تغییر رنگ چشم به ندرت رخ می دهد. گاهی به علت گشاد شدن مردمک چشم، رنگ چشم تغییر می کند. گاهی رنگ های محیط (همچون نور و لباس ها) می توانند حالتی خیالی از تغییر رنگ چشم را ایجاد کنند. در این شرایط به نظر می رسد که رنگ چشم تغییر کرده در حالی که واقعا این گونه نیست. اما اگر متوجه تغییر رنگ واقعی در یک یا هر دو چشم شدید، برای معاینه شدن به پزشک مراجعه کنید. تغییر رنگ چشم اغلب بی خطر است، گاهی نیز می تواند از علائم اختلالی باشد که به درمان نیاز دارد. در ادامه این مقاله از بخش چشم و چشم پزشکی دکتر سلام به توضیج کامل درباره تغییر رنگ چشم پرداخته و با آن آشنا می شویم.

تغییر رنگ چشم

رژیم شوک نوروزی !

فرصت استثنایی کاهش وزن برای نوروز تنظیم رژیم اختصاصی با توجه به علایق غذایی و مزاح شما لاغری تضمینی و اصولی برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی دکمه زیر کلیک کنید

رنگ چشم؛ منحصر به فرد همچون اثر انگشت

آیا می دانستید که هیچ کس دیگری در دنیا رنگ چشمی دقیقا مشابه با شما ندارد؟ ممکن است که رنگ چشم تان به خواهر یا برادرتان شبیه باشد، پس چگونه این رنگ چشم منحصر به فرد در نظر گرفته می شود. رنگ چشم انسان به چندین ژن وابسته است. محققان به فهم خوبی از این ژن ها دست پیدا کرده اند.

این ژن ها رنگ های چشم رایج را تعیین می کنند: قهوه ای، آبی، سبز. البته تحقیقات در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه سایر رنگ چشم ها همچون میشی، خاکستری رو به آبی و سایر رنگ های ترکیبی به وجود می آیند. برخلاف عقیده عموم، رنگ چشم تان در نتیجه ترکیبی از رنگ چشم پدر و مادر ایجاد نمی شود. ژن های بسیاری از هر دو والدین به فرزند به ارث می رسند در نتیجه این که چشم تان چه رنگی دارد تا حدی بستگی به شانس دارد.

در گذشته، افراد اعتقاد داشتند که می توان بر اساس رنگ چشم والدین و پدربزرگ ها و مادربزرگ های فرد، رنگ چشم او را پیش بینی کرد. این افراد طبق این فرضیه که رنگ چشم قهوه ای “غالب” است و رنگ چشم آبی “مغلوب” است، احتمال داشتن رنگ چشم فرد را پیش بینی می کردند. اما الان مطمئنا می دانیم که پیش بینی رنگ چشم واقعا کار خیلی ساده ای نیست.

انتقال خصوصیات ژنتیکی مبحث پیچیده ای است، برای مثال امکان دارد که دو والدین با چشم های آبی یک فرزند چشم قهوه ای داشته باشند. رنگ چشم به میزان و توزیع رنگدانه قهوه ای رنگ به نام ملانین بستگی دارد که در عنبیه چشم وجود دارد. به طور ساده، برای مثال افرادی که چشم قهوه ای دارند رنگدانه بیشتری از افراد چشم آبی دارند.

به علاوه در این میان، سایه های رنگ چشم زیادی نیز در چشم وجود دارد. با این که ممکن است شما و خانواده تان رنگ چشم یکسانی داشته باشید، اما میزان ملانین در عنبیه و توزیع آن برای هر فرد منحصر به فرد است. خیلی از نوزادان با چشم آبی متولد می شوند اما اگر ملانین رشد پیدا کند، چشم هایشان در طول سه سال اول زندگی تیره تر می شود.

اگر هر دو والدین چشم قهوه ای دارند، احتمال این که فرزندشان چشم قهوه ای باشد خیلی بالاست. اغلب رنگ های تیره غالب هستند در نتیجه معمولا رنگ چشم قهوه ای بر رنگ چشم سبز و رنگ چشم سبز معمولا بر آبی غالب است. اما این همیشه به این معنا نیست که فرزند والدینی که یکی از آن چشم قهوه ای است و دیگری چشم آبی، همیشه چشم قهوه ای خواهد بود.

در این جا به یک سری حقایق درباره رنگ چشم اشاره خواهیم کرد:

چشم قهوه ای:

چشم قهوه ای رایج ترین رنگ چشم در جهان است و نیمی از تمام افراد رنگ چشم شان قهوه ای است. گاهی چشم قهوه ای، سیاه به نظر می رسد.

چشم سبز:

چشم سبز نادرترین رنگ چشم است. تنها ۲% از جمعیت جهان رنگ چشم سبز دارند. چشم سبز تنها به علت ملانین در چشم نیست بلکه پراکندگی نور در چشم نیز می تواند از دلایل این رنگ چشم محسوب شود. تاثیر پراکندگی نور در ملانین این چشم ها سبب می شود که سبز رنگ شوند.

تغییر رنگ چشم

چشم صورتی یا قرمز:

افرادی که اختلالی به نام آلبینیسم دارند ملانین کمی در پوست، مو و عنبیه دارند، گاهی نیز هیچ ملانینی ندارند. اغلب افرادی با آلبینیسم، چشم های آبی روشن دارند. در موارد نادر، عنبیه به علت نبود ملانین شفاف است و چشم ها به علت واضح بودن رگ های خونی، صورتی یا قرمز به نظر می رسند.

چشم هایی با دو رنگ متفاوت:

این وضعیت هنگامی رخ می دهد که فردی دو عنبیه با رنگ های متفاوت دارد، به این شرایط هتروکرومیا می گویند. هتروکرومیا انواع گوناگونی دارد و می تواند از زمان تولد وجود داشته باشد یا بعدها ایجاد شود.


بیشتر بخوانید: راز و رمز پنهان در انواع رنگ چشم


علت تغییر رنگ چشم

تغییر رنگ چشم به ندرت رخ می دهد. گاهی به علت گشاد شدن مردمک چشم، رنگ چشم تغییر می کند. گاهی رنگ های محیط (همچون نور و لباس ها) می توانند حالتی خیالی از تغییر رنگ چشم را ایجاد کنند. در این شرایط به نظر می رسد که رنگ چشم تغییر کرده در حالی که واقعا این گونه نیست. اما اگر متوجه تغییر رنگ واقعی در یک یا هر دو چشم شدید، برای معاینه شدن به پزشک مراجعه کنید. تغییر رنگ چشم اغلب بی خطر است، گاهی نیز می تواند از علائم اختلالی باشد که به درمان نیاز دارد.

عواملی که می توانند سبب تغییر رنگ چشم شوند شامل ژن ها، بیماری، داروها و ضربه هستند. اکثر کودکان تا زمانی که به ۹ ماهگی برسند، رنگ چشمی دارند که تا آخر عمرشان باقی می ماند. برای مثال ممکن است که در طول اولین ماه های زندگی، چشم های نوزاد آبی- خاکستری به نظر برسند و بعدها با رشد رنگدانه، چشم ها تیره تر شوند. یک سری موارد می توانند رنگ چشم را در هر سنی تغییر دهند. تغییر رنگ چشم می تواند تنها به عنبیه ربط داشته باشد یا تغییر در سایر قسمت های چشم می تواند باعث شود که عنبیه متفاوت به نظر برسد.

تغییر رنگ چشم

تغییر رنگ عنبیه چشم

لکه های روی عنبیه:

نقاط قهوه ای کوچکی روی سطح عنبیه هستند که معمولا به قرار گرفتن در برابر آفتاب ارتباط دارند. این لکه ها معمولا همچون لکه های پوستی، رایج و بدون ضرر هستند.

خال چشم یا نووس (نوی [Nevi] جمع آن است):

لکه های بزرگ تر یا زائده های تیره ای روی چشم هستند که همچون خال گوشتی به نظر می رسند. نوی به علت سلول های رنگدانه به نام ملانوسیت رخ می دهد. نوی معمولا بدون خطر است و رشد آهسته ای دارد اما می تواند از خطرات سرطان محسوب شود. نوی به اندازه لکه های عنبیه رایج نیست و باید توسط پزشک بررسی شود.

لیش ندول ها (Lisch nodules) :

برآمدگی های کوچک قهوه ای هستند که روی عنبیه رشد می کنند. این زائده ها معمولا با اختلالی به نام نوروفیبروماتوز در ارتباطند. نوروفیبروماتوز یک اختلال سیستم عصبی است که سبب می شود تومورهای کوچک روی سلول های عصبی در سرتاسر بدن رشد کنند. به نظر می رسد که این اختلال زمینه ژنتیکی دارد و می تواند در میان اعضای خانواده وجود داشته باشد.

وجود ندول های لیش به تشخیص نوروفیبروماتوز کمک می کند. این ندول ها معمولا بینایی را تحت تاثیر قرار نمی دهند. افراد دچار نوروفیبروماتوز می توانند زندگی عادی ای داشته باشند، مگر این که عوارض جانبی جدی تری وجود داشته باشد.

هتروكرومی ايريدوسيكلیت فوكس (fuchs heterochromic iridocyclitis):

شامل التهاب برخی از ساختارهای جلوی چشم (نظیر قرنیه) است. دلیل بروز این اختلال ناشناخته است و گاهی درمان آن می تواند دشوار باشد. علائم آن شامل آتروفی عنبیه است. آتروفی عنبیه به معنای از دست دادن رنگدانه عنبیه است در نتیجه رنگ چشم تغییر می کند، یا چشم دچار آب مروارید و التهاب می شود. گاهی هتروكرومی ايريدوسيكلیت فوكس منجر به گلوکوما می شود که در صورت عدم درمان می تواند سبب از دست دادن بینایی شود.

تغییر رنگ چشم

سندرم ایردوکورئال اندوتلیال (Iridocorneal endothelial syndrome):

یک ترکیب نادر از سه اختلال است که با هم رشد می کنند و روی قرنیه و عنبیه تاثیر می گذارند. سلول های قرنیه جدا می شوند و به سمت عنبیه حرکت می کنند. این بافت روی عنبیه همچون لکه یا خال به نظر می رسد و روی رنگ چشم تاثیر می گذارد. سندرم ICE معمولا یک چشم را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند منجر به گلوکوما شود.

سندرم پراکندگی رنگدانه:

به این اختلال، از دست دادن رنگدانه هم می گویند. در این سندرم، رنگدانه از سطح عقب عنبیه جدا می شود و در نتیجه آن سلول ها می توانند در هر قسمتی از چشم شناور باشند. این سلول ها می توانند انباشته شوند و سبب افزایش فشار وارده به چشم شوند. این اتفاق اغلب در مردان جوان تر که نزدیک بین هستند رخ می دهد.

این اختلال می تواند روی رنگ چشم هم تاثیر بگذارد و سبب روشن شدن قسمت هایی از عنبیه شود که رنگدانه آن ها از بین رفته. ممکن است افراد دچار این اختلال هیچ علائمی را تجربه نکنند. این اختلال می تواند منجر به گلوکوم رنگدانه ای شود، که سبب تار شدن دید و سایر تغییرات بینایی می شود. معمولا این اختلال هنگامی تشخیص داده می شود که افراد علائم گلوکوما را تجربه می کنند. درمان گلوکوما نیز می تواند موثر باشد.

یوئیت (Uveitis):

یوئیت معمولا به علت التهاب، عفونت، ضربه یا قرار گرفتن در معرض سموم رخ می دهد. این اختلال می تواند سبب شود که کنژنکتیویت (پوشش شفاف روی قسمت سفیدی چشم) قرمز به نظر برسد. اگر عنبیه به عدسی چشم بچسبد و سبب تغییر اندازه و شکل مردمک چشم شود، ممکن است بیماران متوجه تغییراتی در رنگ چشم شوند. یوئیت به توجه فوری پزشکی نیاز دارد.

سندرم هورنر:

سندرم هورنر یک اختلال نادر است که معمولا به علت سکته، تومور یا آسیب به طناب نخاعی رخ می دهد و سبب آسیب به عصب های صورت می شود. این اختلال یک سمت از صورت را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم سندرم هورنر شامل افتادگی پلک چشم، ناهنجار بودن اندازه مردمک چشم و عدم توانایی تعریق در آن قسمت از صورت هستند. وقتی یک مردمک، خیلی بزرگ تر از دیگری باشد، رنگ چشم متفاوت به نظر می رسد. در موارد نادر، سندرم هورنر در نوزادان و اطفال رخ می دهد. سندرم هورنر به علت دپیگمانتاسیون (کاهش رنگدانه) می تواند سبب تغییر رنگ چشم شود.

ضربه:

ضربه به چشم می تواند به عنبیه آسیب بزند و سبب از دست دادن بافت شود. این از دست دادن بافت می تواند سبب شود که رنگ چشم متفاوت به نظر برسد.

اتساع یا گشادی مردمک چشم:

گشادی مردمک چشم می تواند سبب شود که رنگ آن چشم با چشم دیگر متفاوت به نظر برسد. در این شرایط، رنگ چشم واقعا تغییر نمی کند بلکه اگر مردمک گشاد شود، قسمت کمتری از رنگ عنبیه می تواند دیده شود. مردمک متسع شده چشم می تواند از علائم اختلالات جدی نظیر سکته یا آسیب مغزی باشد. به علاوه می تواند در اثر صدمه به چشم نیز رخ دهد. در برخی موارد، مردمک با درمان به سایز عادی باز می گردد. اصطلاحی که برای تفاوت در اندازه مردمک چشم استفاده می شود، آنیزوکوریا است.

تغییر رنگ چشم که در اثر مصرف دارو ایجاد شده باشد

داروهای گلوکوما که به آن ها پروستاگلاندین می گویند می توانند سبب تغییر رنگ چشم شوند و معمولا با گذر زمان به چشم سایه تیره تری از حالت عادی می دهند. Latisse یک داروی پروستاگلاندین است که برای بلند کردن مژه ها استفاده می شود و تاثیری روی تغییر رنگ چشم ندارد.

تغییرات رنگ چشم که مربوط به عنبیه نیستند

حلقه پیری

حلقه پیری حلقه سفید و کدر دور قرنیه است که به علت تجمع ماده چربی طبیعی به نام لیپید رخ می دهد. این اختلال در اثر کهولت سن رخ می دهد و معمولا بدون خطر است. اغلب سالمندان تا حدی حلقه پیری را تجربه می کنند. حلقه کایزر فلاشر (Kayser Fleischer ring) یک حلقه سبز/ نارنجی در قرنیه است که در اثر بیماری ویلسون رخ می دهد.

بیماری ویلسون

بیماری ویلسون در اثر افزایش سطح مس در بدن رخ می دهد. این اختلال خیلی نادر است و به درمان پزشکی نیاز دارد.

هایفما

هایفما (Hyphema) هنگامی رخ می دهد که به علت صدمه یا بعد از جراحی، در چشم خون دیده می شود.

تغییر رنگ چشم

آب مروارید

آب مروارید شامل تیره شدن عدسی چشم، پشت مردمک چشم است که سبب می شود عدسی خاکستری به نظر برسد. آب مروارید در میان افراد مسن رایج است و روی بینایی تاثیر می گذارد. در بیشتر موارد می توان آب مروارید را به طور موفق با جراحی درمان کرد.

تغییر رنگ چشم و کاری که می توانید انجام دهید

خیلی از افراد از زمانی که راه رفتن را آغاز می کنند تا زمان پیری، رنگ چشم یکسانی دارند. پیری احتمال تغییر رنگ چشم را افزایش می دهد (خصوصا به علت حلقه پیری و آب مروارید). اگر متوجه تغییر رنگ چشم در هر یک از چشمان تان شدید حتما به چشم پزشک مراجعه کنید. حتما در زمان های توصیه شده توسط پزشک برای معاینه به مطب او مراجعه کنید.

وقتی پزشک سلامت کلی چشم ها را بررسی می کند، تغییر رنگ چشم یکی از چیزهایی است که آن را مورد ارزیابی قرار می دهد. اگر مشکلی وجود داشته باشد، درمان زود هنگام می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

چرا رنگ چشم به طور طبیعی تغییر می کند؟

تغییر رنگ چشم می تواند با گذر زمان، تنها به میزان جزئی، اتفاق بیفتد. رنگ چشم بیشتر کودکان در اولین سال های زندگی تیره تر خواهد شد. در طول این زمان، بدن یک رنگدانه تیره تر به نام ملانین تولید می کند. اتساع یا انقباض عنبیه چشم نیز می تواند سبب بروز تغییرات جزئی در رنگ چشم شود.

این اتفاق می تواند هنگامی رخ دهد که فرد:

  • چشم ها را متمرکز می کند.
  • زمانی را در محیط های خیلی روشن یا خیلی تاریک می گذراند.
  • احساسات قوی را تجربه می کند.

گاهی برخی از افراد متوجه می شوند که رنگ چشم شان با بالا رفتن سن روشن تر می شود. این اتفاق عادی تلقی می شود و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

چگونه رنگ چشم را تغییر دهید

آیا تغییر رنگ چشم ممکن است؟

رنگ چشم در دوران کودکی به رنگ نهایی می رسد. ممکن است که از این زمان تا آخر عمر رنگ چشم قهوه ای، آبی، فندقی، سبز یا خاکستری داشته باشید. برخی از افراد از لنزهای رنگی برای تغییر رنگ چشم استفاده می کنند. بقیه از روش های دیگر برای این کار استفاده می کنند. یک پروسه بحث برانگیز جدید دائمی تغییر رنگ چشم، هم اکنون در میان افراد زیادی مورد توجه قرار گرفته است.

این روش در میان هنرمندان محبوبیت زیادی دارد و شامل استفاده از عنبیه مصنوعی برای تغییر رنگ چشم در چندین دقیقه است. بسیاری از پزشکان هشدار می دهند که این روش تغییر رنگ چشم می تواند سبب بروز آسیب شدید چشم شود.

تغییر موقت رنگ چشم

راحت ترین و رایج ترین راه برای تغییر رنگ چشم به صورت موقت، استفاده از لنزهای تماسی است. می توانید در عرض چند ثانیه (یا چند دقیقه، بسته به این که قرار دادن لنز چه میزان زمان می برد) رنگ چشم قهوه ای تیره را به فندقی روشن تغییر دهید.

لنزهای تماسی رنگی در سه سایه رنگی وجود دارند:

کدر و غیر شفاف

لنزهای کدر، غیر شفاف هستند و سبب تغییر رنگ کامل چشم ها می شوند. این نوع لنزهای تغییر رنگ چشم برای افرادی مناسبند که چشمان تیره رنگ دارند و می خواهند رنگ چشمان شان را به طرز چشمگیری روشن تر کنند (برای مثال از قهوه ای تیره به خاکستری یخی).

محبوب ترین رنگ های کدر موجود شامل این مواردند:

  • آبی فندقی
  • سبز
  • بنفش
  • خاکستری
  • ارغوانی
  • قهوه ای

تغییر رنگ چشم

تقویت کننده

لنزهای تماسی تقویت کننده، رنگ طبیعی چشم هایتان را تقویت می کنند و افزایش می دهند. این نوع لنزهای تماسی شفاف هستند. این لنزهای تغییر رنگ چشم کناره های عنبیه را مشخص تر می کنند و به شدت رنگ چشم تان می افزایند. برای مثال اگر رنگ چشم تان سبز یشمی است و می خواهید آن را به سبز زمردی تغییر دهید، این لنزها می توانند موثر باشند.

قابل دیدن (visibility)

لنزهای تماسی با رنگ های قابل دیدن، رنگ چشم هایتان را تغییر نمی دهند. این لنزهای تغییر رنگ چشم، رگه ها و خطوط سبز یا آبی روشن دارند و می توانند رنگ طبیعی چشم تان را برجسته نشان دهند.

مراقب باشید؛ لنزهای تماسی زینتی

لنزهای تماسی زینتی، یا لنزهای تماسی پلانو (Plano)، به عنوان اکسسوری و مد خصوصا در طول هالووین استفاده می شوند. برای مثال، می توانید با کمک لنزهای تماسی پلانو، چشم های گربه ای یا عنبیه سفید رنگ درست کنید. می توانید این لنزها را از فروشگاه ها یا به صورت آنلاین خریداری کنید اما پیشنهاد می شود که قبل از خریداری آن ها با پزشک مشورت کنید و برای خرید آن ها نسخه داشته باشید.

سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا (FDA) تمام لنزهای تماسی را به عنوان ابزاری پزشکی تلقی می کند، این به این معناست که برای خریداری آن ها به تجویز نیاز دارید. اگر لنزهای زینتی به اشتباه استفاده شوند، می توانند خطراتی همچون لنزهای اصلاحی به دنبال داشته باشند. اگر بدون تجویز و نسخه پزشک، لنزهای اصلاحی یا پلانو را خریداری کرده اید یا اگر لنزهایی را خریداری کرده اید که توسط FDA تایید نشده اند، در معرض استفاده از لنزهای غیر معتبر و غیربهداشتی قرار دارید.

این لنزهای غیر معتبر خطر بروز این موارد را افزایش می دهند:

  • دید تار
  • از دست دادن بینایی
  • سوزش و آبریزش چشم
  • سایر عکس العمل های آلرژیک
  • خراش قرنیه (خراش روی لایه بیرونی چشم)
  • کوری

اگر هر یک از علائم زیر را پس از استفاده از لنزهای تماسی تجربه می کنید با پزشک مشورت کنید:

این ها می توانند از علائم عفونت چشم باشند. عفونت درمان نشده چشم می تواند تشدید شود و سبب کوری شود.


بیشتر بخوانید: از دست دادن بینایی با لنزهای زیبایی


آیا تغییر رنگ چشم به صورت دائمی ممکن است؟

جراحی کاشت عنبیه اولین بار برای اصلاح صدمات وارده به چشم و اختلالات پزشکی مورد استفاده قرار گرفت. از جمله اختلالاتی که از جراحی کاشت عنبیه برای اصلاح آن ها استفاده می شود، آنیریدیا (وقتی کل عنبیه از دست رفته) و کلوبوم (وقتی قسمتی از عنبیه از دست رفته) هستند.

در طول این پروسه، پزشک یک برش کوچک در قرنیه ایجاد می کند و یک عنبیه مصنوعی سیلیکونی را در آن جا قرار می دهد. برای جا شدن عنبیه مصنوعی در شکاف ایجاد شده ابتدا آن را تا می کنند، سپس تای عنبیه مصنوعی زیر قرنیه را باز می کنند تا عنبیه طبیعی را بپوشاند. معمولا از بیهوشی عمومی برای انجام این پروسه استفاده می کنند.

علاوه بر اهداف درمانی و اصلاحی این پروسه، اخیرا به طور گسترده از آن برای اهداف زیبایی استفاده می شود. خیلی از افراد برای تغییر رنگ چشم شان این جراحی را انجام می دهند، حتی اگر عنبیه طبیعی شان عملکردی عادی داشته باشد. تحقیقات نشان داده اند که افرادی که جراحی ایمپلنت (کاشت) عنبیه را برای اهداف زیبایی انجام می دهند، بیشتر در معرض تجربه عوارض جانبی قرار دارند.

این عوارض جانبی عبارتند از:

  • از دست دادن بینایی تا حدی یا کوری
  • گلوکوما ناشی از افزایش فشار درون چشم
  • آب مروارید، که هنگامی رخ می دهد که عدسی شفاف چشم تیره می شود.
  • صدمه به قرنیه
  • ورم قرنیه
  • یوئیت که نوعی از التهاب چشم است و منجر به قرمزی، درد و تار شدن دید می شود.

تغییر رنگ چشم

جراحی کاشت عنبیه برای اهداف زیبایی یک روش جدید و بحث برانگیز است که هنوز به دقت توسط محققان بررسی نشده است. شواهد کم یا ناکافی برای اثبات موثر و بی خطر بودن این روش وجود دارد. استفاده از این روش توسط نهادهای نظارتی در ایالات متحده آمریکا تایید نشده و هنوز به میزان کافی آزمایش های بالینی در خصوص آن صورت نگرفته است.

یکی دیگر از روش های بحث برانگیز دائمی برای تغییر رنگ چشم از قهوه ای به آبی، استفاده از لیزر با انرژی کم است. این لیزر رنگدانه ها را از لایه بافت در هم آمیخته عنبیه (استروما) بر می دارد. این روش توسط گرگ هومر (Gregg Homer) به وجود آمد. این روش تغییر رنگ چشم هنوز به طور گسترده در دسترس نیست. و باید گفت که این پروسه تغییر رنگ چشم هنوز در حال بررسی بالینی است.

آیا رنگ چشم همه افراد به طور طبیعی با گذر زمان تغییر می کند؟

جواب کوتاه به این سوال خیر است. رنگدانه ملانین، رنگ چشم را تعیین می کند. چشم ها با ملانین زیاد، تیره تر به نظر می رسند. ملانین کمتر در چشم باعث می شود که چشم روشن تر به نظر برسد. برای اکثر افراد، چشم ها از زمان کودکی تا پایان عمر رنگ یکسانی خواهند داشت. تحقیقات نشان داده اند که در موارد نادر، رنگ چشم می تواند به علت صدمه یا دلایل ژنتیکی تغییر کند.

خیلی از افراد به علت اختلالی به نام هتروکرومیا، دو عنبیه با دو رنگ متفاوت دارند. این اختلال معمولا به علت صدمه یا آسیب وارده به چشم ایجاد می شود. به ندرت این اختلال به علت نقص های مادرزادی نظیر سندرم واردنبرگ، سندرم استورج وبر، سندروم هورنر مادرزادی یا سندرم پری رومبرگ ایجاد می شود. گلوکومای رنگدانه ای نیز می تواند رنگ چشم تان را تحت تاثیر قرار دهد.

این نوعی از گلوکومای موروثی است که می تواند در طول دهه دوم یا سوم زندگی رخ دهد. برخی از افراد ادعا می کنند که شستشوی چشم در ترکیبی از عسل خالص و آب ولرم می تواند با گذر زمان موجب تغییر رنگ چشم شود. هیچ شواهد علمی ای وجود ندارد که از این ادعا حمایت کند. در حقیقت، این اتفاق ممکن نیست چون این ترکیب نمی تواند به قرنیه نفوذ کند و به عنبیه برسد. پس با این که عسل به رهایی از التهاب و درمان خشکی چشم کمک می کند، اما نمی تواند موجب تغییر رنگ چشم شود.

نکته

انجمن چشم پزشکی آمریکا در سال ۲۰۱۴ عدم موافقت خود با جراحی کاشت ایمپلنت برای اهداف زیبایی را اعلام کرد. این انجمن هشدار داد که این اختلال می تواند عوارض جانبی شدیدی برای چشم داشته باشد، همچون از دست دادن بینایی و نابینایی. خیلی از چشم پزشکان با اظهارات این انجمن موافقند و این جراحی را انجام نمی دهند.

اگر چه این پروسه در میان هنرمندان رایج و مشهور است اما به این معنا نیست که انجام آن در طولانی مدت هم بی خطر است. اگر قصدتان تغییر رنگ چشم تان است گزینه های غیر تهاجمی و موقت همچون استفاده از لنزهای تماسی را انتخاب کنید. استفاده از لنزهای زینتی و تماسی می تواند خطراتی به همراه داشته باشد اما خیلی بی خطرتر از رفتن زیر تیغ جراحی هستند.

تغییر رنگ چشم با استفاده از عسل

عسل خواص دارویی (همچون خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی) زیادی دارد. به همین دلیل، به طور طولانی مدت از آن به عنوان درمان خانگی برای درمان مشکلات پوستی، و بهبود عفونت چشم و صدمات وارده استفاده می شود. به طور طبیعی عسل شامل میزان کم هیدروژن پراکسید (یک اکسنده قوی) است. هیدروژن پراکسید همچون ماده بلیچینگ عمل می کند و می تواند برای روشن تر کردن رنگ مورد استفاده قرار بگیرد.

وقتی عسل در چشم قرار داده می شود، هیدروژن پراکسید عسل به آرامی رنگدانه های عنبیه را سفید می کند، در نتیجه رنگ چشم را تغییر می دهد. به طور کلی عسل با روشن کردن، رنگ چشم را تغییر می دهد. در نتیجه ممکن است که عسل برای افرادی که چشم های تیره دارند و می خواهند آن ها را روشن کنند موثر باشد.

چگونه چشم هایتان را با عسل روشن کنید

وقتی می خواهید از عسل برای روشن کردن چشم ها استفاده کنید، باید درباره نوع عسل مصرفی خیلی محتاط باشید. از عسل های ارگانیک همچون عسل مانوکا استفاده کنید، چون بسیاری از افرادی که از آن استفاده کرده اند اظهار کرده اند که عملکرد خیلی خوبی دارد. از مصرف عسل هایی که احتمال می دهید حاوی ناخالصی های زیادی باشند بپرهیزید.

  • ۱ سهم عسل را با ۵ سهم آب مخلوط کنید (نسبت ۱:۵)
  • مخلوط را به خوبی هم بزنید تا یک محلول یک دست به دست بیاورید.
  • این مخلوط را در یک قطره چکان تمیز بریزید.
  • به آرامی از ۲-۳ قطره از این محلول روی هر چشم استفاده کنید.
  • این پروسه را دوبار در روز برای چند روز تکرار کنید تا چشمان تان را روشن کنید.

تغییر رنگ چشم

نکته:

باقیمانده محلول عسل را در یک محل تاریک و خنک قرار دهید تا بتوانید بعدها دوباره از آن استفاده کنید.

عوارض جانبی عسل

برخلاف این که عسل یک ماده طبیعی است اما هنگامی که برای روشن کردن چشم ها استفاده شود می تواند عوارض جانبی گوناگونی داشته باشد. عسل PH حدود ۳.۹ دارد که نشان می دهد اسیدی است. در نتیجه اگر به میزان بالا استفاده شود می تواند سبب سوزش چشم شود. اما می توان با اطمینان از این که عسل به خوبی با آب تمیز رقیق شده، این موضوع را کنترل کرد.

تغییر رنگ چشم به طور طبیعی با مواد غذایی

آیا می توان از برنامه غذایی و برخی مواد غذایی برای تغییر رنگ چشم استفاده کرد؟ نه در حقیقت. اما برخی از مواد غذایی که خاصیت دارویی دارند و مواد مغذی حیاتی می توانند به تغییر رنگ چشم کمک کنند. این اتفاق تنها هنگامی می افتد که رنگ طبیعی چشمان تان تحت تاثیر عفونت، بیماری، تغذیه ضعیف یا اختلالات سلامتی قرار گرفته باشد.

به طور کلی برخی مواد غذایی می توانند با فراهم کردن مواد مغذی ضروری و درمان عفونت و بیماری، سلامتی تان، از جمله سلامت چشمان تان، را ترمیم کنند. وقتی سلامتی تان را به دست آوردید، رنگ چشم هم می تواند به حالت اول خود بازگردد.

مواد غذایی رایج که هنگامی که به درستی در برنامه غذایی استفاده شوند می توانند رنگ چشم را تغییر دهند عبارتند از:


بیشتر بخوانید: روش هایی که چشم ها را زیبا نگه می دارد


چگونه با ذهن تان، رنگ چشمان تان را تغییر دهید

تغییر رنگ چشم با ذهن بیشتر از این که علمی باشد، یک پدیده روحی است. به همین علت نمی توان با کمک اصول صریح علمی نحوه عملکرد آن را توضیح داد. این روش بر اساس بیوکنزی است، که شامل توانایی برای دستکاری ژن های فرد (DNA) با کمک قدرت روحی است. قبل از این که بتوانید رنگ چشم تان را با ذهن تان تغییر دهید، باید بیوکنزی و تغییر رنگ چشم با مدیتیشن را بیاموزید. با یادگیری بیوکنزی، می توانید ضمیر ناخودآگاه تان را کنترل کنید و ژن هایتان را تغییر دهید تا میزان ملانین در عنبیه را تنظیم کنید.

تغییر رنگ چشم

تصور بر این است که بیوکنزی نحوه عبور نور از عنبیه را کنترل می کند در نتیجه رنگ چشم را تغییر می دهد. اعتقاد بر این است که با استفاده از ذهن با کمک بیوکنزی، تنها می توانید رنگ چشم تان را به آبی، سبز یا قهوه ای تغییر دهید. در نتیجه اگر می خواهید رنگ چشم تان را تبدیل به رنگ دیگری کنید باید از سایر روش ها استفاده کنید زیرا نمی توان این کار را با ذهن انجام داد. تکنیک های متفاوتی هستند که در بیوکنزی استفاده می شوند از جمله:

تکنیک اول بیوکنزی

وقتی قبل از خواب یا درست بعد از بیدار شدن چشمان تان بسته اند، تصور کنید که وقتی چشمان تان را باز می کنید رنگ چشمان تان به آرامی به رنگ دلخواه تان تغییر می کند. یا می توانید تصور کنید که موجودی با رنگ چشم مورد علاقه تان به سمت شما در حال حرکت است، جذب شما می شود و چشمانش را به شما انتقال می دهد.

این کار را هر روز تکرار کنید و در طول روز خودتان را در آینه نگاه کنید؛ تصور کنید، حس کنید و خودتان را قانع کنید که رنگ چشم تان هم اکنون به رنگ دلخواه تان درآمده است. تا زمانی که واقعا موفق به ایجاد تغییر شوید، این کار را هر روز ادامه دهید.

تکنیک دوم بیوکنزی

با بستن چشمان تان قبل از خواب یا درست بعد از بیدار شدن، تصور کنید که میزان ملانین چشمان تان در حال افزایش یا کاهش است. یا می توانید تصور کنید که مردمک چشم تان در حال کوچک شدن یا بزرگ شدن است. این پروسه را به صورت روزانه تکرار کنید تا زمانی که به رنگ دلخواه تان دست پیدا کنید. نحوه تصور کردن تان می تواند رنگ مورد علاقه تان را به شما بدهد. در هر دو مورد، تمرکز بالای ملانین سبب قهوه ای شدن چشم و میزان کم ملانین منجر به آبی شدن چشم می شود. اگر میان این دو توازن ایجاد کنید، به رنگ سبز دست پیدا می کنید.

تغییر رنگ چشم با ذهن چه مدت طول می کشد؟ نمی توان جواب مشخصی به این سوال داد. اما اعتقاد بر این است که هر چه اعتقادات تان قوی تر باشند، این پروسه موثرتر است و سریع تر جواب می گیرید. اعتقاد بر این است که یادگیری بیوکنزی خطرناک است چون می تواند ساختار ژنتیکی را تغییر دهد. به علاوه وقتی این پروسه را شروع کردید، نمی توانید آن را رها کنید، به همین خاطر خطرناک تلقی می شود. این پروسه بر اساس قدرت ذهن است و بیشتر از این که یک رویه معمول باشد، یک تئوری است.