کارهای قبل از بارداری، اول آمادگی سپس اقدام

منبع: نی نی بان

99

1398/12/5

17:11


یک متخصص زنان و زایمان گفت: قبل از اقدام به بارداری لازم است که ارزیابی‌ها و غربالگری‌ها انجام شود تا خطر بروز مشکلات برای مادر در دوران بارداری و ناهنجاری‌ها و اختلالات در جنین به حداقل برسد.
فاطمه بحرینی با بیان اینکه مشاوره‌های قبل از بارداری باید توسط افراد پیگیری شده و مراقبت‌ها و آزمایش‌های لازم را انجام دهند، اظهار کرد: یک معاینه کامل از نظر قلب، ریه، مراقبت‌های دندانی و اندام‌ها باید قبل از بارداری انجام شود تا از سلامت جسمی فرد مطمئن شویم، برخی آزمایش‌های عمومی مانند آزمایش برای بررسی کم خونی، میزان قند، تیروئید، ویتامین D و بررسی کردن برخی بیماری‌های عفونی مثل هپاتیت نیز لازم است که قبل از شروع بارداری انجام شود.
وی ادامه داد: قبل از اقدام به بارداری لازم است که ارزیابی‌ها و غربالگری‌ها انجام شود تا خطر بروز مشکلات برای مادر و ناهنجاری‌های و اختلالات در جنین به حداقل برسد، همینطور داشتن عادت غذایی سالم مانند مصرف سبزیجات، میوه، اگر فرد کم خونی دارد مصرف مواد غذایی که کمک به رفع آن می‌کند و … نیز حائز اهمیت است.
این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: عدم مصرف نوشابه، قهوه، فست‌فود و عادت‌های ناسالم غذایی نیز باید قبل از بارداری کنترل و ترک شود و داشتن تحرک و فعالیت بدنی نیز باید در حد کافی در برنامه روزانه فرد وجود داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه وزن فاکتور بسیار مهمی در طول بارداری است، افزود: اگر فردی قبل از بارداری دارای اضافه وزن باشد، در طول بارداری احتمال عوارض بارداری برای مادر و جنین افزایش خواهد یافت، بنابراین فردی که قصد بارداری دارد باید وزن خود را به وزن نرمال نزدیک کند و یا وزن نرمال داشته باشد و توده بدنی خود را با ورزش، رژیم و رعایت موارد لازم باید به حد طبیعی برساند.
بحرینی خاطرنشان کرد: افرادی که وزنشان کمتر از حد نرمال است، باید به وزن نرمال قبل از بارداری نزدیک شوند و یا در طول بارداری تحت مراقبت ویژه‌تری باشند، مانند استفاده برخی ویتامین‌ها چون بیشتر در خطر ابتلاء به بیماری‌ها قرار دارند.
وی اضافه کرد: هدف درمانی داشتن وزن ایده‌آل است، زنانی که وزنشان کمتر از حد ایده‌آل است، در طول بارداری اضافه وزن بیشتری نسبت به افراد با وزن نرمال خواهد داشت و تقریباً حدود ۱۷ کیلوگرم ممکن است اضافه وزن پیدا کند.
وی با توضیح اینکه در کشور کمبود ویتامین D در اکثر افراد مشاهده می‌شود، گفت: فرد قبل از بارداری باید از این نظر و همچنین از نظر انواع کم خونی سنجش شود تا اگر کمبودی وجود دارد، قبل از بارداری رفع شود.
این متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: مصرف دُز بالای اسید فولیک قبل از بارداری برای افراد به ویژه کسانی که بیماری‌هایی مانند صرع دارند و یا افرادی که جنین آن‌ها در بارداری‌های قبلی مشکلات مغزی داشته است، خطرآفرین است.
وی با بیان اینکه مصرف الکل و دخانیات برای سلامت مادر و جنین مضراتی دارد، تصریح کرد: افرادی که قصد بارداری دارند، باید از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنند زیرا مصرف این مواد باعث کاهش کیفیت تخمک و اسپرم، کاهش شانس بارداری شده و افزایش احتمال بروز ناهنجاری‌های جنینی مانند مشکلات چشمی، زایمان زودرس، تولد نوزاد با وزن کم و … را به همراه دارد.
بحرینی با تاکید اینکه مراقبت‌های دندانی باید قبل از بارداری انجام شود، افزود: در چهار ماه اول بارداری نمی‌توان کار خاصی برای مشکلات دندانی مادر باردار انجام داد و عفونت‌های دندانی می‌توانند سبب زایمان زودرس شود.
وی گفت: برای مدیریت مشکلات و خطرات احتمالی در بارداری لازم است که پزشک شرح حال کاملی از مادر داشته باشد و مواردی مثل وضعیت سیکل‌های قاعدگی، سابقه بارداری قبلی، سابقه سقط جنین و … بررسی شود تا در صورت وجود مشکل پزشک اقدامات لازم قبل از بارداری را در این زمینه‌ها انجام دهد و انجام مشاوره‌ها در موارد مختلف نیاز است که انجام شود تا یک بارداری سالم اتفاق بیافتد.
این متخصص زنان و زایمان رژیم غذایی سالم و کامل قبل از بارداری را مهم دانست و اظهار کرد: رژیم غذایی قبل از بارداری برای پسر دار شدن و یا دختر دار شدن دقیق و علمی نیست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو