نمایشگاهی با دغدغه عکاسی مستند اجتماعی در گالری همرس / عکاسان با قوانین عکس مستند فاصله دارند

61

1398/12/5

17:36


کوروش کلهر از فاصله گرفتن عکاسان جوان با قوانین و اصول عکس مستند اجتماعی می گوید.

نمایشگاهی با دغدغه عکاسی مستند اجتماعی در گالری همرس / عکاسان با قوانین عکس مستند فاصله دارند

به گزارش هنرآنلاین، کوروش کلهر کیوریتور گروه عکاسی وهله که این روزها نمایشگاه عکس "پیش درآمد" به کیوریتوری او در گالری همرس برپاست درباره شکل‌گیری این گروه گفت: مستند اجتماعی دغدغه همیشگی‌ام در حرفه عکاسی است؛ من از سال ۷۵ عکاسی را شروع کردم و از همان ابتدا درگیر عکس مستند اجتماعی شدم. حدود چهار سال پیش در باغ موزه قصر برای اولین بار نمایشگاه عکس مستند اجتماعی با عنوان وهله را برگزار کردیم و در این نمایشگاه آثار عکاس‌هایی روی دیوار رفت که دسترسی کمتری به تهران و گالری‌ها داشتند در واقع نمایشگاه وهله با هدف حمایت عکاسان موفق و دیده نشده و یا کمتر دیده شده شکل گرفت.

این هنرمند عکاس افزود: بعد از چهار سال وضعیت در حوزه عکاسی مستند اجتماعی نگران‌کننده شد و آثاری که در نمایشگاه‌ها و فضای مجازی از هنرمندان جوان می‌دیدم با قالب اصلی عکاسی مستند فاصله زیادی داشت، رفتارها و خاستگاه هنر در مستند تغییر کرده بود؛ عکاسی مستند رنگ خودش را تغییر و به فرم و فیگور متمایل شد و عکس‌ها دیگر مستند اجتماعی نبود.

کلهر درباره دلیل این تغییر در عکاسان مستند اجتماعی توضیح داد: یکی از دلایل می‌تواند جذب مخاطب باشد، زیرا عکاسی مستند در ایران فروش جدی نداشته است و بسیاری از عکاسان از عکس گرفتن در این حوزه امرار معاش می‌کنند و مجبور می‌شوند به عکس مستند فرم دهند تا مخاطب جذب و ترغیب برای خرید شود.

این عکاس در ادامه اظهار کرد: می‌خواستم قدم کوچکی در اصلاح نگاه به عکاسی مستند اجتماعی بردارم و شکل و قالب عکس مستند را معرفی کنم، بنابراین نمایشگاهی با عنوان "پیش درآمد" با حضور اساتید مستند اجتماعی در گالری همرس برگزار کردیم. در عکس‌های اساتید تمامی قوانین ابتدایی و بصری رعایت شده است و هنرمندان جوان می‌توانند با عکس‌های جدی و حرفه‌ای حوزه مستند اجتماعی آشنا شوند و از آن پیروی کنند.

کلهر افزود: نمایشگاه "پیش در آمد" موضوع واحدی نداشت زیرا می‌خواستم نگاه‌های متفاوت اساتید مستند اجتماعی در آن بررسی شود و تفکر عکاسی مستند در شکل دقیق خودش ارائه شود.

او درباره ادامه فعالیت گروه عکاسی وهله گفت: وهله پروسه‌ای پنج ساله را پیش رو دارد که اولین سال خود را با حضور اساتید آغاز کرد و طی چهار سال آینده با انتشار فراخوان از عکاسان جوان مستند اجتماعی دعوت به ارسال آثارشان می‌کند.

کلهر ادامه داد: هر سال موضوع مشخصی برای عکاسی اعلام می‌شود و عکس‌هایی که قوانین مستند اجتماعی را رعایت کرده باشند به مرحله داوری می‌رسند و در نهایت روی دیوار نمایشگاه قرار می‌گیرند.

این عکاس در پایان صحبت‌هایش گفت: گالری همرس به برگزیده هر دوره امکان برگزاری یک نمایشگاه انفرادی را می‌دهد. همچنین سعی داریم در پایان پنجمین سال برگزاری نمایشگاه وهله، آثار را در قالب کتاب منتشر کنیم.

نمایشگاه گروهی عکس مستند "پیش درآمد" تا ۶ اسفند در گالری همرس میزبان علاقه‌مندان است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو