شناخت زیباترین مکان های دیدنی مهاباد و جاذبه های طبیعی این منطقه

شناخت زیباترین مکان های دیدنی مهاباد و جاذبه های طبیعی این منطقه


منبع: آرگا

131

1398/12/4

22:35


مهاباد یکی از مناطق توریستی در جنوب آذربایجان غربی است این منطقه در رشته کوه ها لند شیخان واقع شده است و دارای علاقه مندان و گردشگران خاص خود است. مکان های دیدنی مهاباد شامل جاذبه های تاریخی و طبیعی متعددی هستند سهولان که یکی از غارهای دیدنی در این منطقه است یک جاذبه تاریخی طبیعی محسوب می شود.

منطقه کوهستانی و مرتفع مهاباد هر ساله گردشگران زیادی را از نقاط مختلف به خود جذب می کند رودخانه مهاباد که یکی از رودخانه های معروف است در این شهر واقع شده است و خط ساحلی آن برای خیلی از گردشگران جذابیت دارد. بسیاری از آثار تاریخی در مهاباد به عنوان یک اثر باستانی ملی و ارزشمند به ثبت رسیده اند این منطقه دارای ۹۱ اثر برجسته تاریخی باستانی است که در آثار ملی به ثبت رسیده اند. درحال حاضر ۴۰ اثر تاریخی دیگر در این شهر توریستی گردشگری وجود دارند که در آستانه ثبت می باشند و به زودی به عنوان یک اثر ملی به ثبت می رسند. یکی از مهم ترین آثار تاریخی و تماشایی در این منطقه از آذربایجان غربی حمام میرزا رسول است که در حال حاضر یکی از موزه های مردم شناسی است و فرهگ و تاریخ مردمان این مناطق را به نمایش می گذارد.

مکان های دیدنی مهاباد برای گردشگران:

دیدنی های این شهر بسیار متنوع هستند این منطقه توریستی و  از مکان های دیدنی آذربایجان غربی به شمار می آید دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی است خیلی از علاقه مندان و گردشگران نیز در سفر خو به این مناطق از جاذبه های تاریخی بیشتر استقبال می کنند.

 

غار سهولان:

این غار بی نظیر و فوق العاده که یکی از معروف ترین غار های کشور می باشد، در جاده مهاباد به سمت بوکان واقع شده و اگر قصد سفر به مهاباد را دارید بعد از روستای عیسی کند به این غار دیدنی خواهید رسید. قدمت این غار با تحقیق برخی از کارشناسان به حدود ۷۰ میلیون سال پیش بر می گردد و مثل غار علیصدر می توانید برای بازدید از آن سوار قایق ها شوید و از این مکان دیدنی لذت ببرید اگر در آخر تابستان و یا پاییز از این غار دیدن می کنید لباس گرم را فراموش نکنید زیرا هوای داخل این غار با محیط بیرون حدود ۱۵ درجه خنک تر است. در این غار زیبا می توانید با نور کافی که در آن وجود دارد انواع پرندگان و قندیل ها را ببینید و از سفر خود به شهر مهاباد لذت ببرید. بازدید از غار سهولان و آشنایی با این غار اطلاعات گردشگری مهمی را درباره این شهر در اختیار گردشگران قرار می دهد و علاقه مندان را به خود جلب می کند.

غار مهاباد

موزه مردم شناسی مهاباد:

موزه مردم شناسی مهاباد یا همان حمام میرزا رسول که معروف ترین موزه در آذربایجان غربی نیز می باشد می تواند برای بازدیدکنندگان خود حرف های زیادی داشته باشد در تقاطع خیابان طالقانی و سید نظام واقع شده است و همه روزه بازدیدکنندگان زیادی دارد . این موزه مردم شناسی که زمان معماری و ساخت آن هنوز مشخص نشده با احتمال برخی از کارشناسان در زمان قاجاریه و یا صفویه ساخته شده است و شباهتی که به معماری پل سرخ دارد احتمال کارشناسان به آن دوره می رود. در این موزه از فرهنگ و تاریخ استان رونمایی شده و در بخشی از آن لباس های محلی ، ظروف قدیمی و سکه های قدیمی به نمایش گذاشته شده تا مسافران عزیز از فرهنگ و تاریخ مردم مهاباد اطلاعات بیشتری کسب کنند.

موزه مهاباد

دریاچه سد مهاباد:

این سد فوق العاده از مهم ترین مکان های شهر مهاباد است که اگر در روزهای گرم و روزهای تعطیل به آن سفر کنید قطعا شلوغ خواهد بود و مسافران و مردم بومی زیادی را در آن خواهید دید. شما می توانید در این سد یک روز عالی را سپری کنید و اگر تجهیزات ماهی گیری همراه خود دارید از صید ماهی در این دریاچه دیدنی لذت ببرید، تعداد زیادی ماهی سوف و کپور در این دریاچه وجود دارد. اگر قصد سفر به مهاباد را این دریاچه ی با صفا یکی از بهترین گزینه های سفر است و قطعا شما را شگفت زده خواهد کرد. جاده ی مهاباد به پیرانشهر از کنار این سد بی نظیر می گذرد و شما می توانید همه روزه از این مکان دیدن نمایید.

چشم انداز مهاباد

پارک ملت (باغ میکائیل):

یکی دیگر از مکان های دیدنی مهاباد پارک ملت یا همان باغ میکائیل می باشد که متعلق به خاندان میکائیلی بود و اکنون بخشی هایی از آن برای تفریح عموم آزاد است. شما بازدیدکنندگان عزیز می توانید علاوه بر بازدید از این پارک از قایق سواری در دریاچه سد که در قسمت بالا در رابطه با آن توضیح دادیم لذت ببرید . در این پارک پارک درختان بلند و سر سبز زیادی وجود دارد که در تابستان نیز این پارک دیدنی را خنک تر کرده و در زیر سایه ی درختان پارک ملت می توانید خستگی سفر را از تن بیرون کنید. این پارک زیبا یکی از سرسبزترین پارک های استان و شهر مهاباد است که سالانه هزاران مسافر به آن سفر می کنند.

جاذبه های مهاباد

دخمه سنگی فخریگاه :

مقبره ای تاریخی که قدمت آن بسیار زیاد است و برخی از کارشناسان طول قدمت آن را هزاره‌ی اول قبل از میلاد می دانند که مربوط به دوره مادها بوده است. این دخمه تاریخی در گذشته برای مدتی اقامتگاه فرهاد بوده که به یاد معشوقه ی خود روزگاری را در آن سپری کرده است. این دخمه سنگی در حدود ۱۰ کیلومتری شهر مهاباد واقع شده است که شما بازدیدکنندگان عزیز با رفتن به روستای اگریگاش می توانید این جاذبه ی تاریخی مهم را ببینید و از آن لذت ببرید. دخمه فخریگاه دارای دو طبقه، چهارستون و چند قبر می باشد که یکی از مهم ترین معماری های دوران مادهاست و آن به عنوان یکی از مهم ترین آثار به جا مانده از مادها یاد می شود که یکی از مکان های دیدنی مهاباد نیز می باشد و همه ساله بیش از صد هزار نفر این این مکان فوق العاده دیدن می کنند و به ثبت عکس و خاطرات در آن می پردازند.

قلعه تاریخی مهاباد

خانه حسین مهابادی:

این خانه قدیمی متعلق به ارباب حسین مهابادی بوده است که در زمان قدیم مسئولیت نگهداری و حفاظت از شهرستان مهاباد بر عهده او بود و یکی از مهم ترین سواره نظام های آن دوران می باشد. این خانه دارای دو طبقه و حوض در حیاط خود می باشد که از معماری های یزدی آن زمان است. این خانه مهم اکنون در اختیار ورثه حسین مهابادی است و شما بازدیدکنندگان عزیز می توانید فقط از بیرون این خانه از آن بازدید کنید.

مکان های دیدنی مهاباد

مهاباد یکی از مناطق تاریخی و باستانی در ایران است که هر ساله گردشگران زیادی را به  خود جذب می کند این منطقه به دلیل جاذبه های تارخی که دارد ارزش و اعتبار زیادی در میان گردشگران و علاقه مندان خود دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو