ماکروفرهای جدید نسبت به آن غول های عظیم الجثه دهه 70 میلادی خیلی فرق کرده اند. امروز اگر بخواهید ماکروفر بخرید انتخاب های فراوانی پیش رو دارید. برای انتخاب ماکروفری که با روش زندگی شما مطابقت داشته باشد باید به موارد زیر توجه کنید.

1-سه طراحی اصلی برای ساخت ماکروفر  وجود دارد که موقع خرید باید به آنها توجه کنید؛ ماکروفر های توکار که درون دیوار یا کابینت جاسازی می شوند بنابراین در آن هم تراز سطح دیوار یا کابینت قرار می گیرد. نوع دیگر آنهایی هستند که روی فر موجود یا فر داخل کابینت کار گذاشته می شوند و آخری هم همان ماکروفرهای معمولی هستند که یک دستگاه جداگانه است که می توانید آن را روی کابینت، میز یا هر جای دیگری که بخواهید قرار بدهید.

2- اگر هزینه خرید ماکروفر برایتان مهم است باید در نظر داشته باشید که ماکروفر های رومیزی معمولی از همه ارزان تر هستند. علت اصلی بالا بودن قیمت انواع دیگر هزینه های نصب آن است. تنها کاری که پس از خرید ماکروفر رومیزی باید بکنید این است که جایی برای آن باز کنید و دوشاخه اش را به پریز بزنید در حالی که دو نوع دیگر ماکروفر باید داخل یا روی دیوار کار گذاشته شوند و باید شرایط مطلوب برای تهویه آنها فراهم شود.

3- ببینید ماکروفر با چه قدرتی نیاز دارید. قدرت ماکروفر با وات اندازه می شود. بیشترین قدرت بعضی ماکروفر ها 600وات و در بعضی دیگر 1400وات است. اگر برای پخت مواد غذایی در حجم بالا از ماکروفراستفاده می کنید به ماکروفر پرقدرت تری احتیاج دارید اما اگر برای یکی دو نفر از ماکروفر استفاده می کنید دستگاه کم قدرت تری کار شما را راه می اندازد.

اگر هزینه خرید ماکروفر برایتان مهم است باید در نظر داشته باشید که ماکروفر های رومیزی معمولی از همه ارزان تر هستند.

4- همچنین باید به اندازه ماکروفر که می خواهید توجه کنید؛ هم از نظر جایی که در آشپزخانه برای آن در نظر گرفته اید و هم اینکه ماکروفرهای بزرگتر در هر بار پخت مقدار ماده غذایی بیشتری در خود جای می دهند. بهتر است پیش از آنکه برای خرید اقدام کنید جای قرار دادن آن را در آشپزخانه مشخص کنید.

5- ماکروفر معمولی باید قادر باشد غذا بپزد، یخ زدایی کند و غذاهای یخچالی را دوباره گرم کند. مطمئن بشوید ماکروفری که می خواهید بخرید بتواند همه این عملکردها را انجام بدهد.

6-  سرانجام به سایر عملکردهایی که ممکن است از ماکروفر خود انتظار داشته باشید، فکر کنید.

بیشتر ماکروفرهای جدید صفحه چرخانی دارند که ماده غذایی را می چرخاند و موجب پخت یکنواخت آن می شود. مدل های جدیدتر المنتی دارند که باعث طلایی و ترد شدن روی غذای پخته شده می شوند. برای بعضی ها هم مهم است که ماکروفرشان حالت مخصوص ذرت داشته باشد که تنها با فشار یک دکمه بتوانند ذرت را آماده کنند.

* احتیاط کنید

ماکروفر وسیله ای چندمنظوره است. هنگامی که کاربرد و قدرت هر دکمه روی دستگاه تان را یاد گرفتید می توانید انواع مختلف غذاها را با آن طبخ کنید. دستورالعمل های طبخ با ماکروفری را که خریده اید به دقت مطالعه کنید و جزئیات کارهایی را که انجام می دهد یاد بگیرید. تا وقتی که به تمامی عملکردهای دستگاه کاملاً آشنا نشده اید احتیاط را فراموش نکنید.

* پخت با ماکروفر

در پخت با ماکروفر مهم ترین نکته این است که مطمئن شوید ماده غذایی کاملاً پخته شده و همه میکروب های بیماری زای موجود در آن از بین رفته است. به جز غذاهای نیمه آماده مخصوص ماکروفر، انواع مواد غذایی را می توان در ماکروفر پخت از جمله برنج، پاستا، گوشت، ماهی، مرغ، سبزیجات و سیب زمینی. اگر میوه و سبزیجات را در ماکروفر بپزید ارزش غذایی شان بیشتر حفظ می شود چون آب کمتری به آن اضافه می شود و زمان کوتاه تری صرف پخت آنها می شود. برای پخت مواد غذایی در ماکروفر  آنها را منظم و در یک سطح در بشقاب درپوش داری بگذارید و اگر لازم بود کمی آب به آن اضافه کنید. ظرف را با در مخصوص بپوشانید اما آن را شل بگذارید تا بخار آن خارج شود. رطوبتی که بر اثر گرما ایجاد می شود به از بین بردن باکتری های بیماری زا کمک می کند و باعث پخت یکنواخت می شود.

اگر برای پخت مواد غذایی در حجم بالا از ماکروفراستفاده می کنید به ماکروفر پرقدرت تری احتیاج دارید اما اگر برای یکی دو نفر از ماکروفر استفاده می کنید دستگاه کم قدرت تری کار شما را راه می اندازد.
سعی کنید قطعات بزرگ گوشت را روی بیشترین قدرت نپزید. این قطعات بزرگ را با زمان طولانی تر و روی قدرت ?? درصد بپزید. به این ترتیب گرما به مغز گوشت نفوذ می کند و سطح روی آن بیش از حد پخته نمی شود.

هنگام خرد کردن گوشت سعی کنید آن را به قطعات نسبتاً مساوی تقسیم کنید چون باعث می شود غذا یکنواخت پخته شود. وقتی نیمی از زمان پخت گذشت، غذا را هم بزنید تا نقاط سرد هم که هنوز باکتری های مضر در آن باقی مانده است پخته شود.  این کار به یکنواختی پخت هم کمک می کند. گوشت، مرغ و ماهی را می توان در ماکروفر پخت اما باید آنها را وارسی کنید تا داخل شان پخته باشد که از روی رنگ آن مشخص می شود. در ماکروفر پس از اینکه زمان پخت تمام و ماکروفر خاموش شد هنوز پخت غذا ادامه دارد پس زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید و بلافاصله غذا را از ماکروفر بیرون نیاورید.

 

آفتاب -همراه با اضافات  

 تنظیم برای تبیان:کهتری

مقالات مرتبط 

خانه داری فن است یا هنر؟

کفش هایی با دوام بیشتر

مهندسین آشپزخانه!

ویژگی دستمال کاغذی مناسب چیست؟

ریز نکته های خانه داری؛ شستشوی پرده

نکته هایی که در اسباب کشی باید رعایت نمود

نکات ایمنی در مورد مواد شوینده

راه های نگهداری و تعمیر کولرهای آبی

نظافت وسایل منزل

منبع : tebyan.net