مقایسه زندگی چه معایب و مضراتی دارد؟

مقایسه زندگی چه معایب و مضراتی دارد؟


منبع: آرگا

202

1398/12/6

00:46


در دنیای امروزی مقایسه کردن زندگی ها به خاطر وجود شبکه های اجتماعی مختلف بیشتر از گذشته شده است. مقایسه کردن خود با دیگران باعث ایجاد مشکلاتی برای غفرد خواهد شد، از جمله معایب مقایسه کردن می توان به بدهکاری، احساس شکست، نا خشنودی و اتلاف وقت و مهم تر از همه تلف شدن زندگی اشاره کرد.

مسلما زندگی هر کس با دیگری متفاوت می باشد. زندگی هر کس حاصل تلاش و تفکر خود اوست و به کسی دیگر مربوط نمی باشد. زندگی هر فرد باید به خود او و تفکراتش شبیه باشد نه کسی دیگر. شاید شما هم بدانید که قیاس کردن خوتان با دیگران کار اشتباه و نادرستی است و هیچ سودی به دنبال نخواهد داشت.

مقایسه نمودن زندگی

در جوامع امروزی مردم بیشتری، زندگی خود را با دیگران مقایسه می کنند تا نسبت راحتی زندگی خود را تعیین نمایند و با توجه به راحتی دیگران در زندگی، برای زندگی خود ارزش گذاری می کنند. در حالت کلی اکثر مقایسه ها به حس خوب و نتایج خوب ختم نمی شود و ممکن است عواقب منفی نیز بدنبال داشته باشد. خیلی از ما می دانیم که مقایسه کردن عملی اشتباه و احمقانه است اما باز هم اینکار را انجام می دهیم، مقایسه نمودن مشکلات مختلفی به همراه دارد چون در مقایسه معمولا انسان ها بدترین های خود را با بهترین های دیگری مقایسه کرده و در نتیجه احساس حقارت و ناتوانی نسبت به دیگران خواهند داشت، از طرفی مقایسه هیچ حد و مرضی نداشته و با توجه به امکانات و توانایی ها بسیار گسترده می باشد. هر فردی باید بداند که با تلاش و تفکر درست و باورهای سالم می تواند شرایط عالی برای خود به وجود آورد.

مقایسه نمودن زندگی

انواع مقایسه

مقایسه کردن انواع مختلفی دارد از جمله:

مقایسه ابزار و وسائل :

بعضی از انسان ها که تعدادشان کم نیست دائما در حال قیاس کردن وسائل زندگی خود با دیگران هستند که باعث صدمات و فشارهای اقتصادی زیادی بر خود یا خانواده می شوند و باعث می شوند تا روحیه شکننده ای داشته باشند.

مقایسه اندام:

یکی از مهمترین قیاس ها در زندگی امروزی به ویژه در بین جوانان مقایسه اندام ها است. در این مورد مرز تعیین شده ای وجود ندارد و زمانی که فردی دچار این مقایسه شود با مشکلات زیادی از قبیل عمل های جراحی بیش از اندازه برخورد خواهد کرد. این مقایسه ها در نهایت باعث برهم خوردن زیبایی و جذابیت در فرد خواهد شد.

مقایسه کار و زندگی

مقایسه ظاهری:

مقایسه ظاهر خود یا خانواده با سایر افراد باعث خدشه دار شدن عواطف و احساسات می شود.

معایب و عواقب مقایسه

مقایسه خود با دیگران شاید در برخی موارد ایجاد انگیزه کرده و الهام بخش باشد اما بیشتر از این نتایج منفی را از خود نشان می دهد. برخی از معایب و عواقب مقایسه نمودن شامل موارد زیر می شود:
  • بدهکاری: فرد مقایسه کننده همیشه در تلاش است تا وسائل و امکاناتی را فراهم کند تا زندگیش شبیه به فرد مقایسه شونده داشته باشد در حین اینکار به دلیل نداشتن پول کافی خود را درگیر بدهکاری می نماید.
  • احساس شکست:زمانی که خودتان را با شخص موفقی مقایسه می نمایید حس شکست و خوب نبودن به شما دست خواهد داد و فکر می کنید که به اندازه او موفق نبوده و آن فرد خیلی از شما بهتر است.
  • نارضایتی و ناخشنودی: افرادی که خود را درگیر مقایسه می کنند هیچ وقت راضی و خوشنود نبوده و همیشه از همه چیز ناراضی هستند.
  • اتلاف وقت: وقتی تمام وقت خود را صرف مقایسه خود با سایرین می کنیم، به اندازه کافی زمان برای رسیدن به کارها و موفقیت های خود نخواهیم داشت. مقایسه کردن خودتان با دیگران بجز اتلاف وقت چیز دیگری به همراه نخواهد داشت. در حالت کلی و به زبان ساده تر مقایسه کردن باعث تباهی خواهد شد.

مقایسه کردن زندگی

روش هایی برای توقف مقایسه

برای اینکه به مقایسه کردن زندگی خود با دیگران پایان دهید در قدمی اول باید این موضوع را درک نمایید که چرا اینکار را انجام می دهید، چه نیازی است که خودتان را با دیگران مقایسه کنید و مقایسه چه تاثیراتی بر شما و زندگی تان دارد. با درک این موارد یک قدم به سمت جلو حرکت کرده اید و پیش بسوی توقف مقایسه می روید. مقایسه کردن در بیشتر موارد هیچ سودی به همراه نخواهد  داشت. در ادمه موارد زیر را برای توقف مقایسه در نظر گرفته و اجرا نمایید:

  • از موفقیت های سایرین شاد شوید:

در عوض حسادت کردن و رقابت نمودن با دیگران و قیاس خود با آنها تلاش کنید که از موفقیت هایشان شاد و خوشحال شوید. زمانیکه ماجراها و اتفاقات خوب برای دیگران رخ می دهد به معنای بی اهمیت بودن زندگی شما نیست. همچنین با شادی و خوشحالی کردن یاد خواهید گرفت که خودتان را باور کرده و قبول کنید که ماجراهای خوب برای شما هم اتفاق خواهد افتاد.

قیاس زندگی و کار با دیگران

  • انگیزه، رقابتی نیست:

در عوض حس حسادت و یا رقابت در زمان قیاس خود با دیگران، باید احساسات خود را به الهام و انگیزه تبدیل کنید. این بار اگر خواستید خودتان را با کسی قیاس کنید بهتر است درمورد کاری مشابه آن فکر نمایید. برای رسیدن به هدف های بزرگ زندگی از دستاوردهای خود الهام بگیرید. برخی موارد دیدن موفقیت دیگران باعث ایجاد انگیزه در اطرافیان خواهد شد.

  • موقتا از شبکه های اجتماعی دور بمانید:

شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام شاید تا حدودی سرگرم کننده باشد ولی باعث می شود وقت زیادی را صرف زندگی دیگران نمایید و با رفتن به صفحات دیگران زندگی خود را از جهت های مختلف با آنها قیاس نمایید. در صورتی که با مشاهده زندگی دیگران در صفحه های اجتماعی حس حسادت و پوچی در شما ایجاد می شود بهتر است که از آن فاصله بگیرید تا وقتی که بتوانید احساسات بد خود را به انگیزه و الهام تبدیل نمایید.

قیاس کردن زندگی خود با دیگران

  • اعتماد به نفس:

انسان ها زمانی خود را با دیگران مقایسه می کنند که اعتماد به نفس نداشته باشند. بعضی ها بر این باورند که اعتماد به نفس ذاتی بوده و نمی توان آن را فرا گرفت ولی باید بدانید که اینطور نیست و با استفاده از روش هایی می توان اعتماد به نفس خود را بالا برد. اعتماد به نفس باعث پیشرفت و موفقیت های بسیار در افراد می شود و در امور کاری و ملاقات با سایرین موفقیت آمیز است. با افزایش اعتماد به نفس خواهید دید که فقط با اعتماد و اعتقاد به خودتان می توانید به موفقیت دست یابید.

قیاس زندگی خود با دیگران

  • در دست گرفتن کنترل امور زندگی:

باید بدانید که پول دلیل اصلی قیاس کردن نیست. بیشتر افراد به شرایط بد مالی دچار شده اند و در این مورد بی تجربه نیستند، گرفتاری در این شرایط در بعضی افراد باعث می شود تا خود را با دیگران مقایسه نمایند. با پرداخت به موقع بدهی ها، افزایش درآمد، بودجه بندی مناسب، داشتن کار جانبی و صرفه جویی می توان شرایط بد مالی را بهبود داد.

قیاس کردن زندگی

  • مثبت اندیشی و تقویت افکار مثبت:

برخی از مردم به دلیل ناراحتی و بدبختی خود را با دیگران قیاس می کنند و عصبانی و ناراحت هستند که مشکلات مالی و یا خانوادگی بدی دارند. برای اینگونه از افراد کمی سخت است که به شادی دیگران مثبت بنگرند. شرایط زندگی برای شما مهم است اما داشتن چشم اندازی مثبت و امیدوار کننده در بهبود شرایط تاثیرگذارتر خواهد بود. افکار منفی کاری از پیش نبرده و باعث اتفاقات منفی خواهد شد. اگر دائما فکر کنید که نمی توانید کاری انجام دهید همین امر برایتان اتفاق خواهد افتاد. از طرفی افکار مثبت باعث می شوند تا امور زندگی را در دست گرفته و بهتر عمل کنید داشتن افکار مثبت پیشامدهای خوب را برایتان رقم می زند.

قیاس کردن زندگی با سایرین

  • زندگی کامل و بی نقص وجود ندارد:

هیچ فردی کامل نبوده و نیست، وقتی که بدانید هیچ کس کامل و بی نقص نیست دیگر خود را با دیگران قیاس نخواهید کرد. باید همواره مسئولیت کارها و زندگی خود را برعهده گرفته و برای ساختن آینده ای بهتر تغییراتی در خود ایجاد نمایید که این موضوع با تغییر باورهایتان امکان پذیر می باشد. در زمان مقایسه خود با دیگران باید بدانید که آن شخص چه گذشته ای داشته و چگونه با تلاش به موفقیت رسیده است.

تطبیق زندگی خود با دیگران

  • به زندگی رویایی خود فکر کرده و آن را تجسم کنید:

برای متوقف کردن قیاس خود با دیگران، باید در مورد زندگی خود فکر نمایید. و رویاهای خودتان را داشته باشید. این موضوع به شما کمک خواهد کرد تا بدانید تفاوت های در مسیر زندگی تان با دیگران وجود دارد. مطمئنا هر فردی با رسیدن به رویای خود حس موفقیت و پیروزی خواهد داشت. پس شما نیز خوشحال و پر انرژی مسیر درستی برای رسیدن به خواسته هایتان بسازید.

معایب مقایسه زندگی

  • ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود قیاس نکنید:

یکی دیگر از روش های قیاس نکردن خود با دیگران این است که باید بدانید هیچ گاه نباید ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود قیاس نمایید. هیچوقت نمی توانیم از روی ظاهر زندگی کسی در موردشان قضاوت نماییم. با دیدن موارد مختلفی از زندگی، شادی یا غم دیگران به خود بگویید که ما از درون آنها بی خبریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو