راهنمای عیب یابی شیشه بالابر و رفع مشکل آن

راهنمای عیب یابی شیشه بالابر و رفع مشکل آن


منبع: آرگا

120

1398/12/5

17:42


یکی از امکانات موجود در بیشتر خودرو ها شیشه بالابر خودرو است که بنا به دلایلی ممکن است دچار مشکل شود و عملکرد خوبی نداشته باشد. برای یافتن مشکل شیشه بالابر باید مواردی مثل سوئیچ بالابر، فیوز، موتور بالابر و رگلاتور را بررسی کرد.

    امروزه اکثر خودروها دارای شیشه بالابر برقی هستند که به کمک یک سوئیچ عمل کرده و شیشه را بالا و پایین می کند. گاهی اوقات ممکن است عملکرد این مکانیزم دچار مشکل شده و به درستی کار نکند. در این مقاله با نحوه یافتن مشکل شیشه بالابر خودرو همراه شما خواهیم بود.

عیب یابی شیشه بالابر خودرو

از دلایل خراب شدن شیشه بالابر چسباندن برچسب بر روی شیشه است که باعث وارد شدن فشار بر روی موتور بالابر شده و مشکل ساز می شود. برای یافتن مشکل شیشه بالابر در ابتدا دو سوئیچ سمت راننده و سوئیچ قسمت خراب شده را چک کنید با کار کردن یکی از سوئیچ ها متوجه می شویم که فقط یک کلید خراب شده است و مشل از کل سیستم نیست. و یا ممکن است خیلی اتفاقی قفل مرکزی بالابر ها در قسمت راننده روشن باشد پس آن را نیز چک کرده و از روشن نبودن آن اطمینان حاصل کنید.

روش های عیب یابی شیشه بالابر

دلایل عمل نکردن شیشه بالابر در خودرو

از دلایل عمل نکردن و خراب بودن بالابر شیشه می توان به فیوز سوخته، سویچ خراب، موتور پنجره مشکل دار، رگلاتور پنجره خراب اشاره کرد که به بررسی آن ها می پردازیم.

روش پیدا کردن عیب شیشه بالابر

موتور پنجره و رگلاتور معیوب

در هنگام فشار دادن دکمه ها اگر صدای مثل وزوز از موتور بالابر شیشه به گوش رسید، به احتمال زیاد مشکل از رگلاتور و یا موتور است و برای برطرف کردن مشکل به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید. اما اگر صدایی بلند شد باید فیوز ها را برای عیب یابی چک کنید.

انواع روش در پیدا کردن عیب شیشه بالابر

چک کردن فیوز

تمام کلید های بالابر شیشه را چک کنید اگر همه عمل نمی کنند به احتمال ۹۰ درصد مشکل از فیوز بالابر است. جعبه فیوز ها در خودرو را یافته و به کم یک پیچ گوشتی دو سو درب آن را با احتیاط باز نمایید. در بیشتر خودرو از روی دیاگرام موجود می توان فهمید که هر فیوز متعلق به کدام قسمت خودرو است. فیوز شیشه بالابر خودرو را پیدا کرده و آن را با کشیدن از سوکت خارج کنید در این کار می توان از یک دم باریک استفاده کرد تا به فیوز و سوکت صدمه ای نرسد. بهتر است همیشه تعدادی فیوز زاپاس به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز از آن ها استفاده کنید. فیوز کشیده شده را چک کنید اگر فلز موجود در آن دچار پارگی شده و شکسته بود فیوز سوخته است در غیر این صورت اگر مشکلی در اتصال وجود نداشت فیوز سالم است. در صورت سوختن فیوز آن را با فیوز سالم تعویض کنید. در تعویض فیوز به عدد نوشته شده در بالای فیوز توجه کنید تا فیوز اشتباهی را استفاده نکنید. استفاده از فیوز اشتباه امکان آتش سوزی و یا وارد کردن خسارت به سایر اجزا ماشین را دارد.

عیب یابی شیشه بالابر خودرو

نکته:

  1. اتصالات شل و سیم های جعبه فیوز را چک کرده و در صورت نیاز آن ها را محکم کنید، و بعد بالابر شیشه را چک کنید.
  2. کلید های بالابر را چک کنید تا در صورت داشتن آلودگی یا کهنه گی آن را برطرف نمایید. در صورت نبودن مشکل در فیوز، برای عیب یابی بالابر شیشه موارد دیگر را بررسی کنید، با برداشتن قاب در سیم ها، اتصالات، بخش هلی پلاستیکی و قسمت های دیگر در ارتباط با بالابر را چک کنید و در صورت قطعی و پوسیدگی آن را برطرف نمایید.

یافتن عیب شیشه بالابر خودرو

مشکل در موتور پنجره

یکی دیگر از روش های عیب یابی شیشه بالابر چک کردن موتور پنجره است. برای یافتن مشکل در موتور پنجره از یک ولت سنج کمک بگیرید. ولت سنج اتصال کلید به موتور بالابر را بررسی می کند. موتورهایی با سیستم آنالوگ دارای دو سیم  هستند و تست کردن آن ها کاملا ایمنی است. اما تست موتورهای دیجیتال که بیشتر از دو سیم دارند کمی مشکل بوده و بهتر است توسط متخصص انجام شود. در زمان تست موتور پنجره با ولت سنج، دکمه ها را فشار داده و با بررسی ولتاژ مشخص کنید که جریان برق برقرار است یا نه. ولتاژ باید ۱۲ یا ۱۲- باشد. حال اگر ولت سنج جریان کامل را نشان داد ولی موتور بالابر کار نمی کرد، یعنی موتور پنجره معیوب است و جریان به اندازه کافی به موتور نمی رسد و مدار مشکل دار شده است.

پیدا کردن عیب شیشه بالابر

بالابردن طول عمر بالابر شیشه

برای اینکه عمر شیشه بالابر خودرویتان را افزایش دهید رعایت نکات زیر ضروری است:

  • دکمه را طولانی مدت نگه ندارید و به محض بالا رفتن یا پایین آمدن کامل شیشه دکمه را رها کنید. اگر دکمه را بیش از زمانی که شیشه به اندازه نهایی خود رسیده است نگه دارید به موتور و رگلاتور فشار وارد می شود.
  • قسمت های پلاستیکی شیشه بالابر را دائما چک کرده و همیشه چرب نگه دارید تا دچار خشکی و شکستگی نشوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو