راهنمای سفر به تبریز و آشنایی با جاذبه های تاریخی و طبیعی تبریز

راهنمای سفر به تبریز و آشنایی با جاذبه های تاریخی و طبیعی تبریز


منبع: تاپ تراول

131

1398/12/5

14:57


خرید بلیط هواپیما

راهنمای سفر به تبریز

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری تاپ تراول شما را با راهنمای سفر به تبریز و جاذبه های گردشگری این شهر زیبا آشنا خواهیم کرد پس اگر قصد سفر به تبریز را دارید در ادامه با ما همراه باشید.

مختصری درباره شهر تبریز بدانید :


   تبلیغات    

            | بلیط هواپیما در طاهاگشت |


تبریز یکی از شهرهای بزرگ اذری نشین شمال غرب ایران که مرکز استان آذربایجان شرقی می باشد  . این شهر به دلیل داشتن موقعیت خوب در طی تاریخ مورد توجه فرمانروایان بزرگ بوده است . از این رو همیشه شاهد جنگ های بسیاری بوده است. از این رو دارای مکانهای تاریخی و دیدنی بسیاری است . همچنین تبریز دارای بناهای تاریخی با سبک معماری ایرانی می باشد که مورد توجه گردشگران می باشد. تبریز دارای آب و هوای سرد و کوهستانی می باشد و اطراف تبریز را کوه ها و ارتفاعات در بر گرفته است که زیبایی خاصی به این استان بخشیده است. با تاپ تراول همراه باشید.

تخفیفان

 تبریز، اولین شهر و مرکز استان آذربایجان شرقی است و از شهر‌های مهم استان می‌توان به مرند ، مراغه و میانه اشاره کرد. آذربایجان شرقی جایگاه نخست از لحاظ صادرات غیرنفتی در کشور را از آن خود کرده است، همچنین این استان امن‌ترین و کم جرم‌ترین استان کشور محسوب می‌شود.

 

آشنایی با جاذبه های طبیعی تبریز

آبشار آسیاب خرابه

یکی از دیدنی‌ترین و زیبا‌ترین مناظر طبیعی استان آذربایجان شرقی، آسیاب خرابه یا خراب دییرمان است که در شهرستان جلفا در نزدیکی مرز ایران با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است. آسیاب آبی که سال‌ها پیش مورد استفاده مردم منطقه قرار می‌گرفت، امروزه به دلیل تخریب قسمت‌های عمده آن کاربری ندارد و به همین دلیل به «آسیاب خرابه» شهرت دارد. در این منطقه آبشار‌های کوچک و بزرگ با دیواره‌های پوشیده از خزه و گیاهان آبزی جلوه‌ای خاص و زیبا به منطقه داده است. آب این آبشار‌ها از چشمه‌های متعدد بالای آسیاب، سرچشمه گرفته از کوه کیامکی تامین می‌شود.

این تفرجگاه جذاب و دیدنی در حدود ۲۷ کیلومتری علمدار گرگر (هادی شهر) که در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان در ۵ کیلومتری روستای منجن‌آباد در حاشیه رود ارس در یک جاده فرعی و در دره‌‌ای باصفا واقع شده است.

از تبریز تا جاده فرعی جلفا به علمدار ۱۰۶ کیلومتر است؛ از علمدار تا آسیاب خرابه ۲۷ کیلومتر راه خاکی است.

راهنمای سفر به تبریز

راهنمای سفر به تبریز

آبشار عیش آباد

آبشار عیش‌آباد در قسمت کوهستانی میشوی غربی در کنار روستای عیش‌آباد از توابع دهستان میشاب شمالی بخش مرکزی شهرستان مرند، در ۲۰ کیلومتری شهرستان مرند واقع شده است.

عیش‌آباد در گویش بومی، ایش اوبا گفته می‌شود. بخشی از راه دسترسی به آبشار، ماشین‌رو و بخش دیگر کوهستانی است. حدود ۳۰۰ متر مربع وسعت دارد و در کنار کوه‌ها و دره‌هایی که آبشار در آن است مناظر زیبا و چشم‌نوازی از طبیعت خود‌نمایی می‌کند.

مسیر دسترسی به آبشار عیش آباد

از طرف تبریز به مرند و ۲ کیلومتر مانده به مرند، کنار پمپ گاز حدود ۱۰ کیلومتر از راه، آسفالت شده و حدود ۵ تا ۸ کیلومتر جاده، خاکی ماشین‌رو است.

برای رسیدن به روستای عیش‌آباد باید از ابتدای جاده‌ی کمر‌بندی حضرت نوح نبی (پل‌های یکان به طرف پلیس راه یام) وارد جاده‌ی روستای انامق (به تلفظ بومیان مرندی انه مه که با تابلو مشخص شده) بشویم.

مسیر جاده به سمت غرب است و پس از گذر از سه راهی روستای انامق (انه مه) و سه راهی محبوب‌آباد (ماه بابا) وارد روستای عیش‌آباد می‌شویم، مسیر روستا تا آبشار کوهستانی است و باید حدود یک تا یک و نیم ساعت پیاده طی کنید تا به آبشار برسید.

آبشار در دره‌ای به نام گوزل دره (دره‌ی زیبا) قرار دارد، برای رسیدن به آبشار دو راه وجود دارد، یکی مسیر سطح مسیل رود‌خانه و دیگری گذر از تپه‌های غرب دره و باغ‌های سرسبز و جنگلی؛ که راه دوم پیشنهاد می‌شود. آبشار دو طبقه است که بیشتر قسمت دوم به چشم می‌خورد، ارتفاع آبشار بیش از ۱۵ متر است؛ گر‌چه در بیشتر روز‌های سال می‌توان از عیش‌آباد و آبشار آن دیدن کرد، اما بهترین زمان برای دیدار از این روستا و آبشار آن، پایان اردیبهشت ماه است و از ماه‌ مرداد به بعد از حجم آب کاسته می‌شود.

راهنمای سفر به تبریز

راهنمای سفر به تبریز

مجتمع آب‌ گرم معدنی و درمانی بستان آباد

حدود نیم قرن پیش آب‌گرم بستان‌آباد در محل قدیمی‌اش به شکل گنبدی از آجر و سنگ ایجاد شد، میرزا نائب‌السلطنه فرزند فتحعلی شاه در اوقات اقامت در عمارت چمن اوجان از آن به عنوان حمام استفاده می‌کرد. این آب‌ گرم در طول سال پذیرای میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی است. حرارت آب این چشمه بین ۴۰ تا ۵۰ درجه است و از خاصیت‌های درمانی این آب‌گرم می‌توان در بهبود برخی از بیماری‌ها و ناتوانی‌ها از جمله آکند، آرتریت، سوختگی، عضلانی، افسردگی، سردرد، اختلال خواب، درمان ناتوانی بیماران مبتلا به فلج و به خصوص سکته مغزی و ناراحتی‌های گوارشی، پوستی و کلیوی اشاره کرد.

راهنمای سفر به تبریز

راهنمای سفر به تبریز

تالاب قوری گل 

این تالاب در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز و در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد در مجاورت روستای امناب (ایمناب) واقع شده است. آب این تالاب از آب‌های جاری ناشی از برف و باران و تعدادی چشمه‌های زیر‌زمینی واقع در کف آن تامین می‌شود. تالاب قوری گل به عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و به دلیل پذیرا بودن شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، حائز اهمیت ملی و بین المللی است. آب این تالاب شیرین است، اگر به دنبال جایی هستید که در آن شنا و از آب شیرینش بنوشید و از چشم‌انداز مناسب تنوع پرندگان آبزی و تفریح و گذراندن اوقات فراغت در آن لذت ببرید، این تالاب بهترین گزینه است.

راهنمای سفر به تبریز

راهنمای سفر به تبریز

جنگل‌های ارسباران

ارسباران ناحیه کوهستانی وسیع با مناظری بدیع و زیبا در شمال استان آذربایجان شرقی است، که از شمال کوه قوشا داغ در جنوب اهر تا رود ارس گسترده است. این ناحیه به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره در یونسکو ثبت شده است. ناحیه ارسباران در دوران‌های گذشته به دلیل گستردگی کوه‌های منطقه به نام قره داغ هم شناخته می‌شد. تعداد ۲۲۰ گونه پرنده، ۳۸ گونه خزنده، ۵ گونه دو‌زیست، ۴۸ گونه پستاندار (مانند کل و بز، گراز، خرس قهوه‌ای، گرگ، «وشق» (سیاه‌گوش) و «پلنگ») و ۲۲ گونه ماهی در پارک ملی ارسباران شناخته شده است.

راهنمای سفر به تبریز

راهنمای سفر به تبریز

جاذبه های تاریخی تبریز

ائل گلی تبریز

ca5170f4 fd47 4229 8130 6cc5809608b8 1 - راهنمای سفر به تبریز و آشنایی با جاذبه های تاریخی و طبیعی تبریز

ائل گولی (ایل گلی) یا شاه گلی از گردشگاه‌های مهم شهر اولین‌ها، تبریز است که در جنوب شرق آن و در ۷ کیلومتری مرکز شهر واقع شده است. شاه گولی به معنی «استخر شاه» ترجمه شده است. این مکان تاریخی در زمان آق قویونلوها ساخته شده و در دوره صفویان گسترش یافته است. عمق دریاچه شاه گلی ۱۲ متر است و در محوطه آن قایقرانی انجام می‌شود. همچنین شهر‌بازی (لونا پارک) و مسافرخانه‌های بسیاری در داخل گردشگاه وجود دارد. پس از احداث هتل پارس ایل گلی این گردشگاه جنبه جهانی پیدا کرد.

اولین اینترنت پارک کشور به صورت بی‌سیم، برای استفاده گردشگران و شهروندان تبریزی، با برقراری و نصب دو فرستنده در مدت ۱۰ روز هر کدام با پوششی به شعاع ۳۰۰ متر کروی در ضلع شرقی و جنوبی ائل گلی ایجاد شده است. همچنین اولین مرکز اطلاع‌رسانی هوشمند کشور در مجموعه تاریخی و تفریحی ائل گلی بنا شده، است؛ این مرکز دارای ۴ دستگاه کیوسک اطلاع‌رسانی است که در اتاقک شیشه‌ای ویژه‌ای قرار گرفته و اطلاعات متنوعی مانند تاریخچه و توضیحاتی در مورد ائل گلی و معرفی مراکز تجاری، بازار‌ها، مراکز تفریحی، پارک‌ها، موزه‌ها، مراکز اقامتی و برخی موارد دیگر را در اختیار گردشگران و علاقه‌مندان قرار می‌دهد. ائل گلی حدود ۷ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد و می‌توانید سوار مترو شده و در ایستگاه ائل گلی پیاده شوید.

راهنمای سفر به تبریز

راهنمای سفر به تبریز

بقعه عون بن علی

آرامگاه عون بن علی که به عینالی و عینال، زینال هم شهرت دارد، از بنا‌های تاریخی تبریز و مربوط به دوره ایلخانان است. این آرامگاه بر فراز رشته کوه سرخاب واقع شده است، مسیر دسترسی به قله کوه دارای جاده آسفالت شده است که به راحتی و به صورت پیاده‌گردی می‌توان به قله رسید. تله کابین عون بن علی یا عینالی، یکی از پروژه‌های در دست اجرا و بخشی از پروژه تفرجگاه عون بن علی و پارک طبیعت در شهر تبریز است که پس از تکمیل، لقب طولانی‌ترین تله کابین کشور را از آن خود خواهد کرد. همچنین مجسمه شهریار که در دل کوه کنده شده است، از دیگر دیدنی‌های عینالی محسوب می‌شود.

راهنمای سفر به تبریز

راهنمای سفر به تبریز

کاخ شهرداری تبریز ، برج ساعت

کاخ شهرداری تبریز یکی از ساختمان‌های زیبا و دیدنی شهر تبریز است که به دستور رضا‌شاه پهلوی در مکان گورستان متروک کوی نوبر با نظارت مهندسان آلمانی ساخته شد. این کاخ در مرکزی‌ترین نقطه شهر تبریز و در میدان شهرداری که مردم تبریز به آن ساعت قاباغ می‌گویند، واقع شده است. کاخ شهرداری تبریز دارای یک برج ساعت چهار صفحه‌ای به ارتفاع ۳۰/۵ متر است که هر ۱۵ دقیقه یکبار صدای زنگش به گوش مردم تبریز می‌رسد. نمای خارجی این ساختمان از سنگ تراشیده شده و نقشه آن شبیه به طرح یک عقاب در حال پرواز است.

راهنمای سفر به تبریز

راهنمای سفر به تبریز

خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه یکی از خانه‌های تاریخی و موزه‌های شهر تبریز است که در محله راسته کوچه، در غرب بازار تبریز قرار دارد. در ساخت این بنا سبک معماری دوره قاجار به کار رفته که ملک شخصی حاج مهدی کوزه کنانی بود. مساحت این بنا ۱۳۰۰ متر مربع و در دو طبقه ساخته شده است. این خانه دارای پنجره‌های ارسی، درب‌های منبت‌کاری شده، غلام گردش، کلاه فرنگی و نور‌گیر است؛ پنجره‌های بیرونی، ارسی‌های تمام قدی هستند که با رنگ‌های سرخ و سبز و سفید، جلوه خاص و زیبایی به خانه داده است. داخل موزه تندیس‌هایی از حسین خان باغبان، حاج علی دواچی، ثقه‌الاسلام تبریزی، حاج علی ختایی، هوارد باسکرویل، کربلایی علی موسیو، شیخ علی اصغر لیلاوایی، آخوند خراسانی، علی اکبر دهخدا و زینب پاشا (تنها زن در صفوف مشروطه‌خواهان) به همراه مهر‌های مختلف گروه‌های انقلابی، نظر بازدید‌کنندگان را به خود جلب می‌کند.

راهنمای سفر به تبریز

راهنمای سفر به تبریز

مسجد کبود تبریز

مسجد کبود یا مسجد جهانشاه که در زبان ترکی به گوی مچید شهرت دارد، یکی از مساجد تاریخی مربوط به دوران حکمرانی قراقویونلو‌ها در قرن نهم هجری است. بر‌اساس اطلاعاتی که از کتیبه‌ی سر‌در آن به دست آمده، تاریخ ساخت بنای این مسجد به سال ۸۴۵ هجری شمسی، در زمان سلطان جهانشاه باز می‌گردد. این مسجد به دستور صالحه خانم، دختر سلطان جهانشاه بنا شده است. در سال ۱۱۵۸ شمسی مطابق با ۱۷۸۰ میلادی زلزله مهیبی، خسارات فراوانی به مسجد زد که در اثر آن گنبد‌های مسجد فرو ریخت. از سال ۱۳۱۸ به منظور حفاظت و بازسازی بخش‌های باقی‌مانده این اثر تاریخی، شامل طاق‌ها و پایه‌ها، تعمیرات و بازسازی آن شروع شد و تا سال ۱۳۵۵ به طول انجامید. کار بازسازی گنبد اصلی را زنده یاد استاد رضا معماران انجام داده است و بازسازی کاشی‌کاری داخلی و خارجی همچنان ادامه دارد.

راهنمای سفر به تبریز

راهنمای سفر به تبریز

مقبره الشعرا 

یکی از گورستان‌های تاریخی تبریز که در محله سرخاب پیرامون تکیه‌ی حیدر در تقاطع خیابان‌های ثقه‌الاسلام و عارف واقع شده، به نام آرامگاه شاعران یا مقبره‌الشعرا شهرت دارد. نمای ظاهری مقبره‌الشعرا در طول زمان بر اثر حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله دستخوش تغییر و تحولات گسترده‌ای شده است. پس از متروک شدن مقبره‌الشعرا بر اثر زمین‌لرزه‌های سال‌های ۱۱۹۳ و ۱۱۹۴ هجری قمری و مدفون شدن بسیاری از شاعران و عارفان بزرگ در این گورستان، در شهریور سال ۱۳۵۰، مسابقه‌ای تحت عنوان طرح یک بنای یادبود در مقبره‌الشعرا از طرف روزنامه‌های اطلاعات، کیهان و مجله یغما برگزار شد که پیشنهاد غلام‌رضا فرزان‌مهر به عنوان طرح برتر انتخاب و عملیات احداث بنای یادبود شروع شد. امروزه بنای یادبود فعلی یکی از نماد‌های شهر تبریز شناخته می‌شود. قبر محمد حسین شهریار شاعر مشهور ایرانی اهل آذربایجان و بیش از ۴۰۰ تن از شعرای بنام ایران در این آرامگاه قرار دارد.

راهنمای سفر به تبریز

راهنمای سفر به تبریز

ارگ تبریز

بازمانده‌های ایوان جنوبی ارگ علی‌شاه در شهر تبریز به ارگ تبریز شهرت دارد. قدمت این بنا به قرن هشتم هجری باز می‌گردد؛ بنای اولیه ارگ با هدف ساخت مسجد علی‌شاه به طور نا‌تمام رها شد و در سال‌های بعد با استفاده از بنای اولیه آن قلعه‌ای نظامی به جای آن ساخته شد که تا اواخر دوران قاجار مورد استفاده قرار گرفت. بخش‌های زیادی از ارگ تبریز در دوران‌های پهلوی و پس از انقلاب تخریب شد. امروزه تنها دیواره جنوبی ارگ پا‌برجا مانده که برای بازدید عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از انقلاب در اطراف ارگ مسجدی به نام مصلی بزرگ تبریز بنا شد که در مراسم‌های مختلف دولتی و در روز‌های جمعه برای برگزاری نماز جمعه استفاده می‌شود.

راهنمای سفر به تبریز

راهنمای سفر به تبریز

بازار تبریز

یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بازار‌های سر‌پوشیده ایران و آسیا، بازار تبریز است. این بازار با وسعتی حدود یک کیلومتر مربع بزرگ‌ترین بازار سر‌پوشیده جهان به شمار می‌رود، در سال ۱۳۸۹ این اثر تاریخی ارزشمند در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. در این بازار، بازارچه‌ها، تیمچه‌ها، سرا‌ها و کاروانسرا‌های مختلفی وجود دارد. در زمان‌های گذشته به دلیل قرار گرفتن شهر تبریز بر سر چهارراه جاده ابریشم و گذر روزانه هزاران کاروان تجاری از کشور‌های مختلف، بازار و شهر تبریز از رونق خاصی برخوردار بود. بازار تبریز با دارا بودن ۵۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه، اصلی‌ترین مرکز دادوستد مردم تبریز به شمار می‌رود.

راهنمای سفر به تبریز

راهنمای سفر به تبریز

موزه آذربایجان

یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران و دومین موزه تاریخی ایران پس از موزه ملی تهران، در شهر تبریز و کنار مسجد کبود واقع شده است. آثاری تاریخی و ارزشمند از دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. در طبقه‌ی همکف موزه آثار و اشیای تاریخی مربوط به دوران‌های پیش از تاریخ و پیش از اسلام نگه‌داری می‌شوند. در طبقه اول آثاری مربوط به سده‌ی چهارم هجری و شهر نیشابور به معرض نمایش گذاشته شده‌اند و در طبقه زیر‌زمین هم مجسمه‌های ساخت دست هنرمند مجسمه‌ساز برجسته ایرانی، احد حسینی نگه‌داری می‌شوند.

راهنمای سفر به تبریز

راهنمای سفر به تبریز

قلعه بابک در شهر کلیبر

دژ بابک که به قلعه جمهور هم شهرت دارد، در ۵۰ کیلومتری شمال شهرستان اهر و در ارتفاعات غربی شاخه‌ای از رود بزرگ قره‌سو در ۳ کیلومتری جنوب غربی کلیبر واقع شده است. دسترسی به دژ تنها از سه راه امکان پذیر است: راه اول، عبور از گذر‌گاه دژ دره‌سی بوده که در جنوب دژ واقع شده و راه دشواری است، راه دوم گذر‌گاه هتل بابک کمی بالاتر از روستای شجاع‌آباد است و راه سوم که نسبت به دو گذر دیگر هموار‌تر بوده و ۱ و نیم کیلومتر آن را می‌توان با خودرو پیمود، گذر‌گاه ییلاق است. برای رسیدن به دروازه دژ باید از گذر‌گاهی که شبیه دالانی است و تنها گنجایش عبور یک نفر را دارد، بگذریم. این گذر‌گاه در فاصله دویست متری دروازه دژ و روبروی آن قرار گرفته است.

راهنمای سفر به تبریز

راهنمای سفر به تبریز

روستای کندوان

معماری منحصر به فرد خانه‌های این روستا که به شکل کندوی عسل در دل کوه کنده شده، عامل اصلی جذب میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان به این روستا است. در جهان تنها سه روستای صخره‌ای وجود دارد که کندوان یکی از آن‌ها است، دو روستای دیگر یکی در کاپادوکیه ترکیه و دیگری در داکوتای آمریکا واقع شده‌اند. وجه تمایز این روستا با دو روستای دیگر جاری بودن زندگی در آن است. معماری و بافت کهن و مخصوص روستای کندوان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. هتل صخره‌ای کندوان به عنوان تنها هتل بوتیک ایران هر ساله پذیرای بسیاری از گردشگران است، طبق آماری که منتشر شده، ظرفیت این هتل از ۲۸ اسفند سال ۹۳ تا ۶ فروردین ۹۴ بیش از ۹۰ درصد تکمیل بوده است.

راهنمای سفر به تبریز

راهنمای سفر به تبریز

کلیسای سن استپانوس

دومین کلیسای مهم ارامنه در ایران، در استان آذربایجان شرقی در ۱۷ کیلومتری غرب شهر جلفا و با فاصله ۳ کیلومتر از کرانه جنوبی رود‌خانه ارس در محلی به نام قزل وانک (صومعه سرخ) واقع شده است. کلیسا در محوطه‌ای از درختان و محصور در دره‌ی سرسبزی قرار گرفته است. حصار سنگی آن بارویی است بلند با هفت برج نگهبانی و پنج پشت استوانه‌ای سنگی مانند دژ‌های مستحکم دوره ساسانی و قرون اولیه اسلام. کلیسا دارای سه ساختمان اصلی شامل نماز‌خانه اصلی، اجاق دانیال و برج ناقوس است. این کلیسا به خاطر قدمت و سابقه تاریخی‌اش و شیوه معماری منحصر به فرد به کار رفته در آن همراه با کلیسا‌های دیگر در استان آذربایجان شرقی، در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

راهنمای سفر به تبریز

راهنمای سفر به تبریز

رصد‌خانه مراغه

تا قبل از اختراع تلسکوپ، رصد‌خانه مراغه بزرگ‌ترین رصد‌خانه جهان بوده است. بنای رصد‌خانه که امروزه آثار کمی از آن باقی مانده، در سال ۶۵۷ به دستور هلاکو نوه چنگیز‌خان مغول و به همت خواجه نصیر‌الدین طوسی، ساخته شده است. در دهه پنجاه با کاوش‌هایی که به سرپرستی دکتر پرویز ورجاوند انجام شد، باقی‌مانده‌های آن مرمت شد.

راهنمای سفر به تبریز

راهنمای سفر به تبریز

هزینه‌های اصلی در سفر به تبریز

بی‌شک در هر سفر، برآورد میزان هزینه‌هایی که در طول سفر متحمل خواهید شد از ضروریات به شمار می‌رود و باید هزینه‌هایی از قبیل هزینه‌ی اقامت، تردد، خورد و خوراک، خرید و بازدید از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی را با برنامه‌ریزی و مدیریت درست در برنامه سفر‌تان بگنجانید تا سفری مقرون به صرفه را تجربه کنید.

هزینه اقامت در هتل‌ها

در ایام نوروز بیشتر گردشگران تمایل دارند تا در شهر تبریز اقامت کنند، هزینه اقامت در هتل‌های تبریز با توجه به میزان فاصله آن‌ها از مرکز شهر متغیر است، اما میانگین قیمت اقامت برای هر شب در یک اتاق دو تخته و در ایام پیک سال از ۱۲۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان متغیر خواهد بود. اکثر هتل‌ها نزدیک به مرکز شهر هستند و خدماتی رفاهی مانند اینترنت، کافی‌شاپ، رستوران، نماز‌خانه و پارکینگ ارائه می‌دهند. از هتل‌های مشهور تبریز می‌توان به هتل بین‌المللی تبریز واقع در خیابان امام، فلکه دانشگاه، هتل پارس ائل گلی، جنب پارک ائل گلی و هتل شهریار واقع در اول جاده ائل گلی اشاره کرد.

وب سایت تاپ تراول پیشنهاد میکند برای کاهش هزینه های اقامت از اقامتگاه های ارزان استفاده کنبد که می توانید از طریق وب سایت سوئیت یاب اقامتگاه ارزان مد نظر خود  را بصورت اینترنتی رزرو نمایید :

سوئیت ارزان در تبریز

اجاره روزانه سوئیت در تبریز

متوسط هزینه خورد و خوراک

در تبریز رستوران‌ها و فست‌فود‌های بسیاری وجود دارد؛ بسته به اینکه می‌خواهید سفری را با خرج بالا، متوسط یا ارزان تجربه کنید، میزان هزینه‌های خورد و خوراک‌تان متغیر خواهد بود. در رستوران‌های تبریز با حدود ۵۰ هزار تومان می‌توانید یک پرس غذای خوب با پیش‌غذا و سالاد و دسر بخورید، با حدود ۸ تا ۱۶ هزار تومان می‌توانید غذا‌های جدیدی از جمله غذا‌های سنتی تبریز مانند کوفته، دلمه و آبگوشت را امتحان کنید. محدوده شهرک ولیعصر و چهارراه آبرسانی تا چهارراه شهناز پر از رستوران و فست‌فود‌های متنوع است.

هزینه‌ی حمل و نقل

در تبریز دو خط اتوبوس تندرو (بی آر تی) که در اکثر مسیر‌های شهر ایستگاه‌های متعددی از آن وجود دارد، حمل‌ونقل عمومی را برای شهروندان و گردشگران آسان کرده است. زیرا با استفاده از این دو خط و تنها با هزینه حداکثر ۷۰۰ تومان کرایه برای هر نفر می‌توان به اکثر نقاط مهم شهر رسید. نرخ کرایه تاکسی‌ها هم در مسیر‌های مختلف متفاوت است، اما به عنوان مثال برای مسیر‌های مستقیم از یک چهارراه به چهارراه دیگر نرخ ثابت ۵۰۰ تومان از مسافر گرفته می‌شود. متروی تبریز در حال احداث است اما از اواسط سال ۱۳۹۴ قسمتی از خط یک آن افتتاح شده و ما بین ۶ ایستگاه ائل گلی، سهند، خیام، امام رضا، ۲۹ بهمن و استاد شهریار تردد می‌کند.

مراکز خرید تبریز

در سطح شهر تبریز برای خرید محدوده‌های مختلفی وجود دارد به عنوان مثال برای خرید پوشاک محدوده‌های خیابان شهناز، میدان آبرسان، بازار تبریز، شهرک ولیعصر و شهرک رشدیه پیشنهاد می‌شود. یکی از مراکز مهم خرید در تبریز مجتمع بزرگ تجاری تفریحی لاله پارک واقع در میدان شهید فهمیده است.

سوغاتی‌های استان آذربایجان شرقی

استان آذربایجان شرقی از حیث تنوع صنایع دستی و سوغاتی جزو استان‌های پر‌جاذبه به شمار می‌رود. در بخش صنایع دستی قالی‌های دستباف و تابلو فرش‌های نفیس اساتید تبریزی از شهرت جهانی بر‌خوردار است. نقره‌کاری یا حکاکی روی نقره تبریز هم از دیگر صنایع دستی استان است، محصولات چرمین تبریز از دیر‌باز شهرت بسیار زیادی در ایران داشته و مورد علاقه شیک‌پوشان است. یکی از زیر‌انداز‌های سنتی اهر و ارسباران که زنان عشایر به صورت گسترده‌ای آن را می‌بافند، ورنی‌بافی است. ورنی‌های پشمی ابریشمی در طرح‌ها و بافت‌های مختلف یکی دیگر از سوغاتی‌های استان محسوب می‌شود.

در بخش خوراکی‌ها می‌توان از شیرینی‌های قرابیه (Ghorabie) نوعی کلوچه سنتی با محتویات شکر، سفیده تخم مرغ، پسته؛ لوز زعفرانی (Loz) که مخلوط بادام و زعفران طعم بی‌نظیری به آن داده است، باقلوا ترک تبریز (Baklava) تهیه شده از لایه‌های آرد خمیر شده و خرده‌های گردو و پسته، شیرین شده با شهدی از گلاب و زعفران یا عسل؛ نوقا یا لوکا (Nougha or Louka) از دیگر شیرینی‌های محلی تبریز است که از شکر، سفیده تخم مرغ، گردو، وانیل و… در انواع مختلف مانند وانیلی، کاکائویی، شکلاتی و… درست می‌شود؛ اریس یا ریس (Eris or Ris) که در زبان محلی به «سوت شیرنی سی» مشهور است، از شیر، شکر، وانیل، پسته و کاکائو در انواع تسبیحی و کاکائویی تهیه می‌شود؛ راحت‌الحلقوم (Turkish Delight) با ترکیبی از نشاسته، شکر، گلاب، لیمو، پسته، بادام، گردو، دارچین و… درست می‌شود و آجیل تبریز که از روز‌های قدیم به عنوان سوغاتی خوش طعم و مشهور تبریز در ایران شناخته شده است؛ نام برد.

راهنمای سفر به تبریز

   

| لمینت دندان |   کامپوزیت دندان | ایمپلنت | ارتودنسی |

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو