۳ روش عالی جایگزین دندان از دست رفته

59

1398/12/6

02:27


بیماری لثه، پوسیدگی دندان، آسیب دیدگی یا مشکل ژنتیکی همه می توانند باعث از بین رفتن دندان و مرگ آن شوند. نتیجه کشیدن، از دست رفتن یا مرگ دندان یک جای خالی با کلی عوارض و مشکلات ریز و درشت مثل کج شدن سایر دندان ها، دشواری در رعایت بهداشت دهان و دندان و زشت شدن لبخند و … است. اگر میخواهید با این عوارض روبرو نشوید باید یک جایگزین دندان پیدا کرده و جای خالی را پر کنید.

۳ روش عالی جایگزین دندان از دست رفته

به گزارش بهداشت نیوز، صرف نظر از اینکه چه چیزی باعث از دست رفتن دندان شده، روش های مختلفی برای جایگزین دندان وجود دارد که ما در این مقاله به ۳ روش عالی پر کردن جای خالی دندان خواهیم پرداخت.

۳ روش جایگزین دندان
    ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان اصلی ترین، مهمترین و ایمنترین روش جایگزین دندان ها است. فرقی نمیکند شما یک دندان از دست داده باشید یا همه آن ها را، در هر صورت میتوانید به ایمپلنت ها به چشم دندان های دائمی و شیک خودتان نگاه کنید.

ایمپلنت ها از بخش های مختلفی تشکیل شده اند و مهمترین بخش آن یک پیچ تیتانیومی است که با عبور از لثه به استخوان فک متصل میشود. سپس دو قطعه دیگر برای تکمیل عمل ایملپنت دندان روی آن پیچ قرار داده میشود. ایمپلنت ها طول عمر بسیار بالایی دارند و اگر عمل جایگذاری آن توسط یک متخصص ایمپلنت خوب در یک کلینیک تخصصی کاشت ایمپلنت انجام شود بهترین نتایج را تجربه خواهید کرد.

معایب و مزایای ایمپلنت دندان
    دندان جایگزین شده با ایمپلنت کاملا شبیه دندان واقعی شما با همان ظاهری سفید و همیشگی است.
    هرچند که عیب و ایراد محسوب نمیشود، اما کاشت ایمپلنت نوعی روش جایگزین کردن دندان است که به صورت جراحی انجام میشود. و طی چند ماه به طور کامل بهبود پیدا خواهید کرد.
    این عمل جراحی کمی هزینه بر است. اما هزینه ایمپلنت دندان در مقایسه با مزایای بیشمار آن مساله چندان مهمی نیست.

    بریج یا پل ثابت دندانپزشکی
اگر برای پر کردن جای خالی دندان یا به اصطلاح برای جایگزین دندان، ایمپلنت را نمی پسندید هنوز هم روش های زیادی برای شما وجود دارد. بعد از ایمپلنت دندان مهمترین روش جایگزین دندان استفاده از بریج ها یا پل های دندانی است. اگر بپرسید که بریج دندانی چیست؟ خواهیم گفت که بریج ها به مجموعه یک یا بیشتر از یک تاج دندان مصنوعی اطلاق میشود که با کمک یا بدون کمک دندان های مجاور در محل جای خالی دندان نصب میشوند.

مزایا و معایب بریج دندان
    پل های دندانی به دلیل اینکه مانند دندان های طبیعی هستند و طبیعی به نظر می رسند میتوانند جایگزین شایسته ای برای دندان های شما باشند. با کمک این دندان های جدید شما میتوانید لبخند زیباتری داشته باشید.
    خوشبختانه بریج ها از ایمپلنت ها بسیار ارزانتر هستند
    اما نکته منفی در خصوص آن ها این است که تمیز کردن اطراف و زیر پل ها کمی دشوار است.
    پل ها طول عمر کمتری نسبت به ایمپلنت دندان داشته و نیاز به مراقبت بیشتر دارند.

    پروتز دندان متحرک
اگر شما یک یا تعداد کمی دندان از دست داده باشید میتوانید از ایمپلنت و پل دندانی برای جایگزین دندان های از دست رفته خود استفاده کنید. اما اگر تمام دندان هایتان از دست رفته باشد شما دیگر از بریج نمیتوانید استفاده کنید و تنها از ایمپلنت کامل و پروتز دندان یا همان دندان مصنوعی میتوانید استفاده کنید.

از آنجایی که شاید پروتز کردن تمام دندان ها هزینه زیادی بطلبد شما شاید دوست داشته باشید روی پروتز ها یا دندان های مصنوعی حساب باز کید.

پروتز دندان دو نوع است. پروتز کامل متحرک و پروتز ناکامل یا پارشیل که هرکدام کاربرد مختلف و مخصوصی دارند. دندان های مصنوعی هرچند که مشکلاتی به همراه دارند اما به دلیل اینکه عملکرد دندان های از دست رفته شما را انجام داده یا تقلبد میکنند، میتوانند به راحتی هم ظاهر شما را بهتر نشان دهند و هم عملکر جویدن و صحبت کردنتان را بهبود ببخشند.

مزایای و معایب استفاده از پروتز  دندانپزشکی
    پروتزهای دندان در داخل دهان طبیعی به نظر می رسند و ظاهر بدی ندارند. و همچنین تعمیر و جایگزین کردن آن ها هزینه زیادی نمیخواهد. در کل پروتزها در مقایسه با سایر روش جایگزی دندان ها هزینه بسیار کمتری دارند. و راحت تر نصب میشوند.
    از سوی دیگر ممکن است برخی افراد پروتزهای دندانی را ناراحت کننده بدانند اما به محض عادت کردن به آن ها دیگر این مشکل را نخواهند داشت.
    دندان های مصنوعی یا همان پروتز دندان معمولا باید به صورت روزانه تمیز شوند و نیاز به مراقبت زیادی دارند که شاید برخی افراد حوصله اینکار را نداشته باشند.

جای خالی دندان های از دست رفته چه مشکلی برای شما به وجود می آورد؟
جای خالی دندان در بعضی موارد، ممکن است تأثیرات کمی داشته باشد. بسته به مکان دندان کشیده شده یا از بین رفته، ممکن است مشکلات زیر را تجربه کنید:

    جای خالی دندان اگر در عقب دهان باشد از لحاظ ظاهری مشکلی برای شما پیش نمی آورد زیرا دیده نمیشود. اما در جویدن غذا برایتان مشکل پیش خواهد آورد زیرا وظیفه جویدن غذا روی دوش دندان های طرفی و آسیاب است. اگر این دندان ها از بین بروند شما نمیتوانید بجوید و غذا را بدون اینکه کامل بحوید قورت میدهید. بنابراین باید به فکر جایگزین دندان باشید.
    اگر دندان از دست رفته در جلو دهان باشد لبخند شما را به شدت به خطر میاندازد.
    اگر دندان های زیادی از دست رفته باشد شکل صورت شما به طور کلی تغییر میکند و پیرتر از آنچه هستید به نظر میرسید. زیرا دندان های گونه هاف لب ها و بخش های مختلف صورت را بالاتر نگه میدارند و شما را جوانتر نشان میدهند.
    جای خالی دندان روی تکلم و گفتار نیز تاثیر میگذارد

برای جایگزین کردن دندان باید کجا بروم؟
اگر یک یا تعدادی از دندان های خود را از دست داده اید حتما باید به فکر جایگزین دندان های خود باشید تا عوارض ذکر شده در بالا را تجربه نکنید. کسی که میتواند جای خالی دندان های شما را پر کند یک دندانپزشک متخصص است که به تمام روش های ترمیم، زیبایی و یا جراحی دهان و دندان مسلط باشد. این متخصص معمولا در یک کلینیک دندانپزشکی فوق تخصصی خوب پیدا میشود بنابراین لطفا کار جایگزین کردن دندان را به یک دندانپزشکی عمومی و یا سایر متخصصین دندانپزشکی واگذار نکنید.


 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو