون دانش آموز، ۳ میلیون دانشجو، ۱۷ هزار مدرسه غیرانتفاعی، جامعه ای که تا ۲۵ سال دیگر پیر می شود. لشکر مجردهای بالای ۴۰ سال و بیش از ۶۵۰ شرکت بورس و ۱۴ میلیون دارنده کد بورس و میلیون ها خودرو در سطح ۳۱ استان، همه داده های خوبی برای استراتژیست های محتوا هستند تا بر اساس این واقعیت ها، برنامه ریزی تولید محتوا و خلق ارزش را هدایت کنند.

استراتژیست محتوا باید به ۱۲سوال پاسخ دهد:

  • محتوا باید در چه فرمت هایی برای سایت یا اپ تولید شود؟
  • نیازهای کوتاه مدت سایت یا اپ در زمینه تولید محتوا چیست؟
  • نیازهای میان مدت و بلند مدت سایت یا اپ در تولید محتوا چیست؟
  • نقطه برترین استراتژی محتوای سایت یا اپ شما به نسبت رقبا چیست؟
  • استراتژیست محتوا باید به این سوال پاسخ دهد که فرآیند ذخیره وتولید محتوا بر اساس یک برنامه سازمان یافته چگونه انجام شود.
  • آیا باید به کامنت ها توجه کرد؟
  • آیا باید پاسخ ای میلی جامع مبتنی بر مستندات الکترونیکی ارائه کرد؟
  • در کدام شبکه های اجتماعی باید برای تبلیغ کالا یا خدمات (اپی/سایتی) تبلیغ و معرفی محصول صورت داد و چگونه؟
  • رقبا از چه مدل های تولید محتوا برای اثرگذاری مقطعی و بلند مدت روی بازار استفاده می کنند؟‌
  • آیا استراتژی محتوا می تواند درآمد شرکت/موسسه را افزایش دهد؟
  • استراتژی محتوا تا چه اندازه در توسعه برندینگ موسسه/شرکت موثر است؟

استراتژیست محتوا چه میکند؟

استراتژی محتوا

استراتژی محتوا ، فرصت آفرین است.

استراتژیست های محتوا الزاما برنامه نویس نیستند، صرفا نویسنده یا فریلنسر نیستند. مشاور کسب و کار یا مدیر برنامه بازاریابی دیجیتالی نیستند. استراتژیست محتوا فردی است که خلاقانه فکر می کند، بازار هدف را می شناسد و برای شکار مخاطب، برنامه عملیاتی محتوا محور دارد. و هوشمندانه تصمیم می گیرد و تجربه خوبی در آینده پژوهی فعالیت یک بنگاه تجاری/خدماتی دارد تا با محتوا، بخشی از نیازهای مشتری را برطرف کند.

استراتژیست محتوا، به دنبال خلق ارزش افزوده است. به دنبال کسب مزیت رقابتی است. شما یک سایت خبری دارید. استراتژیست محتوا طبق تجربه و مطالعات بازار و نیازسنجی مشتریان شما برنامه می دهد که چه حوزه هایی با کمبود اطلاعات مواجه است. چه نیازهایی باید به صورت ویدیویی پوشش داده شود.

چه بخش هایی باید از طریق شبکه های اجتماعی bold شود؟ چه بخش هایی باید هر هفته یا هر ماه به روز رسانی شود؟ نگاه استراتژیست محتوا، نگاه ثروت آفرین برای سازمان به خصوص استارت آپ ها است.

استراتژیست محتوا با طیف گسترده ای از راهبردها و روش ها و ابزارها باید آشنایی داشته باشد و نقش او مثل نقش آفرینی مدیر SEO سایت یا وب مستر، نقشی کلیدی است. تحصیلات و تجربه کاری و توانایی تولید محتوا وبرنامه ریزی، می تواند فاکتورهای موثر در بررسی کار یک استراتژیست محتوای خوب باشد. ایران، نیازمند استراتژیست های حرفه ای محتوا است.

افرادی که هوش تجاری داشته و آینده صنعت کسب و کاری که در آن فعالیت دارند را بشناسند و نیازهای در حال توسعه مشتری را تشخیص دهند و مطابق آن، محتوای مالتی مدیا در اختیار مخاطبان قرار دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو