مراقب باشید خانه داری مریض تان نکند!

مراقب باشید خانه داری مریض تان نکند!


منبع: نمناک

184

1398/3/31

12:01


خانم های خانه دار باید با استفاده از روش های صحیح خانه داری و رعایت نکات ایمنی از آسیب رساندن به خودشان جلوگیری و مراقب سلامتی خود در هنگام تمیز کاری خانه باشند.

مراقب باشید خانه داری مریض تان نکند!

روش های خانه داری بی دردسر و بدون رساندن آسیب به خودتان

خانم های خانه دار هنگام تمیز کردن خانه با مشکلات زیادی روبرو می شوند. استفاده از مواد شیمیایی ، نحوه انجام دادن کارهای خانه و نوع محیط خانه می توانند مشکلاتی برای سلامتی آنها به وجود بیاورند. در این بخش از رازهای خانه داری سالم در نمناک شما را با روش های خانه داری بی درد سر و مشکلاتی که تمیز کردن خانه می تواند برای شما به وجود آورد ، آشنا خواهیم کرد.

خانه داری

روش های خانه داری سالم و بدون آسیب به سلامت

شناختن محصولات شوینده و تمیزکننده

استفاده از محصولات سفیدکننده، حتی یک بار در هفته، خطر ابتلا به بیماری انسدادی ریوی مزمن (COPD) را حدود 3 برابر بیشتر می کند.

ترکیبات موجود در محصولات پاک کننده و شوینده ، ترکیبات سفیدکننده، آمونیاک یا ترکیبات چهاراتمی آمونیاک (نوعی ضدعفونی کننده)، فتالات و بسیاری از ترکیبات آلی فرّار خطر ابتلا به بیماری های تنفسی ازجمله آسم را بسیار بیشتر می کنند . محصولات زیر می توانند ترکیبات شیمیایی مضر و مخربی را در خود داشته باشند این محصولات عبارتند از :

  • محصولات برپایه سفیدکننده
  • پاک کننده های ضدچربی و روغن حاوی 2-butoxyethanol یا butyl cellosolve، و ethylene glycol butyl ether (EGBE).
  • ضدعفونی کننده ها

این ترکیبات شیمیایی می توانند از طریق پوست یا از طریق استنشاق به درون بدن وارد شوند و اثرات مخربی را برای آن داشته باشند.

مضرات استفاده از مواد شوینده

ترکیبات مضر محصولات شوینده

پاک سازی خانه با شیوه های سالم تر

بسیاری از ما به صورت منظم خانه های خود را تمیز می کنیم ، بنابراین شدیدا در معرض خطر ابتلا به بیماری های ناشی از خانه داری و تمیز کردن خانه قرار دارند و باید اصول صحیح و ایمنی لازم برای تمیز کردن بی خطر خانه را بدانیم.خانم های خانه دار و یا کسانی که کارشان مرتبط با تمیز کردن خانه است باید نکات زیر را رعایت کنند:

  • پوشیدن دستکش
  • پوشیدن لباس آستین بلند
  • زدن عینک ایمنی
  • زدن ماسک استاندارد
  • کار کردن در محیطی که دارای تهویه مناسب باشد.
  • استفاده از جوش شیرین و سرکه، به عنوان ترکیبات طبیعی و بی خطر، برای تمیز کردن بسیاری از سطوح خانه

بهترین روش برای خانه داری

پوشین دستکش هنگام کار کردن از توصیه های خانه داری

توجه کردن به حالت بدن موقع کار

آماده سازی بدن برای خانه داری و تمیز کردن خانه مانند آماده سازی بدن برای تمرین ورزشی است پس گرم کردن بدن قبل از شروع این کارها ضرورت دارد زیرا انجام کارهای خانگی فشاری مشابه با فعالیت های ورزشی به بدن وارد می کنند . برای اینکه هنگام انجام کارهای خانه آسیب جدی نبینیم باشید نکات زیر را رعایت کنیم:

  • هنگام تی کشیدن و یا جارو برقی کشیدن ، دسته جاروبرقی یا تی را بلندتر انتخاب کنید تا بتوانید بدن را در حالت طبیعی نگه دارید.
  • موقع استفاده از جاروبرقی یا تی ، کمرتان را بیش از حد خم نکنید وبه آن فشار وارد نکنید.
  • از نردبان های خانگی و محکم برای تمیز کردن سطوح دور از دسترس کمک بگیرید.
  • برای جلوگیری از آسیب دیدگی هنگام تمیز کردن خانه از هر دو دست استفاده کنید و فراموش نکنید که استفاده صرف از یک سمت بدن می تواند منجر به سندرم سوء استفاده شود و فشار زیادی را به مفصل ها، دیسک ها و باقی اندام های بدن وارد کند.

جلوگیری از مشکلات خانه داری

جلوگیری از آسیب به کمر در هنگام جاروبرقی کشیدن

جلوگیری از بریدگی یا سوراخ شدن پوست

هنگام تمیز کردن وسایل خانه مانند اجاق گاز یا کابینت که لبه تیزی دارند ، دقت کنید دچار بریدگی و خونریزی پوستی نشوید. هنگامی که می خواهید این وسایل را تمیز کنید حتما دستکش بپوشید .

جلوگیری از آسیب چشم ها

هنگام استفاده از مواد شوینده به خصوص سفیدکننده ها و جوهرنمک، مراقب باشید تا این مواد به چشم شما نپاشند. بهتر است برای جلوگیری از آسیب چشم ها عینک محافظ بزنید و اسپری مواد شوینده را دور از چشم های خود نگه دارید.همچنین هنگام شستشوی دستشویی یا حمام ، درب و پنجره آن را باز بگذارید و هواکش را روشن کنید تا گاز مواد شوینده در محیط جمع نشود و چشم هایتان را نسوزاند.

 

چگونه بدون آسیب رساندن به خودمان خانه داری کنیم؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو