گمرک ایران آخرین وضعیت تردد در مرزها و گمرکات به صورت مسافری و تجاری را تشریح کرد.مرز مهران به زودی برای ترخیص کالا و جابجایی بار از سوی مقامات عراقی بازگشایی می شود.

جابجایی کالا به مقصد عراق از مرز چذابه همچنان ادامه دارد.

دلیل توقف عملیات جابجایی کالا از سوی گمرک عراق سیاست مبارزه با فساد دولت عراق در این کشور به ویژه جابجایی و دستگیری برخی در گمرکات این کشور در استان واسط با مرز استان ایلام است.

عراق تردد متقابل شهروندان خود و ایران را برای ۱۵ روز ممنوع کرد

سازمان گذرگاه های مرزی عراق ضمن تمدید ۱۵ روزه ممنوعیت ورود افراد از ایران به این کشور، سفر اتباع خود به ایران را نیز برای مدت مشابهی ممنوع کرد.

* آخرین وضعیت مرز ایران با ترکیه 

با هماهنگی گمرک بازرگان با مدیران گمرک ترکیه در مرز ایران مسافران ایرانی  و ترک حاضر در مرز تشریفات خروج و ورود را طی کرند و به کشورهایشان بازگشتند.

دلیل بسته شدن مرزهای منتهی به ترکیه در ایران و نخجوان کشور آذربایجان از سوی وزرای کشور و بهداشت ترکیه تدابیری برای سلامت اتباع ترکیه اعلام شده است.

با پیگیری مدیرکل گمرک بازرگان کامیونها و رانندگان ایرانی متوقف در گمرکات ترکیه وارد کشور می شوند.

ورود تمامی کامیونهای ایرانی وکامیونهای خارجی از مرز بازرگان

با رایزنی با مقامات ترک، کلیه کامیونهای ایرانی وکامیونهای خارجی که محموله برای ایران حمل می کنند از ساعت ۸ ونیم شب گذشته از طریق گمرک بازرگان وارد کشور شدند و پذیرش کامیون برای ورود به ایران ادامه دارد.

گمرکات و مرزهای ترکمنستان به روی کامیونهای ایران بسته است

دلیل بسته بودن این مرزها از سوی ترکمنستان تعیین تکلیف مطالبات این کشور از ایران در حوزه انرژی است.

بسته بودن این مرز ها موضوع جدیدی نیست و چندین بار تکرار شده و در آخرین دفعه قبل از مطرح شدن ویروس کرونا در چین یعنی بیش از یک ماه پیش تا کنون ادامه دارد.

* افغانستان و گمرکات ایران

براساس مصوبه شورای امنیت ملی افغانستان و برای ممانعت از شیوع کرونا ویروس که عصر امروز تصویب شد، هرگونه رفت و آمد هوایی و زمینی  با ایران موقتا ممنوع شد.

ورود جوجه و تخم مرغ از ایران و پاکستان به افغانستان نیز طی این مصوبه فعلا ممنوع شد.

بر اساس بررسی های یه عمل آمده و گفتگو با رایزن بازرگانی ایران در افغانستان تردد کالا و کامیون در حال انجام است.

سایر مرزها و گمرکات همچنان در حال فعالیت بدون وقفه هستند.