این دسته از بیماران کرونا را جدی‌تر بگیرند

52

1398/12/5

13:17


فوق تخصص جراحی قلب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از بیماران قلبی - عروقی خواست تا توصیه های پیشگیرانه از ابتلا به کرونا را جدی‌تر بگیرند.

این دسته از بیماران کرونا را جدی‌تر بگیرند

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر شروین ضیابخش طبری روز دوشنبه همچنین از پزشکانی که با بیماران مشکوک به کرونا سر و کار دارند خواست تا در رسیدگی به افرادی که دارای سابقه بیماری قبلی - عروقی بودند و یا در معرض این بیماری غیرواگیر هستند ، توجه جدی‌تری به خرج دهند.

وی گفت : ممکن است علائم کلاسیک بیماری‌های قلبی و سکته های قلبی در جریان بیماری کرونا خودش را خوب نشان ندهد و عدم توجه به این موضوع باعث می‌شود خیلی از موارد سکته های قلبی در بیمارانی که دچار کرونا شدند از چشم پزشک پنهان بماند و  تحت درمان قرار نگیرد و باید به آن دقت کرد.

کورونا ویروس در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین آغاز شد و به سرعت در ۲۸ کشور جهان گسترش یافت و تاکنون بر اساس آخرین گزارش های رسمی رسانه ای باعث یک هزار و ۱۱۷ نفر شد.

پزشکان در کشورهای مختلفی که این ویروس قربانی گرفت ، نتیجه گیری کرده اند که کرونا عمدتا در افرادی باعث مرگ می شود که دارای بیماری های مزمنی چون بیماری های قلبی - عروقی ، تنفسی و یا دیگر بیماری ها بودند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران  گفت : کروناویروس مشخصه هایی که در مقایسه با ویروس قدیمی " سارس " دارد ، انتشار پذیری خیلی شدید آن است و با توجه به درگیری تعداد بیشتری از افراد، مرگ و میر آن نیز بیشتر خواهد شد، در حالی که ضریب کشندگی سارس بیشتر بود.

وی افزود : در مورد بیماران قلبی باید به این بیماران توصیه خاص شود که نسبت به روش‌های احتیاطی پیشگیری‌ اقدامات بیشتری انجام دهند به خاطر اینکه  مرگ و میر ناشی از کروناویروس در بیماران مزمن قلبی و عروقی و بیماران عروق مغزی خیلی بیشتر است به طوری که تا ۵۰ درصد مواردی که بیماران با تشخیص کرونا بستری شده‌اند ، دارای بیماری های مزمن شامل بیماری های قلبی و عروقی و یا بیماری عروق مغزی بوده اند.

ضیابخش طبری با بیان اینکه عوارض کروناویروس و مرگ و میر ناشی از آن  در بیماران قلبی و عروقی و بیماران عروق مغزی خیلی بیشتر است ، گفت : بر اساس بررسی ها حدود ۲۰ درصد این بیماران بستری دچار سندرم حاد تنفسی و حدود هفت درصد دچار عوارض قلبی شده اند.

وی افزود : این نوع بیماران باید احتیاط بیشتری کنند تا دچار بیماری  کرونا نشوند ؛ یعنی روش‌های پیشگیری شامل شست و شوی مداوم دست ها، حضور نیافتن در مراکز و مجامع عمومی و نزدیک نشدن به افراد دیگر شامل دست دادن و روبوسی ، بیشتر مورد دقت قرار گیرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : در گذشته هم به بیمارانی که دچار بیماری‌های قلبی مزمن بودند و یا اینکه تحت عمل جراحی قلب قرار می گرفتند همیشه این توصیه را می کردیم که هر سال در زمان مناسب واکسن‌های آنفلوانزا و واکسن‌های پنوموکوک را هم اگر امکانش هست برای جلوگیری از بیماری عفونی شدید استفاده کنند تا مانع از بروز بیماری شدید تنفسی آنها شود که تحمل این گونه افراد به طور مشخص کمتر از سایر افراد می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو