درمان تاول زبان + روش های خانگی و گیاهی برای درمان این دانه ها

منبع: تاپ ناز

154

1398/12/5

13:45


درمان تاول زبان

تاول زبان می تواند باعث ایجاد درد زیادی شود و به دلایل مختلفی هم روی زبان ایجاد می شود و با روش های درمان تاول زبان، شما می توانید این التهاب زبان را برطرف کنید.

زبان یکی از اعضای حساس بدن است که ممکن است دچار تاول شود و معمولا به دلیل گاز گرفتن زبان، درمان های دندان و سوزش زبان ایجاد می شود و به دلیل اینکه زبان برای خوردن غذا و صبحت کردن بسیار اهمیت دارد لذا درمان آن خیلی مهم است و در ادامه شما را با روش های درمان تاول زبان آشنا می کنیم.

روش های خانگی درمان تاول زبان

درمان تاول زبان ممکن است تا یک هفته به طول بیانجامد تا خود به خود برطرف شود با این حال ممکن است با استفاده از بعضی از روش ها تا حدودی درد و التهاب ناشی از تاول زبان را کاهش داد.

 

عوامل ایجاد کننده تاول زبان

  1. زخم های دهانی
  2. عفونت های ویروسی
  3. آلرژی غذایی
  4. برخی از بیماری ها مانند : کم خونی، دیابت و سرطان دهان
  5. سیگار کشیدن بیش از حد
  6. سندرم سوزش زبان
  7. عوارض جانبی برخی از داروها
  8. کمبود ویتامین B
  9. استفاده از دهانشویه های شیمیایی
  10. مصرف بیش از حد غذاهای چرب

 

گشنیز

گشنیز دارای خاصیت ضد التهابی است و ضد عفونی کننده می باشد و به همین جهت می تواند عاملی موثر برای درمان تاول زبان باشد پس یک قاشق چای خوری از بذر گشنیز یا برگ آن را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و سپس ترکیب حاصل را تکان دهید و دهان خود را با آن شستشو دهید و این روش سه یا چهار بار در روز استفاده کنید.

روغن درخت چای

استفاده از روغن درخت چای به منظور درمان تاول زبان خیلی مفید است و به همین جهت چند قطره روغن درخت چای را به یک فنجان آب اضافه کنید و سپس از مخلوط به دست آمده برای شستن دهان خود استفاده کنید و این روش را دو بار در روز و چند روز استفاده کنید.

 

آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتری و خواص التیام دهندگی باعث درمان تاول زبان می شود و باعث بهبود و تسکین درد و التهاب ناشی از تاول زبان می شود، ژل خارج شده از درون برگ آلوئه ورا را بر روی تاول ها قرار دهید و به مدت 5 دقیقه بگذارید بماند و سپس با آب معدنی دهان خود را بشویید و این روش را چند روز تکرار کنید.

 

نمک

نمک باعث کاهش التهاب و درد ناشی از تاول زبان می شود و باعث از بین رفتن باکتری ها و جلوگیری از عفونت می شود، به یک فنجان آب یک قاشق چای خوری نمک اضافه کنید و خوب آن را هم بزنید و سپس محلول حاصل را به مدت 30 ثانیه درون دهان خود بچرخانید و سپس تف کنید و یک لحظه مقداری نمک به صورت مستقیم روی تاول ها قرار دهید و سپس دهان خود را با آب گرم بشویید. تکرار 4 تا 5 بار از این روش باعث درمان آرتروز می شود.

 

پراکسیدهیدروژن

پراکسید هیدروژن از خواص ضد عفونی کنندگی و ضدالتهابی قوی برخوردار است که در این روش از پراکسید هیدروژن سه درصد استفاده کنید، به میزان مساوی آب گرم و پراکسیدهیدروژن را با یکدیگر مخلوط کنید سپس با کمک یک پنبه تمیز محلول به دست آمده را بر روی تاول ها بزنید و پس از زمان دو دقیقه دهان تان را با آب گرم بشویید فقط دقت داشته باشید که از این درمان باید به میزان کم استفاده شود.

 

مصرف ویتامین B

همانطور که می دانید یکی از علت اصلی ایجاد تاول بر روی زبان کمبود ویتامین B می باشد که با غذاهای سرشار از ویتامین B می توان این تاول ها را درمان کرد که غذا هایی که دارای ویتامین B هستند عبارتند از: تخم مرغ، ماهی آزاد، آووکادو، بوقلمون،جگر، غلات سبوس دار، ماست، شیر و پنیر می باشند همچنین می توانید به مدت یک هفته از مکمل های ویتامین B استفاده کنید.

 

جوش شیرین

برای درمان تاول زبان جوش شیرین بسیار مفید است زیرا، این ماده خواص ضد التهابی دارد که به کاهش درد و التهاب ناشی از تاول زبان کمک می کند و همچنین سبب برگرداندن تعادل pH در دهان می شود، به یک فنجان آب گرم یک قاشق چای خوری جوش شیرین اضافه کنید سپس به مدت چند دقیقه دهانتان را با این محلول شست و شو دهید و محلول را از دهان تان بیرون بریزید، همچنین می توانید یک قاشق چای خوری جوش شیرین و کمی آب را با هم مخلوط کنید سپس خمیر به دست آمده را بر روی تاول ها قرار دهید و بعد از زمان چند دقیقه دهانتان را با آب گرم بشویید، برای رسیدن به نتیجه مطلوب از این روش ها سه یا چهار بار در روز استفاده کنید.

 

زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضدعفونی کنندگی است به همین دلیل برای درمان تاول زبان گزینه مناسبی است از این رو، یک دوم قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با یک قاشق غذا خوری عسل با هم ترکیب کنید سپس با کمک انگشت مقداری از خمیر حاصل را بر روی زبان اعمال کنید و پس از زمان سه دقیقه دهان تان را با آب گرم شست و شو دهید استفاده از این روش سه تا چهار بار در روز به مدت چند روز بسیار موثر خواهد بود، روش دیگر به منظور درمان تاول زبان این است که به یک لیوان شیر گرم یک دوم قاشق چای خوری پودر زرد چوبه اضافه کنید سپس یک بار در روز آن را مصرف کنید تا به بهبود تاول ها کمک کند.

 

ریحان

یکی از گیاهان دارویی مفید به منظور درمان تاول زبان استفاده از ریحان می باشد این گیاه خوش عطر دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی می باشد به همین دلیل می تواند درد و التهاب را کاهش دهد و به روند بهبود کمک می کند بنابراین چند برگ ریحان را بشویید آن ها را بجوید و بعد ببلعید سپس کمی آب مصرف کنید استفاده از این روش دو بار در روز به مدت سه تا چهار روز بسیار موثر خواهد بود.

اگر با انجام دادن روش های بالا، تاول دهان بعد از 2 هفته درمان نشود باید به پزشک مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو