سفر به اردبیل و سرعین؛ مقصدهای تابستانی ایران

منبع: همگردی

139

1398/12/5

21:32


استان اردبیل در منطقه آذربایجان و در شمال غرب ایران واقع شده است. طبیعت فوق العاده با آب و هوای مطبوع و خنک حتی در فصل های بهار و تابستان موجب جذب گردشگران و طبیعت گردان زیادی به این منطقه می شود. زمستان های پربرف این استان برای انواع تفریحات زمستانی مانند اسکی و برف بازی مناسب است. استان اردبیل به دلیل برخورداری از چشمه های آبگرم طبیعی و طبیعت بکر و زیبا به یکی از شهرهای پررونق گردشگری تبدیل شده است.

اردبیل

اردبیل و جاذبه های گردشگری آن

طبیعت کم نظیر همراه با آب و هوای خنک از دلایل عمده سفر به این منطقه در فصل بهار و تابستان محسوب می شود. آب و هوای سرد منطقه نیز، موجب به وجود آمدن زمستان های پربرف و ارائه تفریحات زمستانی خاصی در این منطقه می شود.

شهر اردبیل مرکز استان اردبیل و شهری با قدمت 40 هزار ساله است که در طول تاریخ نیز به نام های آرتاویل به معنای شهر مقدس، دارالارشاد، دارالملک و دارالعرفان معروف بوده است. اردبیل از شهرهای کهن و باستانی ایران است که در طول تاریخ اتفاقات زیادی را پشت سر گذاشته است و به همین علت می توان آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی به یادگار مانده از دوره های مختلف تاریخ را در این شهر مشاهده کرد.

جنگل فندقلو یکی از جذاب ترین مناطق گردشگری جنگلی است که در فاصله سی کیلومتری از شهر اردبیل قرار گرفته است. در ایجاد این جنگل که همانند جواهری سبز روی زمین است، دست بشر دخالتی نداشته و دست طبیعت این جاذبه منحصر به فرد طبیعی رو خلق کرده است. گیاهان بومی و بسیار نادری مانند ممرز، راش، بلوط، بیدمشک و فندق در این جنگل به چشم می خورند که به ارزش گیاهی منطقه می افزایند.

یکی از معروف ترین جاهای دیدنی شهر اردبیل بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی است که در میدان عالی قاپو قرار دارد. این اثر تاریخی ارزشمند شامل حصار، حیاط بقعه، ایوان جلوبنا، رواق، بنای اصلی بقعه، حجرات و غرفه ها استکه در نوع معماری خود بی نظیر است و از شاهکارهای دوران اسلامی محسوب می شود. بعد از فوت شیخ صفی الدین طوسی این بنا توسط پسرش ساخته شد و در فهرست آثار ملی یونسکو به ثبت رسید.

از جاذبه های طبیعی اردبیل می توان به دریاچه توریستی شورابیل اشاره کرد. جالب است بدانید که قدمت این دریاچه از دریاچه ارومیه بیشتر بوده و دلیل نامگذاری آن به شورابیل به دلیل آب بسیار شور آن در گذشته بوده است. در این مجموعه امکانات تفریحی مانند قایق رانی، پیست دو و میدانی، دوچرخه سواری و باغ وحش وجود دارد و در حال حاضر نیز دریاچه شورابیل اردبیل زیستگاه پرندگان مهاجر است.

از دیگر جاذبه های تاریخی اردبیل می توان به بازار سرپوشیده به جا مانده از دوران صفویه اشاره کرد. بازار تاریخی اردبیل در مرکز این شهر قرار دارد و در سفر خود به شهر اردبیل می توان ساعاتی را به پیاده روی در دل تاریخ گذراند و لذت برد. برای بهره مندی از زیبایی های اردبیل، می توانید در اقامتگاه های اردبیل جایی برای خود دست و پا کرده و اوقاتی شاد را سپری کنید.

اردبیل و جاذبه های گردشگری آن

سفر به سرعین؛ شهر چشمه های جوشان

سرعین به معنای سرچشمه است و شاید به همین دلیل به این نام شهرت یافته است. شهر سرعین اردبیل به دلیل وجود چشمه های آبگرم طبیعی و درمانی از محبوبیت خاصی بین گردشگران برخوردار است. این شهر یکی از شهرهای توریستی استان اردبیل است که در فاصله 30 کیلومتری از شهر اردبیل قرار دارد.

چشمه های طبیعی آبگرم سرعین به دلیل خاصیت درمانی همه ساله میزبان مسافران زیادی از سراسر جهان هستند. استحمام در این چشمه ها همانند آرام بخش بوده و باعث تسکین دردهای عصبی، رماتیسمی و اعصاب می شود. مجتمع آب درمانی سبلان با مجهزترین امکانات، رعایت استانداردهای آبدرمانی و ارائه خدمات پزشکی از لوکس ترین مجموعه های آبدرمانی سرعین محسوب می شود. در طول سفر به شهر سرعین می توانید ازخاصیت درمانی بزرگ ترین و پرآب ترین چشمه معدنی ایران؛ چشمه گاومیش گلی نیز استفاده کنید. آب این چشمه ترش مزه، بی رنگ و کمی بودار است که برای درمان بیماری های عمومی و بیماری های زنان استفاده می شود. از دیگر چشمه های آبگرم سرعین می توان به چشمه آبگرم پهنلو، چشمه قهوه سوئی، چشمه قره سو و چشمه ساری سو اشاره کرد.

در کنار استفاده از چشمه های آبگرم سرعین می توان از ورزش های زمستانی نیز لذت برد. پیست اسکی آلوارس بزرگترین پیست اسکی ایران است که در فاصله 24 کیلومتری شهر سرعین قرار دارد. به دلیل قرار گرفتن این پیست در دامنه مرتفع کوه سبلان در ارتفاع 3200 متری از سطح دریا و سرمای مطلوب این شهر برای جلوگیری از ذوب شدن زود هنگام برف، امکان استفاده از این مجموعه ورزشی و تفریحی در 8 ماه سال وجود دارد. پیست اسکی الوارس دارای امکاناتی نظیر بالابر و تله سیژ نیز است.

برای اقامت در اردبیل و همچنین اقامت در سرعین، می توان از خانه های اجاره ای یا هتل آپارتمان ها استفاده کرد که همه این گزینه ها امکان رزرو آنلاین از روی سایت مکانچی را دارند.

سفر به سرعین؛ شهر چشمه های جوشان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو